Казка – це цікавий по силі психологічного впливу засіб роботи з внутрішнім світом людини, потужний інструмент розвитку. Казка є біля нас завжди. Конкретна мова казок відкриває дітям шлях наочно-образного і наочно-дієвого вивчення світу людських відносин, що в певній мірі адекватно психічним особливостям дошкільників та молодших школярів.
Терапевтична казка допомагає, бо примушує працювати одразу обидві півкулі мозку. Права півкуля стежить за емоціями, переживаннями, а ліва – за змістом, за словами, сюжетом, який розгортається, за діями головних персонажів. Таким чином, між правою та лівою півкулею встановлюються нейронні зв’язки, які допомагають знайти цілісність, гармонію, баланс і ресурс для вирішення проблеми.
Основні завдання корекції казкою: Зниження рівня тривожності і агресивності у дітей, стабілізація психічних процесів, зняття напруги;Розвиток вміння переборювати труднощі і страхи, розвиток впевненості в собі;Виявлення і підтримка творчих здібностей, уяви, оригінальності мислення;Формування навичок конструктивного прояву емоцій, механізмів саморегуляції;Розвиток здібностей до емоційної регуляції і природної комунікації, розвиток творчої самопрезентації та згуртування дитячого колективу.
Притча. Якось один чоловік намагався осягти істину. Він хотів знайти щось нове, незвичайне. Тому вирушив у дорогу. Багато він пройшов доріг і міст. Але все, що він бачив, не було новиною для нього. І от, нарешті, на дорозі він побачив камінь. На ньому напис: «Переверни мене». Чоловік перекинув камінь і побачив інший напис: «Навіщо ти шукаєш нових знань, якщо так погано користуєшся тими, що вже маєш?»
Алгоритм створення психокорекційної казки (за Т. Зінкевич-Євстигнєєвою)Підбір героя близького для дитини за статтю, віком, характером. Опис життя героя у казковому світі, так щоб дитина знайшла подібність зі своїм оточенням. Створення проблемної ситуації, схожої на реальну ситуацію дитини і приписування герою переживань дитини. Пошук героєм виходу, поява казкових створінь, мудрого наставника, показ ситуації з іншого боку: «Побачене у правильному світлі, все стає благом». Герой розуміє свою неправоту і стає на шлях змін.
Фантастичний світ казки, наповнений чудесами, таємницями та магією, завжди приваблює дітей. Усі діти з радістю занурюються в уявний світ, активно діють в ньому, роблять спроби творчо його перетворити. Дитина сприймає все, що відбувається в казці як реальність. Через казки дитина отримує знання про світ, про взаємовідносини між людьми, про проблеми та перешкоди, які виникають у житті. Через казку дитина вчиться долати бар’єри, знаходити вихід з важких ситуацій, вірити в силу добра, любові та справедливості.
Література. Бурчик О. В. Групова казкотерапія в особистісно орієнтованому вихованні дітей. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. 2015. № 25. С. 203–205. Майбородюк Н. Д. Казкотерапія у розвитку ціннісно-смислової свідомості учнів початкової школи. Педагогіка вищ. та серед, пік. : зб. наук. пр. 2010. Вип. 28. С. 136–141. Формування життєтворчих компетентностей дітей і дорослих засобами казкотерапії. Шкільна бібліотека. 2011. № 1. С. 7–9. Музичук О. О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів. Проблеми сучасної психології. 2012. № 17. С. 317–326. Шик Л. А. Казкотерапія в роботі з дошкільниками. Харків : ВГ «Основа», 2012. 240 с. Казкотерапія в роботі практичного психолога. URL: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-kazkoterapia-v-roboti-prakticnogo-psihologa-127285.html (дата звернення: 01.02.2022)Використання прийомів казкотерапії в навчально-виховному процесі. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-vikoristannya-priyomiv-kazkoterapi-v-navchalno-vihovnomu-procesi-55082.html (дата звернення: 01.02.2022)