2 червня о 18:00Вебінар: Як розвивати дослідницьку компетентність учнів: створюємо прилади для шкільної лабораторії власними силами

Презентація "Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях"

Про матеріал
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях. Культура мовлення. Доцільність використання слів із переносним значенням. Лексична помилка (практично)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях

Номер слайду 3

Лексикологія

Номер слайду 4

На паперових квітках напишіть, що ви очікуєте від цього уроку?« Дерево бажань»

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Будинок теорії

Номер слайду 7

ПРЯМЕ ТА ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВАСлова переважно вживаються в прямому значенні. Слово, вжите у прямому значенні, - це його звична назва (лексичне значення). Деякі слова вживаються у переносному значенні. Слово, вжите у переносному значенні, - це образна назва, перенесена з одних предметів, явищ, дій на інші за подібністю. ПРЯМЕ ЗНАЧЕННЯПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯцвітепідсніжник

Номер слайду 8

ШЛЯХИ ПЕРЕНЕСЕННЯ ЗНАЧЕНЬПереноснезначення

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Площа лексики

Номер слайду 11

Розподільний диктант. Завдання: Записати слова у два стовпчики : Калина, лінія, дятел, Карпати, мова, сміється, важкий, буква, ясен, чорнобривці, вушко будинок.{5940675 A-B579-460 E-94 D1-54222 C63 F5 DA}однозначні словабагатозначні слова

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Лінгвістичне спостереження. Прочитайте словосполучення. Поміркуйте, у яких сполученнях слів багатозначні слова вживаються у властивому їм значенні, а в яких – у переносному. Сміються діти – сміється сонце; холодне повітря – холодний погляд;гострий меч – гостре слово.

Номер слайду 14

Випишіть з кожної групи одне сполучення слів, у якому багатозначне слово вжито в переносному значенні. Складіть речення з одним виписаним сполученням.1. Глибока криниця – глибокі знання.2. Вершина знань – вершина гори. 3. Зерно пшениці – зерно істини. 4. Солодкий торт – солодкі слова. 5. Ллється музика – ллється вода. 6. Пливе думка – пливе корабель.7. М’яка тканина – м’який характер. 8. Сяє обличчя – сяє сонце.

Номер слайду 15

Вулиця багатозначності

Номер слайду 16

Завдання-відновлення До кожної пари іменників дібрати із довідки прикметник, утворені словосполучення записати, підкреслити ті з них, у яких прикметники будуть вжиті у переносному значенні. Руки, прикраси; зима, характер; полин, доля; ніж, погляд; спогад, хліб; кімната, настрій. Довідка: золотий, світлий, свіжий, лютий, гострий, гіркий.

Номер слайду 17

МАЄТОК ТЛУМАЧНОГО СЛОВНИКА

Номер слайду 18

Користуючись тлумачним словником, визначити, яке значення мають подані слова. Хліб, поле, земля.

Номер слайду 19

Провулок прямих і переносних значень

Номер слайду 20

Вибірковий диктант Виписати словосполучення, у яких слова вживаються у переносному значенні. Тонкий папір, тонкий натяк; важкий пакунок, важкий погляд; мертвий птах, мертвий спокій; гарячий прийом, гарячий борщ; підошва гори, підошва черевика; небесна блискавка, пластмасова блискавка; крила пісні, крила орла; отруйне слово, отруйний напій; міська аптека, зелена аптека.

Номер слайду 21

І. Прочитайте уривки з народних пісень. Знайдіть епітети, які виражено за допомогою прикметників, ужитих у переносному значенні. Яка роль епітетів в усній народній творчості?1. Ой коню мій, коню, та золота грива, возьми мене, коню, де дівчина мила. 2. Шовкова трава на покоси лягає, козак дівчину та й про життя питає. 3. Стояла тополя край чистого поля. Стій, тополенько, стій, не розвивайсь, буйному вітроньку не піддавайсь. 4. Чи я в лузі не калина була, чи я в лузі не червона булa? Взяли ж мене поламали і в пучечки пов’язали – така доля моя! Гірка доля моя!ІІ. Простим чи складним є друге речення? Визначте його граматичну основу.

Номер слайду 22

Складіть усно з кожним словом по два сполучення: один з вас використовує подане слово в переносному значенні, а другий –у прямому. ЗРАЗОК. Краяти: краяти хліб, краяти небо. М’який, теплий, вершина, сіяти. Словничок: Краяти – різати що-небудь на шматки, розрізувати; перен. вриватися, врізуватися в простір, у воду тощо.

Номер слайду 23

Культура мовлення Спишіть, виправляючи лексичні помилки. Як ви гадаєте, у чому причина цих помилок?1. Я виходжу на слідуючій зупинці. 2. У нагоді пізнаєш друга. 3. Туристична подорож тривала дві неділі. 4. Усі учні нашого класу приймали участь у змаганнях.

Номер слайду 24

ВЕСЕЛА ВІКТОРИНАДайте відповіді на запитання і поміркуйте, що стало основою формулювання цих запитань.1. Що біжить без ніг? 2. Що летить без крил? 3. Що плаче без сліз? 4. Яким словом можна зігріти? 5. Якого променю не побачиш?

Номер слайду 25

« Відгадай ключове слово» Дайте відповіді на питання і підкресливши перші літери у словах відповідях отримаєте слово-ключ до королівства Лексикології. Південна вічнозелена фруктова рослина чи її плід, кислий на смак. Наука про мораль і поведінку людей. Усна народна творчість, вид якої полюбляють маленькі діти. Воно – не горобець, вилетить – не спіймаєш. Буква з якої ніколи не починається слово. Найбільша полосата і солодка ягода. Приміщення для стоянки і ремонту літаків.

Номер слайду 26

Королівство лексикологія

Номер слайду 27

Якщо ваші очікування від подорожі збулися, на місце квіточки наклейте яблучко« Дерево бажань»

Номер слайду 28

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННОПРАЦЮВАВ ДОБРЕПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬОМАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

Номер слайду 29

“Мікрофон”Що нового дізналися на уроці?Що для вас було найцікавішим?Що для вас виявилося найскладнішим?Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?Набуті знання мені знадобляться, щоб…

Номер слайду 30

Домашнє завдання§ 42, стор. 154, вправа 346І. Доберіть до поданих іменників прикметники або дієслова з переносним значенням. Утворені сполучення запишіть. Земля, річка, сонце, хмаринка, листя, ліс, весна.ІІ. Напишіть твір­опис на тему «Пробудження весни» (5–7 речень), використавши деякі з утворених сполучень слів, а також епітети й порівняння. Якого стилю мовлення ви будете дотримуватися?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончаренко Татьяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
1746
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку