Історична довідка. Методу case – study (від англійського case study – «вивчення ситуації») виник у Сполучених Штатах Америки, а саме у Школі бізнесу Гарвардського університету. У 1910 році декан Гарвардської школи управління бізнесом у Бостоні Дін Донхем порадив викладачам ввести в навчальний процес крім традиційних уроків додаткові, що проводяться у формі дискусії зі студентами. Перші збірники кейсів були опубліковані у 1925 році у Звітах Гарвардського університету. На сьогоднішній день співіснують дві класичні школи case-study – Гарвардська (американська) і Манчестерська (європейська). В Україні кейс-метод уперше представлено у 1992 р. Фахівцями Школи державного управління ім. Дж. Кеннеді Гарвардського університету в Національній академії державного управління при Президентові України.
Кейс-метод. Це техніка навчання, що використовує реальні економічні, соціальні та бізнес ситуації. При цьому студенти повинні проаналізувати ситуацію, визначити сутність проблеми, запропонувати основні шляхи її вирішення та вибрати кращий варіант. Побудова кейсів базується на реальних фактичних матеріалах чи реальних ситуаціях. Метод case-study відомий у вітчизняній освіті як кейс-метод або метод ситуацій (чи навчання на конкретних прикладах). Найбільш широко кейс-метод застосовується під час вивчення економіки та бізнес-наук. Використання кейс-методу також здобуло широке поширення у педагогіці, медицині, юриспруденції, математиці, культурології та політології.
Завданням цього методу є максимальне залучення кожного учня до самостійної роботи з метою вирішення порушеної проблеми або завдання. Така технологія сприяє розвитку в учнів самостійного мислення, вміння вислуховувати і враховувати альтернативну точку зору, аргументовано висловити свою. За допомогою цього методу учні мають можливість проявити і удосконалити аналітичні та оціночні навички, навчитися працювати в команді, знаходити найбільш раціональне рішення порушеної проблеми. Кейс-метод
Робота учнів з кейсами:1 етап – знайомство з ситуацією, її особливостями;2 етап – виділення основної проблеми;3 етап – пропозиції варіантів вирішення проблеми або теми для «мозкового штурму»;4 етап – аналіз наслідків прийняття того чи іншого рішення;5 етап – вирішення кейсу – вибір варіанту подальшої діяльності.
Види кейсів: Навчальні кейси. Основним завданням їх є навчання. Однак, ступінь реальності більш зводиться до типових навчальних ситуацій, в яких відпрацьовується автоматизм навичок і способів пошуку рішень. У цих процесах важливе відпрацювання навичок синтезу, об'єднання окремих випадків у типові, закономірні з виділенням загальних ознакових елементів, причин і факторів, можливих наслідків.
European Case Clearing House (Європейський кліринговий центр) пропонує таку типологію кейсів: Кейси-випадки. Це дуже короткі кейси, що описують один випадок. Кейси цього типу можуть використовуватися під час лекції або уроку для демонстрації того чи іншого поняття або як тема для обговорення. Їх можна швидко прочитати, і звичайно вони не вимагають від учнів спеціальної підготовки до початку занять. Кейси-випадки корисні при знайомстві з методом кейсів.
Допоміжні кейси. Основна мета такого кейса – передати інформацію. Це цікавіше, ніж традиційне читання або вивчення роздаткового матеріалу. Учні набагато краще сприймають інформацію, представлену у вигляді кейса, ніж якби вона була у звичайному документі. Типовий допоміжний кейс може бути використаний як основа, на базі якої обговорюються інші кейси. European Case Clearing House (Європейський кліринговий центр) пропонує таку типологію кейсів:
Кейси-вправи. Такі кейси дають учню можливість застосувати певні прийоми і широко використовувати матеріал кейсів, коли необхідний кількісний аналіз. Маніпулювати цифрами в контексті реальної ситуації набагато цікавіше, ніж робити прості вправи. European Case Clearing House (Європейський кліринговий центр) пропонує таку типологію кейсів:
Кейси-приклади. При згадуванні слова «кейс» звичайно на розум приходить саме цей тип кейсів. Учню необхідно проаналізувати інформацію з кейса і виявити найважливіші зв’язки між різними складовими. Звичайно тут постає питання: чому все відбулося неправильно, і як цього можна було уникнути?European Case Clearing House (Європейський кліринговий центр) пропонує таку типологію кейсів:
Кейси-рішення. Учням необхідно вирішити, що вони будуть робити в обставинах, що склалися, і сформулювати план дій. Для цього учню необхідно розробити ряд обґрунтованих підходів і потренуватися у виборі підходу, який більш всього націлений на успіх. European Case Clearing House (Європейський кліринговий центр) пропонує таку типологію кейсів:
Метод кейс-стаді має дуже широкі освітні можливості. Різноманіття результатів, можливих при використанні методу, можна розділити на дві групи: навчальні результати - як результати, пов'язані з освоєнням знань і навичок, і освітні результати - як результати, утворені самими учасниками взаємодії, реалізовані особисті цілі навчання. Що дає використання кейс-методу?
Висновок. Отже використання кейс-методу відкриває широкий простір, для творчості, самостійності, розвиває практично мислення, уміння аналізувати інформацію, формулювати і розв’язувати проблеми, а також формує життеві компетентності. Ефективність навчання за допомогою кейс-методу очевидна. Учню надається можливість перевірити теорію на практиці, активізувати свої здібності, творчо мислити. З іншого боку, практична ситуація викликає інтерес до процесу навчання, оскільки стає ясно, яких теоретичних знань не вистачає для вирішення проблеми. Кожен педагог може знайти різноманітні сюжети для "кейсів" і наповнити їх необхідним вмістом - використання цього методу відразу принесе відчутні плоди.
Література: Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / под ред. д-ра социологических наук, профессора Сурмина Ю. П. - Киев: Центр инноваций и развития, 2002. - 286 с. Ковальчук Г. О. Активізація навчання в економічній освіті. – К.: КНЕУ,1999.– 128 с. ЕССН the case for learning [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://www.ecch.com/educators/casemethod/resources/freecasesoverview. Освітні технології. / Ред. О. М. Пєхота — К.: А. С. К., 2002.- 256 с. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. Навчальний посібник. — К.: Просвіта, 2000. — 368 с. Гуревич А. М. Ролевые игры и кейсы в бизнес-тренингах. СПб., 2006. 2. Михайлова, Е. И. Кейс и кейс-метод: общие понятия / Маркетинг. 1999. № 1. С. 107–111. 3. Скуратовская Н. С. Кейс-метод в оценке персонала // Справочник кадровика. 2007. № 5. С. 98–104.