Тема уроку: “Голодомор 1932 ─ 1933 рр. в. Україні”
Мета уроку:познайомити учнів з історією голодомору 1932-1933 рр., пояснивши його причини й наслідки;
- вчити давати власну оцінку подіям;
- виховувати почуття співпереживання, патріотизму, поваги до минулого своєї країни;
- формувати ставлення до терору як до злочину проти людяності і людства;
- вміти робити аналіз історичних подій, вивчати і аналізувати історичні документи, збирати інформацію з різних джерел, знаходити аргументацію й робити висновки;
- розвивати творчість при вивченні історії.
Обладнання: відеороліки,свідчення очевидців, малюнки учнів ,документи, презентація
Хід уроку
Епіграф:Народ, котрий не пам’ятає свого минулого, приречений знову його пережити.(Джордж Сатаян)
Учениця виконує пісню «Україна»
Клас поєднаний в 3 групи:(дослідники,історики,культурологи)
II. Вступне слово вчителя
Тема сьогоднішнього уроку “Голодомор 1932 ─ 1933 рр.” Присвячена одній з найстрашніших сторінок у багатостраждальній історії України.Більш ніж сімдесят років тому на Україні розгорнулась жахлива трагедія ─ голод, який уніс життя мільйонів українців. Тому наш урок буде уроком пам`яті, присвяченим всім загиблим від голодомору жителям України.
На дошці висить колосок Учні по черзі підходять до дошки ,і клеють папірець,на чорний колосок,озвучуючи свої асоціації на тему «Голодомор»
Відповідь учнів узагальнюються і підводиться до висновку «Голодомор 1933»,синонім слова геноцид
Геноцид ─ це сукупність актів, що здійснюються з метою знищення повністю або частково національної, етнічної, расової, релігійної або соціальної групи.
IV. Вивчення нового матеріалу
Давайте подивимось невеликий ролик про 1933 рік.
А зараз ми переходимо до інформативної частини нашого уроку; визначимо, які обставини сприяли виникненню голодомору і як він починався. Для цього послухаємо групу істориків
1. Передумови голодомору.
1928-1929 рр. визначились значними змінами у житті радянської держави в різних сферах, у тому числі і в економіці. Для сільського господарства ці зміни втілились в такі поняття, як хлібозаготівельна криза та колективізація. Хлібозаготівлі перетворились у відбирання хліба у селян, і для цього селянські господарства об'єднувались у колгоспи. Вільні виробники ставали залежними від держави колгоспниками. У 1929р. колективізація стала суцільною, відбувся так званий "великий перелом". Ці події викликали незадоволення селян, яке перетворювалось інколи у повстання. В боротьбі з селянами влада застосовувала різні засоби, і найпоширеніший, звичайний для цієї влади ─ насильство, терор. До кінця 1932р. 70% селянських господарств, які володіли 80% посівної площі, були об'єднані у колгоспи. Але саме тоді на Україні і ще в деяких частинах СРСР почався голод.
Вчитель.
Які ж результати мала колективізація для сільського господарства?
Учень.
Це насамперед некомпетентність керівництва колгоспів, бюрократизація, незацікавленість селян в ефективній праці, низька якість
техніки, розкуркулення - ліквідовано 200 тисяч господарств, репресії проти селян. А також відбулось скорочення посівних площ з 1931р. по 1932р. до 20%. У 1932р. засіяно половину запланованих посівних площ, втрати врожаю становили 40%. (Наслідки колективізації- це перший крок до голодомору.)
Вчитель.
Довгий час в історичній науці панувало твердження про те, що голоду 1932-1933рр. як масового явища не було, а були деякі труднощі; їх пов'язували з посухою, що охопила у 1931р. деякі райони України. Але це не могло викликати голод. У 1934р. трапилась інша спустошлива посуха, але тоді голоду не було. Врожай зерна у 1932р. був лише на 12% меншим середнього показника 1926-1930рр. Тому цей факт не зміг значно вплинути на ситуацію. Вилучення зерна у селян пов'язують також з необхідністю створення потужної індустріальної бази. Державі для цього потрібні були кошти, і одним з джерел фінансування індустріалізації стало пограбування селян. Зерно, що вилучалось у них, йшло на експорт. У 1932-1933р. було вивезено відповідно 18,1 млн. і 10 млн. центнерів зерна. Хоча деякі статті експорту давали значно більше коштів, до того ж під час світової кризи, що охопила тоді багато країн, ціни на зерно знизились. Крім того, безглузда політика щодо зернозаготівель не давала змоги реально збільшити експорт зерна. Є згадки, що під час голоду зерно навіть знищувалось, воно лежало у сховищах, а навколо голодали люди. Витоки початку голоду треба шукати у засобах хлібозаготівельної політики держави, яка проводилась з неухильною жорстокістю. Розглянемо це питання крізь конкретні дії вищого керівництва держави
(Учень розповідає, звертаючись до презентації)
2. Хлібозаготівлі на Україні та їх виконання.
6 травня 1932р. РНКСРСР і ЦК ВКП(б) ухвалив постанову про план
хлібозаготівлі з врожаю 1932р. для України─356 млн. пудів─ термін реалізації плану─ до 1 січня 1933р. (потім зменшено до 282 млн. пудів.
Серпень 1932р.- партійні активісти отримали право конфісковувати зерно в особистих селянських господарствах.
7 серпня 1932р.- постанова ЦВК і РНКСРСР про охорону майна
державних підприємств, колгоспів і кооперації, і про зміцнення суспільної
(соціалістичної) власності, "закон про п'ять колосків". За крадіжку
державного колгоспного майна ─ розстріл, при пом'якшувальних обставинах─тюремне ув'язнення на 10 років. До початку 1933р. за цією постановою було засуджено 54645 осіб, з них 2110 до страти.
Листопад 1932р.- початок діяльності в Україні надзвичайної комісії по хлібозаготівлі (на чолі─ В. Молотов)
З 1 листопада 1932р. по 1 лютого 1933р. ця комісія додатково вилучила з України 104,6 млн. пудів зерна. Всього з врожаю 1932р. державою було вилучено 260,7 млн. пудів.
Листопад 1932р.- постанова ЦККП(б)У "Про заходи з посилення хлібозаготівель" (про повернення незаконно розданого колгоспникам хліба, вводились натуральні штрафи для боржників по хлібозаготівлях).
Грудень 1932р.- постанова ЦККП(б)У про занесення на "Чорну допису" сіл, які мають заборгованість по хлібозаготівлях ( на початку грудня 1932р. повністю хлібозаготівлю по республіках було виконано в 16 районах з майже 400).
Грудень 1932р.- постанова ЦККП(б)У про заборону завезення й продажу промислових товарів у районах, де заготівля хліба залишилась незадовільною (82 райони).
Грудень 1932р.- постанова ЦККП(б)У про введення єдиної паспортної системи в УСРР (селяни паспортів не отримали.).
Вчитель.
Державна влада приймала постанови, але за сухими словами документів приховувалась велика трагедія, і чим більш жорстокою ставали заходи владних органів, тим більше насувався голод на Україну, тим більше приреченими ставали селяни.
Виконання плану по хлібозаготівлях перетворилось на відбирання у селян будь-яких продуктів. Наприкінці грудня 1932р. на Україну прибув посланець Сталіна ─ Каганович, який привіз вказівку відбирати у селян навіть насіннєвий фонд. Держава жорстоко карала неслухняних селян.
Перенесемось у своєму уявленні на сімдесят років назад. Почуємо правду від імені тих, хто випробував голодомор на собі.
Надається слово групі «дослідників»
Учні говорять від імені дітей,які загинули :
Учениця1А мені заподіяли смерть за «5» колосочків. Було це літечком 33-го. Я з ма-ленькою сестричкою Катрусею пішла на колгоспне поле по колосочки. Ой, як хотілося їстоньки! Катруся опухла від голоду, сиділа на землі і рученятами ловила волошку, щоб з'їсти її. Я озирнулася, зірвала 1 колосок, 2-ий, 3-ій і раптом схопив мене голова сільської ради і поволік до воза... Мене били, палили сірниками ручки, ламали пальчики і били, били, били... поки не забили. Вбили за п'ять колосочків, а було мені 6 рочків. І Катруся моя теж помер¬ла, тепер вона зіронька. '
Учениця 2 І мені хотілося їсти, мене Ганнусею звали. Спочатку померли мої бабуся і дід. З голоду попухли і здавались дуже великими. Прийшли дядьки, повкида¬ли їх на воза і завезли за село до ями. Мій тато пішов до міста за хлібом і не повернувся - його міліціонер з руш¬ниці застрелив. Я в матінки просила: «Відріж мені пальчика, я його з'їм, а то він не перекушується». Мама обнімала, цілувала мене, а з її великих запалих очей котилися сльози. Над¬вечір мама помила нас з братиком, одягла в чисті сорочечки, напоїла ма¬ковинням... І вже нас не стало.
Учениця 3 Мене матуся зарубала... З моїх ручок, з моїх ніжок холодець зварила старших братиків і сестричок ним погодувала. А мою голівоньку до свого серденька при-хиляла, люлі-люлечки співала, любим дитям називала. А через два дні моя рідна, люба мама в річці утопилась.
Демонстрація відеосюжету про життя дітей в даний період
Учень 4 розповідає про голодомор у селі Якушинці та Зарванці.
Вчитель.Але життя тривало і як казав Шевченко :»Не вмирає душа наша,не вмирає воля….» Тому надаєм слово «культурологам»
ученьЩо з'явилося під час Голодомору
Щупи. Довгі металеві штирі, загострені з одного боку. Ними буксирні бригади проколювали ґрунт і шукали закопане збіжжя.
Зернові діжки. У таких селяни закопували зерно у лісосмугах і лісах. Аби не проросло і не поцвіло, діжки робили герметичними. Дно могло бути подвійне, мати солом'яну підстилку.
Міні-ступи. Звичайна ступа меншого розміру. Збіжжя у селян було мало, товкли його малими порціями.
Підв'язки для коней. Щоб коні навесні не здохли, у конюшнях їх підв'язували до стелі. Боялися, щоб кінь не впав, бо тоді вже не міг устати. Так і висіли на шлейках. 103-річний вінничанин Мирон Жук згадує, як у виснаженої худоби текли з очей сльози. Казав, ніколи потім не бачив, як коні плачуть.
Замки на дверях. До Голодомору люди підпирали двері віником, каменем, або зачиняли на кілок. Крадіжок майже не було. А в Голодомор з'явилося прислів'я: "Ніч-мати, не вкрадеш — не будеш мати". Замки виготовляли ковалі й обмінювали на шапки, кожухи чи дерев'яні вироби.
Торгзіни (у деяких джерелах — торгсини, від слів з російської мови "торговля с иностранцами") — магазини, де селяни обмінювали дорогоцінні метали на харчі.
Учень:Як змінилася культура споживання їжі
– До Голодомору не можна було вживати м'ясо коней, жаб, лелек, голубів, ворон. Їсти лелек взагалі вважали за людожерство, адже за традицією саме вони приносили дітей. До кінця 1932-го людям уже було однаково, що їсти. Не було ні сніданку, ні обіду, ні вечері. Вже не кажу за традиційне харчування, весільне чи поховальне – ніяких обідів на дев'ять днів, сороковини тощо. Хоча люди до останнього намагалися триматися звичаїв. Одна жінка розповідала, що на Великдень її мама зберегла два яйця лише для того, щоб пофарбувати. І з лушпинням, із чорного хліба спекла маленьку пасочку, щоб зробити святковий обід. Люди вважали: якщо покуштують цієї традиційної страви, то переживуть до наступного року, виживуть.
У їжу почали вживати й зовсім неїстівне – мололи на борошно кістки тварин зі скотомогильників, шкіру й підошви. Кришили солому на дрібну січку й разом із просяною та гречаною половою, корою з дерев товкли в ступі. Усе це змішували з лушпинням картоплі й пекли з цього "хліб". З бурякової гички варили "баланду". Зафіксований і такий факт: крали від колгоспних свиней корм і вдома пекли з нього "лепйошки". Українська кухня такого ще не знала.
До 1930¬х років хати в селах часто¬густо взагалі не зачиняли. Підпирали віником або каменем. І всі знали, що в хаті господарів нема, – ніхто туди не зайде. Громада суворо засуджувала найменшу крадіжку. Злодія могли цілий день водити селом із украденими речами на шиї. А за Голодомору крадіжку перестали сприймати як гріх, як ганьбу. Бо якщо не вкрадеш – не виживеш. Жінки ховали в халяви чобіт бурячок, чи трошки пшона, чи ще щось, що було під рукою. З роками крадіжку в колгоспі стали вважати компенсацією за недоплачені трудодні. Крадіжка як компенсація відтоді міцно засіла у свідомості українців.
Учниця Голодомор вплинув на наші культуру й традиції
– Візьмімо весілля: під час Голодомору в українському селі попри все укладали шлюби – але без дотримання традицій. Є свідчення з Вінниччини, що 1933¬го на весіллі їли буряк на молоці. А раніше ж весілля святкували протягом семи днів, запрошували мало не все село. Одруження не вважали чинним без вінчання. Тепер про це не могло бути й мови. В архіві Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнології Академії наук є записи отакого¬от фольклору з тих років:
Перестали всі молитись,
Без попів стали дружитись,
Без попів стали вмирать,
Попів стали презирать
Або ще:
Теперь новые права –
Не нужно венчаться.
В райисполкоме за столом
Только расписаться
Бучні весілля справляли ті, хто були при владі в селі. Але вони все перетворювали на п'янку під музику. Під час Голодомору пари не так одружувалися, як "сходилися", або їх "складали докупи" – так тоді казали. Коли ж після голодних років весільний обряд почав оживати в селі, багато його елементів не відродилися.
Мені одна жінка розповідала, що 1934 року в колгоспі влаштували обжинки – доти українці закінчення жнив святкували в родинах. Уже було що їсти. І, каже, сидимо за столом і мовчимо. Хтось нарешті затягнув пісню – й люди почали плакати.
Масова смертність у голодні роки зруйнувала народну поховальну традицію?
– В українському селі небіжчика ховали на третій день, зі священиком, відспівували, влаштовували поминки. У роки Голодомору померлих просто скидали в яму, або збивали з підручних коробок щось подібне до труни – такі великі ящики. Але це було тоді, коли ще хтось із чоловіків родини лишався живий. Жінки тягли небіжчиків на цвинтар у ряднах, в мішках. І, побачивши свіжу могилу, могли просто покласти туди. Очевидці розповідали: прийшли ховати родича, а в ямі поскидувано з десяток інших небіжчиків – люди не мали сили копати окрему могилу. Особливо взимку 1933¬го, коли ситуація склалася зовсім страшна. Іноді просто в сніг закопували. Навесні з'явилося дуже багато псів і котів, які розтягували ці рештки по вулицях.
Майже в кожному колгоспі були штатні посади збирачів трупів. Збирали їх по дворах на підводу й везли на кладовище. Ховали там по 10–20 у спільних могилах і прикопували. Одна жінка з Кіровоградщини, якій 1933¬го було 6–7 років, згадує, що їм, дітям, було складно зрозуміти, чому всіх померлих везуть на одній гарбі, а потім скидають в одну яму. Бо ж доти було не так – покійника оплакували, хоронили з повагою й шаною.
За свою працю збирачі трупів отримували по 300–500 грамів хліба – це був спосіб урятуватися від голоду. Нерідко вони роздягали покійників і забирали їхній одяг. Один чоловік із Миколаївщини розповідав, що бачив, як хлопець викопав із могили труну вчителя і зняв з нього костюм, щоб виміняти на харчі. Є свідчення з Черкащини: вздовж доріг лежали роздягнені трупи померлих від голоду. Такої ницості в українському селі до Голоду 1932–1933 років не було.
Якщо село повністю вимирало, біля нього ставили чорну мітку, а потім робили "зачистку": прибирали в кожній хаті, вичищали її. А далі завозили переселенців із Росії та Білорусі. Давали їм житло й роботу. Але в хатах, де повмирали люди, важко було вивести сморід. Тож чимало прибульців тікали. Їх насильно повертали.
Учні демонструють малюнки
Підведення підсумків уроку.
Голод не був наслідком засухи чи неврожаю, а став результатом цілеспрямованої політики комуністичного режиму. Шляхом тотального вилучення харчів, блокади сіл і цілих районів, заборони виїзду за межі голодуючої України, репресій незгодних сталінський режим створив для українців умови, несумісні із життям.
Хай завжди він буде у кожній хаті хліб,щоб ви ніколи не знали .що таке голод.
Домашнє завдання
1. Повторити матеріал за підручником.