Презентація "Вічна тема матері й сина у творах Т. Шевченка “Катерина”, “Наймичка”, “У нашім раї на землі...”

Про матеріал

Матеріал підготовлений для самостійної роботи учнів під час карантину. Містить буктрейлери до творів, відео записи. Також може бути використаний колегами під час проведення стаціонарних уроків.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вічна тема матері й сина у творах Т. Шевченка “Катерина”, “Наймичка”, “У нашім раї на землі...”

Номер слайду 2

Мета: Дати учням поняття про становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; передати захоплення поета красою жінки, мрію бачити її щасливою; показати еволюцію жіночого образу в поезії Шевченка; удосконалювати вміння порівнювати; на основі вивчених поезій формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях.

Номер слайду 3

Три тяжкие доли имела судьба... И первая доля - с рабом повенчаться; Вторая - быть матерью сына раба И третья - до гроба рабу покоряться. И все эти тяжкие доли легли На женщину русской земли. М. О. Некрасов

Номер слайду 4

Радимо подивитися буктрейлерhttps://www.youtube.com/watch?v=d. Ayzmd. Vvm6 A

Номер слайду 5

Поема «Катерина»Однією з провідних тем раннього періоду творчості Т. Шевченка є тема трагічної долі жінки-покритки. До зображення долі ошуканої дівчини впродовж багатьох століть зверталися письменники різних країн, тема ця широко розроблялася у світовій літературі (С. Річардсон «Клариса», М. Карамзін «Бідна Ліза», Є. Баратинський «Еда», Г. Розен «Марина»). У творчому доробку Т. Шевченка одним із кращих творів про жіночу долю є поема «Катерина», написана 1838 року. Присвячена вона В. Жуковському «на память 22 апреля 1838 года».

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Випереджувальні завдання: Г е н е т и ч н и й к о д р о д у. Проблема покритки у світовій літературній скарбниці. Реакція на позашлюбну дитину в нашому суспільстві. Причини трагічного життя Катерини. Бачення образу Катерини Т. Шевченком. Доля жінки у творчості Т. Шевченка

Номер слайду 8

Схематичне зображення трагічного шляху Катериниr

Номер слайду 9

Інтерактивна вправа “Дерево рішень”

Номер слайду 10

Прослухайте уривок, який маєте вивчити напам’ятьhttps://www.youtube.com/watch?v=Avh. V3-PWOy4

Номер слайду 11

Рід: лірика (ліро-епос). Жанр:  ліро-епічна соціально-побутова поема.

Номер слайду 12

Напрям:  романтизм (сильні почуття, винятковість жінки, трагізм її долі) із елементами реалізму (соціальна нерівність, типова жінка).

Номер слайду 13

Тема: доля жінки-покритки в умовах занепаду традиційної (патріархальної, народної) моралі й формування нового (імперського) суспільства, засновками якого є далекі від моралі принципи й норми.

Номер слайду 14

Ідея: гнівний осуд панської розбещеності, захист знедолених, співчуття жінці-матері; засудження аморальності панівного класу, представникам якого байдужа доля простих людей.

Номер слайду 15

Проблематика:любов і страждання;батьки і діти;моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення;честь і безвідповідальність;крах ілюзій

Номер слайду 16

Композиція: твір має 5 розділів, кожен із яких відзначається композиційною завершеністю.

Номер слайду 17

Композиціявступ-звернення до дівчат-селяноклюбовний епізод і народження нешлюбного синавигнання зганьбленої з домупоневіряння Катерини на чужинізустріч із спокусником-офіцером і самогубство героїні

Номер слайду 18

Сюжет. Особливістю сюжету поеми є підбір надзвичайно гострих драматичних ситуацій, завдяки чому стисло і водночас глибоко розкриваються характери персонажів.

Номер слайду 19

Експозиція – розповідь про непослух Катерини

Номер слайду 20

Зав’язка – Катерина, не зважаючи на поради батьків, таємно зустрічається з Іваном-москалем.

Номер слайду 21

Розвиток дії – Іван вирушає в похід, обіцяє повернутися — Катерина вагітна, народжує — батьки змушені її вигнати, бо вона порушила норми моралі — Катерина, голодна, холодна, зневажена людьми, іде на північ, зустрічає москалів, які сміються з неї — зима, Катерина знаходить прихисток у хаті лісничих-карбівничих — зранку чує, що проходять повз москалі.

Номер слайду 22

Кульмінація – зустріч Катерини з Іваном-москалем, який від неї відвертається.

Номер слайду 23

Розв’язка – Катерина залишає малого сина на поталу й кидається в ополонку.

Номер слайду 24

Епілог - випадкова зустріч сліпого кобзаря й сироти Івася (син Катерини) з батьком-москалем, який відвертається, упізнавши в малому себе.

Номер слайду 25

Система віршування: поєднання силабіки й силабо-тоніки, так званий «шевченківський вірш», коли в одному творі змінюються розміри, ритми, довжина рядків та ін. Строфа: нестрофічна будова. Римування: непослідовне.

Номер слайду 26

Змоделюйте можливі варіанти розвитку подій в наш час

Номер слайду 27

Тарас Шевченко

Номер слайду 28

Михайло Дерегус

Номер слайду 29

Федір Коновалюк

Номер слайду 30

Іван Їжакевич

Номер слайду 31

ПРОВЕДЕННЯ ТЕСТОВОГО ОПИТУВАННЯ

Номер слайду 32

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив:а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері.2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не:а)  цуралися будь-якої роботи по господарству; б)  ігнорували народних звичаїв та обрядів;в)  лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями.3. Через що милий залишив Катерину? Бо:а)  на цьому наполягали батьки дівчини; в)  москаль вирушив у похід до Туреччини;б)  люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу не­славу дівчини; г) вона йому набридла.4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця.5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г)   непорозумінням із сусідами?6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.а)  «Виховуй свою дитину як знаєш»; б)  «Іди шукай у Москві свекрухи»;в)  «Не з'являйся більше на мої очі»; г)   «Живи як знаєш серед люду чужого».7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одно­часно:а)  розмірковує над долею байстря; б)  клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй.8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками.9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок:а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, брове­нята, / Та не дала долі!»а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана.11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:а)  потрапив у родину до свого батька; б)  служив козачком у пана;в)  був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина?а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився;в)  затаїв подих від несподіванки; г)   відвернувся, пізнавши його.

Номер слайду 33

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив:а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері.2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не:а)  цуралися будь-якої роботи по господарству; б)  ігнорували народних звичаїв та обрядів;в)  лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями.3. Через що милий залишив Катерину? Бо:а)  на цьому наполягали батьки дівчини; в)  москаль вирушив у похід до Туреччини;б)  люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу не­славу дівчини; г) вона йому набридла.4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця.5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г)   непорозумінням із сусідами?6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.а)  «Виховуй свою дитину як знаєш»; б)  «Іди шукай у Москві свекрухи»;в)  «Не з'являйся більше на мої очі»; г)   «Живи як знаєш серед люду чужого».7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одно­часно:а)  розмірковує над долею байстря; б)  клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй.8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками.9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок:а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, брове­нята, / Та не дала долі!»а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана.11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:а)  потрапив у родину до свого батька; б)  служив козачком у пана;в)  був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина?а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився;в)  затаїв подих від несподіванки; г) відвернувся, пізнавши його.

Номер слайду 34

«Наймичка». Еволюція жіночого образу.

Номер слайду 35

Радимо подивитися буктрейлерhttps://www.youtube.com/watch?v=l. MKd1h. Yi-y. I

Номер слайду 36

https://wordart.com/edit/masmp94c0f8hhttps://wordart.com/masmp94c0f8h/%D1%82%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE

Номер слайду 37

Прослухайте текст у виконанні Костянтина Степанкова та Ади Розовцевоїhttps://www.youtube.com/watch?v=f. Bh. Oo. Vnj. MRc

Номер слайду 38

Виконання тестових завдань

Номер слайду 39

Тема поеми: зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство.

Номер слайду 40

Ідея Осуд соціальних умов, у яких проживала жінка-покритка.

Номер слайду 41

Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини.

Номер слайду 42

«Наймичка» — музичний фільм за мотивами опери Михайла Вериківського, знятий на Київської кіностудії імені О. Довженка. В основі сюжету — однойменна поема Т. Г. Шевченка.https://www.youtube.com/watch?v=b57d. Czu. PATs

Номер слайду 43

Композиція поеми. Установіть відповідність

Номер слайду 44

Т. ШЕВЧЕНКО «У НАШІМ РАЇ НА ЗЕМЛІ»

Номер слайду 45

Мати — це ім’я Бога на устах і в серцях маленьких дітей. В. Теккерей. На сонці тепло, а біля матері добре. Українське прислів’я

Номер слайду 46

Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти. Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.

Номер слайду 47

Прослухайте текстhttps://www.youtube.com/watch?v=JGOT93 UDLDo

Номер слайду 48

Прослухайте текстhttps://www.youtube.com/watch?v=UEenhcw4m. GQ

Номер слайду 49

Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту.Ідея: возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок. Основна думка: «Слово мамо. Великеє, / Найкращеє слово!»

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Композиція. Поезія «У нашім раї на землі» — екскурс поета шляхами власного життя і розповідь про героїнь своїх творів. Твір має оптимістичний початок і трагічне, сумне закінчення.«У нашім раї…» містить протиставлення злиденного життя жінки-кріпачки райському.

Номер слайду 52

Образ Матері«Гордіше самої цариці»Турботлива. Покритка. Святий образ «Безталанная»«З хреста ніби знята»Багатостраждальна«Радість від народження дитини і водночас страждання»Щаслива Великомучениця

Номер слайду 53

«Незакінчене речення» Я сьогодні на уроці зрозумів (зрозуміла)… Я замислився (замислилась)… Для мене образ матері став…

Номер слайду 54

Презентацію виконала вчитель української мови та літератури КЗО НВО №28 Нікітіна О. О.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Цимбал Альона Анатоліївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Троценко Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
24 березня 2020
Переглядів
22712
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку