Назва проекту: Взаємодія дошкільної та початкової освіти Нової української школи в умовах навчально-виховного комплексу Назва організації: Комунальний заклад «Михайлівський навчально-виховний комплекс І-ІІ ступенів «дошкільний навчальний заклад- загальноосвітня школа»» Михайлівської селищної ради Михайлівського району Запорізької областіЮридичний статус: Комунальний заклад. Поштова адреса: 72001, вул. Маяковського,63, смт. Михайлівка, Михайлівський район, Запорізька область, Україна. Автори проекту: Валентина Шахова, директор закладу Олена Глушенко, заступник директора з виховної роботи. Терміни виконання проекту: Вересень 2019 року – травень 2020 року (1 навчальний рік)
Актуальність проекту Проблема наступності між ступенями освіти стала особливо актуальною на сучасному етапі. Через цілий ряд причин вона досить складна в навчанні. Її складність полягає у відсутності єдиних підходів. В умовах сучасної освіти виділено багато спільного у цілях та змісті діяльності дошкільної та початкової освітніх ланок, зокрема формування у дітей особистісних цінностей, адекватної самооцінки, самоповаги, навичок соціальної поведінки, окремих рис та потреб характеру, пізнавальних потреб дитини, психічних процесів тощо.
Станом на 01.09.2019 року в закладі навчається 232 учня 1-9 класів та 76 вихованців молодшої, середньої та старшої дошкільних груп. У закладі організовано роботу в 2 інклюзивних дошкільних групах та 4 інклюзивних початкових класах, 2 із них - класи Нової української школи. Створено відповідну матеріально-технічну базу: комп'ютерний клас для навчання дітей з особливими освітніми потребами, інклюзивний кабінет з санітарними кімнатами, кабінет практичного психолога, кабінет логопеда, ресурсна кімната з зонуванням приміщення, необхідними меблями, дитячими спортивними тренажерами та комплектом розвивальних засобів навчання.
Актуальність проекту Освітній процес у дошкільному відділенні та школі забезпечують 31 педагогічний працівник, з них 28 мають повну вищу педагогічну освіту, 3 є здобувачами вищої педагогічної освіти (магістратура). Всі педагогічні працівники закладу мають відповідний фах та кваліфікацію, успішно пройшли курсову фахову перепідготовку, курси щодо організації освітнього процесу в початкових класах НУШ та дошкільних групах ДНЗ з інклюзивним навчанням дітей з ООП з використанням засобів ІКТ на уроках та заняттях у ДНЗ, пройшли або проходять навчання щодо впровадження Концепції Нової української школи, мають відповідні сертифікати.
Актуальність проекту. Проблема. Таким чином, виникає необхідність створення проекту взаємодії дошкільної та початкової освіти Нової української школи в умовах навчально-виховного комплексу. На думку авторів проекту, це дасть змогу охопити даною проблемою усіх учасників освітнього процесу та створити відповідний освітній простір.
ПРОГРАМА ОСВІТНЬОГО ПРОЕКТУ «Взаємодія дошкільної та початкової освіти Нової української школи в умовах навчально-виховного комплексу»Спрямованість проекту:наступність дошкільної та початкової освіти в освітньому просторі навчально-виховного комплексу;формування умов, спрямованих на всебічний розвиток, навчання та виховання вихованців дошкільного відділення закладу та молодших школярів нової початкової школи. Терміни виконання проекту: Вересень 2019 року – травень 2020 року
Мета проекту:реалізація принципу безперервності освіти шляхом удосконалення спільної роботи всіх учасників освітнього процесу;забезпечення цілісності процесу розвитку, навчання та виховання дітей старшої дошкільної групи й молодших школярів-першокласників в умовах Нової української школи. Задачі проекту:забезпечити поступовий перехід дітей від дошкільної освіти до Нової української школи; розробити систему роботи педколективу щодо підвищення рівня педагогічної майстерності вихователів ДНЗ та вчителів початкових класів відповідно до Концепції НУШ;організувати обговорення з педагогами закладу проблеми наступності розвитку, виховання і навчання дітей закладу з педагогами закладу та батьківською громадськістю; провести день відкритих дверей для батьків майбутніх першокласників;висвітлення в пресі та на сайті закладу умови переходу на новий зміст і структуру дошкільної та початкової освіти в умовах НУШ.
Проектна команда:директор закладу, заступники директора закладу, методисти, практичний психолог, вчителі початкових класів, логопед, педагог-організатор, вихователі ДНЗ, асистенти вчителів інклюзивних класів, асистенти вихователів дошкільних інклюзивних груп, тьютори, батьки вихованців ДНЗ, батьки майбутніх першокласників.
Етапи реалізації проекту І. Організаційний етап вересень 2019 року – грудень 2019 рокувизначити склад робочої групи;розподілити обов’язки між членами групи;підібрати та опрацювати нормативно – правову базу та методичну літературу з проблемного питання;розробити інструментарій для проведення моніторингу участі всіх учасників освітнього процесу у даному проекті;урахувати під час роботи над проектом існуючі рекомендації та вимоги щодо створення умов для розвитку, виховання та навчання дітей з особливими освітніми потребами відповідно до їх нозологій.
ІІ. Пошуково – дослідницький етап (жовтень 2019 року – квітень 2020 року)виокремити основні завдання дошкільної та початкової освіти в оновленому Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні та Державного стандарту початкової освіти з урахуванням Концепції НУШ;провести діагностування вихователів дошкільного відділення закладу, вчителів початкових класів та батьків майбутніх першокласників;розробити рекомендації щодо створення єдиної динамічної та перспективної системи взаємодії, що сприяє зближенню умов розвитку, виховання і навчання дошкільників та учнів 1-го класу НУШ ;розробити орієнтовні матеріали для роботи консультативного пункту у дошкільному відділенні та адаптаційних занять у школі з майбутніми першокласниками в умовах НУШ;визначити форми методичної роботи, спрямовані на спільну діяльність вихователів ДНЗ та вчителів початкових класів НВК щодо забезпечення адаптації дітей до нових умов навчання і розвитку та наступності у роботі з метою організації освітнього процесу відповідно до Концепції НУШ;створити у закладі комфортні умови для розвитку, навчання та виховання дітей, в тому числі дітей з особливими освітніми потребами в умовах Нової української школи
ІІІ. Узагальнюючий етап (травень 2020 року)узагальнити підсумки проведеної роботи;обговорити з педагогічними працівниками початкових класів і дошкільного відділення НВК, батьками вихованців старшої групи ДНЗ- майбутніх першокласників Нової української школи проблеми наступності у розвитку, вихованні та навчанні дітей у певному віковому періоді;узагальнити систему роботи педколективу щодо підвищення рівня педагогічної майстерності вихователів ДНЗ та вчителів початкових класів відповідно до Концепції НУШ;висвітлити на сайті закладу умови переходу на новий зміст і структуру дошкільної освіти і початкової школи;провести день відкритих дверей для батьків майбутніх першокласників;провести узагальнюючий семінар для педагогічних працівників дошкільного відділення початкової школи НВК;надати рекомендації учасникам семінару щодо взаємодії дошкільноїта початкової освіти Нової української школи в умовах навчально-виховного комплексу.
Реалізація проекту: Організація наступності у роботі педагогів дошкільного відділення і початкової ланки НВК має проводитись спільно і системно. Тільки зацікавленість педагогів школи і ДНЗ та батьківської громадськості закладу забезпечить розв’язання проблеми наступності дошкільної і початковоЇ освіти, зробить перехід з дошкільного відділення закладу до початкового класу НУШ безболісним і успішним для дитини освітнього закладу. Взаємодія вихователів ДНЗ, вчителів початкових класів НУШ та всіх педпрацівників нашого НВК, які працюють з даними дітьми, відбувається за трьома напрямками:інформаційно– просвітницькийметодичнийпрактичний
Результати роботи над проектом «Взаємодія дошкільної та початкової освіти Нової української школи в умовах навчально-виховного комплексу» Методичні рекомендації щодо орієнтовного переліку спільних заходів для педагогів дошкільного відділення та початкової школи закладу:внесення в річні плани розділу «Наступність та перспективність у роботі ДНЗ та школи»;семінари- практикуми, тематичні виставки, конференції, круглі столи творчих груп вихователів і вчителів: «Адаптація 6 –ти річок до нових умов шкільного життя: проблеми та шляхи розв’язання»;взаємовідвідування занять з метою обміну накопиченим педагогічним досвідом з питань вирішення проблеми наступності;педради «Готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання»,«Роль методичних служб у забезпеченні наступності», «Результативність співпраці початкової школи і ДНЗ»;
методичні об’єднання (розробка методичних рекомендацій, нетрадиційних форм методичної роботи з метою підвищення рівня компетентності педагогів у розв’язанні проблеми наступності та перспективності, активізації творчої діяльності у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, використання ігрових форм навчальної діяльності дошкільників та учнів початкових класів, формування емоційно-вольової готовності до шкільного навчання);проектна діяльність (розробка системи освітньої роботи з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку);тематичні психолого – педагогічні семінари;Методичні рекомендації щодо орієнтовного переліку спільних заходів для педагогів дошкільного відділення та початкової школи закладу:
здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей, дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз процесу їх адаптації у ролі учнів 1 –го класу;застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку (за наявності певних проблем);Методичні рекомендації щодо орієнтовного переліку спільних заходів для педагогів дошкільного відділення та початкової школи закладу:
консультації («Гіперактивна дитина у колективі», «Дитина з вадами мовлення у колективі» тощо);дні відкритих дверей, батьківські збори («Як визначити готовність шести- річок до навчання у школі», «Особливості соціальної адаптації першокласника у нових умовах шкільного життя», «Готуємо дитину до школи» тощо);моніторинг проблемних питань («Вивчення якості та результативності освітньої діяльності педагогів ДНЗ та школи із соціально-морального розвитку дітей»);визначення реального стану фізичного та психологічного здоров’я дітей перед вступом до школи. Методичні рекомендації щодо орієнтовного переліку спільних заходів для педагогів дошкільного відділення та початкової школи закладу: