Даний урок є узагальнюючим з теми «Узагальнення та систематизація вивченого. Другорядні члени речення». На попередніх уроках учні працювали над вивченням даної теми, удосконаленням умінь та навичок визначення другорядних членів у реченні тощо.
Мета уроку: узагальнити вивчене про другорядні члени речення, закріпити навички визначати їх у реченні, сформувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення, виділяти в тексті умовними позначками; розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно, логічне мислення, творчу уяву, мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови, формувати успішно налаштовану особистість.
Мета уроку навчальна: навчити розпізнавати другорядні члени речення серед інших членів речення та визначати способи їх вираження; розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, аналітичні здібності; формувати вміння розпізнавати другорядні члени у реченні; виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення, свідоме ставлення до читання, почуття патріотизму, формувати особистість, налаштовану на успіх.
Формула успіху Бути завжди позитивним. Обов'язково запиши свої конкретні цілі та розроби план по їх досягненню. Дій. Мета без дії - ніщо! Ніколи не припиняй учитися, отримувати нові знання та навички. Навчися аналізувати результати і деталі своїх дій. Вмій спілкуватися з людьми. Бери на себе відповідальність за свою роботу, за свої дії. В іншому випадку пункти 1 - 6 не матимуть значення.
Означення Означення – це другорядний член речення,який називає ознаку предмета і відповідає на питання який? чий? котрий? скількох? Означення залежить від члена речення,вираженого іменником, і найчастіше виражається прикметником, дієприкметником, займенником, рідше – іншими частинами мови. Означення, виражене одним словом, називається непоширеним, а дієприкметниковим чи прикметниковим зворотом – поширеним.
Додаток Додаток означає предмет, який є об’єктом дії. Відповідає на питання непрямих відмінків. Додатки бувають прямими і непрямими. Прямий додаток означає предмет, на який дія спрямована безпосередньо; виражається формою знахідного відмінка без прийменника або родового відмінка: Море било й гризло його як прибережну скелю. Непрямий додаток означає об’єкт, який тільки певною мірою причетний до дії; виражається непрямими відмінками: Ніч осіння на дощ та туман багата.
Додаток Пов’язується з підметом, присудком або іншими другорядним членом речення (додатком чи означенням) Означає предмет, на який спрямована дія (процес чи стан) або відповідно до якого ця дія (процес чи стан) відбувається Виражається іменником, займенником або іншими частинами мовами, ужитими в ролі іменника Відповідає на запитання непрямих відмінків
Обставина Обставина – це другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також інтенсивність. У ролі обставини виступають здебільшого прислівники, дієприслівники та іменники в непрямих відмінках. Обставини виражені одиничними дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами, на письмі виділяються комами. У деяких випадках обставини можуть наближатися до додатка. Іменник з конкретним предметним значенням більше тяжіє до додатка, а іменник з менш конкретним значенням – до обставини.
Вид Що означає Питання, на які відповідає Приклади Способу дії Спосіб здійснення дії, вияву ознаки як? Яким способом? Він поїхав поїздом. Тихо пливе блакитними річками льон Міри і ступеня Інтенсивність дії чи ознаки, міру їх вияву якою мірою? як часто? скільки разів? наскільки? Це мені знайоме до болю; Вона вміла дуже добре куховарити Місця Місце дії, напрям руху де? куди? звідки? Я прийшов додому. Часу Час дії, її часову межу коли? з якого часу? доки? відколи? як довго? Мовчав кілька хвилин. Завтра вставати рано. Причини Причину, підставу виникнення дії чому? з якої причини? через що? Він зрадів, побачивши сина. Мети Мету дії навіщо? з якою метою? для чого? Ми поїхали на відпочинок. Погонич зумисне гнав коні з усієї сили Умови Умову, за якої відбувається чи може відбутися дія за якої умови? Лежачи й сокира іржавіє. Не спитавши броду, не лізь у воду Допусту Умову, всупереч якій відбувається дія незважаючи на що? усупереч чому? Прийшов попри всі попередження. Було душно, незважаючи на таку рань.
Лінгвістичне дослідження 1 варіант. Випишіть із цитат видатних людей додатки, у дужках зазначте питання до них. «Дорогоцінний камінь не можна відполірувати без тертя. Також і людина не може стати успішною без достатньої кількості важких спроб». Конфуцій 2 варіант. Випишіть із цитат видатних людей означення, у дужках зазначте питання до них. «Успіх одної відважної людини завжди спонукає до прагнення і мужності ціле покоління». Оноре де Бальзак 3 варіант. Випишіть із цитат видатних людей обставини, у дужках зазначте питання до них. «Завжди спирайтеся на думку про те, що ваше власне рішення домогтися успіху набагато важливіше всього іншого». Авраам Лінкольн
Тестування 6.Укажіть речення, у якому правильно розставлені розділові знаки. А Після грози в оту ніч, випали ще дощі тихі з сонцем (А. Головко). Б Сонце зійшло, і не пекло, як по обіді. В Залишившись наодинці він довго міркував про життя. Г І буде так: пшеницями зійде кров, і пізнають, яка на смак любов (Є. Плужник).
Тестування 7.Укажіть речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки. А Кобзар тужив за рідним краєм, рідною мовою, перебуваючи за межами Батьківщини (З листа до М. Шевченка). Б Під вікном у старомоднім комоді, улюбленім меблі Докії, випрошенім у пані, і в такій самій ще зовсім гарній шафі тримає Докія неабиякі святочні спідниці свої і чорні дорогі сердаки свого мужа і своєї доньки (О. Кобилянська). В Коло відокремленої громадки хатин, мов коло, своєї служби стоїть і панський дворик… (О. Кобилянська). Г В степу на сході сонця по всіх ярах та виярочках вилежуються тумани (Гр. Тютюнник).
Тестування 9.Визначте ряд, у якому правильно визначені другорядні члени для речення Ця поезія під назвою «Колісниця» визначила подальшу долю Тодося Осьмачки (Н. Зборовська). А Додаток — Ця поезія під назвою «Колісниця». Б Підмет — Ця поезія під назвою «Колісниця». В Прикладка (означення) — «Колісниця». Г Прикладка (означення) — Ця.
Домашнє завдання Вивчити теоретичний матеріал. Високий рівень: написати есе-дослідження «Роль другорядних членів речення у моєму мовленні». Достатній рівень: підготувати картки-завдання з вивченої теми. Низький та середній рівень: виконати вправу №99. Завдання із зірочкою * Якщо ви хочете оцінити власний рівень знань із теми «Другорядні члени речення» - виконайте тестові завдання.