Презентація Застарілі слова

Про матеріал
Матеріал презентації має на меті розширити відомості учнів про різновиди застарілих слів, їх стилістичну роль у художніх текстах; формувати ключові та предметні компетентності, уміння розрізняти архаїзми та історизми в мовленні ; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до історичного минулого рідної країни; позитивне ставлення до лексичного розмаїття української мови.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Можливість відтворення духовної культури за архаїчною лексикою. Т. В. Відішева, учитель української мови та літератури Чугуївського НВК №8 Чугуївської міської ради Харківської області

Номер слайду 2

Протягом століть, відбираючи по словечку, по зернятку, геній народу витворив і передав нам у спадок, у вічне користування неосяжне, розкішне у своїй красі й блиску розуму лінгвістичне багатство: майте, гордіться, не будьте німі! Олесь Гончар

Номер слайду 3

Ніхто до осавули не привітався, навіть не кивнув головою. Увесь тік, більше як на пів версти, був заставлений скиртами. Микола з батьком одбули три дні панщини, а на четвертий пішли жати своє жито. І. Нечуй-Левицький

Номер слайду 4

Опрацюйте теоретичний матеріал, дайте відповіді на запитання. На які групи поділяється лексичний склад мови за вживанням?Які групи слів належать до складу активної лексики? Пасивної лексики?Дайте визначення поняття історизма. Наведіть приклади. Які слова називаються архаїзмами? Наведіть приклади. Яку стилістичну роль виконують застарілі слова?Які зміни відбулися в лексичному складі української мови за останні 10-15 років?

Номер слайду 5

Вибірковий диктант. Виписати застарілі слова, пояснити лексичне значення їх. Визначити архаїзми й історизми. Це твоя корогва, Україно, наді мною клекоче. 2) Мабуть, край лісу тут хорунжі й хорунженки тримали свій редут. 3) Осавула звечора знов загадував за панщину. 4) Громада повинна була одроблять то за чередника, то за титаря, то якийсь вигаданий паном шарварок. 5) Ходить лірник, корбу крутить. 6) Кругом дівчата танцювали в дрібушках, в чоботах, в свитках. 7) Як одступиш од грамоти на аршин, то вона од тебе на сажень. 8) Ярослав поцілував наречену в уста.

Номер слайду 6

До кожного з поданих слів доберіть синонім-архаїзм з довідки. Складіть речення із застарілою лексикою. Говорити, поет, битва, життя, перемога, рибалка, майбутній, губи, іду, військо. Довідка. Ректи, вікторія, рибар, грядущий, уста, рать, живіт, брань, піїт, гряду.

Номер слайду 7

Запишіть подані слова в дві колонки: 1) архаїзми, б) історизми. Десниця, сенат, раднарком, кожум’яка, чоло, щит, колода, уста, брань, віче, земство, говядо, волость, булатний, ланіти, князь, живіт, челядь, жандарм.

Номер слайду 8

Прочитайте, випишіть застарілі назви старовинного чоловічого і жіночого одягу. Знайдіть до них пояснення у словниках1) Дядько Яким був у довгому чорному кобеняку з каптуром, нап’ялим на голову. 2) І мати моя носила очіпок на голові, і я зав’язуватимусь в чушку. 3) А із яру в киреї козачій хтось крадеться. 4) Гандзя була лише в одній сорочині, … підперезаній … крайкою. 5) Кайдашиха взула жовті сап’янці.

Номер слайду 9

Елементи чоловічого і жіночого одягу. Кобеняк - суконний довгий і широкий чоловічий верхній одяг з відлогою; каптан, кирея, сіряк. Каптур – головний убір. Очіпок – жіночий головний убір. Чушка - старовинний жіночий головний убір у формі шапочки, різновид очіпка. Крайка - жіночий пояс із грубої (переважно вовняної) кольорової пряжіСап’янці -чоботи або черевики, пошиті із сап'яну, тонкої м’якої шкіри.

Номер слайду 10

Елементи чоловічого і жіночого одягу

Номер слайду 11

Які з наведених слів зазнали реактивації?Соборність, лантух, чумак, боярин, злука, перст, баталія, крамола, рекрут, патрон, світлиця

Номер слайду 12

Скласти висловлювання (6-8 речень) за картиною І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»Вибрати певний жанр висловлювання: Діалог між козаками, які пишуть відповідь на лист султана. Текст розділу підручника історії України для малят. Текстрозповіді про картину екскурсовода Історичного музею. Телефонну розмову між туристом-іноземцем, що відвідав історичний музей, і його ріднею за кордоном

Номер слайду 13

Описуючи зображене на картині, використайте подані застарілі слова. Кошовий, сотник, курінний, хорунжий, писар, каламар, каламайка, жупан, свита, опанча, китайка, оселедець, спис, самопал, пістоль, мушкет, гаківниця.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Підсумок уроку. На які групи поділяється лексичний склад мови за вживанням?Які групи слів належать до складу активної лексики? Пасивної лексики?Дайте визначення поняття історизма. Наведіть приклади. Які слова називаються архаїзмами? Наведіть приклади. Яку стилістичну роль виконують застарілі слова?Які зміни відбулися в лексичному складі української мови за останні 10-15 років?

Номер слайду 16

Домашнє завдання. Підручник А. Ворон. Параграф 31(опрацювати теоретичний матеріал), виконати письмово вправу 233. Підготуватись до контрольної роботи: повторити С. Караман параграфи 32 – 40 або А. Ворон параграфи 26 – 32.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
25 грудня 2020
Переглядів
7035
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку