Тема: Іменник як частина мови. Рід іменників
Мета:
навчальна (формувати компетентності):
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок
Обладнання: підручник, роздатковий дидактичний матеріал, тлумачний словник української мови, комп’ютер, відеоролики.
Епіграф: Граматика — це як особиста гігієна. Ви можете не дбати про неї, але не дивуйтесь, якщо люди зроблять про вас відповідні висновки
(З порталу «Мова — ДНК нації»).
Хід уроку
І. Організаційний момент ( Привітання, посмішки, розташування за групами)
ІІ. Актуалізація опорних знань студентів.
Відеоролик з каналу «1+1» «Про робітничу професію «Зварник» https://youtu.be/sEyGwC5UZJQ
Мовознавча розвідка
Чим відрізняються між собою лексеми “зварник”, “зварювач” та “зварювальник”?
Фронтальна бесіда
- Якою частиною мови є слова “зварник”, “зварювач” та “зварювальник”?
- Що таке іменник?
(Іменник – це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (випрямляч, метал, валик, зварник).
(Серед іменників виділяються такі групи слів:
- Пригадайте, що вам відомо про рід іменників. Скільки є родів? Наведіть приклади
(Іменники бувають чоловічого, жіночого, середнього та спільного роду
Чоловічий: випрямляч, електрод
Жіночий: дуга, полярність
Середній: зварювання, живлення
Спільний: староста, невдаха
- Які виникають труднощі в процесі узгодження роду іменників з іншими частинами мови?
- Із чим це пов’язано? Наведіть приклади
(бувають слова, які водночас використовуються і в чоловічому і жіночому роді: банкнот-банкнота, птах-птаха, сусід-сусіда, зал-зала)
(у словах іншомовного походження важко визначити їх рід: Капрі, таксі, сулгуні , шимпанзе, івасі )
IIІ. Повідомлення теми та мети уроку
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Іменник. Рід Іменників».
Запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема.
(Викладач озвучує мету уроку, користуючись конспектом)
IV. Засвоєння нового матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
Отже, висновок: деякі імена можуть бути як чоловічими, так і жіночими, треба звертатись до контексту
Цього року в саду гарно вродила абрикоса.
У супермаркеті сьогодні знижки на абрикос.
Майстер полагодив піаніно, бо западала клавіша.
У піаніно по черзі йде чорний клавіш і білий клавіш.
Актова зала училища була переповнена.
Обладнання для зварників розмістили у великому залі.
Що це? Невже у якомусь варіанті неправильно? На це питання нам відповість Олександр Авраменко
Відеоролик про використання «зал-зала» з О. Авраменком
Тому пропоную завдання. Використовуючи інтернет, знайти словник професійної лексики для зварників і виконати наступне завдання:
1 група: Дібрати визначення до наступних понять
Багатошаровий шов
Багатошаровий шов — це шов, утворений декількома шарами.
Валик
Валиком називають метал, наплавлений або переплавлений за один прохід.
Електрозва́рювання
Зварювання матеріалів, яке ґрунтується на використанні електричної енергії, яка в зоні з'єднуваних ребер перетворюється на теплову енергію
Кромки
Кромки — це торцеві поверхні деталей, що підлягають зварюванню.
Маніпулювання електродом
Маніпулювання електродом – виконання складних рухів кінцем електрода, для забезпечення проплавлення зварювальних кромок та одержання необхідної якості наплавленого металу при нормальному формуванні шва.
Зазор
Зазор — відстань між притупленнями кромок.
2 група: За визначеннями знайти назву поняття:
- металевий стрижень з нанесеним на них покриттям (обмазкою), який під час зварювання плавиться. (Електрод)
Перевірка викладачем виконаної групової роботи. Під час перевірки - визначення роду іменників професійної лексики капітанами команд, узгодження їх з іншими частинами мови.
Доберіть до кожного словосполучення іменники спільного роду, які б відповідали його змісту.
1) Дитина, що втратила батьків.
2) Людина, яка хитрістю й спритністю прокладає собі всюди шлях.
3) Вередлива людина.
4) Людина, якій не щастить, часто нічого не вдається.
5) Той, хто заводить, починає бійку, любить битися.
6) Людина, яка постійно живе в горі, біді.
7) Людина, яка є ведучою на весіллі, вечері, бенкеті.
Відповідь.
1. Сирота.
2. Пронира (проноза).
3. Вереда.
4. Невдаха.
5. Забіяка.
6. Бідолаха.
7. Тамада.
Робота з підручником с. 151 Параграф 51 читання вголос правил в таблиці жовтого кольору
Отже, зварник- зварниця? Це називається фемінітиви. Чи від усіх іменників можна утворити іменники жіночого роду? Відповідь на це питання нам допоможе знайти О.Авраменко.
Відеоролик О.Авраменко «Використання фемінітивів» https://www.youtube.com/watch?v=A79douBDyaU
Утворити від поданих назв професій фемінітиви
Лікар, продавець, професор, пілот, друкар, кравець, завідувач, менеджер, директор, доповідач, редактор, столяр, президент, нотаріус
Але чи завжди так легко визначити рід іменників?А як визначити рід у невідмінюваних іменників іншомовного походження?
Відеоролик О.Авраменка «Маленький поні» https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5caJs
Роздатковий матеріал:
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Аерозоль біль бридж (гра) висип, насип, розсип дріб (десятковий, барабанний) дриль (інструмент) кір накип нежить перекис поступ пропис полин продаж Псалтир рояль рукопис Сибір собака степ; степінь і ступінь толь (покрівельний матеріал із товстого картону) тюль туш (муз. п’єса; ненавмисне торкання в більярді) фенхель (рослина) шампунь ярмарок |
бандероль бешамель (соус, приправа) бязь (тканина) ваніль верф (сукупність споруд на березі водойми, де будують і ремонтують судна) гуаш жирандоль (свічник) жовч заполоч (нитки для вишивання) каніфоль (смола, добута з хвойних дерев) Керч консоль (виступ) мігрень нехворощ (різновид полину) папороть путь ретуш (виправлення, підмальовування картин, фотознімків; обробка каменя сколюванням) розкіш скрижаль суміш туш (фарба) фланель (тканина) шагрень (шкіра, папір) фальш (брехня) фланель (тканина) |
7.Розподільний диктант. Запишіть подані слова, додавши до кожного прикметник-означення,:1-група- іменники чоловічого роду;
2група- іменники жіночого роду.
Шампунь, ярмарок, бандероль, папороть, ваніль, фланель, рукопис, путь, Сибір, степінь, ступінь, аерозоль, розкіш, рояль, суміш, жовч, гуаш, тюль, міль.
8.Виконайте завдання.
Я — редактор. Прочитайте. Укажіть допущені помилки, відредагуйте речення.
1.Прозора тюль на вікнах додасть кімнаті особливого затишку, а обтягнуті бязем меблі створять враження розкошу. 2. Тюлева гардина вбереже від проникнення бруду та пилі з вулиці. 3. З вікна можна полюбуватися прямим і рівним магістралем. 4. Поява червоної сипі на шкірі та надоїдлива нежить є признаками корі. Хвороба може викликати головну біль, іноді навіть втрату свідомості.
Слово викладача.
Як бачимо, визначення роду незмінюваного іменника є цілою проблемою. Розберімося з тим, які правила для цього існують.
Пояснення викладача
Запам’ятайте 5 правил, як визначити рід незмінюваних іменників.
Правило 1 – надзвичайно очевидне.
Якщо слово вживається на позначення особи чоловічої статі (маестро, месьє), воно, відповідно, є іменником чоловічого роду.
Якщо означає особу жіночої статі – жіночого (фрау, мадемуазель).
Правило 2 – тварини.
Назви тварин є іменниками чоловічого роду (шимпанзе, кенгуру, колібрі).
Але якщо контекст указує, що йдеться про самку, то слова, які узгоджуються з невідмінюваними назвами тварин, уживаються у формі жіночого роду.
Правило 3 – неістоти.
Назви неістот – іменники середнього роду (таксі, кашпо, кашне, бюро).
Правило 4 – географічні назви.
Рід географічних назв визначається за загальною назвою. Наприклад, нам треба визначити рід слова Тбілісі. Ми знаємо, що Тбілісі – це місто. Відповідно, це слово – середнього роду.
Правило 5 – винятки з правила.
Рід деяких слів просто треба запам’ятати. Таке запам’ятовування полегшується через слово-пояснення. Це такі слова:
Рід абревіатур визначається за родом стрижневого слова. Наприклад, ООН (Організація Об’єднаних Націй) – ж.р.; НБУ (Національний банк України) – ч.р.
Граматична форма деяких абревіатур впливає на рід. Якщо абревіатура закінчується на приголосний, то ч.р.: ЖЕК, ВАК, ВАТ, ЗАТ,Мін’юст, Мінфін, МОЗ, МОН. Якщо абревіатура закінчується на –о, то с.р.: НАТО,ЮНЕСКО,РНБО,СІЗО.
Бесіда:
9.Робота в групах. Виконайте завдання. Доберіть до іменників, зображених на малюнках, прикметники або дієслова у формі минулого часу. Утворені речення запишіть.
Перевірка роботи в групах
V. Підсумки уроку.
VІ. Оцінювання знань, коментування оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
Підручник: Н.Б.Голуб, В.І.Новосьолова.- Українська мова. 10 клас,- К:2018р.
Параграф 51- опрацювати правила. Виконати вправу №534 або виконати завдання: Скласти 5 речень на правила визначення роду невідмінюваних іменників іншомовного походження ( по 1 реченню на кожне правило)