Матеріал підготовлений для самостійної роботи учнів під час карантину. Містить буктрейлери до творів, відео записи. Також може бути використаний колегами під час проведення стаціонарних уроків.
Мета: Дати учням поняття про становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; передати захоплення поета красою жінки, мрію бачити її щасливою; показати еволюцію жіночого образу в поезії Шевченка; удосконалювати вміння порівнювати; на основі вивчених поезій формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях.
Поема «Катерина»Однією з провідних тем раннього періоду творчості Т. Шевченка є тема трагічної долі жінки-покритки. До зображення долі ошуканої дівчини впродовж багатьох століть зверталися письменники різних країн, тема ця широко розроблялася у світовій літературі (С. Річардсон «Клариса», М. Карамзін «Бідна Ліза», Є. Баратинський «Еда», Г. Розен «Марина»). У творчому доробку Т. Шевченка одним із кращих творів про жіночу долю є поема «Катерина», написана 1838 року. Присвячена вона В. Жуковському «на память 22 апреля 1838 года».
Розвиток дії – Іван вирушає в похід, обіцяє повернутися — Катерина вагітна, народжує — батьки змушені її вигнати, бо вона порушила норми моралі — Катерина, голодна, холодна, зневажена людьми, іде на північ, зустрічає москалів, які сміються з неї — зима, Катерина знаходить прихисток у хаті лісничих-карбівничих — зранку чує, що проходять повз москалі.
1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив:а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері.2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не:а) цуралися будь-якої роботи по господарству; б) ігнорували народних звичаїв та обрядів;в) лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями.3. Через що милий залишив Катерину? Бо:а) на цьому наполягали батьки дівчини; в) москаль вирушив у похід до Туреччини;б) люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу неславу дівчини; г) вона йому набридла.4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця.5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г) непорозумінням із сусідами?6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.а) «Виховуй свою дитину як знаєш»; б) «Іди шукай у Москві свекрухи»;в) «Не з'являйся більше на мої очі»; г) «Живи як знаєш серед люду чужого».7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одночасно:а) розмірковує над долею байстря; б) клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй.8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками.9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок:а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, бровенята, / Та не дала долі!»а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана.11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:а) потрапив у родину до свого батька; б) служив козачком у пана;в) був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина?а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився;в) затаїв подих від несподіванки; г) відвернувся, пізнавши його.
1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив:а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері.2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не:а) цуралися будь-якої роботи по господарству; б) ігнорували народних звичаїв та обрядів;в) лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями.3. Через що милий залишив Катерину? Бо:а) на цьому наполягали батьки дівчини; в) москаль вирушив у похід до Туреччини;б) люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу неславу дівчини; г) вона йому набридла.4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця.5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г) непорозумінням із сусідами?6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором.а) «Виховуй свою дитину як знаєш»; б) «Іди шукай у Москві свекрухи»;в) «Не з'являйся більше на мої очі»; г) «Живи як знаєш серед люду чужого».7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одночасно:а) розмірковує над долею байстря; б) клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй.8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками.9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок:а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, бровенята, / Та не дала долі!»а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана.11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:а) потрапив у родину до свого батька; б) служив козачком у пана;в) був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина?а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився;в) затаїв подих від несподіванки; г) відвернувся, пізнавши його.
Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти. Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.
Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту.Ідея: возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок. Основна думка: «Слово мамо. Великеє, / Найкращеє слово!»