Мета уроку: Навчати семикласників знаходити дієприкметникові звороти в реченнях; формувати вміння зазначати місце означуваного слова по відношенню до дієприкметникового звороту; розвивати пунктуаційні вміння відокремлювати дієприкметникові звороти знаками; за допомогою мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати повагу до народної мудрості та любов до природи.
Як ви вважаєте, від чого залежить відокремлення дієприкметникових зворотів?Дослідіть:1. Назвіть дієприкметниковий зворот;2. Знайдіть означуване слово, якого стосується зворот;3. З’ясуйте місце дієприкметникового звороту відповідно означуваного слова.4. Зробіть висновок щодо умов виділення чи не виділення звороту знаками.
Прочитайте прислів’я, поясніть їх значення. Визначте в кожному реченні дієприкметниковий зворот та означуване ним слово, поясніть розділові знаки.1. Наука - то криниця, викопана голкою.2. Роботу, відкладену на майбутнє, проклянуть нащадки. 3. Шматок чорного хліба, зароблений працею, смачніший од м’якої булки. 4. Згаяного дарма часу і конем не наздоженеш.5. Позиченими в сусіда зубами кістки не розгризеш.6. Сорочку, викроєну за чужими порадами, носитимеш уночі.
Дослідження-трансформація Прочитайте прислів’я, визначте в кожному дієприкметникові звороти. Поясніть, чому звороти не виділяються комами. Перебудуйте речення так, щоб дієприкметникові звороти потрібно було виділяти комами, перебудовані речення запишіть.1. Марно потраченого дня не повернеш.2. Нажита трудом копійка збережеться довше легкого карбованця.3. І тисяча мудреців не дістане кинутий дурнем у криницю камінь.
З кожної пари речень утворіть одне, ускладнене дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова, аргументуйте постановку розділових знаків. Троянда усміхається сонцю шовковими пелюстками. Вони розтулені назустріч теплу та світу. Хмарини розкошують у блакитному небі. Вони зігріті останнім теплом осені. Яблуні посхиляли гілля до землі. Воно обтяжене запашними плодами.