12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Урок "Утвердження лексичної норми в словниках"

Про матеріал
Урок узагальнення та систематизації вивченого з теми "Лексикографія" для 10 класу.
Перегляд файлу

Урок української мови для 10 класу (І курс) на тему:

 

УТВЕРДЖЕННЯ ЛЕКСИЧНОЇ НОРМИ В СЛОВНИКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (повторення й узагальнення)

Мета:

- узагальнити й систематизувати знання з розділу «Лексикографія. Лексична норма»

- формувати загально навчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки, критичність мислення; стимулювати розвиток інтересу до лексичного багатства української мови , прищеплювати вміння працювати в колективі

- Виховувати комунікативні навички:вміння сконцентруватися, слухати інших, працювати в групі, парі

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:

  • знаннєва складова: розуміє суть поняття «Лексикографія» та «Лексична норма»
  • діяльнісна складова: володіє ефективними прийомами пошуку необхідної інформації в різних лексикографічних джерелах, зіставляє й аналізує їх, вміє самостійно укласти невеличкий словничок
  • ціннісна складова: усвідомлює важливість потреби пошуку додаткової інформації для розв’язання навчальних завдань

Обладнання:

Виставка словників і творів українських письменників

На дошці - цитати відомих людей про мову.

Відеоролики «Фразеологізми», «Національна історична бібліотека України».

 Мобільні телефони учнів з доступом до мережі Інтернет

 

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації

 

ХІД УРОКУ

І. Організація учнівського колективу

 (На партах зошити, ручки, підручники, чисті листи паперу для роботи в групах і парах)

 Створення позитивного настрою: Учні вітають викладача ,  один одного - усмішками

ІІ. Актуалізація опорних знань

На дошці слова Л.Костенко: «Ми повинні бути свідомі того, що мовна проблема для кожного з нас актуальна й на початку ХХІ століття, і якщо ми не схаменемося, то матимемо дуже невтішну перспективу»

Бесіда:

- Як ви вважаєте, чи є актуальною проблема мовної пасивності українців?

- Наведіть приклади з власного життя, коли зневажалась українська мова

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІУ. Засвоєння нового матеріалу

Слово викладача.

Володіючи нормами культури мовлення можна уникнути багатьох проблем, конфліктів, швидше досягти життєвих цілей.

Мовлення людини – своєрідна візитна картка, свідчення рівня освіченості людини, її культури, а разом з тим – показник культури всього суспільства.

Словесний бруд, що заполоняє мовлення громадян, мовленнєвий примітивізм, вульгарщина – тривожні симптоми духовного нездоров’я народу.

Ще мудрий Езоп довів, що наше слово – це і найкраще, що є в розпорядженні людини, і найгірше, чим вона володіє

 

1.Читання викладачем вірша М.Морозенка

 

Берегти слова…Стерегтися слів.

Бо слова – це ліки і пекучий трунок

Слово – мить життя і печаль віків

Слово – крик зневіри

Слово – порятунок

Слово – щедрий дар

Слово – фальш  і лжа

Слово – дар Богів, що дістали люди.

Чисте, як дитя

Мудре, як життя –

Слово злом стає на вустах Іуди.

Кине до землі, здійме вище хмар

Слово – оберіг, твоя суть і гідність.

Не цурайся слів і шануй цей дар

Слово – це зерно, твій засів у вічність.

2. Бесіда:

  • До чого закликає автор?
  • Як ви розумієте заклик «Не цурайся слів»? Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=QDJMwkvHoBA
  • А де, на вашу думку зібрані всі закони писемної української мови?
  • Де знаходяться ілюстрації до наведених в Правописі правил?
  • Який розділ науки мовознавство вивчає словники?
  • На які 2 типи поділяються словники ? Наведіть приклади . Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=k9wci8pKkH8&t=162s 

 

3. Демонстрація відеоролика (https://www.youtube.com/watch?v=PkNhZq-KdKc&t=40s  та виступу Генерального директора Національної історичної бібліотеки України https://youtu.be/eOeEM3O6D_4 )

 

4. Виконання вправи 84 з використанням довідкових медіа ресурсів (словника запозичених слів за посиланням в інтернеті http://ev.vue.gov.ua/wp-content/uploads/2018/04.pdf )

5. Робота в групах

Ознайомившись через Інтернет з особливостями укладання словників, уявімо себе укладачами міні-словничків

І група – укладають словничок паронімів

ІІ група – укладають тлумачний словничок

ІІІ група – словничок фразеологізмів

Перевірка роботи груп. Зачитування отриманих робіт.

 

Викладач:

Щоб навчитися гарно і правильно говорити, писати, ми мусимо приділяти належну увагу добору слів 

 

6. Робота в парах.

Завдання: ввести слова в контекст

  1. Цегельний-цегляний
  2. Сусідній-сусідський
  3. Кінний-кінський
  4. Лікувати-лічити
  5. Орден-ордер
  6. Музикальний-музичний
  7. Адресант-адресат

Один з пари пояснює значення слова, другий зачитує складені в парі речення

Викладач:

  • Як називаються слова, з якими ви щойно склали речення?
  • Що таке пароніми?

 

На дошці записано вислови відомих людей про фразеологію:

 

           Фразеологія – окраса народної мови.           Є.Чак

 

Фразеологізми – іскрометні скарби мовної образності – передають найтонші відтінки душевних порухів, обарвлюють висловлене в національний колорит.                                          В. Ужченко

7. Бесіда:

  • Що вам відомо про фразеологію й фразеологізми?
  • Відомо, що японські діти до школи повинні вивчити кілька сотень фразеологізмів. Як думаєте, чому?
  • Чи є в вашому активному словнику фразеологізми? Які?

 

8. Демонстрація відеоролика «Фразеологізми» https://www.youtube.com/watch?v=m18GjXAfq_g

  • У якому словнику можна прочитати значення фразеологізмів?

 

9. Робота в групах.  (Використовуючи Інтернет-словники фразеологізмів https://vivat-book.com.ua/suchasnyy-frazeologichnyy-slovnyk-ukrayinskoyi-movy.html ):

 

І група    Дібрати до поданих фразеологізмів синонімічні

Нуль уваги - …/ пропустити повз вуха

Добро твориться просто- ні за так…/ добре роби – добре й буде

Від злої трави  лихе сіно…/від кривого дерева і тінь крива

Світ не без добрих людей…/ доброму всюди добре

Яблуко від яблуні недалеко котиться…/від їжака не буде бика

 

ІІ група   Дібрати до поданих фразеологізмів антонімічні

І кури заклюють… / навіть пісок може постригти

На обусі жито змолотить, і зернинки не впустить…/і рад косить, та нема кому косу носить

І в пташиній тіні сховається…/і за косою змерзне

І на холодну воду дме…/наче обухом по голові

 

Перевірка групової роботи. Представлення групової роботи командирами

 

У. Підсумок уроку

 Вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Знання, які я отримав (ла) сьогодні на уроці мені знадобляться, щоб….
  • Найбільше мені сподобалось на уроці….

 

УІ. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи

docx
Додано
2 січня
Переглядів
155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку