Презентація "Види мовленнєвої діяльності. Основні правила спілкування"

Про матеріал
У презентації подається матеріал про мову і мовлення, види мовленнєвої діяльності, ситуацію спілкування. Суттєвий акцент зроблено на правилах спілкування. Особлива увага звертається і на спілкування віртуальне. Використано сучасний інформаційний контент та народознавчий. Подається розуміння мовленнєвої компетентності. Привертається увага до думки: чим більше людина читає, тим досконаліше її мовлення.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

УМР Види мовленнєвої діяльності: читання, писання, говоріння, аудіювання, їх особливості. Основні правила спілкування

Номер слайду 2

У світі близько п'яти тисяч мов, серед яких є такі, якими користується кілька людей, кілька десятків, декілька сотень. А є мови, якими говорять мільярди жителів нашої планети. Унормованих мов, які зафіксовані на державному рівні, близько двохсот. Офіційна мова — це та мова, якій надано спеціальний статус. Це мова документів, законодавства, державного управління, судочинства, мова навчання в закладах освіти, мова науки, культури. Офіційна мова – державна мова, нею мають послуговуватися урядові та інші офіційні установи.

Номер слайду 3

В Україні державною мовою є українська.Їі статус закріплено у статті 10 Конституції України: «Державною мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України». Українська мова входить в тридцятку найпоширеніших мов світу, нею розмовляють не тільки жителі України, а й мільйони українців за її межами.

Номер слайду 4

Мова — це сукупність лексичних, словотворчих, синтаксичних, граматичних засобів. Мовлення — реалізація, застосування цих засобів у процесі спілкування. Виділяють два види мовленнєвого спілкування: усне (говоримо, слухаємо) і писемне (читаємо, пишемо). Відповідно, є такі види мовленнєвої діяльності: аудіювання (слухання і розуміння тексту повідомлення), говоріння, читання, письмо. Крім того, мовлення може бути виражене за допомогою слів (вербальне) і виражене за допомогою знаків (невербальне): музичні твори, картини, жести, дорожні знаки, сигнали світлофора, позначки на товарах, математичні знаки.

Номер слайду 5

Мовлення відбувається за певної ситуації спілкування, на яку впливають умови, час, ставлення до співрозмовника, тема і мета спілкування. У процесі обміну інформацією беруть участь двоє: адресат і адресант. Адресат — той, до кого ми звертаємось. Адресант — той, хто звертається в усній (при розмові) чи писемній (у листування) формі. Спілкування двох людей називається діалогом. Висловлення однієї людини називається монологом. Спілкування кількох людей називається полілогом. Висловлювання кожного з мовців називають реплікою.

Номер слайду 6

Ці поради допомагають у спілкуванні!Поважай того, з ким спілкуєшся. До старших говори на ВИ. Уважно слухай співрозмовника. Починай діалог зі своїми знайомими з вітання. З незнайомими вітайся, коли цього вимагає ситуація. Під час телефонної розмови першим вітається той, хто зателефонував; розмову завершує теж. Завжди дякуй. Проявляй повагу до свого співрозмовника. Якщо відчуваєш образу, тактовно поясни, що такий тон неприйнятний.

Номер слайду 7

Бережи мовне довкілля від “брудних” слів. Не будь ненавязливим. Поважай погляди інших, навіть якщо вони не співпадають з твоїми. Уникай критики. Свою точку зору передавай спокійно, аргументовано, без образ. Спочатку краще говори про позитивні моменти, потім дуже стисло – про негативні. Зауваження вислухай, стримано подякуй за пораду. Усміхайся завжди. Усмішка й почуття гумору творять дива!

Номер слайду 8

Недопустимі такі варіанти звертання у спілкуванні:“Гей, ти!”, “Ану сюди!”, “Ти, отой (ота), що в синьому…”НЕ варто привертати до себе уваги свистом чи іншими звуками, діями.

Номер слайду 9

Мова — засіб спілкування. Мова як система знаків є найвагомішим, найважливішим здобутком людства. Саме завдяки мові ми спілкуємося, обмінюючись інформацією, навчаємо й навчаємось, будуємо й творимо. Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи. Від теплого слова і лід розмерзається. Вода все сполоще, тільки злого слова ніколи. Впік мене тим словом, не треба й вогню. Гостре словечко коле сердечко. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

Номер слайду 10

Види мовленнєвої діяльності: аудіювання (слухання та розуміння), говоріння, читання, письмо.

Номер слайду 11

Час, що витрачається людиною на різні види мовленнєвої діяльності, розподіляється приблизно так: аудіювання – 45 %, говоріння – 30%, читання – 6%, письмо – 9%. Говоріння й письмо є продуктивними видами мовленнєвої діяльності (мовець творить мовленнєвий продукт), аудіювання й читання – рецептивними (готовий мовленнєвий продукт сприймається мовцем).

Номер слайду 12

Чи можна визначити культуру людини й рівень її освіченості під час спілкування з нею?

Номер слайду 13

Які асоціації???

Номер слайду 14

Технології змінили звичне. В чому переваги? Які ризики?

Номер слайду 15

Формат спілкування змінився. АЛЕ у будь-якому форматі необхідно дотримуватися певних правил, щоб спілкування не стало мукою. Що треба робити, щоб бути гідним онлайн-співбесідником: Зважено обирати спосіб комунікації. Поважати особистий час та простір людей, з якими спілкуєтеся. Перевіряти повідомлення перед тим, як надсилати. Говорити лише у справі, стисло, лаконічно.

Номер слайду 16

Засновник Microsoft не уявляє свого життя без книг і поділився читацькими звичками в короткому відеоролику. Робіть нотатки на полях. Коли ви читаєте, треба бути впевненим, що нова інформація точно запам’ятається, особливо, якщо це нон фікшн книги. Для мене залишати нотатки — значить бути певним, що ти обдумуєш прочитане. А якщо я не згоден з автором, то витрачаю на читання такої книжки дуже багато часу — пишу на полях усе, що думаю. Часом хочеться сказати автору: «Напиши вже щось, з чим я погоджуюсь, щоб я міг нарешті дочитати!»Не починайте того, що не зможете закінчитиЄ одна художня книжка — «Нескінченний жарт» Девіда Фостера Воллеса. Я все намагався вирішити, читати її, чи ні. Я бачив фільм за нею і справді люблю його. Автор описує цікавого персонажа з широким світоглядом. Якби книжка мала 200-300 ст., то я б без сумніву за неї взявся, але вона занадто довга й складна (понад 1000 ст.), і я не робитиму виключення для неї. Зрештою, таке моє правило.

Номер слайду 17

Більше паперових, аніж електронних книг. Може, з часом я навчуся перемикатися, але зараз, коли сиджу читаю, то зазвичай це паперовий журнал чи книжка. Напевно це звучатиме кумедно, але я звик, що зі мною у подорожах завжди повна сумка паперових книг. Так, це, може, й застаріло та займає багато місця, але електронні книжки з паперовими не зрівняються. Виділіть годину. Коли я читаю, мені хочеться усамітнитися на годину, посидіти, не відволікаючись. Інакше, починаю роздумувати про щось, знаходжу інші справи. Не важливо, наскільки ти відволікаєшся: п’ять хвилин тут, ще десять — там. Це може бути журнальна стаття чи коротке відео на You. Tube — відволіктися дуже легко. Я щоночі перед сном читаю трохи більше ніж годину, і це дозволяє швидко просуватися у книжці. У новинці автор Білл Ґейтс «Як врятуватися від кліматичної катастрофи. Де ми зараз і що нам робити далі» детально розглядає питання зміни клімату й можливості запобігти екологічній катастрофі, над дослідженням цієї проблеми Білл Гейтс працював понад десять років.

Номер слайду 18

Запишіть прислів’я та приказки. Які риси культури мовлення вони узагальнюють?Добре слово краще, ніж готові гроші. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш. За грубе слово не сердься, а на ласкаве не здавайся. Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш. Слово не горобець, вилетить — не впіймаєш. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути. Що маєш казати — наперед обміркуй. Шабля ранить голову, а слово — душу. Не хочеш почути поганих слів — не кажи їх сам.

Номер слайду 19

Для кожного його мова — найкраща й найсолодша. Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається. Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові. Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш. Слово до слова — зложиться мова. Як овечка: не мовить ні словечка. Слово до ради, а руки — до звади. Не кидай слова на вітер. Слово старше, ніж гроші. Від красних слів язик не відсохне. Будь господарем своєму слову. Красне слово — золотий ключ. Слово — не полова, язик — не помело. Мовивши слово, треба бути йому паном. Слово — вітер, письмо — грунт.

Номер слайду 20

Щоб стати успішним, самодостатнім в житті, треба досконало володіти мовою. Для формування та розвитку навичок оволодіння мовою, комунікативних умінь необхідно розвивати мовленнєві компетентності. Мовленнєва компетентність – це вміння досконало користуватися мовою в конкретних життєвих ситуаціях (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо). Розвивайте свою мову!Це той місток, який з’єднає ваші мрії і бажання сьогодні з успіхами в майбутньому!Мова –це дзеркало вашої душі!Мова – це ваш путівник до саморозвитку і досконалості!

Номер слайду 21

“…ти зверни увагу не на вишуканість, а на те, чи мислимо ми благочестиво, на силу висловлених думок. Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру”. (Г. Сковорода)

pptx
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
4342
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку