Алгоритм вибору професії Потрібно розрізняти близькі за значенням і вживанням слова професія і спеціальність.Професія — рід занять, означена форма трудової діяльності. Спеціальність — окрема галузь науки, техніки, виробництва,у якій людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності.Наприклад, лікар — за професією, ортопед — за спеціальністю; за професією — будівельник, а за спеціальністю може бути столяром, арматурником, зварником, електриком тощо.
формула, запропонована. М. Бендюковим та І. Соломіним (7 кроків)Крок 1. Скласти список професій, що вам подобаються й цікаві для вас, які вам підходять. Крок 2. Скласти перелік вимог до обраної професії в такому порядку:• обрана професія та майбутній рід занять;• обрана професія та життєві цінності;• обрана професія та життєві цілі;• обрана професія та ваші сьогоднішні «гарячі» проблеми;• обрана професія та реальне працевлаштування за фахом;• бажаний рівень професійної підготовки;• обрана професія та ваші схильності й здібності;• бажані умови роботи, зміст і характер праці.
Крок 3. Визначити значущість кожної з перерахованих вимог. Можливо, є менш важливі вимоги, які можна й не враховувати. Крок 4. Оцінити свою відповідність вимогам вибраної професії. Крім вимог, які є у вас до професії, існують і вимоги самої професії. Проаналізуйте, чи розвинені у вас важливі для професії якості, чи відповідають ваші інтелектуальні здібності, психологічні особливості та стан здоров’я вимогам професії, яку ви вибрали. Крок 5. Підрахувати й проаналізувати результати вибору професії з усього списку, що найбільше вам підходить за всіма пунктами. Крок 6. Перевірити результати. Щоб переконайтеся в правильності своїх роздумів, обговоріть своє рішення з батьками, близькими людьми, друзями, учителями, психологом, соціальним педагогом навчального закладу. Крок 7. Визначити основні практичні кроки до успіху.
Отже, ви прийняли рішення, тепер важливо визначити: • у якому навчальному закладі ви зможете отримати професійну освіту; • як далі розвивати в собі професійно важливі якості; • як можна отримати практичний досвід роботи з цієї спеціальності; • як підвищити свою конкурентоспроможність на ринку праці. Успіхів вам!
2. Професії «людина — техніка» — об’єктом праці є технічні системи, машини, устаткування, матеріали, енергія (токар, слюсар, шофер, конструктор, інженер, тракторист, радіотехнік, архітектор тощо). 3. Професії «людина — знакова система» — об’єктом роботи тут є умовні знаки, цифри, коди, таблиці (програмісти, статистики, бібліотекарі, економісти, топографи тощо).
4. Професії «людина — художній образ» — об’єктом праці є художні образи, їхні елементи та особливості (фотограф, художник, письменник, музикант, ювелір, композитор, дизайнер, модельєр тощо). 5. Професії «людина — людина» — об'єктом праці є люди, групи, колективи (учитель, офіціант, продавець, вихователь, юрист, лікар, психолог, соціолог, керівник, дипломат, міліціонер тощо).
Практичне завдання: Виявлення професійних схильностей(за класифікацією Дж. Голланда) Люди давно виявили, що професія впливає на людину. Але правильне йінше спостереження: не тільки професійна діяльність формує особистісні особливості, а й кожна людина за своїми особистісними якостями належить до певного типу професій. Модифікація тесту Дж. Голланда, яка заснована на співвідношенні типу професій до індивідуальних особливостей людини, допомагає вибрати професію з урахуванням насамперед особистісних особливостей.
Твердження 1. Ви — практик, схильний виконувати конкретні справи. Надаєте перевагу роботі, яка приносить конкретні, вагомі результати не тільки для вас, а й для інших. Вас не лякає фізична праця. Вас цікавить робота з технікою, яка вимагає практичної спрямованості розуму, добре розвинених рухових навичок. Твердження 2. Ви — більше теоретик, ніж практик. Вам подобається вивчати проблеми, отримувати нові знання. Ви надаєте перевагу роботі, яка приносить радість пізнання, а інколи й радість відкриття, роботу, яка вимагає абстрактної спрямованості розуму, здібностей до аналізу та систематизації інформації, широкого світогляду. Твердження 3. Ви — «комунікатор», якому подобається працювати з людьми й для людей, тому вас, вірогідно, зацікавить робота, пов’язана з навчанням, вихованням, обслуговуванням клієнтів, наданням допомоги тим, хто її потребує. Вам цікава емоційно насичена робота, інтенсивна взаємодія з людьми й активне спілкування. Твердження 4. Вам подобається працювати з документами, цифрами, зокрема з використанням комп’ютерних засобів. Робота спокійна, без особливого ризику, з чіткими обов’язками. Вона може бути пов’язана з опрацюванням інформації, з розрахунками, обчисленнями, які вимагають точності, акуратності, ретельності. Вам хотілося б уникнути частого спілкування, необхідності керувати іншими людьми та відповідати за їхні дії. Твердження 5. Ви — організатор, зорієнтований на активну творчу діяльність. Ви надаєте перевагу роботі, яка забезпечує вам певну свободу, самостійність і водночас — статус у суспільстві, перевагу над іншими, матеріальний добробут; роботу запальну й ризикову, яка вимагає ініціативності, діловитості, волі, уміння брати відповідальність на себе. Твердження 6. Ви, імовірно, «вільний художник». Вам подобаються види діяльності, які дають можливість творчого самовираження, де немає жорсткого режиму, формальності; робота, яка дає простір фантазії, уяві, яка потребує наявності естетичного смаку, спеціальних здібностей (художніх, літературних, музичних).
ІІ етап. Припустимо, що після навчання ви зможете виконувати будь-яку роботу, з кожної пари професій потрібно вибрати одну, яка вас задовольняє найбільше (ураховуючи ваші здібності). Поряд з назвою професії в дужках зазначено код. У бланку відповідейнавпроти коду вибраної професії потрібно поставити знак плюс. Підрахуйтекількість таких знаків у кожному рядку. Наприклад, із пари «інженер — соціолог»вас цікавить професія соціолога. Код цієї професії — 2. Значить, у бланку відповідей треба у графі «Вибір» поставити знак плюс навпроти цифри 2. Якщо назва професії не зовсім зрозуміла, скористайтеся словником професій.
інженер (1) — соціолог (2)механік (1) — дизайнер (6)філософ (2) — лікар (3)еколог (2) — бухгалтер (4)програміст (2) — адвокат (5)кінолог (2) — літературний перекладач (6)фармацевт (2) — юрисконсульт (3)генетик (2) — архітектор (6)продавець (3) — оператор поштового зв’язку (4)соціальний працівник (3) — підприємець (5)викладач вишу (3) — музикант-виконавець (6)економіст (4) — менеджер (5)коректор (4) — диригент (6)інспектор митниці (5) — художник-модельєр (6)телефоніст (1) — орнітолог (2)агроном (1) — топограф (4)лісничий (1) — директор (5) майстер з пошиття одягу (1) — хореограф (6)історик (2) — інспектор дорожнього руху (4)антрополог (2) — екскурсовод (3)вірусолог (2) — актор (6)офіціант (3) — товарознавець (5) кондитер (1) — священнослужитель (3)повар (1) — статистик (4)фотограф (1) — адміністратор торговельної зали (5)страховий агент (3) — архіваріус (4)тренер (3) — телерепортер (5)слідчий (3) — мистецтвознавець (6)нотаріус (4) — брокер (5)оператор ЕОМ (4) — манекенниця (6)фотокореспондент (5) — реставратор (6)бортпровідник (3) — водій (1)Біолог-дослідник (2) — озеленювач (1)метролог (1) — картограф (4)радіомонтажник (1) — художник по дереву (6)геолог (2) — перекладач-гід (3)журналіст (5) — режисер (6)бібліограф (2) — аудитор (4)головний бухгалтер (4) — інспектор карного розшуку (5)перукар-модельєр (6) — психолог (3) бджоляр (1) — комерсант (5)суддя (3) — стенографіст (4)
Обробка результатів. Підрахуйте кількість знаків плюс. Максимальна кількість цих знаків указує на відповідність одному із шести професійних типів: реалістичний тип. Така людина може виконувати конкретні справи, займатися конкретними речами та їх використанням, надає перевагу заняттям, які вимагають застосування фізичної сили, спритності. Зорієнтована в основному на практичну працю, швидкий результат діяльності. Схильності до спілкування з людьми, формулювання та викладення думок розвинені менше. Найчастіше вибирає професії механіка, електрика, інженера, агронома, садівника, кондитера, повара й інші професії, які передбачають вирішення конкретних завдань, наявність рухливості, наполегливості, зв’язку з технікою. Спілкування не є провідним у структурі діяльності. інтелектуальний тип. Така людина відрізняється аналітичністю, раціоналізмом, незалежністю, оригінальністю, не схильна орієнтуватися на соціальні норми. Володіє достатньо розвиненими математичними здібностями, умінням доступно формулювати та викладати думки, схильністю до розв’язування логічних, абстрактних задач. Надає перевагу професії науково-дослідницького напряму: ботанік, фізик, філософ, програміст та ін., у діяльності яких потрібні творчі здібності й нестандартне мислення. Спілкування не є провідним у структурі діяльності.
соціальний тип. Така людина гуманна, активна, чутлива, зорієнтована на соціальні норми, здатна до співчуття, уміє зрозуміти емоційний стан іншої людини. Має хороші вербальні здібності, із задоволенням спілкується з людьми. Математичні здібності розвинені слабо. Люди цього типу зорієнтовані на працю, головним змістом якої є взаємодія з іншими людьми, можливість вирішувати проблеми, які передбачають аналіз поведінки та навчання людей. Можливі сфери діяльності: навчання, лікування, обслуговування тощо, які вимагають постійного контакту та спілкування з людьми, здібностей переконувати. артистичний тип. Такі люди оригінальні, незалежні в прийнятті рішень, зрідка орієнтуються на соціальні норми та схвалення, мають незвичайний погляд на життя, володіють гнучкістю та швидкістю мислення, високою емоційною вразливістю. Стосунки з людьми будують, використовуючи свої емоції, відчуття, інтуїцію, уяву. Їм притаманна хороша реакція та загострене сприйняття. Люблять і вміють спілкуватися. Професійна схильність найбільшою міроюпов’язана з акторсько-сценічною, музичною, образотворчою діяльністю.
підприємницький тип. Такі люди винахідливі, практичні, швидко орієнтуються в складній ситуації, схильні до самостійного прийняття рішень, соціальної активності, лідерства; тяжіють до пригод (можливо, авантюрних). Володіють достатньо розвиненими комунікативними здібностями. Не мають схильностей до занять, що вимагають посидючості, довготривалої концентрації уваги. Надаютьперевагу діяльності, яка потребує енергії, організаторських здібностей. Професії: підприємець, менеджер, продюсер та ін., які пов’язані з керівництвом, управлінням і впливом на інших людей в різних ситуаціях. конвенціональний тип. Такі люди практичні, не відходять від задуманого, енергійні, тяжіють до конкретики, зорієнтовані на соціальні норми. Надають перевагу чітко визначеній діяльності, вибирають цілі й завдання, які поставлені перед ними. Зазвичай вибирають професії, пов’язані з канцелярськими й розрахунковими роботами, створенням та оформленням документів, установленням кількісних співвідношень між числами, системами умовних знаків, такі як бухгалтер, нотаріус, топограф та інші, тобто такі професії, які передбачають обробку інформації, наданої у вигляді умовних знаків, цифр, формул, текстів. Сфера діяльності в таких видах діяльності обмежена, не є провідною, що цілком влаштовує цей тип особистості. Хоча комунікативні й організаторські здібності розвинені слабо, але в таких людей дуже добре розвинені виконавські якості. Зробіть висновок про свої професійні переваги.
Міні-проєкт. Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації Етапи виконання проєкту:1. Постановка мети. Мета проекту: дослідити ринок праці за матеріалами засобів масової інформації для подальшого використання отриманих результатівпід час профорієнтації.2. Пошук інформації щодо ринку праці у своєму місті, області.3. Аналіз отриманих матеріалів, їх класифікація, структурування, оформлення у вигляді таблиць, діаграм, схем.4. Формулювання висновків щодо ситуації на ринку праці (найбільш потрібні професії, їхні характеристики, професіограми).5. Оформлення результатів проекту у вигляді презентації, газетної статті, тексту доповіді тощо.6. Захист проєкту
Узагальнення. I рівень1. Що передбачає процес профорієнтації?2. Які типи професій ви знаєте?3. Навіщо потрібна професіограма?II рівень4. Які існують критерії і мотиви для вибору професії?5. Як можна виявити свої професійні схильності?6. Яку роль відіграє професійна діяльність у житті людини?III рівень7. Хто відповідає за вибір професії, яку ви вподобали?8. Які особливості свідчать про готовність до оволодіння бажаною професією?9. Які мотиви спонукають підлітків обрати ту чи іншу професію?IV рівень10. Доведіть, що професійне самовизначення є важливим моментом особистісного самовизначення.11. Доведіть, що важливим критерієм професійного самовизначення є інформованість.12. Доведіть, що обирати професію треба відповідно до власних бажань, здібностей та її перспектив на ринку праці.