урок формування компетентностей, формувати навички використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах;
розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас;
виховувати любов до слова, до рідної мови та наполегливість у навчанні
Клас: 5
Тема: Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами й словосполученнями. Правильне інтонування речень із вставними словами.
Мета: Дати поняття про вставні слова та сполучення слів, ознайомити учнів на практиці з найуживанішими вставними словами;
формувати навички використовувати їх в усному та писемному мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при вставних словах;
розвивати усне і писемне мовлення, збагачувати словниковий запас;
виховувати любов до слова, до рідної мови та наполегливість у навчанні.
Тип уроку: Урок формування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організація класу.
Слайд 1. Заставка (зображення веселки і значення кольорів. на дошці картина із зображенням неба, сонця, хмаринок.)
― На партах лежать кольорові смужки, учні обирають свій колір. Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує настрій тим, у кого він гарний, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори, адже працювати будемо зі словом, а мова наша така ж різнобарвна, як кольори веселки.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірка вправ 131, ( с.64) (учні зачитують виконання завдань, розповідають правила)
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
Розподільчий диктант (записати у 2 колонки поширені і непоширені звертання)
Ти найкраща,чесна людино.
Діти, працюйте уважніше.
Приїзди швидше, Олеже.
Україно мила, ти моя молитва.
Вкраїно, уклонюсь тобі доземно.
Шануй, Оленко, рідну мову.
Підкреслити перші букви ( ключ до вправи - Чудово)
ІV. Повідомлення теми, цілей уроку.
У житті кожної людини, безперечно, є багато цілей, яких вона намагається досягти. І одна з них, по-перше, знати рідну мову, бо саме завдяки їй нас сприймає оточення. Хочу, щоб на сьогоднішньому уроці ви працювали так, аби розквітло «дерево мудрості» від ваших знань. Коріння дерева ― це місце нашої рідної мови, тож наситіть його. У моєму мовленні вжито слова, які цікавитимуть нас на уроці. Які саме, гадаю, ви мені скажете.
Вжиті вчителем слова: безумовно, безперечно, по-перше, гадаю
― Чи існували б речення без цих слів? (Так. Їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури).
Проблемне питання
А чи була б наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною без вставних слів? Це і буде проблемним питанням, яке ми повинні вирішити в ході уроку.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Діти, поясніть, яких відтінків набирає висловлена в кожному з речень думка завдяки виділеним словам. (спроектовано на екран)
Сьогодні, може, буде дощ.
· Сьогодні, безумовно, буде дощ.
· Сьогодні, на щастя, буде дощ.
· Сьогодні, по-моєму, буде дощ.
· Сьогодні, кажуть, буде
Слова, про які ми з вами говоримо, називаються вставними. Із самої назви терміну «вставні слова» можна зрозуміти, що це слова, які можна вставити в речення або ні.
Отже, вставні слова – це…? (продовжити речення)
1) Користуючись словником, дібрати синоніми до слова безумовно. (на партах – словники)
2) Назвати антонім до слова на жаль.
3) Продовжити ряд слів по-перше, по-друге, … .
4) Дібрати синонім до слова можливо.
Із поданими словами усно скласти речення. Простежити за інтонацією в них. Зробити висновок про роль цих слів у реченнях
2. Робота з підручником
· Опрацювання § 17 та вправи 135, с. 64-65.( робота біля дошки.)
· Робота з таблицею (с. 65). (колективна робота.)
Завдання 1 (для всіх). Опрацювати таблицю і розказати, що можуть виражати слова і словосполучення слів.
Завдання 2 (робота в групах). Кожна група складає речення з одним вставним словом чи сполученням слів згідно груп слів у таблиці.
VІІ. Застосування учнями набутих знань.
1. Робота з підручником
― Одним із очікуваних завдань є збагачення словникового запасу. Виконуючи вправу 142 (с.67), зверніть увагу на правильне вживання слів, що є складовою культури мовлення.
Гра «Хто швидше»
VІІІ. Підсумок уроку і оцінювання
― Чи справдилися ваші очікування?
Проблемне питання
Чи можемо ми тепер дати відповідь на проблемне питання: «Чи була б наша мова різноманітною, багатогранною, милозвучною без вставних слів?»
Рефлексія. Повернемося до нашої веселки. З’ясуємо,чи буде сьогодні дощ?(на папірцяя з кольорами веселки напишіть слова щодо прогнозу погоди, використовуючи вставні слова, наклейте їх на небо)
ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал § 17, виконати вправу 139, с. 66.
*скласти твір – мініатюру «Мої плани на канікули»