Проблеми твору –проблема майбутнього покоління Німеччини; засудження жахів війни; лжепатріотизм тих, хто посилає людей на війну . Оповідання впливає на серце і розум читача, сприймається немов «один суцільний крик, волання про даремно загублене життя» . Воно сповнене антивоєнного пафосу і закликає не допускати більше того, що трапилося з його головним героєм.
Форма розповіді – від першої особи підлітка, німецького солдата. Художній засіб розкриття психологічного стану героя – внутрішній монолог. Подорож головного героя коридорами гімназії – дає автору можливість показати через особисту долю одного з учнів систему навчання і виховання у Німеччині, результатом, якої стає смерть.
Як же все було?Таблички з написами класів. Картина художника Фейєрбаха «Медея». Скульптура «Хлопчик виймає терня». Гопліт. Погруддя Цезаря, Цицерона, Марка Аврелія. Гермесова колона. Зображення Зевса. Макет Парфенону. Краєвид Того. Портрет Ніцше. Портрети «взірцевих арійців»: Фрідріх ІІ Великий, Бісмарк, Гітлер. Хрест на стіні. Зала малювання. Власний напис на дошці