Українська мова (профіль) 10 клас вч. Відішева Т.В.
Урок _______ Дата ________
Тема №3
Узагальнення і систематизація найважливіших відомостей з лексикології
Тема. Застарілі слова та їх різновиди. Архаїзми, історизми. Можливість відтворення духовної культури за архаїчною лексикою.
Мета: розширити відомості учнів про різновиди застарілих слів, їх стилістичну роль у художніх текстах; формувати ключові та предметні компетентності, уміння розрізняти архаїзми та історизми в мовленні ; розширювати словниковий запас учнів; виховувати любов до історичного минулого рідної країни; позитивне ставлення до лексичного розмаїття української мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви розумієте вислів Олеся Гончара?
Протягом століть, відбираючи по словечку, по зернятку, геній народу витворив і передав нам у спадок, у вічне користування неосяжне, розкішне у своїй красі й блиску розуму лінгвістичне багатство: майте, гордіться, не будьте німі!
Вивчаючи лексичні групи слів, ми збагачуємо свій словниковий запас, розширюємо свій кругозір.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Кожному з вас доводилося бачити довкола себе явища, речі чи дійства, що дивували й збагачували вас. Щоб передати свої враження від побаченого, почутого, ми вчимося у великих письменників. Так М.Коцюбинський, створивши повість «Тіні забутих предків», зумів відтворити чудовий колорит Гуцульщини кінця ХІХ – початку ХХ століття. Якими засобами йому вдалося це зробити? (Використанням діалектизмів).
IV. Оголошення нової теми
У Нечуя-Левицького читаємо: «Ніхто до осавули не привітався, навіть не кивнув головою. Увесь тік, більше як на півверсти, був заставлений скиртами. Микола з батьком одбули три дні панщини, а на четвертий пішли жати свої жито».
Для часу, у який творив Нечуй-Левицький ці виділені слова були звичними і зрозумілими всім. Однак життя не стоїть на місці, змінюється, розвивається. Разом з ним і мова, реагуючи на всі зміни, ретельно фіксує їх у своєму словнику. Слова виходять з ужитку по-різному: зникають поняття – і водночас виходять з ужитку слова, що позначають їх, або на позначення предмета, явища з’являється з часом інше слово, яке витісняє раніше вживане і повністю замінює його.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Прочитайте слова. Поділіть їх на дві групи: активно вживані і рідко вживані. Чим мотивований такий поділ?
Несподівано, галери, побратимство, гопак, лагодити, піонерський загін, сходитися, мисник, Дніпро, волость, хорунжий, очіпок, скриня, ланіти, перст.
Опрацювання теоретичного матеріал
Картка 1
Прочитайте, дайте відповіді на запитання
Лексика найтісніше пов’язана з життям народу. Вона постійно реагує на зміни в соціально-виробничому й культурному житті нації виникненням нових слів і зникненням старих. Це зумовлює наявність у мові постійно двох шарів лексики: активного і пасивного.
Картка 2
Прочитайте, дайте відповіді на запитання
В активному словнику мови перебувають слова, що на цей час вживаються часто й не мають значення давності чи новизни.
Пасивний запас української лексики становлять такі групи слів:
Весь масив пасивної лексики поділяють на три групи: історизми, архаїзми й неологізми.
Картка 3
Прочитайте, дайте відповіді на запитання
Картка 4
Прочитайте, дайте відповіді на запитання
Застарілі слова в художніх текстах виконують різні стилістичні функції:
Яку стилістичну роль виконують застарілі слова?
Картка 5
Прочитайте, дайте відповіді на запитання
Які зміни відбулися в лексичному складі української мови за останні 10-15 років?
Лексичний склад української мови активно очищується і збагачується. За останні роки відбулися такі зміни:
VІ. Тренувальні вправи
Виписати застарілі слова, пояснити лексичне значення кожного. Визначити архаїзми і історизми.
Диктовані парами застарілі слова та їх відповідники в сучасній мові записати в дві колонки так, щоб спочатку йшло його літературне слово (нормативне), а потім його застарілий синонім. Записані застарілі слова є історизмами чи архаїзмами?
Бій – баталія
Військо – дружина
Комонний – кінний
Вікторія – перемога
Перекладач –толмач
Ректи – говорити
Підліток – отрок
Красило – барвник
Перукар – кауфер
Кольдкрем- мазь.
Мовна норма – це мовний варіант у сфері вимови, слововживання, словозміни, закріплений практикою і рекомендований до вжитку як обов’язкоий.
Які з наведених слів зазнали реактивації?
Соборність, лантух, чумак, боярин, злука, перст, баталія, крамола, рекрут, патронат, світлиця.
Визначити застарілі слова. За словником з’ясувати лексичне значення кожного
Застарілі слова ставали й прізвищами людей, коли вони позначали особу за ремеслом Стельмахи, Бондарі, Броварі.
Скласти висловлювання (6 – 8 речень) за картиною І.Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», використавши подані застарілі слова.
Кошовий, сотник, курінний, хорунжий, писар, каламар, каламайка, жупан, свита, опанча, китайка, оселедець, спис, самопал, пістоль, мушкет, гаківниця.
Кожна з груп має вибрати для свого висловлювання певний жанр:
VІІ. Підсумок уроку
Виконання тестових завдань
ЛЕКСИКА З ПОГЛЯДУ ПОХОДЖЕННЯ І ВЖИВАННЯ
1. Позначте, як називаються слова, які вийшли з активного повсякденного вжитку, бо були замінені іншими словами:
2. Установіть відповідність між словами активної і пасивної лексики:
5. бачити
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
3. Позначте синонімічний ряд, у якому першим стоїть запозичене слово:
4. Позначте рядок, у якому всі слова є архаїзмами:
5. Укажіть, як називаються нові слова, які з’явилися в мові і ще не ввійшли до активної лексики:
6. Установіть відповідність між словами іншомовного походження та власне українськими синонімами до них:
5. життєпис
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
7. Позначте рядок, у якому до всіх іншомовних слів правильно дібрано українські відповідники:
8. Позначте словник, у якому пояснюються значення слів, які вживають тільки жителі певної місцевості:
9. Позначте, з якою стилістичною метою вжито виділені в реченні застарілі слова:
Його устами немовля глаголить.
10. Позначте, з якою стилістичною метою вжито виділене в реченні діалектне слово:
Сонце налляло золотом глибоку долину, зазеленило трави, десь курився синій димок од ватри.
11. Позначте речення, у якому доцільно вжито виділене слово іншомовного походження:
12. Позначте речення, яке містить застаріле слово:
Доберіть до застарілих слів сучасні відповідники
Корогва – прапор
Перст – палець
Крам – товар
Уста – губи
Рать – військо
Стольний град – столиця
Перо- ручка
хорунжий – прапороносець
Червінець – золота монета.
VІІІ. Домашнє завдання
А.Ворон параграф 31, с. 155-157, вправа 233 (письмово).