Тема. Урок позакласного читання. Поезія давньої української літератури. Курйозні (фігурні) вірші Івана Величковського
Мета: ознайомити учнів із особливостями поетичних творів давньої української літератури, зокрема з поезією українського бароко, з фігурними та курйозними віршами І. Величковського; розвивати творчу увагу школярів, зосередженість, спостережливість, уміння робити ідейно-художній аналіз прочитаних творів, коментувати їх зміст; виховувати інтерес і почуття поваги до творчої спадщини давньої української літератури, національної гідності.
Предметні компетентності
Учень / учениця:
розуміє роль християнства в духовному житті українського народу; називає представників українського бароко, аналізує й коментує їх твори; розуміє основні моменти християнської моралі: ідеали правди, чесності, патріотизму, скромності, любові до ближнього.
Ключові компетентності
Учень / учениця:
дискутує з приводу порушених проблем; толерантно відстоює власну позицію; знаходить компроміс у дискусії; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом; здійснює самоаналіз роботи з інформацією.
Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури, художня література.
Міжпредметні зв’язки:історія України, живопис, музика.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Обладнання: підручник, критерії оцінювання, портрет І. Величковського, роздатковий матеріал, приклади фігурної (курйозної поезії).
Труду писання не може пізнати
Той, хто не знає, як треба писати.
Думає легке і просте це діло:
Пишуть три пальці, а все болить тіло.
І. Величковський
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Звучить аудіозапис епіграфа
Робота з епіграфом
Учитель:
Учитель:
Хвилина поезії
- Справді, поезія – це великий труд. Вірші приносять насолоду і тому, хто пише, і тому, хто їх читає. А ще якщо вони незвичайні! Наприклад, такі…
або такі…
такі…
а бувають навіть і такі…
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми ознайомимося з творчістю одного із багатьох авторів такого мистецтва. Ось приклад його поезії, з якої можна прочитати прізвище автора.
"І О смерті пАм'ятай, і На суд будь чуткий,
ВЕЛьмИ Час біжить сКорО, В бігу Своєм прудКИЙ".
Отже, тема уроку: «Поезія давньої української літератури. Курйозні (фігурні) вірші Івана Величковського»
Мета уроку: ознайомитись із особливостями поетичних творів давньої української літератури, зокрема з поезією українського бароко, з фігурними (курйозними) віршами І. Величковського; розвивати творчу увагу, зосередженість, спостережливість, уміння робити ідейно-художній аналіз прочитаних творів, коментувати їх зміст; виховувати інтерес і почуття поваги до творчої спадщини давньої української літератури, національної гідності.
(На дошці прикріплені ілюстрації, на яких зображено рака, годинник, стрілки).
- Зверніть увагу на ілюстрації на дошці. Вони є асоціаціями до деяких моментів нашого уроку, і до них ми звернемося пізніше.
І. Актуалізація опорних знань учнів
(Лазар Барановський,Самійло Величко,Феофан Прокопович)
Бесіда про риси барокової української літератури (з матеріалом учні ознайомилися вдома)
Очікувані відповіді
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Творчі люди часто прагнули до поєднання словесної гри з графічними формами і живописними ефектам. І це непросто забава для них та їхніх прихильників. Естетичне завдання курйозних віршів — симулювання у читача інтелектуальної напруги задля осягнення невідомого.
Індивідуальне завдання: один учень готує зв’язну розповідь про життя поета.
Орієнтовні запитання для роботи
«На початку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово».
Славетні перші рядки Євангелії від Івана (частина Біблії, що означає добра звістка).
3.Зв’язна розповідь про життя поета (учень, який готувався)
Учитель:
Найбільшою заслугою Величковського вважається розробка теорії курйозного віршування. Звичайно, І. Величковський писав і фігурні вірші, але ми сьогодні зупинимося на курйозному вірші.
Курйозний вірш (від фр. curieux — цікавий, дивовижний) — це віршований твір, у якому спостерігається кумедне сполучення слів, незвичайна будова речень.
Особливості курйозного вірша
Незвичайність їх була в зовнішньому вигляді, причому про зміст автори не дуже дбали. Так, у тексті фігурного вірша рядки різної довжини розміщувалися у формі чаші, зірки, хреста, меча тощо.
Завдання: визначити особливості написання поданих віршів.
1 група
Анна во дар имя ми обрадованна, / Анна дар и мне сень мира данна.
Учні діляться своїми думками.
Висновок: у творах виду «рак» добиралися такі слова, щоб під час читання кожного рядка зліва направо й навпаки виходив той самий текст:
2 група
Ах Благ Всех Глубина / Девственная Єдина...
Висновок: в азбучному вірші кожне слово починалося з наступної літератури алфавіту: Ах Благ Всех Глубина / Девственная Єдина... Великою популярністю користувалися акростихи, у яких ім’я автора або того, кому твір адресувався, складалося з початкових літер кожного рядка, якщо читати їх згори вниз. Цей різновид курйозного вірша використовується і тепер, зокрема в загадках.
Доповнення учителя
Написання курйозних віршів було поетичним штукарством, але воно сприяло розвитку кмітливості, винахідливості учнів, допомагало їм оволодіти віршовою майстерністю. Великим успіхом користувалися такі твори в тогочасного невибагливого читача, охоче переписувалися і поширювалися. З часом курйозні вірші стали посідати все менш значне місце місця в шкільній практиці, а на початку ХVІІІ ст. були вилучені з підручників за штучність, беззмістовність і формалізм.
5. Пошукова робота зі словниками літературознавчих термінів
(учні роблять записи в зошитах)
Акровірш — поетичний твір, із перших літер якого складається слово (відповідь на загадку, питання, адресат, ідея і т. ін.).
Хроновірш — поетичний твір, перші літери якого є зашифрованими цифрами (відповідно до алфавіту), що називають, наприклад, рік події, дату і т. ін.
Паліндром (вірш-раки) — поетичний твір, що читається однаково як звичайно, так і навпаки.
Еховірш — вірш, у якому кінець поетичного рядка повторюється, відгукується, мов луна.
Епіграма — невеликий вірш, який висміює певну особу.
6.Виразне читання поезій збірки «Зегар з полузегарком» з відповідним коментарем
Тема: розповідь про народження, діяльність, страждання, розп’яття і воскресіння Господа; про плинність життєвого часу кожної людини, його значимість.
Ідея: возвеличення Всевишнього, який всіляко прагнув допомогти людям у скрутний для них час; заклик цінувати кожну хвилину часу, раціонально використовувати її впродовж усього життя.
Основна думка
• Життя, що складається з годин і «минут» — це скарб.
• Усе стане нічим по смерті.
• Не прибуде багатство, не зійде слава,— / Сметрь-бо, найшовши, все оце погубить.
• Дотримуйся заповідей Божих, і Всевишній буде всіляко оберігати Тебе від усього потворного і підступного.
Композиція
Книжка містить початок (звернення І. Величковського до читача), чотири частини «Зегар целий» (поетичні рядки «24 часа»), «Полузегарок» («часи денні і нічні»), «Минуты» (загальні, злі, добрі та дві страшні), «Квадрантес» (години, розділені на чотири частини).
Ідейно-художній аналіз книжки
Бесіда за питаннями:
• З якою метою автор звертається до читача? («І О смерти пАм’ятай, и На суд будь чуткій. / ВЕЛиИ Час бежит сКОро, В бегу Своєм прудКІЙ»)
• Кому І. Величковський присвятив свої книжки? Чим саме, на ваш погляд, пояснити шанобливе ставлення автора віршів до В. Ясинського? Чому твори віршописця розподілені на час загальний, денний, нічний?
• На чому акцентує увагу І. Величковський у віршах із загальним часом? Яким чином поєднані рядки твору?
• Для чого письменник у книжці намагається відтворити епізоди народження, смерті і воскресіння Всевишнього?
• Як ці віршовані твори пов’язані з Біблією, її героями?
• Яким чином Ісус допомагав людям? Наведіть цитати.
• Через що І. Величковський називає Господа Спасителем?
• Що є покаянням? Для чого, на думку письменника, потрібен час для покаяння?
• Які злі «минуты», на ваш погляд, є найсуттєвішими? Проаналізуйте їх. Обґрунтуйте свій вибір.
• Чому І. Величковський акцентує увагу на тому, що страшніші «минуты» ті, коли «небо і земля мимо ідуть»?
• Чим пояснити те, що смерть губить всілякі «минуты»?
7.Вільний мікрофон. Найщасливіші «минуты» у моєму житті
Розповідь учнів про свої найщасливіші хвилини у житті.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання тестів. Самооцінювання
1.Найяскравіший представник української барокової поезії:
а) С.Климовський;
б) Л.Барнович;
в) І.Величковський.
2. Вкажіть рукописну збірку І.Величковського, у якій він використовує двадцять видів курйозної поезії:
а) «Млеко од овці пастору належне»;
б) «Вірші про Дедала»;
в) «Зегар з полузегарком».
3. Найважливіша особливість курйозного вірша:
а) перевага форми над змістом;
б) ідейне навантаження;
в) використання риторичних фігур.
4. Поетична збірка І.Величковського «Млеко од овці пастору належне» розпочинається віршем, який називається…
а) «рак літеральний»;
б) «абетковий»;
в) «ехо».
5. І. Величковський свої твори присвятив:
а) Л. Барановичу;
б) всім слов'янам;
в) В. Ясинському;
г) чернігівським друкарям.
6. Книга, на якій акцентує увагу І. Величковський у нічному десятому часі:
а) Остромирове Євангеліє;
б) «Апостол»;
в) Псалтир;
г) «Ізборник Святослава».
VІ. Підсумок уроку
Проблемне запитання: «Чи потрібні такі вірші в українській літературі?»
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
VІІІ. Домашнє завдання
Ознайомитися з книгою Величковського «Млеко од овці пастору належне».За бажанням написати фігурний вірш.
Величковський. Про нього ми знаємо зовсім небагато. Невідома навіть дата народження, помер митець 1701 року. Працював у Чернігівській друкарні Лазаря Барановича, потім отримав посаду пресвітера (священика) Успенської церкви в Полтаві. Він — автор збірок «Млеко» та «Зеґар з полузеґарком» (зеґар — годинник), у яких уміщено панегірики, епіграми, курйозні та ліричні вірші релігійного і світського змісту; перекладач, теоретик фігурного віршування.
Відомий сучасний літературознавець, письменник В. Шевчук відзначав: «Іван Величковський належав до тих митців українського бароко, які не шукали нового змісту, розширюючи його чи подаючи під своїм кутом зору. Він добирав традиційні теми і мав консервативне розуміння канонів високої поезії. Зате велику увагу віддавав формі, виявляючи тут немалу майстерність та винахідливість, складаючи твори коли-не-коли як ребуси, а інколи як поетичні конструкції».
Сам І. Величковський у «Передмові до читача» зазначив: «Найдовав-єм теж в штучках іноземних многії оздобнії міс-тернії штучки, але не на славу Божію, тілько на марнії сьогосвітнії жарти виданії, з которих я, только способ взявши, можив-єм труд не ку якому, не дай Боже, тщеславію, але щегульне ку славі Бога слави і славної владичиці нашої Богородиці і прісно діви Марії, а на оздобу отчизни наглої і утіху малоросійським сином її, звлаща до читання охочим і любомудрим».
Завдання: заповнити таблицю Елвермана Методичний коментар
«Таблиця Елвермана». Мета стратегії — формування в учнів уміння здійснювати всебічний аналіз запропонованої проблеми, організація дискусії та формування чіткої позиції щодо обговорюваних проблем з використанням дібраних аргументів. Зміст проблеми формулюється таким чином, щоб можна було відповісти на запитання як позитивно, так і негативно. Кількість аргументів та контраргументів повинна бути однаковою.
Так |
Проблема |
Ні |
|
|
|