В процесі навчання математики на базовому рівні загальної середньої освіти великого значення набуває урізноманітнення методів, способів і засобів математичного моделювання. Використання комп'ютерних програм типу діяльнісного середовища, рекомендованих діючими державними програмами суттєво впливає на підвищення ефективності навчання та розвиток технологічних компетентностей учнів.
Об'єктом дослідження є пізнання реальних явищ та процесів засобами шкільної математики. Предмет дослідження є методика навчання елементам математичного моделювання. Гіпотеза дослідження - розв'язування прикладних задач в рамках шкільного курсу математики забезпечує практичну спрямованість і формування у школярів навичок самостійної математичної діяльності.
Завдання дослідження: Ознайомитися, проаналізувати і узагальнити досвід вчителів математики з предмету дослідження. Визначити місце і роль прикладних задач у реалізації міжпредметних зв'язків математики з навколишньою життєдіяльністю; Дослідити типи прикладних задач, які зустрічаються у шкільних підручниках з математики. Вивчити стан навчально-методичного забезпечення, спрямованого на застосування методів математичного моделювання до розв'язування прикладних задач. Виконати планування змісту навчального матеріалу з метою організації і проведення математичного конкурсу. Проведення трьохетапного математичного конкурсу «Наука і практика», аналіз і підведення підсумків.
Конкурс “Наука і практика” Збільшення розумового навантаження на уроках математики змушує замислитись над тим, як підтримати в учнів інтерес до предмету, що вивчається, їх активність на протязі всього навчального року. Ефективним методом навчання, що активізує мислення учня – є математичні конкурси, турніри, олімпіади.
Конкурс “Наука і практика” Мета конкурсу: стимулювати пізнавальну активність учнів, дати можливість обдарованим учням розкрити себе, стимулювання пошуково-дослідницької роботи серед дітей, популяризація математичної науки серед шкільної молоді; розвиток їх інтелектуальних здібностей, активізація творчої діяльності вчителів, вироблення методичних рекомендацій щодо вдосконалення навчальних програм та підручників шляхом аналізу статистичних даних результатів конкурсу.
Приклади конкурсних задач: У 2000 році почалось зниження вартості акцій Microsoft. Акції знецінювались у середньому на 3 % на рік. Яка вартість цих акцій у 2003 році, якщо їх вартість у 2000 році становила $50? Скільки тракторів ДТ-75 необхідно виділити для орання на глибину 24 см землі площею 1800 га не більше ніж за 12 робочих днів? Орання проводиться п'ятикорпусними плугами ПЛН-5-35. Обчислити страхові відшкодування за викрадений автомобіль вартістю 8200 гривень, якщо він був застрахований у трьох різних компаніях на таких умовах: у першій - на суму 6500 грн. за безумовною франшизою у розмірі 5 %, у другій - на суму 8000 грн. за безумовною франшизою у розмірі 3 %, а в третій - на суму 8100 грн. за умовною франшизою у розмірі 8 %
В процесі навчання математики на базовому рівні загальної середньої освіти великого значення набуває урізноманітнення методів, способів і засобів математичного моделювання. Використання комп'ютерних програм типу діяльнісного середовища, рекомендованих діючими державними програмами (таких як програмний комплекс GRAN і математичний пакет DG) суттєво впливає на підвищення ефективності навчання та розвиток технологічних компетентностей учнів.