6 травня о 15:00Вебінар: Продуктивна робота наприкінці семестру: онлайн-тести, проєкти та творча діяльність

Урок позакласного читання. Поезія давньої української літератури. Курйозні (фігурні) вірші Івана Величковського

Про матеріал
Матеріал уроку позакласного читання допоможе вчителю ознайомити учнів із особливостями поетичних творів давньої української літератури, зокрема з поезією українського бароко, з фігурними та курйозними віршами І. Величковського.
Перегляд файлу

Тема. Урок позакласного читання. Поезія давньої української літератури. Курйозні (фігурні) вірші  Івана Величковського

Мета: ознайомити учнів із особливостями поетичних творів давньої української літератури, зокрема з поезією українського бароко, з фігурними та курйозними віршами І. Величковського; розвивати творчу увагу школярів, зосередженість, спостережливість, уміння робити ідейно-художній аналіз прочитаних творів, коментувати їх зміст; виховувати інтерес і почуття поваги до творчої спадщини давньої української літератури, національної гідності.

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розуміє роль християнства в духовному житті українського народу; називає представників українського бароко, аналізує й коментує їх твори; розуміє основні моменти християнської моралі: ідеали правди, чесності, патріотизму, скромності, любові до ближнього.

 

Ключові компетентності

Учень / учениця:

дискутує з приводу порушених проблем; толерантно відстоює власну позицію; знаходить компроміс у дискусії; добирає самостійно джерела інформації для просування індивідуальним освітнім маршрутом; здійснює самоаналіз роботи з інформацією.

Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури, художня література.

Міжпредметні зв’язки:історія України, живопис, музика.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: підручник, критерії оцінювання, портрет І. Величковського, роздатковий матеріал, приклади фігурної (курйозної поезії).

Труду писання не може пізнати

Той, хто не знає, як треба писати.

Думає легке і просте це діло:

Пишуть три пальці, а все болить тіло.

І. Величковський

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Звучить аудіозапис епіграфа

Робота з епіграфом

Учитель:

  • Як ви розумієте ці рядки?

Учитель:

  • Звичайно, їх зміст  може пояснити нам тільки та людина, яка хоча раз у своєму житті писала вірші. Прослухайте авторський вірш «Поезія» у виконанні автора.

Хвилина поезії

- Справді,  поезія – це великий труд. Вірші  приносять насолоду і тому, хто пише, і тому, хто їх читає.  А ще якщо вони незвичайні! Наприклад, такі…

F:\9 клас\image010.gifF:\9 клас\image004.jpgF:\9 клас\13560.gif

 

 

або такі…

 

F:\9 клас\image04.jpg

 

 

такі…

 

 

 

а бувають навіть і такі…

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми ознайомимося з творчістю одного із багатьох авторів такого мистецтва. Ось приклад його поезії, з якої можна прочитати прізвище автора.

"І О смерті пАм'ятай, і На суд будь чуткий,
ВЕЛьмИ Час біжить сКорО, В бігу Своєм прудКИЙ".

Отже, тема уроку: «Поезія давньої української літератури. Курйозні (фігурні) вірші  Івана Величковського»

Мета уроку: ознайомитись із особливостями поетичних творів давньої української літератури, зокрема з поезією українського бароко, з фігурними (курйозними) віршами І. Величковського; розвивати творчу увагу, зосередженість, спостережливість, уміння робити ідейно-художній аналіз прочитаних творів, коментувати їх зміст; виховувати інтерес і почуття поваги до творчої спадщини давньої української літератури, національної гідності.

(На дошці прикріплені ілюстрації, на яких зображено рака, годинник, стрілки).

- Зверніть увагу на ілюстрації на дошці. Вони є асоціаціями до деяких моментів нашого уроку, і до них ми звернемося пізніше.

І. Актуалізація опорних знань учнів

  • Назвіть представників українського бароко

(Лазар Барановський,Самійло Величко,Феофан Прокопович)

 

Бесіда про риси  барокової української літератури (з матеріалом учні ознайомилися вдома)

 

Очікувані відповіді

 

  • Центральне місце відводиться Богові.
  • Посилення ролі церкви й держави.
  • Культ «сильної та вищої людини» для служби Богу.
  • Рухливість, динамізм, потреба в русі, зміні, трагічному на­пруженні та катастрофі.
  • Пристрасть до сміливих комбінацій, до авантюри, чудернаць­кого, незвичайного.
  • Не лякається найрішучішого натуралізму, зображення при­роди в її суворих, часто неестетичних рисах.
  • Поруч із зображенням повного життя є й закоханість у тему смерті.
  • Стилістичні риси: прагнення перебільшення, гіперболи, ан­титези, метафоричність мови, переобтяженість формальними елементами.

 

  • Так, всі ці риси знайшли своє відображення у фігурних віршах, курйозній (зоровій) поезії Івана Величковського.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Творчі люди часто прагнули до поєднання словесної гри з графічними формами і живописними ефектам. І це непросто забава для них та їхніх прихильників. Естетичне завдання курйозних віршів — симулювання у читача інтелектуальної напруги задля осягнення невідомого.

 

  • Хто ж такий Іван Величковський? Я впевнена, що ви б хотіли дізнатися про життя цієї людини, яка залишила свій слід в українській літературі.

 

2.     Гра «Жеребкування». Самостійне ознайомлення з біографією Івана Величковського (учні вибирають цифру, під якою на екрані приховане запитання, і шукають на нього відповідь у матеріалі, запропонованому вчителем)

Індивідуальне завдання:  один  учень готує звязну розповідь про життя поета.

Орієнтовні запитання для роботи

  1. Кого вважають найвизначнішим представником українського бароко?
  2. Коли і де народився поет? (Близько 1650 році, ймовірно на Чернігівщині).
  3. Яку освіту отримав І.Величковський?(Навчався в Києво – Могилянській академії).
  4. Яка посада була в поета? (Працював у Чернігівській друкарні Лазаря Барановича, потім отримав посаду пресвітера (священика) Успенської церкви в Полтаві).
  5. Які назви мали перші твори І.Величковського?(Поетичні збірки — «Зеґар з полузеґарком» (1690) і «Млеко від вівці, пастиру належноє» (1691).
  6. Які питання порушує у своїй творчості митець? (Пише про Життя і смерть, скупість і щедрість, гріх і праведність).
  7. До чого закликав і що захищав у своїх творах поет? ( Закликав до віри в ділах, захищав ідею рівності всіх людей).
  8. Якою була тематика творів І. Величковського?(Його творчості властиві як релігійні, так і світські мотиви, що розкриваються через філософську і  морально – повчальну тематику).
  9. Якою мовою писав свої твори І. Величковський?( На відміну від своїх сучасників писав староукраїнською мовою із вкрапленнями церковнослов’янської та розмовної).

http://pravoslavie24.com/wp-content/uploads/2014/08/%D0%A6%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D1%8F%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«На початку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово».

Славетні перші рядки Євангелії від Івана (частина Біблії, що означає добра звістка).

 

  1.   Чиї твори майстерно перекладав (англійського латиномовного поета Джона Оуена).

 

3.Звязна розповідь про життя поета (учень, який готувався)

Учитель:

  • Досить таки мало відомо про життя Івана Величковського, усього дві рукописні збірочки написав, але вразив усіх своєю майстерністю, неповторністю. І ви в цьому переконаєтеся самі.

Найбільшою заслугою Величковського вважається розробка теорії курйозного віршування. Звичайно, І. Величковський писав і фігурні вірші, але ми сьогодні зупинимося на курйозному вірші.

Курйозний вірш  (від фр. curieux — цікавий, дивовижний)це віршований твір, у якому спостерігається  кумедне сполучення слів, незвичайна будова речень.

Особливості курйозного вірша

Незвичайність їх була в зовнішньому вигляді, причому про зміст автори не дуже дбали. Так, у тексті фігурного вірша рядки різної довжини розміщувалися у формі чаші, зірки, хреста, меча тощо.

  1. Робота в групах

Завдання: визначити особливості написання поданих віршів.

1 група

Анна во дар имя ми обрадованна, / Анна дар и мне сень мира данна.

Учні діляться своїми думками.

Висновок:  у творах виду «рак» добиралися такі слова, щоб під час читання кожного рядка зліва направо й навпаки виходив той самий текст: 

2 група

Ах Благ Всех Глубина / Девственная Єдина... 

Висновок: в азбучному вірші кожне слово починалося з наступної літератури алфавіту: Ах Благ Всех Глубина / Девственная Єдина... Великою популярністю користувалися акростихи, у яких ім’я автора або того, кому твір адресувався, складалося з початкових літер кожного рядка, якщо читати їх згори вниз. Цей різновид курйозного вірша використовується і тепер, зокрема в загадках.

Доповнення учителя

Написання курйозних віршів було поетичним штукарством, але воно сприяло розвитку кмітливості, винахідливості учнів, допомагало їм оволодіти віршовою майстерністю. Великим успіхом користувалися такі твори в тогочасного невибагливого читача, охоче переписувалися і поширювалися. З часом курйозні вірші стали посідати все менш значне місце місця в шкільній практиці, а на початку ХVІІІ ст. були вилучені з підручників за штучність, беззмістовність і формалізм.

5. Пошукова робота зі словниками  літературознавчих термінів
(учні роблять записи в зошитах)

Акровірш — поетичний твір, із перших літер якого складається слово (відповідь на загадку, питання, адресат, ідея і т. ін.).

Хроновірш — поетичний твір, перші літери якого є зашифрованими цифрами (відповідно до алфавіту), що називають, наприклад, рік події, дату і т. ін.

Паліндром (вірш-раки) — поетичний твір, що читається однаково як звичайно, так і навпаки.

Еховірш — вірш, у якому кінець поетичного рядка повторюється, відгукується, мов луна.

Епіграма — невеликий вірш, який висміює певну особу.

 

6.Виразне читання поезій збірки «Зегар з полузегарком» з відповідним коментарем

Тема: розповідь про народження, діяльність, страждання, розп’яття і воскресіння Господа; про плинність життєвого часу кожної людини, його значимість. 
Ідея: возвеличення Всевишнього, який всіляко прагнув  допомогти людям у скрутний для них час; заклик цінувати кожну хвилину часу, раціонально використовувати її впродовж усього життя. 
Основна думка 
• Життя, що складається з годин і «минут» — це скарб. 
• Усе стане нічим по смерті. 
• Не прибуде  багатство, не зійде слава,— / Сметрь-бо, найшовши, все оце погубить. 
• Дотримуйся заповідей Божих, і Всевишній буде всіляко оберігати Тебе від усього потворного і підступного. 
Композиція
Книжка містить початок (звернення І. Величковського до читача), чотири частини «Зегар целий» (поетичні рядки «24 часа»), «Полузегарок» («часи денні і нічні»), «Минуты» (загальні, злі, добрі та дві страшні), «Квадрантес» (години, розділені на чотири частини). 
 

Ідейно-художній аналіз книжки

Бесіда за питаннями: 
• З якою метою автор звертається до читача? («І О смерти пАм’ятай, и На суд будь чуткій. / ВЕЛиИ Час бежит сКОро, В бегу Своєм прудКІЙ») 
• Кому І. Величковський присвятив свої книжки? Чим саме, на ваш погляд, пояснити шанобливе ставлення автора віршів до В. Ясинського? Чому твори віршописця розподілені на час загальний, денний, нічний? 
• На чому акцентує увагу І. Величковський у віршах із загальним часом? Яким чином поєднані рядки твору? 
• Для чого письменник у книжці намагається відтворити епізоди народження, смерті і воскресіння Всевишнього? 
• Як ці віршовані твори пов’язані з Біблією, її героями? 
• Яким чином Ісус допомагав людям? Наведіть цитати. 
• Через що І. Величковський називає Господа Спасителем? 
• Що є покаянням? Для чого, на думку письменника, потрібен час для покаяння? 
• Які злі «минуты», на ваш погляд, є найсуттєвішими? Проаналізуйте їх. Обґрунтуйте свій вибір. 
• Чому І. Величковський акцентує увагу на тому, що страшніші «минуты» ті, коли «небо і земля мимо ідуть»? 
• Чим пояснити те, що смерть губить всілякі «минуты»? 
 

7.Вільний мікрофон. Найщасливіші «минуты» у моєму житті
 

Розповідь учнів про свої найщасливіші хвилини у житті.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Виконання тестів. Самооцінювання

1.Найяскравіший представник української барокової поезії:

а) С.Климовський;

б) Л.Барнович;

в) І.Величковський.

2. Вкажіть рукописну збірку І.Величковського, у якій він використовує двадцять видів курйозної поезії:

а) «Млеко од овці пастору належне»;

б) «Вірші про Дедала»;

в) «Зегар з полузегарком».

3. Найважливіша  особливість курйозного вірша:

а) перевага форми над змістом;

б) ідейне навантаження;

в) використання риторичних фігур.

4. Поетична збірка І.Величковського «Млеко од овці пастору належне» розпочинається віршем, який називається…

а) «рак літеральний»;

б) «абетковий»;

в) «ехо».

5. І. Величковський свої твори присвятив:

а) Л. Барановичу;

б) всім слов'янам;

в) В. Ясинському;

г) чернігівським друкарям.

6. Книга, на якій акцентує увагу І. Величковський у нічному десятому часі:

а) Остромирове Євангеліє;

б) «Апостол»;

в) Псалтир;

г) «Ізборник Святослава».

 

VІ. Підсумок уроку

 

Проблемне запитання: «Чи потрібні такі вірші в українській літературі?»

 

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

Ознайомитися з книгою  Величковського «Млеко од овці пастору належне».За бажанням написати фігурний вірш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Величковський. Про нього ми знаємо зовсім небагато. Невідома навіть дата народження, помер митець 1701 року. Працював у Чернігівській друкарні Лазаря Барановича, потім отримав посаду пресвітера (священика) Успенської церкви в Полтаві. Він — автор збірок «Млеко» та «Зеґар з полузеґарком» (зеґар — годинник), у яких уміщено панегірики, епіграми, курйозні та ліричні вірші релігійного і світського змісту; перекладач, теоретик фігурного віршування.

Відомий сучасний літературознавець, письменник В. Шевчук відзначав: «Іван Величковський належав до тих митців українського бароко, які не шукали нового змісту, розширюючи його чи подаючи під своїм кутом зору. Він добирав традиційні теми і мав консервативне розуміння канонів високої поезії. Зате велику увагу віддавав формі, виявляючи тут немалу майстерність та винахідливість, складаючи твори коли-не-коли як ребуси, а інколи як поетичні конструкції».

Сам І. Величковський у «Передмові до читача» зазначив: «Найдовав-єм теж в штучках іноземних многії оздобнії міс-тернії штучки, але не на славу Божію, тілько на марнії сьогосвітнії жарти виданії, з которих я, только способ взявши, можив-єм труд не ку якому, не дай Боже, тщеславію, але щегульне ку славі Бога слави і славної владичиці нашої Богородиці і прісно діви Марії, а на оздобу отчизни наглої і утіху малоросійським сином її, звлаща до читання охочим і любомудрим».

 

Завдання: заповнити таблицю Елвермана Методичний коментар

«Таблиця Елвермана». Мета стратегії — формування в учнів уміння здійснювати всебічний аналіз запропонованої проблеми, організація дискусії та формування чіткої позиції щодо обговорю­ваних проблем з використанням дібраних аргументів. Зміст про­блеми формулюється таким чином, щоб можна було відповісти на запитання як позитивно, так і негативно. Кількість аргументів та контраргументів повинна бути однаковою.

 

 

Так

 

Проблема

 

Ні

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку