Презентація з теми: "Емоційне благополуччя. Природа і види емоцій. Поняття емоційної зрілості. Саморегуляція. Методи самоконтролю."
Самостійна робота. I рівень 1. Що передбачає процес профорієнтації? 2. Які типи професій ви знаєте? 3. Навіщо потрібна професіограма? II рівень 4. Які існують критерії і мотиви для вибору професії? 5. Як можна виявити свої професійні схильності? 6. Яку роль відіграє професійна діяльність у житті людини? III рівень 7. Хто відповідає за вибір професії, яку ви вподобали? 8. Які особливості свідчать про готовність до оволодіння бажаною професією? 9. Які мотиви спонукають підлітків обрати ту чи іншу професію? IV рівень 10. Доведіть, що професійне самовизначення є важливим моментом особистісного самовизначення. 11. Доведіть, що важливим критерієм професійного самовизначення є інформованість. 12. Доведіть, що обирати професію треба відповідно до власних бажань, здібностей та її перспектив на ринку праці.
притча. Диявол шукав когось, щоб забрати душу. Зазвичай диявол забирав душі у зневірених людей. Він побачив усміхнену дівчину, підійшов до неї й запитав: — Чому ти усміхаєшся?— Я щаслива з моїм коханим! Я чекаю його, скоро він прийде! — сказала дівчина. Диявол махнув рукою і розлучив її з коханим. Дівчина усміхнулася. Диявол здивувався: — Чому ти усміхаєшся? Я розлучив вас! Дівчина відповіла: — Ти розлучив нас, але ти не забрав щасливі спогади! Диявол знову махнув рукою і відняв у дівчини пам’ять. Дівчина усміхнулася. Диявол сторопів: — Я забрав у тебе пам’ять! Ти не знаєш, хто ти, не пам’ятаєш рідних! Чому на твоєму обличчі усмішка?! Дівчина відповіла: — Я не пам’ятаю, хто я. Не пам’ятаю близьких. Але я можу знайти їх заново, заново відчути любов! Це прекрасно — знайти нові почуття! Диявол розлютився: — Так ось у чому справа! Почуття! — І він забрав у дівчини здатність відчувати, зробивши її серце холодним і байдужим. Вона усміхнулася. — А тепер що? — скрикнув диявол. — Я не відчуваю нічого. Я усміхаюся, тому що тепер ніхто не зможе зробити мені боляче! — сказала дівчина. Диявол подивився на неї, знову махнув рукою й відійшов. А до дівчини підійшов її коханий, ніжно обійняв за плечі. — Спасибі, любий, а то раптом холодом якимось повіяло. Тобі не здається? — прошепотіла вона. — Мені здається, що твоя усмішка розтопить будь-який лід! — відповів юнак. Дівчина знов усміхнулася, й вони пішли стежкою. Услід їм дивився диявол. «Ти бач яка! Гаразд, на мій вік вистачить інших — зневірених», — пробурчав він і пішов шукати жертву деінде.
Термінологічний словничокпочуття — це сильні й тривалі емоційні стани, які відображають ставлення людини до конкретної події чи особи. емоції — реакція людини на її ставлення до навколишнього світу. Емоція — це особливий стан, що виявляється в переживанні тих чи інших подій, але в тому разі, якщо ці події є для нас важливими, значущими. Зовнішнім проявом емоцій є поведінка, вираз обличчя, або міміка, слова, жести, вигуки. Під впливом емоцій у людини змінюється погляд, голос тощо.
Саморегуляція — це вміння особистості керувати станом свого здоров’я, емоціями, почуттями, психічним станом, діями, вчинками, поведінкою. самоконтроль — це сукупність властивостей саморегуляції. Рушійною силою саморегуляції є воля, що пов’язана з увагою, мисленням, пам’яттю, уявою, почуттями людини, звичками. Сильна воля — це не тільки вміння чогось забажати й добитися, а й уміння змусити себе відмовитися від чогось, коли це потрібно. стрес — це реакція організму в несподіваній і напруженій ситуації. Емоційна зрілість — властивість психіки людини долати стан надмірного емоційного збудження під час виконання складної діяльності, у ситуації напруження. Наприклад, людина має виконати якусь відповідальну роботу, виходить зі звичного ритму життя і відчуває невпевненість у своїх силах, але зосереджується й опановує себе.
емоційна зрілість. Емоційна зрілість — важлива характеристика, від якої залежить успішність людини в усіх сферах життя. Якщо людина неспроможна контролювати свій емоційний стан, вона не усвідомлює можливостей і обмежень своєї особистості. Тому, хто не може контролювати свої емоції ,складно розуміти емоції інших людей.Ознаками емоційної зрілості є здатність:правильно розуміти власні емоції, а також емоції інших людей;використовувати свої емоції для мислення та вирішення проблем;контролювати свої емоції та впливати на емоції інших людей.
методи самоконтролю: самоспостереження й самоаналіз Якщо у вас високий рівень самоконтролю, то ви здійснюєте самоспостереження, самоаналіз і самоперевірку дій за власною ініціативою, прагнете все зрозуміти самостійно, без допомоги ззовні, тому рідко помиляєтеся. Середній рівень самоконтролю передбачає, що ви можете помилятися, але усвідомлюєте це й виправляєте помилки, бо вмієте здійснювати самоспостереження, перевіряти й контролювати себе. Низький рівень самоконтролю створює ілюзію власної правоти, робить людину некритичною до зауважень, самовпевненою. Людина часто помиляється, але не усвідомлює це й не може виправляти свої помилки, бо не вміє здійснювати самоспостереження й самоаналіз.
Зняття емоційного напруження. Вправа 1. У вільні хвилини опановуйте послідовне розслаблення різних груп м’язів, дотримуючись таких правил: кожна вправа фаз: напружити — відчути — розслабити; напруженню відповідає вдих, розслабленню — видих. Можна працювати з такими групами м’язів: обличчя (лоб, очі, губи, зуби); потилиці, грудної клітки; стегон і живота. Вправа 2. Уявіть, що перед вами на відстані 10–15 см висить пушинка. Дихайте тільки носом і так повільно, щоб вона не коливалася. Вправа 3. Оскільки в ситуації роздратування, гніву ми забуваємо робити нормальний видих, — глибоко видихніть; затримайте дихання так довго, як зможете; зробіть кілька глибоких вдихів; знову затримайте дихання. Вправа 4. Способи, пов’язані з використанням образів. На центральну нервову систему впливають почуття та уявлення. З цим пов’язане використання образів. Щоб використати образи для саморегуляції, спеціально запам’ятовуйте ситуації, події, у яких ви відчували себе комфортно й розслаблено, спокійно, — це ваші ресурсні ситуації. Для цього запам’ятовуйте: зорові образи події (що ви бачите: хмари, квіти, ліс); слухові образи (які звуки ви чуєте: спів птахів, дзюрчання струмка, шум дощу, музику); відчуття в тілі (що ви відчуваєте: тепло сонячних променів на своєму обличчі, бризки води, запах квітучих яблунь, смак полуниці). Якщо ви відчуваєте напруженість або втому: сядьте зручно, закрийте очі; дихайте повільно й глибоко; згадайте одну з ваших ресурсних ситуацій; проживіть ситуацію заново, згадуючи все, що її супроводжувало: зорові, слухові й тілесні відчуття;побудьте всередині цієї ситуації кілька хвилин; відкрийте очі й поверніться до роботи.
Самостійна робота (в – і)I рівень1. Які існують види емоцій? 2. Наведіть приклади позитивних емоцій. 3. Що таке емоційна зрілість? II рівень 4. Які функції виконують емоції в нашому житті? 5. Чи можуть емоції виникати під впливом уявних подій? Чому? 6. Чим відрізняються емоції й почуття? III рівень 7. У чому виявляється емоційна амбівалентність? 8. Чому емоції можуть по-різному впливати на поведінку людей? 9. Дайте характеристику емоційно зрілої людини. IV рівень 10. Доведіть, що емоції є одним з регуляторів психічного життя людини. 11. Чому емоційні переживання пов’язані з усіма сферами життя людини? 12. Доведіть, що музика спрямована безпосередньо до наших емоцій.
Самостійна робота (в – іі)I рівень1. Що таке саморегуляція? 2. Які методи саморегуляції ви знаєте? 3. Що є протилежністю самоконтролю? II рівень 4. Чи доводилося вам вдаватися до самопідбадьорення? За яких обставин? 5. Наведіть приклади ситуацій, коли вам необхідно було здійснити самонаказ. 6. Навіщо людині потрібно усвідомлювати й оцінювати власні емоції? III рівень 7. Чому саме сильна воля є основою самовиховання й самоконтролю? 8. Чому саморегуляція неможлива без наявності волі? 9. Чи передбачає самоконтроль уміння контролювати свої думки? IV рівень 10. Доведіть, що емоційно зріла людина може здійснювати саморегуляцію. 11. Чому людина зі слабкою волею не здатна до саморегуляції? Наведіть приклади, що пояснюють вашу думку. 12. Доведіть, що самоконтроль — одна з характеристик свободи й відповідальності особистості.