Уточнювальні члени речення відповідають не просто на питання к о л и? д є? щ о? і т. д., а на питання коли саме? де саме? як саме? який саме? що саме? і под. Уточнювальні члени речення ЗАВЖДИ відокремлюються. В усному мовленні їх виділяють паузою і відповідною уточнювальною інтонацією, на письмі комами, рідше – тире.
Уточнювальними називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно того члена речення, з яким вони зв’язані однією синтаксичною функцією, тобто виступають тим самим членом речення, проте вони не є однорідними (не допускають підстановки сполучника і). Слід розрізняти уточнювальні члени речення й відокремлені. Уточнювальними можуть бути не тільки другорядні члени, а й головні члени речення.
Хлопець за два роки змінився, (що саме зробив? ) виріс, змужнів (О. Хапатько). Від вас, (від кого саме?) учителів, значною мірою залежить доля дітей;Над Оболонню висять низько білі, (які саме?) аж прозорі, хмарки (І. Нечуй-Левицький);Жваво, (як саме?) з юнацькою енергією, заходився Семен ставити хатину (М. Коцюбинський);Найчастіше уточнюютьсяобставини місця й часу: рідше —обставина способу дії: означення: додаток: присудок: Того ж дня, (коли саме?) після уроків, відбулася урочиста лінійка;
Якщо обставини різні за значенням (одна обставина часу, а друга – місця чи навпаки), то кому між ними не ставимо. Ніколи не буває уточнення до прислівника ДЕСЬ. Прислівник десь вказує на невизначеність місця, тому й уточнення при ньому не може бути. ЗАУВАЖТЕ!Серед ночі над степом ані хмаринки (В. Підмогильний). Десь за річкою гув болотяний бугай (Г. Тютюнник). Наприклад: Наприклад:
Уточнювальні члени можуть вводитися в речення за допомогою слів як, тобто, цебто (себто), або (= тобто), чи (= тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що й под. Такі слова відокремлюються разом з уточнювальними членами речення. Наприклад: Людям хотілося жити, тобто творити, працювати (О. Довженко).
Треба мати на увазі, що іноді виділення тих чи інших членів речення як уточнювальних залежить від того, який зміст вкладає автор у своє висловлювання. Відповідно до цього і вимовляються вони з різною інтонацією, відокремлюються або не відокремлюються комами. Зверніть увагу!(Де?) Десь далеко, (де саме?) за темною смугою лісу, обізвався грім (С. Васильченко).(Де?) Далеко за річкою блиснуло щось (М. Коцюбинський). ПОРІВНЯЙМО: В даному реченні смуга лісу бачиться як щось далеке, тобто вислів за темною смугою лісу виступає як синонімічний до обставини далеко. В цьому реченні річка мислиться як близький предмет, а дія відбувається далеко за нею.
Вправа на закріплення. Спишіть речення, поставте потрібні розділові знаки, підкресліть уточнювальні члени речення.1. Тоді восени майже в кожній хаті жили перепели (О. Гончар).2. Коло діда на старому яблуневому пні сидів його давній товариш і побратим Григорій (О. Довженко).3. Данилко радо з підскоком біг до сусідів (Петро Панч).4. Під синім склепінням високого неба розкинувся широкий аж до самого обрію степ (Ю. Бедзик).5. Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина).6. Людям хотілося жит, тобто творити працювати (О. Довженко).7. Терміни чи спеціальні слова вживаються для точного найменування певного наукового поняття (З підручника).
Перевірте себе1. Тоді, восени, майже в кожній хаті жили перепели (О. Гончар)2. Коло діда, на старому яблуневому пні, сидів його давній товариш і побратим Григорій (О. Довженко).3. Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів (Петро Панч).4. Під синім склепінням високого неба розкинувся широкий, аж до самого обрію, степ (Ю. Бедзик)5. Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина)6. Людям хотілося жити, тобто творити, працювати (О. Довженко)7. Терміни, чи спеціальні слова, вживаються для точного найменування певного наукового поняття (З підручника)
Використані джерелаhttps://presentation-creation/powerpoint-templates.html https://lifeo.ru/gifki-dlya-prezentacii-bolshaya-kollekciya-gif-dlya-powerpoint/ http://www.myshared.ru/slide/1156224/Глазова О. П. Українська мова: підруч.для 8 кл. загальноосвіт навч. закл. / О. П. Глазова. - Х.: Фоліо, 2016.-288с.http://dn.khnu.km.ua/dn/k_default.aspx?M=k1215&T=10&lng=1&st=0https://webpen.com.ua/pages/Syntax_and_punctuation/separated_parts_of_the_sentence.html. Українська мова : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навчальних закладів / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. — К.: Літера ЛТД, 2016. - 296 с.