Урок «Перші відомості про математичну статистику. Вибірка, гістограма, середнє значення, мода і медіана вибірки».

Про матеріал

Знайомство учнів з історією виникнення математичної статистики, її методами дослідження. Математична статистика – розділ прикладної математики, присвячений методам систематизації, обробки й використання статистичних даних для наукових і практичних висновків.

Перегляд файлу

 

Тема: «Перші відомості про математичну статистику. Вибірка, гістограма, середнє значення, мода і медіана вибірки».

Мета: Ознайомити учнів з історією виникнення математичної статистики, її методами дослідження, розвивати уміння аналізувати, робити висновки, прищеплювати математичну культуру, показати застосування набутих знань у практичній діяльності.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Історична довідка.

Термін «статистика» походить від латинського слова status – стан, становище. Статистика – наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов’язані з масовими явищами, процесами і подіями. Предметом вивчення статистики є кількісна сторона масових суспільних явищ і процесів у зв’язку з їхньою якісною стороною.

Математична статистика – розділ прикладної математики, присвячений методам систематизації, обробки й використання статистичних даних для наукових і практичних висновків.

Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу. У XVII ст.. в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені               Дж. Граунт та І. Петті . вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності.

Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В. Я. Буняковський та М. П. Кравчук.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення, які в сукупності утворюють статистичний метод. На схемі систематизовано види статистичних спостережень.

Найпростішим видом несу цільного спостереження  є вибіркове спостереження. Сукупність одиниць, відібраних для вибіркового спостереження, називають вибіркою. Статистичне дослідження проводять у три етапи:

  1. визначають мету дослідження і об’єкти, які будуть досліджуватися;
  2. використовують різні методи збирання даних;
  3.   результати статистичних досліджень обробляють і оформляють у вигляді таблиць, діаграм, графіків.

 

IV. Розв’язування вправ.

Приклад 1. В одному з класів школи були учні різних років народження. З’ясувалося, що 1987 р. і 1990 р. було по одному учню, 1988 р. народження – 6 учнів і 10 учнів 1989 р. народження.

Розв’язання

Ці дані можна подати таблицею:

Рік народження

1987

1988

1989

1990

Кількість учнів

1

6

10

1

 

А можна побудувати стовпчасту діаграму ( у статистиці їх називають гістограмами).

Приклад 2. Швейній майстерні потрібно з’ясувати, скільки чоловічих пальт і яких розмірів пошити. Опитавши 50 чоловік, їх розміри записали в таблицю:

50

42

48

50

46

48

52

44

50

50

50

50

44

54

44

50

50

46

50

48

42

50

50

54

52

50

54

42

48

52

44

48

50

52

50

54

46

52

52

52

48

48

46

48

52

46

50

50

54

46

Це – вибірка з 50 значень (даних). Для зручності її групують у класи (за розмірами) і підраховують, скільки значень вибірки містить кожний клас.

Розмір пальта

42

44

46

48

50

52

54

Кількість чоловіків

3

4

5

9

15

8

6

Такі таблиці називаються частотними. В них числа другого рядка – частоти; вони показують, як часто зустрічаються у вибірці ті чи інші її значення. Відносною частотою значення вибірки називають відношення його частоти до числа всіх значень вибірки. У розглянутому прикладі частота розміру 44 дорівнює 4, а відносна частота – 8%.

За частотною таблицею можна побудувати гістограму.

Вибірки характеризують центральними тенденціями: середнім значенням, модою та медіаною. Середнім значенням вибірки називають середнє арифметичне усіх її значень. Мода вибірки – те її значення, яке трапляється найчастіше. Медіана вибірки – це число, яке «поділяє» навпіл упорядковану сукупність усіх значень вибірки.

Приклад 3. У вибірці з 9 учнів отримали такі дані про їх зріст: 170см, 176см, 165см, 167см, 179см, 185см, 175см, 180см, 177см. Знайти центральні тенденції вибірки.

Розв’язання

Упорядкуємо дану вибірку: 165, 167, 170, 175, 176, 177, 179, 180, 185.

Знайдемо середнє арифметичне вибірки.

Приклад 4. За розв’язання задач п’ять учасників олімпіади одержали від 0 до 3 балів, десять – від 4 до 6, тридцять – від 7 до 9, сорок чотири – від 10 до 12, шістнадцять – від 13 до 15, десять – від 16 до 18, два – від 19 до 21, три  від 22 до 24 балів. Складіть частотну таблицю, побудуйте гістограму.

  1. Складаємо частотну таблицю:

Кількість балів

 

0-3

 

4-6

 

7-9

 

10-12

 

13-15

 

16-18

 

19-21

 

22-24

Кількість учнів

 

5

 

10

 

30

 

44

 

16

 

10

 

2

 

3

 

  1. Побудуємо гістограму.

Приклад 5. Пекарня випікає кілограмові калачі. Під час перевірки виявилося, що маса трьох калачів менша від 1кг на 31-40г, п’ятнадцяти – на 21-30г, двадцяти – на 11-20г, тридцяти – на 1-10г; маса сімнадцяти калачів більша від 1кг на 0-9г, а двох – на 10-19г. Побудуйте відповідну гістограму.

Будуємо гістограму.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання. [5, c.9]

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Голубек Олена Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
4251
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку