Презентація з української мови для 9 класу на тему "Розділові знаки в складнопідрядному реченні з кількома підрядними" . Система тренувальних вправ.

Про матеріал

Презентація, в якій зібрані тренувальні вправи , може бути використана вчителями на уроках під час закріплення матеріалу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розділові знаки в складнопідрядному реченні з кількома підрядними

Номер слайду 2

Пунктуаційний практикум. Спишіть речення. Поставте розділові знаки і поясніть їх.І скрізь де генія сіяє слава де світ новий підвівся із руїн Франкові нашому — земний уклін! (М. Рильський). 2. Хто тебе любов'ю обікраде хто твої турботи обмине хай того земне тяжіння зрадить (В. Симоненко). 3. О ціна що платить довелося щоб всміхалася нині дитина щоб на сонці іскрилось колосся не жу­рилася в лузі калина (Р. Братунь).

Номер слайду 3

Пунктуаційний практикум. Спишіть речення. Поставте розділові знаки і поясніть їх.І скрізь, де генія сіяє слава, де світ новий підвівся із руїн, Франкові нашому — земний уклін! (М. Рильський). 2. Хто тебе любов'ю обікраде, хто твої турботи обмине, хай того земне тяжіння зрадить (В. Симоненко). 3. О ціна, що платить довелося, щоб всміхалася нині дитина, щоб на сонці іскрилось колосся , не жу­рилася в лузі калина (Р. Братунь).

Номер слайду 4

[ І , (де), (де) - ... ](Хто), (хто), [хай…] [ ... ], ( що…), (щоб…), (щоб).

Номер слайду 5

Розділові знаки у складнопідрядному реченні з кількома підрядними.

Номер слайду 6

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Правило. Приклади1. Між однорідними підрядними реченнями, що не з'єднані сполуч­ником сурядності, ставиться кома... Ми дивились довго, як хмаринка тане,... як синіє синь, як колише вітер струни павутинь (М. Риль­ський).2. Між однорідними підрядними реченнями, що з'єднані неповторю­ваними сполучниками і, й, та, або, чи, кома не ставиться. Ми підійшли до наметового містечка, коли вже зовсім звечоріло і коли вівчар гнав з поля отару.

Номер слайду 7

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}3. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони поширені й мають свої розділові знаки, ста­виться крапка з комою. Люблю дивитись, як повільно падає сніг, покриваючи землю білою, мов сукня нареченої, ковдрою; як потім цей сніг тане, даючи простір для буйноцвіття.4. Між однорідними підрядними реченнями, якщо вони з'єднані пов­торюваними сурядними сполучни­ками, ставиться кома перед другим і наступними сполучниками. Цим поглядом було сказано і яка це несподівана зустріч, і яка вона приємна, і яка радість від побачення нестримна.

Номер слайду 8

1. Конструювання синтаксичних конструкцій за зразком. З поданих конструкцій утворіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, використавши наведені засоби зв'язку. Зразок. Я люблю дивитися на сонце, що сходить. А ще мені подобається спостерігати, як на небі з'являється перша зірка. (як) Я люблю дивитися, як сходить сонце, як на небі з'являється перша зірка.

Номер слайду 9

1. Я простягаю руку. Беру в жменю кілька колосків і відчуваю, як тіло наливається земною силою. (щоб) 2. Пізній вечір поволі розтанув у густій темряві. У ній потонули хати, вулиці, високі в'язи. А до небосхилу пливли сірі хмари. (коли, яка) 3. Дорогу перебігла чорна кішка, але я впевнено йду вперед — я не вірю в прикмети. (хоч, бо) 4. Умився, остаточно прокинувся, вода і рушник стерли з мене останні клапті сну. (коли, оскільки) 5. Мені довелося подолати чимало кілометрів шляху для зустрічі з друзями. Ми з ними не зустрічалися десять років. (щоб, які)

Номер слайду 10

2. Вибірково-розподільна робота. І. Прочитайте речення і спишіть, групуючи їх за видами підрядності: варіант 1 – з однорідною підрядністю; варіант 2 – з послідовною підрядністю; 3 – з неоднорідною підрядністю; 4 – зі змішаною підрядністю. Поясніть розділові знаки. Доберіть з кожної групи по одному реченню і накресліть їхні схеми.

Номер слайду 11

1. Я люблю, щоб сонце гріло, щоб гукали скрізь громи, щоб нове життя будило рух і гомін між людьми (П. Грабовський). 2. Вже було за південь, коли минули ліс і виїхали на чистий степ, що легенько піднімався вгору (О. Маковей). 3. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумати, що на¬ дворі не бабине літо, а справжнє літо (І. Нечуй-Левицький). 4. Серед тієї краси світової, де закльовується радість і щастя, де прокидається любов до всього, лиха смерть та розбій появились (Панас Мирний).

Номер слайду 12

5. Як тільки човен вийшов з-за кручі, де річка була дуже вузька, несподівано пролунав різкий крик пугача (О. Бойченко). 6. При світлі воскової свічки, що вони роздобули у млині, вони взялися до роботи і так захопилися, що забули про втому та сон (М. Коцюбинський). 7. Емма Андієвська розповідає, що до шести років узагалі не володіла українською мовою і що для неї навіть вибирали няньок зі справжнім російським акцентом, аби виховати панську дитину.

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Відновити схеми-моделі складнопідрядних речень з кількома підрядними, уставивши потрібні розділові знаки.1. [ ... ] (так що (поки ...) ...).2. [ ... земля (яка ...) (яка ...) і (яка ...) ... ] .3. [ ... ] (бо (якщо ...) ... то ...) .4. [ ... ] (якщо ...) і (якщо ...) .5. (Коли ...) (коли ...) (коли ...) [ ... ] . За поданими 2–3 схемами-моделями скласти складнопідрядні речення з кількома підрядними. Розставити потрібні розділові знаки, обґрунтовуючи уживання їх.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
5 лютого 2021
Переглядів
10434
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку