– це один із типів розвивального навчання, система розвитку учнів, в основу якої покладено використання навчальних проблем у викладанні предмета і залучення учнів до активної участі у рішенні цих проблем. Під навчальною проблемою розуміють задачу, запитання, завдання, які неможливо вирішити за певним зразком. Від учня вимагається проявити самостійність та оригінальність.
Способи організації проблемного навчання 1.Проблемний виклад Сема проблемного викладу: формулювання вчителем проблеми, виявлення внутрішніх суперечностей(розмірковування), доведення істини за допомогою історичних фактів, формулювання висновків; 2. Пошукова бесіда – система запитань, спрямована на активне залучення учнів до участі у роботі. 3.Вирішення проблемної ситуації-викладення нового матеріалу, яке всім своїм змістом і способом розкриття ставить запитання, що вимагає розв’язання, але прямого і завершеного пояснення невідомого вчитель не дає, що і спонукає учнів до самостійних пошуків розв`язання проблеми, що створюється також при викладенні різних думок, з тим, щоб учні самі їх розглянули, оцінили, або при зверненні їхньої уваги на протиріччя, конфлікт, з тим, щоб учні самі знайшли шляхи їхнього розв`язання .
Методи і прийоми організації навчальної діяльності учнів у проблемному навчанні Прес», «Кейс», «Мікрофон», «Займи позицію», «Дерево рішень», «Мозковий штурм», «Слабка ланка»( закріплення термінів) «Спіймай помилку», «Визнач головне», «Шпаргалка» ( шпаргалки до тексту у» вигляді малюнків «, схем), «Реставрація тексту», « Історична плутанка» та інші.
Методика створення проблемної ситуації При знайомстві із фактами, поглядами вчитель створює Ситуацію «подиву», «несподіванки»; Ситуацію припущення; Приводить різні точки зору на одну і ту ж проблему; Ситуацію вибору; «Яскраву пляму» повідомлення інтригуючого матеріалу ( історичних фактів, легенд).
1. Беремо за основу історичний факт, подію, думку в рамках програми, що виноситься на розгляд учнів ( умова завдання) 2. Здійснюємо пошук альтернативного положення протилежного першому На основі обох положень формулюємо запитання, завдання? Наприклад: у Фрації середини XVIII століття населення потерпало від голоду та хвороб. Але королева Марія Антуанета, дружина Людовіка XVI безмірно смітила грошима, за що отримала призвісько «мадам Дефіцит». До яких наслідків могла привести країну така поведінка королеви? Алгоритм створення проблемного завдання
Методика організації самостійної діяльності учнів на проблемному уроці: 1.Самостійна робота учнів з виконання проблемного завдання; 2.Робота учнів з використанням спеціальних пам`яток (добірки орієнтовних запитань для аналізу історичного явища); 3.Послідовне виконання учнями серії проблемних завдань, які в результаті забезпечують розв`язання загальної проблеми уроку.
Роль учителя та учнів у проблемному навчанні Учитель Учні Ознайомлює учнів із суперечливою інформацією Допомагає розробити план розв׳язання завдання Усвідомлюють факт протиріччя між уже відомим і ще не пізнаним постає питання «чому ?» Усвідомлюють проблемну ситуацію Надає учням нову інформацію, знайомить із новими фактами, пов׳язаними із цією проблемою Ознайомлюються новими фактами Скеровує діяльність учнів на правильний аналіз нової інформації Аналізують нову інформацію. Засвоюють її. Розв׳язують проблему Перевіряє та оцінює результати роботи Обгрунтовують правильність рішення
Переваги проблемного навчання: Висока самостійність учнів; 2. Формування пізнавального інтересу або особистісної мотивації учня; 3. Розвиток розумових здібностей учнів. Недоліки: 1. Меншою мірою, ніж інші підходи у навчанні можна застосувати при формуванні практичних умінь і навичок; 2. Вимагає великих витрат часу для засвоєння одного і того ж обсягу знань, ніж інші підходи. Переваги та недоліки проблемного навчання
Проблемні завдання – це різноманітні за змістом та обсягом види самостійної навчальної роботи із розв׳язання конкретної проблеми, що виконуються учнями за вказівкою вчителя. 1-ша група Сформулюйте проблемне завдання до теми «Боротьба Івана Виговського із опозицією» 2-га група Сформулюйте проблемне завдання до теми «Гадяцька угода»