Презентація уроку рідної мови в 7 класі «Активні та пасивні дієприкметники»

Про матеріал
Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних дієприкметників. Культура мовлення. Правильне використання активних дієприкметників у мовленні
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок-дослідження Тема. Активні й пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних дієприкметників. Культура мовлення. Правильне використання активних дієприкметників у мовленні

Номер слайду 2

БУДЬ УПЕВНЕНИМ! Я – учень. Я – творча особистість. Я думаю, аналізую, досліджую. Я не боюсь висловлювати свої думки. Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться. Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати. Я буду активно працювати.

Номер слайду 3

БУДЕ ЦІКАВО! 1. Актуальне інтерв’ю з мовознавцем. 2.Цікаві новини. Відеорепортаж зі шкільної бібліотеки. 3.Рубрика « Світ цікавих професій». 4.Пауза « Будьмо здорові». 5.Хвилинка мистецької реклами. 6.Творчий вернісаж. 7.Рубрика « Від А до Я». 8.Програма передач на завтра. 9.Психологічна вправа « Коло друзів».

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Використай метод “Можу”

Номер слайду 6

Хвилинка – цікавинка Дієприкметник, підрахували вчені, у реченні здебільшого є означенням (73%), рідше – присудком ( 27%). Як означення він частіше трапляється в художній літературі, де виступає в ролі епітетів, а як присудок – у науковому стилі. Для розмовного стилю дієприкметники менш характерні. Наявність їх у мовленні – одна з ознак високого рівня мовної культури.

Номер слайду 7

Вправа «Я знаю, що я знаю» Знайдіть зайве слово: А) обсаджений, притихлий, тихий; Б) побілений, червоний, грізний; В) сидячий, пробитий, зробити; Д) пожовклий, жовтіти,жовтіючий.  

Номер слайду 8

Теоретична розминка “Мовний двобій” Наповни квітку змістом

Номер слайду 9

Змінює-ться за…? Запитання…? Узгоджу-ється з …? Може мати залежні...? Має категорію часу...? У реченні виконує роль…? Дієприк-метник - ? Має катего- рію виду…? Має власні ознаки…?

Номер слайду 10

ЗАВДАННЯ УРОКУ: поглибити знання учнів про дієприкметники; пояснити відмінність між активними й пасивними дієприкметниками; формувати вміння розрізняти активні й пасивні дієприкметники, правильно використовувати активні дієприкметники у мовленні; утворювати та відмінювати активні дієприкметники; розвивати творчі вміння використовувати активні й пасивні дієприкметники у власних висловлюваннях; стимулювати бажання досліджувати мовні явища; виховувати позитивне ставлення до української мови та народної культури, плекати патріотичні почуття, здійснювати профорієнтаційне виховання.

Номер слайду 11

До щему у серці, До терпкого щему Я кохаю Вкраїну, Омиту прозорим дощем… Любов Забашта До щему у серці, До терпкого щему Я кохаю Вкраїну, Омиту прозорим дощем… Любов Забашта

Номер слайду 12

Творення дієприкметників Від якої основи Від яких дієслів Час За допомогою суфіксів Прикла- ди Активні дієприкметники Теперішньо- го часу Недоконаного виду Теперіш- ній -уч-, (-юч-), -ач-, (-яч-) Міцніють – міцніючий Cидять – сидячий Неозначеної форми Докон. виду Минулий - л- Розквітнути - розквітлий Пасивні дієприкметники Неозначеної форми Недоконаного та докон. виду Минулий -н- -ен- -т- Сказати - сказаний, Шити - шитий

Номер слайду 13

Увага! Культура мовлення Правильно Неправильно збіднілий постарілий який перебігав який перебігає який протікає який читає який говорить який відстає який подорожує збіднівший постарівший перебігавший перебігаючий протікаючий читаючий говорячий відстаючий подорожуючий

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Вправа « Ти – редактор» Відредагувати речення. 1)Хлопчик розповів про своїх родичів,мешкаючих на Сумщині. 2) Мій брат, закінчивший цього року одинадцятий клас, готується до вступу в університет. 3) Усі вітали усміхаючогося переможця.

Номер слайду 18

Робота з текстом Прочитайте текст мовчки. Яка його тема й основна думка? Випишіть активні дієприкметники разом зі словами, від яких вони залежать, запишіть ознаки прикметника та дієслова.   Коли я читаю або чую слово «Вітчизна», в душі моїй звучить стишений голос матері, що читає мені чудові рядки Тараса Шевченка про сонечко, веселку, сокорину. Мені пригадується тиха замріяна передвечірня година, коли я сидів на голублячих мене руках материнських. Пам’ятається, як на полум’яніючій під вікном квітці рожі тріпотів крильцями великий, позолочений сонцем барвистий метелик. Шелестіло сполохане листя на тополі. На зеленіючій галявині під тополею стояв півень з червоним гребінцем, а в блакитному небі пливла біла, освітлена сонцем хмаринка. Заходило пломеніюче сонце, від ставка піднімалася хвиля прохолоди. Мати заспівала, а мені здалося, що листочки на тополі перестали шелестіти, прислухаючись до материного співу. Мабуть, з цієї хвилини починається моє життя в казковому світі слова (за В. Скуратівським.)

Номер слайду 19

Хвилинка відпочинку Ауторелаксація “Веселка”

Номер слайду 20

Лінгвістичне лото 1.Дієприкметник, теперішній час, активний стан, недоконаний вид, називний відмінок. 2.Дієприкметник, минулий час, активний стан, доконаний вид, називний відмінок. 3.Дієприкметник, минулий час, пасивний стан, доконаний вид, називний відмінок. 4.Дієприкметник, родовий відмінок , чоловічий рід. 5.Дієприкметник, місцевий відмінок, жіночий рід.

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Твори добро, бо ти – людина!

Номер слайду 23

Заборонені вислови в спілкуванні з рідними: Відчепись від мене. От уже й набурмосений! Усі ваші проблеми надумані. Я не зацікавлений у розмові з тобою. Завжди ви з цими набридливими нотаціями!

Номер слайду 24

Бажані вислови в спілкуванні з рідними: Ви для мене найрідніші. Із задоволенням приймаю поради від людей, які люблять мене. Радий бачити тебе усміхненим. Як минув день? Лише ти можеш допомогти розібратися в цьому незрозумілому питанні. Порадь мені, адже ти це краще знаєш. Приємно, коли тебе зустрічають усміхнені обличчя близьких людей.

Номер слайду 25

Лінгвістична вправа «Аукціон»

Номер слайду 26

Знайдіть дієприкметники, визначте стан. Мій перший вірш, написаний в окопі, На тій сипкій од вибухів стіні, Коли згубили зорі в гороскопі Моє дитинство, вбите на війні. Л. Костенко

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Схема розбору дієприкметника як особливої форми дієслова Слово для розбору. Частина мови( форма дієслова). Початкова форма( називний відмінок однини чоловічого роду). Стан (активний чи пасивний). Вид (доконаний чи недоконаний). Час (теперішній і минулий). Рід( в однині), число, відмінок( визначається за родом , числом, відмінком іменника, з яким узгоджений дієприкметник). Синтаксична роль ( найчастіше буває означенням і присудком).

Номер слайду 29

Домашнє завдання Вивчити $21 , вправа 245. Скласти текст – опис, використовуючи дієприкметники, на одну із запропонованих тем: « Барвінкова моя Україна». «Рідна мова моя солов’їна». «Ніжний погляд матусі». « В морську безодню падав місяць». «Про що розмовляють зорі».

Номер слайду 30

« Коло друзів» Ми всі - одна сім’я, ми всі - одна родина, У кожнім нашім “я-” – Частинка України.

Номер слайду 31

ppt
Додав(-ла)
Гермак Надія
Додано
2 січня
Переглядів
520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку