Василько зростав без батька, його замінив хлопчикові рідний дід Федір, що майстерно вмів виконувати пісні про сиву давнину. У школі він вражав учителів старанністю до навчання та глибиною своїх знань. До школи йому доводилося ходити в інше село. Щодня долав шлях у дев’ять кілометрів. Василь Андрійович Симоненко народився на Полтавщині. Школу В. Симоненко закінчив із золотою медаллю, потім навчався на факультеті журналістики Київського університету. У цей час почав писати вірші. Доля відміряла йому дуже мало — усього 28 років життя. Якось поетприїхав на могилу Шевченка в Каневі. За свідченнями очевидців,на Тарасову гору піднімався босоніж, несучи взуття в руках. ВАСИЛЬ СИМОНЕНКО(1935-1963)
Писав В. Симоненко і твори для дітей: «Казка про Дурила», «Подорож у країну Навпаки», а один із найвідоміших — віршована казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казку «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненко написав за одну ніч, а вже наступного дня читав її сину Олесеві як першому критику. Люблячий батько довіряв своїй дитині: рядки, які син запам’ятав, він друкував, а решту доопрацьовував. Напевно, саме тому діти й люблять цю казку.
Мова художніх творівпрозовавіршована. Віршована мова має ритм і риму, вона розмірена. Рима — це співзвучні закінчення рядків у віршованому творі. Ритм — рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів, розміреність і злагодженість у звучанні. «Цар Плаксій та Лоскотон»«Мавка-Вербинка»«Фарбований Лис» Строфа — це поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування.
Митарство — поневіряння. Лукавинка — деяка хитрість, кмітливість. Баламут — той, хто сіє неспокій серед людей, підбурює на заворушення, виступи. Свита — люди, які супроводжують високопоставлену особу. Шпари — тут: шпаринка, щілина. Аркан — довгий мотузок із зашморгом на кінці, за допомогою якого ловлять коней та інших тварин. Словничок
1. Як називалася країна, у якій відбуваються події? Про що свідчить така назва?2. Назви два слова, якими автор описує країну, у якій живе цар Плаксій.3. Прочитай портретну характеристику Плаксія. Як вона виражає ставлення автора до персонажа твору?4. Які імена цар Плаксій дав своїм дітям? Як вони виражають характери правителя країни та його дітей?5. Назви одну причину, чому цар Плаксій забороняв дітям країни сміятися й радіти.6. Яким був цар Плаксій — добрим, грізним, страшним, веселим, жорстоким? Свою відповідь обґрунтуй. Дайте відповіді на питання!
7. Який указ видав цар Плаксій? Прочитай слова Плаксія з відповідною інтонацією.8. Чому цар Плаксій боявся, що Лоскотон розвалить його трон? Прочитай підтвердження своїх слів у тексті.9. Як вдалося спіймати Лоскотона? Прочитай про цю подію в тексті твору. Дотримуйся відповідної інтонації.10. Хто звільнив Лоскотона з в’язниці? Чому Плаксієві не вдалося здійснити свій план?11. Який епізод у казці був найнапруженішим? Яка його роль у творі? 12. Чи шкода тобі Плаксія та його рідню, коли вони згинули? Чому?13. Коли цар Плаксій і його родина стали смішними, чи були вони такими ж страшними й грізними для людей, як раніше?
Випишіть приказки й прислів’я, які близькі за змістом до казки «Цар Плаксій та Лоскотон». Тобі сміх, а мені плач. Сміх — найкращі ліки. Буває сміх і крізь сльози. Дурню сміх — розумному сльози. Краще сміятися, ніж плакати. Скоре на сміх — гостре на плач. Не смійся багато, бо скоро будеш плакати. Над товаришем не смійся, бо над собою заплачеш.