Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ із творчим продовженням

Про матеріал
У розробці представлені короткі тексти різних жанрів для усного переказування та варіанти їх продовження. Робота мала практичне застосування. Вийшло надзвичайно цікаво.
Перегляд файлу

ТЕМА: Розвиток зв’язного мовлення. Усний докладний переказ із творчим продовженням

МЕТА:

-                     навчити переказувати тексти різних жанрів та створювати до них продовження;- розвивати навички усного переказування з творчим продовженням;  розвивати креативність розуму дітей, їхню інтелектуальну активність;

-                     виховувати людину-оптиміста, якій властиві віра в добро, справедливість,відкритість; сприяти формуванню дружного учнівського колективу.

ФОРМА УРОКУ: інтерактивний урок (можна використовувати як онлайн так і офлайн).

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: українська література, музичне та образотворче мистецтво, інформатика.

ТИП УРОКУ:  урок розвитку зв’язного мовлення.

ВІК, КАТЕГОРІЯ, КЛАС: 7 клас.

ОБЛАДНАННЯ: збірка віршів учениці класу, ілюстрації до вірша Шевченка «Мені тринадцятий минало», модель уроку для кожного учня, схема «Мовамовлення».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ

ДІЯЛЬНОСТІ (1 хв.)

Учитель УМ. Любі мої учні, готуючи домашнє завдання, ви ознайомлювалися з планом проведення уроку, пропоную на основі цього плану змоделювати наш урок, щоб нічого не пропустити і не забути. Таким чином, в зошитах ми писати сьогодні не будемо, адже (учні формулюють тему уроку: усні творчі роботи). Але змоделювавши урок, ви будете в кожну ланку уроку вписувати учасників цієї частини та давати свою оцінку товаришеві. (Додаток 2)

image

План уроку:

1.   Визначення завдання.

2.   Переказ віршованого тексту.

3.   Спроба переказати діалогічний текст.

4.   Переказ пісні про солдатську славу.

5.   Аналіз уроку учнями, пропозиції щодо оцінок.

             Учениця-вчитель.                         Сьогодні урок української мови розпочну я,

__________________. Дуже хочу спробувати себе на місці вчителя. Любі друзі, ми будемо розвивати навички усного переказування текстів різних типів та форм. До того ж до кожного з текстів будемо складати творче продовження. Щоб робота була цікавішою, кожен з нас підготував текст самостійно. А от сам переказ і продовження можете запропонувати за бажанням. Запрошую нашу шкільну поетесу Діденко Віолету.

Діденко Віолета. Я хочу прочитати вірша, якого склала на конкурс «Єднаймося, браття мої»

Світ дитинства

Мені дванадцятий вже рік,

І знову я знайомлюся з Тарасом.

І своїм дитячому житті

Я бачу, як і він,  прекрасне.

Така ж дитина, як і я,

Милується хмарками,

А там – маленькеє ягня Та верби над ставками. І все навкруг таке цікаве – До неба хочеться злетіть. Й не зможе сонечко ласкаве Мої крильцята обпалить.

Учениця-вчитель.  Пропоную переказати цей текст. Розумію, що віршовані твори переказувати надзвичайно складно, бо кожен розуміє їх по-своєму. Але давайте спробуємо.

Варіант відповіді учня: «Нам уже по 12 років. І щороку ми вивчаємо неперевершену творчість Т.Г.Шевченка, знайомимося з фактами про його життя. Особливо багато знаємо про дитинство Тараса. Наприклад, те, що він дуже любив спостерігати за небом, тішився маленькими ягнятами, милувався вербами над ставком. Усе було цікаво юному Шевченку, що навіть забував про свої кріпацькі обов’язки».

Учениця-вчитель.  Думаю, це була вдала спроба переказати віршований текст. А хто складе творче продовження.

Варіант відповіді учня: «Нам також дуже цікаво спостерігати за навколишнім світом. Бо дуже любимо своє село, природу, свою батьківщину. А ще ми часом щось створюємо власноруч: малюнки, вироби з різних матеріалів. Захоплюємося заходами, де виявляємо творчі здібності: виконавські, співацькі, хореографічні. На уроках української мови та літератури складаємо різноманітні твори.

У пам’яті виринають рядки вірша Ліни Костенко, які так захопливо продекламував народний актор України Богдан Ступка: «Людина нібито не літає, а крила має, а крила має».

Учениця-вчитель.  Дуже оригінальна і правдива відповідь. А ми продовжуємо урок.

Учитель УМ. Підійдіть до комп’ютерів. Відшукайте схему «Мовамовлення». Зверніть увагу: яким буває мовлення? Як ви розумієте дані поняття? Відкрийте схему «Види мовленнєвої діяльності». Прокоментуйте назви. Яким видом МД ми зараз займаємось? (Додаток 1)

Учениця-вчитель. Наступне завдання підготували _____________________.

Вони склали діалог, який вам треба переказати.

Відповідь учнів:

-           Ти чула, ___________, наша вчителька знову поставила перед нами творче завдання?

-           Ну і класно! Я бачу, що кожного разу мені все легше і легше складати твори.

-           А от у мене натхнення не завжди буває. Ще й митці стверджують, що без нього не вдалося створити жодного шедевру.

-           Ти думаєш, що митцям легко? Їм також, певно, доводиться попотіти. А читачі, а критики, а редактори…

-           Може, ти і маєш рацію. Просто треба працювати, і обов’язково щось вийде.

Учениця-вчитель.  Цей діалогічний текст і продовження до нього я перекажу сама: «Учителька запропонувала учням вдома написати твір. Учениця із захопленням сприйняла його, бо помітила останнім часом значні зрушення у складанні творчих робіт. А от учень почав скаржитись на відсутність натхнення. Однокласниця, видно, була доброзичливою дівчинкою, бо стала підбадьорювати товариша, переконуючи, що письменникам теж не просто. У кінці кінців хлопчик погодився з думкою, що без праці нічого не буває.

Я також переконана, що, коли щось починаєш робити, не очікуй на якесь досягнення, не думай, що здивуєш когось. Адже, у першу чергу, ти працюєш над собою, над своїм вдосконаленням. Ти розвиваєшся, шукаєш і знаходиш себе. А це так важливо і позитивно».

Учитель УМ.  Діти, скажіть, будь ласка, для чого нам потрібне вміння висловлюватися?

А для чого ми вчимося складати власні висловлювання?

Чи людям всіх професій потрібні навички складання власних висловлювань?

 А як вам допоможуть ці навички під час роботи на інших уроках?

Дякую за відповіді.

Учениця-вчитель.  Пропоную прослухати пісню “Молитва за захисників” https://www.youtube.com/watch? v=NWwA4CiC8WM&list=PLElG6fwk_0UkFsBXn991TUPqWUfEoL2O8&index=1 

А ось текст цієї чудової пісні:

Наш татусьо пішов на війну, Захищає мене і мамусю. Свого тата я сильно люблю, І за нього я щиро молюся.

Любий ангеле, що в небесах,

Дуже хочу тебе попрохати,

Розгорни свої крила, як птах, І від куль заступи мого тата.

Приспів:

Мій любий ангеле святий,

Ти білі крилонька розкрий

І день і ніч охороняй

Захисників та рідний край.

Мій любий ангеле святий, Над Україною лети.

Її Господнім світлом ти

Благослови і освіти, освіти!

Я малюю свого татуся,

На малюнку він знову зі мною.

І радіє родина уся,

Бо живий і вернувся героєм.

Божий ангеле, що угорі,

Глянь на землю: війна не стихає, Волонтери тут і лікарі.

Заступитись і за них я прохаю.

Приспів.

Учениця-вчитель.  Хто зможе переказати пісню в прозовій формі і скласти продовження тексту?

Варіант відповіді учня: «Дівчинка розповідає, що її тато пішов на війну, щоб захистити її і маму. І хоча вона дуже за ним сумує, щиро звертається в молитві до ангела, щоб святий захистив не тільки батька, але й волонтерів та лікарів. Дівчинка вірить, що Україна освітиться Божим світлом, а наші захисники — це воїни світла і добра.

А ще вона уявляє, як татусь повернеться додому героєм, і його зустріне вся щаслива родина. Так виникає на папері малюнок із зображенням рідних людей, а над ними, десь у небесах, радіє ангел.

Діти України зараз щиро моляться за своїх батьків, що боронять нашу Батьківщину, та за те, щоб наші героїчні воїни здобули Перемогу, і настав довгожданий мир.»

Учитель УМ.  Діти, я відчуваю, що процес творчої праці дав свої результати, і ви змогли максимально не тільки виявити власні можливості, але й відчули надійне плече товариша. Поділіться думками про те, що вас сьогодні вразило або запам’яталося.

Відповіді учнів.

Гра в асоціації:запишіть за хвилину слова, що запам’яталися вам на уроці.

Відповіді учнів.

Як ви запропонуєте оцінити роботу однокласників?

Відповіді учнів.

Д/З: складіть звернення до  іменника-неістоти,  використовуючи різноманітні звертання.

Додаток  1

Схема «Мова-мовлення»

Утворюють текст

Здійснюють сприйняття тексту

говоріння

письмо

слухання

(аудіювання)

читання

Додаток 2

Модель уроку

image

pdf
Додано
5 січня
Переглядів
157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку