Презентація "Відокремлені уточнювальні члени речення"

Про матеріал
Презентація "Відокремлені уточнювальні члени речення" дає можливість ознайомитися з умовами відокремлення уточнювальних членів речення, а також на конкретних прикладах засвоїти дану тему.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Відокремлені уточнювальні члени речення. Презентацію підготувалавчитель української мови та літератури. Одеської ЗОШ №45 Берлюк Юлія Володимирівна8 клас

Номер слайду 2

Уточнювальним членом речення називають слово або словосполучення, яке роз’яснює, конкретизує зміст попереднього члена речення, звужуючи або обмежуючи його значення. Уточнювальний член речення стоїть безпосередньо після слова, яке він уточнює.

Номер слайду 3

Уточнювальні члени речення відповідають не просто на питання к о л и? д є? щ о? і т. д., а на питання коли саме? де саме? як саме? який саме? що саме? і под. Уточнювальні члени речення ЗАВЖДИ відокремлюються. В усному мовленні їх виділяють паузою і відповідною уточнювальною інтонацією, на письмі комами, рідше – тире.

Номер слайду 4

(Де?)Тут, (де саме?) серед степової тиші, казка сама просилася в слова (І. Цюпа). Наприклад:(Коли?) Давно, (коли саме?) в дитячий любий вік, в далекім ріднім краї я чула казку (Л. Українка).

Номер слайду 5

Уточнювальні члени речення можуть бути непоширеними і поширеними За рікою і тут, на березі, починалось життя (Ю. Збанацький). А там, за сивою горою, зоріє Українонька моя (М. Воробєй).

Номер слайду 6

Уточнювальними називають члени речення, що мають додаткове значення, уточнене стосовно того члена речення, з яким вони зв’язані однією синтаксичною функцією, тобто виступають тим самим членом речення, проте вони не є однорідними (не допускають підстановки сполучника і). Слід розрізняти уточнювальні члени речення й відокремлені. Уточнювальними можуть бути не тільки другорядні члени, а й головні члени речення.

Номер слайду 7

Хлопець за два роки змінився, (що саме зробив? ) виріс, змужнів (О. Хапатько). Від вас, (від кого саме?) учителів, значною мірою залежить доля дітей;Над Оболонню висять низько білі, (які саме?) аж прозорі, хмарки (І. Нечуй-Левицький);Жваво, (як саме?) з юнацькою енергією, заходився Семен ставити хатину (М. Коцюбинський);Найчастіше уточнюютьсяобставини місця й часу: рідше —обставина способу дії: означення: додаток: присудок: Того ж дня, (коли саме?) після уроків, відбулася урочиста лінійка;

Номер слайду 8

Якщо обставини різні за значенням (одна обставина часу, а друга – місця чи навпаки), то кому між ними не ставимо. Ніколи не буває уточнення до прислівника ДЕСЬ. Прислівник десь вказує на невизначеність місця, тому й уточ­нення при ньому не може бути. ЗАУВАЖТЕ!Серед ночі над степом ані хмаринки (В. Підмогильний). Десь за річкою гув болотяний бугай (Г. Тютюнник). Наприк­лад: Наприк­лад:

Номер слайду 9

Уточнювальні члени можуть вводитися в речення за допомогою слів як, тобто, цебто (себто), або (= тобто), чи (= тобто), а саме, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що й под. Такі слова відокремлюються разом з уточнювальними членами речення. Наприклад: Людям хотілося жити, тобто творити, працювати (О. Довженко).

Номер слайду 10

Слід відрізняти розділові сполучники АБО, ЧИ з пояснювальними сполучниками АБО, ЧИ ( = ТОБТО)Вальдшнеп, або лісовий кулик, – благородна птиця (Остап Вишня). Відвага мед п’є або сльози ллє (Народна творчість). ПОРІВНЯЙМО

Номер слайду 11

Увага!Не слід плутати уточнювальні підмети чи додатки з відокремленими прикладками, вираженими власною назвою, які уточнюють означуване слово - загальний іменник. Сусід мій, (який?) Григорій Шиян, вирішив не покидати своєї старої хати... (О. Довженко). Наприклад: rrrr

Номер слайду 12

Треба мати на увазі, що іноді виділення тих чи інших членів речення як уточнювальних залежить від того, який зміст вкладає автор у своє висловлювання. Відповідно до цьо­го і вимовляються вони з різною інтонацією, відокремлюють­ся або не відокремлюються комами. Зверніть увагу!(Де?) Десь далеко, (де саме?) за тем­ною смугою лісу, обізвався грім (С. Васильченко).(Де?) Далеко за річкою блиснуло щось (М. Коцюбинський). ПОРІВНЯЙМО: В даному реченні смуга лісу бачиться як щось далеке, тобто вислів за темною смугою лісу виступає як синонімічний до обставини далеко. В цьому реченні річка мислиться як близький предмет, а дія відбу­вається далеко за нею.

Номер слайду 13

Вправа на закріплення. Спишіть речення, поставте потрібні розділові знаки, підкресліть уточнювальні члени речення.1. Тоді восени майже в кожній хаті жили перепели (О. Гончар).2. Коло діда на старому яблуневому пні сидів його давній товариш і побратим Григорій (О. Довженко).3. Данилко радо з підскоком біг до сусідів (Петро Панч).4. Під синім склепінням високого неба розкинувся широкий аж до самого обрію степ (Ю. Бедзик).5. Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина).6. Людям хотілося жит, тобто творити працювати (О. Довженко).7. Терміни чи спеціальні слова вживаються для точного найменування певного наукового поняття (З підручника).

Номер слайду 14

Перевірте себе1. Тоді, восени, майже в кожній хаті жили перепели (О. Гончар)2. Коло діда, на старому яблуневому пні, сидів його давній товариш і побратим Григорій (О. Довженко).3. Данилко радо, з підскоком, біг до сусідів (Петро Панч).4. Під синім склепінням високого неба розкинувся широкий, аж до самого обрію, степ (Ю. Бедзик)5. Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина)6. Людям хотілося жити, тобто творити, працювати (О. Довженко)7. Терміни, чи спеціальні слова, вживаються для точного найменування певного наукового поняття (З підручника)

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Використані джерелаhttps://presentation-creation/powerpoint-templates.html https://lifeo.ru/gifki-dlya-prezentacii-bolshaya-kollekciya-gif-dlya-powerpoint/ http://www.myshared.ru/slide/1156224/Глазова О. П. Українська мова: підруч.для 8 кл. загальноосвіт навч. закл. / О. П. Глазова. - Х.: Фоліо, 2016.-288с.http://dn.khnu.km.ua/dn/k_default.aspx?M=k1215&T=10&lng=1&st=0https://webpen.com.ua/pages/Syntax_and_punctuation/separated_parts_of_the_sentence.html. Українська мова : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навчальних закладів / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. — К.: Літера ЛТД, 2016. - 296 с.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 21
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сазанська Олександра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Перетятько Наталія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Савченко Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Угрин Тереза Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Басанко Ірина Віталіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Пономаренко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Овчіннікова Любов Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Мироненко Ірина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Лавшук Леся Володимирівна
    Дякую за чудову презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Димитришина Ярина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. швачич Любов Сергіївна
    дякую за презентацію
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Деркач Тетяна Іванівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  16. Боярчук Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Шлюєва Наталія Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Васьків Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  21. потопальська світлана антонівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 18 відгуків
pptx
Додано
19 квітня 2020
Переглядів
53671
Оцінка розробки
5.0 (21 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку