Урок-семінар "Похідна та її застосування" з алгебри і початків аналізу в 11 класі

Про матеріал

Даний матеріал має на меті показати використання поняття похідної для дослідження функцій, розвивати пізнавальний інтерес учнів, продемонструвати прикладну спрямованість шкільного курсу математики

Перегляд файлу

Мета: перевірити сформованість в учнів умінь встановлювати характер зміни функції за знаком похідної; виявляти точки, підозрілі на екстремум; використовувати поняття похідної для дослідження властивостей функцій; застосовувати метод диференціального числення до розв'язування прикладних задач; розвивати пізнавальний інтерес, навички колективної праці та самоконтролю.

  1. Організаційний момент
  2. Історичні відомості.

Вона на вигляд недолуга:

Штришок маленький, та  й усе.

 Але яку значну потугу

Цей ледь помітний знак несе!

 

ГЕОМЕТРИЧНИЙ ЗМІСТ ПОХІДНОЇ

Алгебра – це  лише  писана геометрія,

 а геометрія — зображена алгебра

С.Жермен

Пряме не може бути кривим, а криве — прямим. І все-таки диференціальне числення, всупереч усім протестам здорового людського розуму, порівнює за певних умов пряме й криве і досягає успіху.

Застосування похідної в геометрії пов'язане із задачею про дотичну до кривої в певній точці. Характерною властивістю будь-якої кривої є її напрям, який змінюється від точки до точки. Цей напрям характе­ризується напрямом дотичної до кривої в цій точці. Але що таке дотична?

Існування похідної функції f(х) в точці х0 рівносильне існуванню дотичної (не вертикальної) у даній точці графіка, кутовий коефіцієнт якої дорівнює f'(х). Це і є геометричний зміст похідної.

ПОХІДНА У ФІЗИЦІ Й ТЕХНІЦІ

Алгебра і геометрія — єдині країни,

де панують тиша і мир.

М. Ань'єзі

Поняття похідної виникло у XVII ст. у зв'язку з необхідністю розв'язати деякі математичні і фізичні задачі. Задачу про побудову дотичної розв'язав Г.Лейбніц, про визначення миттєвої швидкості під час прямолінійного нерівномірного руху — І.Ньютон, який прийшов до поняття похідної, виходячи з положень механіки. Результати своїх досліджень І.Ньютон виклав у трактаті «Метод флюксій», опублі­кованому в 1736 р. Учений називав похідну флюксією, а саму функцію — флюентою.

Похідна — це швидкість зміни функції. Нехай матеріальна точка рухається вздовж координатної прямої х за законом х = х(і). Тоді похідна від координати за часом у даний момент є швидкістю руху в цей момент часу. У цьому й полягає її механічний зміст.

Поняття похідної як швидкості зміни функції використовується під час означень багатьох фізичних величин. Наприклад, похідна швидкості руху за часом є прискорення, похідна величини заряду за часом є сила струму; похідна потоку магнітної індукції за часом є електрорушійна сила індукції; похідна роботи за часом є потужність.

ЗАСТОСУВАННЯ ПОХІДНОЇ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ФУНКЦІЇ

Алгебра щедра. Дуже часто вона дає більше,

 ніж у неї просять.

Ж. Д'Аламбер

Іноді може виникнути запитання: для чого потрібна похідна? Може її видумали вчені тільки для того, щоб похизуватися знаннями про неї перед іншими людьми? А може це «гола» теорія — і все?

Як ми переконалися, похідна широко використовується у фізиці. Крім того, з її допомогою проводять дослідження функції на зростання і спадання, екстремуми, найбільше і найменше значення. Наприклад, якщо f'(х) > 0 в кожній точці інтервалу І, то функція f(х) зростає на І; якщо  f'(х) < 0 в кожній точці інтервалу І, то функція спадає на І. А як поводить себе функція в точках, в яких похідна не існує або дорівнює 0, тобто в критичних точках, і що є необхідною умовою екстремуму?

Умова існування екстремуму в точці така:

Якщо в критичній точці х0 похідна змінює знак з «плюса» на «мінус», то х0 — точка максимуму, а якщо змінює знак з «мінуса» на «плюс», то х0 є точкою мінімуму.

  1.    Актуалізація опорних знань учнів.

 Учням пропонуються запитання.

  1.             Як пов'язані між собою монотонність функції та її похідна?
  2. Що відбувається з похідною в точці її екстремуму?
  3. В яких точках неперервні функції:

а)многочлен

б) дробово-раціональна?

  1. Вказати проміжки неперервності функції: 

а) f(х) = х3-2х+4

б) f(х)=

IV. Узагальнення та систематизація вмінь та навичок учнів

Учитель. Дуже часто ми зустрічаємось із практичними задачами, розв'язування яких зводиться до застосування похідної. У Л. М. Толстого є оповідання «Чи багато людині землі потрібно?».

Задача. Роками мріяв селянин Пахом про власну землю. Довго гроші збирав, відмовляючи собі в усьому! І ось, нарешті, зібрав заповітну суму. Старшина поставив йому таку умову:

— Скільки за день землі обійдеш, уся твоя буде за 1000 крб, але коли до заходу сонця не повернешся на місце, з якого вийшов, — втратив ти свої гроші.

Тільки зійшло сонце, вирушив Пахом від мітки. Пройшов верст 10 і звернув круто вліво. Пройшов по цій стороні ще більше, верст 13, загнув другий кут. Третьою стороною пройшов усього 2 версти, глянув на сонце, а воно вже низенько, а до мітки ще верст 15 буде. І став напрямки поспішати. Біг, біг, прибіг до мітки і впав... мертвий.

Запитання

  1. Який шлях подолав Пахом? Яку площу оббіг?
  2. Яким шляхом було б краще піти селянину, щоб, пройшовши тих же 40 верст, обійти найбільшу площу?

Розв'язання

1спосіб.

 Шлях, пройдений Пахомом, дорівнює периметру трапеції АВСD. Р = 10 + 13 + 2 + 15 = 40 (верст)

Площа ділянки землі: S = (10 + 2) :2 • 13 = 78 (кв. верст)


 


 

 

 

 

 

 

 

2 спосіб.

Нехай селянин ішов по прямокутнику, периметр якого Р = 40верст. Якщо АВ = х верст, ВС = (20 - х) верст.


C:\WINDOWS\Temp\FineReader10\media\image3.png


 

 


Знайдемо площу прямокутника АВСD:

S(х) = х(20 -х) = 20х-х2, х є (0; 20)

Дослідимо функцію на екстремум. Знаходимо критичні точки функції:

S'(х)=20-2х, 20-2х = 0, тобто х = 10/

 Коли х<10, то S'(х) > 0 і функція S(х) зростає. Коли х>10, то 8'(х) < 0 і функція S(х) спадає.

Отже, точка х=10 є точкою максимуму і mах S(х) = S(10) = 100 верст

                                                                                                                        [0; 20]

Тоді АВ=10 верст, ВС=20 - 10 = 10 верст.

Відповідь. З усіх прямокутників з периметром Р=40 верст найбільшу площу має квадрат зі стороною 10 верст. Рухаючись по квадрату, селянин пройшов би площу 100 квадратних верст.

Задача 2. У країні Меланхолії виникла епідемія депресії, яка розповсюджується так, що відсоток р захворівших залежить від часу t (в добах) так:

р= 0,005(12t2- t3), де  0≤t≤12.

1. Скільки відсотків мешканців захворіє до кінця другої доби?

2. Скільки днів відсоток захворівших буде збільшуватися?

3. Починаючи з якої доби епідемія почне спадати?

4. На який день відсоток захворюваності досягне максимуму? Дана прикладна задача є задачею на застосування похідної до

дослідження функції, яка відіграє роль її математичної моделі, на моно­тонність та екстремум. Її розв'язування вимагає наявності в учнів знань про достатні умови зростання та спадання функції та достатньої умови існування екстремуму функції в точці.

Відповідь на перше запитання одержується дуже легко, а саме: знаходиться значення функції р(t), якщо t=2 -  воно дорівнює 0,2 %. Для відповіді на наступні запитання учні знайдуть похідну функції

р= 0,005(24t- 3t2),

стаціонарні точки t=0 та t=8. Оскільки час t>0, то між кінцями відрізка [0; 12] існує єдина стаціонарна точка t=8. При переході через цю точку похідна змінює знак з «плюса» на «мінус», а отже, функція в ній має максимум і через єдиність стаціонарної  точки функція досягає в цій точці найбільшого значення.

Тому перші 8 діб епідемія буде зростати, починаючи з 9-ї доби - почне спадати, а відсоток захворівших досягне максимуму на 8-му добу.

Самостійна робота

Задача. Лижник, спускаючись з гірки, рухається за законом S(t)=0,5t2-t. Знайти швидкість і прискорення лижника в момент часу  t= Зс, якщо відстань вимірюється в метрах/

 

  1. Підсумок уроку

 

VІ. Домашнє завдання

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Розуменко Даша
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
1835
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку