Знайомство учнів з історією виникнення математичної статистики, її методами дослідження. Математична статистика – розділ прикладної математики, присвячений методам систематизації, обробки й використання статистичних даних для наукових і практичних висновків.
Тема: «Перші відомості про математичну статистику. Вибірка, гістограма, середнє значення, мода і медіана вибірки».
Мета: Ознайомити учнів з історією виникнення математичної статистики, її методами дослідження, розвивати уміння аналізувати, робити висновки, прищеплювати математичну культуру, показати застосування набутих знань у практичній діяльності.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Історична довідка.
Термін «статистика» походить від латинського слова status – стан, становище. Статистика – наука, що збирає, обробляє, вивчає різні дані, пов’язані з масовими явищами, процесами і подіями. Предметом вивчення статистики є кількісна сторона масових суспільних явищ і процесів у зв’язку з їхньою якісною стороною.
Математична статистика – розділ прикладної математики, присвячений методам систематизації, обробки й використання статистичних даних для наукових і практичних висновків.
Статистика виникла з практичних потреб людей, їх господарської діяльності, необхідності обліку земельних угідь, майна, кількості населення, його зайнятості, вікового складу. У XVII ст.. в Англії зародилася наука «політична арифметика», засновниками якої були англійські вчені Дж. Граунт та І. Петті . вони не лише описували факти, а й аналізували цифрові дані про явища суспільного життя, виявляли притаманні їм закономірності.
Значних результатів у статистиці досягли видатні українські математики В. Я. Буняковський та М. П. Кравчук.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
У процесі статистичних досліджень застосовують особливі прийоми вивчення, які в сукупності утворюють статистичний метод. На схемі систематизовано види статистичних спостережень.
Найпростішим видом несу цільного спостереження є вибіркове спостереження. Сукупність одиниць, відібраних для вибіркового спостереження, називають вибіркою. Статистичне дослідження проводять у три етапи:
IV. Розв’язування вправ.
Приклад 1. В одному з класів школи були учні різних років народження. З’ясувалося, що 1987 р. і 1990 р. було по одному учню, 1988 р. народження – 6 учнів і 10 учнів 1989 р. народження.
Розв’язання
Ці дані можна подати таблицею:
Рік народження |
1987 |
1988 |
1989 |
1990 |
Кількість учнів |
1 |
6 |
10 |
1 |
А можна побудувати стовпчасту діаграму ( у статистиці їх називають гістограмами).
Приклад 2. Швейній майстерні потрібно з’ясувати, скільки чоловічих пальт і яких розмірів пошити. Опитавши 50 чоловік, їх розміри записали в таблицю:
50 |
42 |
48 |
50 |
46 |
48 |
52 |
44 |
50 |
50 |
50 |
50 |
44 |
54 |
44 |
50 |
50 |
46 |
50 |
48 |
42 |
50 |
50 |
54 |
52 |
50 |
54 |
42 |
48 |
52 |
44 |
48 |
50 |
52 |
50 |
54 |
46 |
52 |
52 |
52 |
48 |
48 |
46 |
48 |
52 |
46 |
50 |
50 |
54 |
46 |
Це – вибірка з 50 значень (даних). Для зручності її групують у класи (за розмірами) і підраховують, скільки значень вибірки містить кожний клас.
Розмір пальта |
42 |
44 |
46 |
48 |
50 |
52 |
54 |
Кількість чоловіків |
3 |
4 |
5 |
9 |
15 |
8 |
6 |
Такі таблиці називаються частотними. В них числа другого рядка – частоти; вони показують, як часто зустрічаються у вибірці ті чи інші її значення. Відносною частотою значення вибірки називають відношення його частоти до числа всіх значень вибірки. У розглянутому прикладі частота розміру 44 дорівнює 4, а відносна частота – 8%.
За частотною таблицею можна побудувати гістограму.
Вибірки характеризують центральними тенденціями: середнім значенням, модою та медіаною. Середнім значенням вибірки називають середнє арифметичне усіх її значень. Мода вибірки – те її значення, яке трапляється найчастіше. Медіана вибірки – це число, яке «поділяє» навпіл упорядковану сукупність усіх значень вибірки.
Приклад 3. У вибірці з 9 учнів отримали такі дані про їх зріст: 170см, 176см, 165см, 167см, 179см, 185см, 175см, 180см, 177см. Знайти центральні тенденції вибірки.
Розв’язання
Упорядкуємо дану вибірку: 165, 167, 170, 175, 176, 177, 179, 180, 185.
Знайдемо середнє арифметичне вибірки.
Приклад 4. За розв’язання задач п’ять учасників олімпіади одержали від 0 до 3 балів, десять – від 4 до 6, тридцять – від 7 до 9, сорок чотири – від 10 до 12, шістнадцять – від 13 до 15, десять – від 16 до 18, два – від 19 до 21, три від 22 до 24 балів. Складіть частотну таблицю, побудуйте гістограму.
Кількість балів |
0-3 |
4-6 |
7-9 |
10-12 |
13-15 |
16-18 |
19-21 |
22-24 |
Кількість учнів |
5 |
10 |
30 |
44 |
16 |
10 |
2 |
3 |
Приклад 5. Пекарня випікає кілограмові калачі. Під час перевірки виявилося, що маса трьох калачів менша від 1кг на 31-40г, п’ятнадцяти – на 21-30г, двадцяти – на 11-20г, тридцяти – на 1-10г; маса сімнадцяти калачів більша від 1кг на 0-9г, а двох – на 10-19г. Побудуйте відповідну гістограму.
Будуємо гістограму.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання. [5, c.9]
1