Презентація з української мови на тему: "Поняття про текст" сприятиме формуванню життєвих компетентностей в учнів 5 класу, розвитку творчих здібностей .
- Що таке текст? Текст – це група речень, об’єднаних між собою за змістом темою, головною думкою та граматично. - Що називається темою тексту? Тема тексту – це його зміст, те, про що (або про кого) в ньому йдеться. - Що таке головна думка тексту? Головна думка тексту - те, заради чого його було створено (чого він навчає, до чого закликає, від чого застерігає).
- Які є засоби граматичного зв’язку речень у тексті? Послідовність розташування речень; порядок слів у реченнях; інтонація. - Що передає заголовок тексту? Тему або головну думку тексту. - Що таке мікротема? Частина загальної теми тексту. - Як скласти план тексту? Визначити у тексті мікротеми, чітко і стисло їх сформулювати. - Що таке абзац? Частина тексту об’єднана однією мікротемою. Кожен абзац пишуть з нового рядка.
- Як пов’язані речення в тексті? Речення в тексті пов’язані за допомогою: займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів. - Які основні ознаки тексту? Пов’язаність речень за змістом (темою); наявність головної думки та її розвиток; певна послідовність речень; зв’язок між реченнями за допомогою займенників, сполучників, синонімів, повторів слів, спільнокореневих слів.
- Які стилі мовлення вам відомі? Розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, церковний (конфесійний). - Де використовується кожний стиль? У спілкуванні, в науці, в літературі, у службових стосунках, у суспільному житті, у релігійному житті. - Які основні види стилів мовлення?
- Які типи мовлення вам відомі? Розповідь, опис, роздум, оцінка предмета чи явища. - На які питання відповідає кожний тип? Пошук-завдання Прочитайте текст і скажіть до якого типу мовлення слід його віднести. Поясніть. Настав жовтень. Осінь обпалила лісисті схили. На фоні вічнозеленого оксамиту – жовто-багряний гай. Перефарбувалась, пожовкла зелень. Жовтим килимом застелені несходжені стежки лісових хащ. Яскраво горять факели осик і кетяги калини. Повна таємниць краси осінь у бережанському лісі. (опис)
Осінь. Осінь, увійшовши у свої права, повелася спочатку суворо, все чогось жмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала. Очистилось небо від хмар, по густій блакиті вийшло гуляти золоте сонце. Воно не гріло по літньому, але золотило дерева, вкриваючи кожен листочок такими витонченими мережками, що навряд чи й художник зміг би намалювати їх на папері. ( За Ю. Збанацьким) (розповідь)
Чому я люблю осінь? Ось і настала золота осінь. Мені подобається, коли золотисте листя кружляє. Люблю брести у задумі по м’якому килиму багряного листя. А найбільше я люблю лагідну пору бабиного літа. Коли останні промені пестять землю, що починає готуватися до довгого сну. Починають лити осінні дощі, які змивають останнє тепло з землі. На душі легкий смуток, але очі радіють від цього неймовірного видовища. Люблю осінь… (роздум)
1. Текст – це … А) набір речень; Б) зв’язне висловлювання. 2. Тема тексту – це … А) оцінка предмета; Б) його зміст. 3. Головна думка – це … А) його зміст; Б) те, чого текст навчає. 4. Скласти план – це … А)стисло виразити мікротему; Б) абзаци. 5. Розрізняють такі типи мовлення: А) повість, зачин; Б)розповідь, опис, роздум … 6. Запишіть стилі мовлення, прибравши зайві слова. Вірш, художній, опис, науковий, публіцистичний, аргумент, офіційно-діловий, висновок, релігійний, розмовний, зачин. 7. За допомогою чого речення пов’язані в тексті?