Урок з української мови у 5 класі "Вставні слова"

Про матеріал

урок формування компетентностей, формувати навички використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах;

розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас;

виховувати любов до слова, до рідної мови та наполегливість у навчанні

Перегляд файлу

Клас: 5

Тема: Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами й словосполученнями. Правильне інтонування речень із вставними словами.

Мета: Дати  поняття про вставні слова та сполучення слів, ознайомити  учнів на практиці з найуживанішими вставними словами;

 формувати навички  використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах;

 розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати  словниковий запас;

виховувати любов до слова, до рідної мови та наполегливість у навчанні.

Тип уроку: Урок формування знань, умінь і навичок.

                                                  Хід  уроку

І. Організація класу.

Слайд 1. Заставка (зображення веселки і значення кольорів. на дошці картина із зображенням неба, сонця, хмаринок.) 

    На партах лежать кольорові смужки, учні обирають свій колір. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо зі словом, а мова наша така ж різнобарвна, як кольори веселки.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

    Перевірка  вправ 131,  ( с.64) (учні зачитують виконання завдань, розповідають правила)

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

Розподільчий диктант   (записати у 2 колонки поширені і непоширені звертання)                                

  Ти найкраща,чесна людино.

 Діти, працюйте уважніше.

 Приїзди швидше, Олеже.

 Україно мила, ти моя молитва.

Вкраїно, уклонюсь тобі доземно.                                                                                

Шануй, Оленко, рідну мову.

Підкреслити перші букви ( ключ до вправи - Чудово)

ІV. Повідомлення теми, цілей  уроку.

У житті кожної людини, безперечно, є багато цілей, яких вона намагається досягти. І одна з них, по-перше, знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає оточення. Хочу, щоб на сьогоднішньому уроці ви працювали так, аби розквітло «дерево мудрості» від ваших знань. Коріння дерева ― це місце нашої рідної мови, тож наситіть його.  У моєму мовленні вжито слова, які цікавитимуть нас на уроці. Які саме, гадаю, ви мені скажете.

 Вжиті вчителем слова: безумовно, безперечно, по-перше, гадаю

   Чи існували б речення без цих слів? (Так. Їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури).

 Проблемне питання

А чи була б наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною без вставних слів?   Це і буде проблемним питанням, яке ми повинні вирішити в ході уроку.

VІ. Вивчення нового  матеріалу

Діти, поясніть, яких відтінків набирає  висловлена в кожному з речень думка завдяки виділеним словам. (спроектовано на екран)

    Сьогодні, може, буде дощ.

·   Сьогодні, безумовно, буде дощ.

·    Сьогодні, на щастя, буде дощ.

·    Сьогодні, по-моєму, буде дощ.

·   Сьогодні, кажуть, буде

   Слова, про які ми з вами говоримо, називаються вставними. Із самої назви терміну «вставні слова» можна зрозуміти, що це слова, які можна вставити в речення або ні.

 Отже, вставні слова – це…? (продовжити речення)

 1) Користуючись словником, дібрати синоніми до слова безумовно. (на партах – словники)

2) Назвати антонім до слова на жаль.

3) Продовжити ряд слів по-перше, по-друге, … .

4) Дібрати синонім до слова можливо.

Із поданими словами усно скласти речення. Простежити за інтонацією в них. Зробити висновок про роль цих слів у реченнях

       2.  Робота з підручником

·         Опрацювання § 17 та вправи 135, с. 64-65.( робота біля дошки.)

·         Робота з таблицею (с. 65). (колективна робота.)

Завдання 1 (для всіх). Опрацювати таблицю і розказати, що можуть виражати слова і словосполучення слів.

Завдання 2 (робота в групах). Кожна група складає речення з одним вставним словом чи сполученням слів згідно груп слів у таблиці.

VІІ. Застосування учнями набутих знань.

1.     Робота з підручником

   Одним із очікуваних завдань є збагачення словникового запасу. Виконуючи вправу 142 (с.67), зверніть увагу на правильне вживання слів, що є складовою  культури мовлення.

 Гра «Хто швидше»

VІІІ. Підсумок уроку і оцінювання    

   Чи справдилися ваші очікування?          

 Проблемне питання

Чи можемо ми тепер дати відповідь на проблемне питання: «Чи була б наша мова різноманітною, багатогранною,  милозвучною без вставних слів?»

Рефлексія. Повернемося до нашої веселки. Зясуємо,чи буде сьогодні дощ?(на папірцяя з кольорами веселки напишіть слова щодо прогнозу погоди, використовуючи вставні слова, наклейте їх на небо)

ІХ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал § 17, виконати вправу 139, с. 66. 

*скласти твір – мініатюру «Мої плани на канікули»

 

 

docx
Додано
12 листопада 2019
Переглядів
6194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку