Урок містить елементи інтерактивного методу навчання, критичного мислення. До уроку додається мультимедійна презентація. Очікувані результати:
визначати причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування;
давати характеристику історичної постаті Б.Хмельницькому та його сподвижників;
розвивати вміння аналізувати і порівнювати історичні джерела, зіставляти історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій;
застосовувати і пояснювати на прикладах термін “національно-визвольна війна”;
ставитися з повагою до традицій боротьби народу за незалежність та пам'ятати про її учасників.
Очікувані результати: визначати причини та передумови Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування; давати характеристику історичної постаті Б.Хмельницькому та його сподвижників; розвивати вміння аналізувати і порівнювати історичні джерела, зіставляти історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій; застосовувати і пояснювати на прикладах термін “національно-визвольна війна”; ставитися з повагою до традицій боротьби народу за незалежність та пам’ятати про її учасників.
1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства. 2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти. 3. Початок формування української нації. 1. Загострення національно-релігійних утисків українського населення під владою Польщі. 2. Посилення соціально-економічного гніту селян, міщан, козаків. 3. Нехтування станових інтересів козацтва.
2. Б.Хмельницький, його сподвижники. 1. Слово чи словосполучення, яке означає тему. 2. Опис теми, що складається з двох слів – прикметників. 3. Дія, пов’язана з темою і містить три слова – дієслова. 4. Фраза, що влучно характеризує тему. 5. Одне слово – синонім чи антонім до запропонованої теми. Богдан Хмельницький
Богдан Хмельницький (1595-1657 рр.) Суботів, дрібний шляхтич Київська братська школа і Львівська єзуїтська колегія Військова служба, 1620 р. битва під Цецорою, полон Січень 1648 р. – керівник Національно-визвольної війни, творець Української козацької держави Чигирин, похований у Суботові
Матвій Гладкий Виконував дипломатичні доручення Б. Хмельницького. Командував корпусом козаків. що взимку і навесні 1649 р. діяли у Білорусі. Очолював делегацію на переговорах з поляками під Берестечком (червень 1651). Уславився під час Корсунської, Пилявецької та Зборівської битв. Під час Берестецької битви (1651), за відсутності Б. Хмельницького, був обраний наказним гетьманом. Був страчений у 1652 р. своїми побратимами по зброї.
Тестування 1. Національно–визвольна війна українського народу тривала проти: а) Московії, б) Туреччини в) Речі Посполитої. 2. Національно–визвольна війна мала характер: а) національно–визвольний б) загарбницький в) релігійний. 3. Національно–визвольна війна розпочалась у січні: а) 1646 б) 1647 в) 1648. 4. Керівником війни був: а) Б.Хмельницький б) І.Виговський в) М.Кривоніс. 5. Рушійними силами війни були: а) магнати б) селяни в) козаки. 6. У чому проявилось соціальне гноблення українців: а) заборона мови б) заборона православної віри в) збільшення панщини.
7. З якою країною Б.Хмельницький уклав військовий союз: а) Кримьке ханство б) Молдавія в) Угорщина. 8. Соратниками Б.Хмельницького були: а) І.Богун б) Д.Чаплинський в) М.Гладкий. 9. Керівником польського війська виступав: а) М.Потоцький б) С.Кричевський в) А.Жданович. 10. Допомога татар українському війську становила: а) 6 тис. б) 8 тис. в) 10 тис. 11. Національно–визвольна війна поділяється на : а) 5 періодів б) 4 періоди в) 3 періоди. 12. Національно–визвольна війна тривала : а) 1648–1654 рр б) 1648–1656 рр в) 1648–1657 рр.
Вітри гули віоланчеллю, писали пальми акварель. Я вчора бачила ту скелю, де був прикутий Прометей. В країні гордій і гористій ця скеля сива, як Софокл. Її показують туристам, туристи дивляться в бінокль. Тут берегів амфітеатри і море міниться від барв. О Прометею! Варто?! – Варто! – Так він мені сказав з-за хмар. Л.Костенко
Домашнє завдання: Опрацювати § 16, матеріали конспекту. Скласти історичний портрет Б.Хмельницького за планом. Творче. Доберіть кілька уривків художніх творів, що описують перебіг Національно-визвольної війни. Зіставте їх і порівняйте з описами істориків, знайдіть спільні і відмінні риси.