Презентація_Костюкова В.М._ 9 кл._ Мистецтво_ Тема 1-2. "Школи і лідери модерну". За підручником Масол Л. М. 2021.

Про матеріал

Презентація 9 кл. Мистецтво. Тема 1- 2. Школи і лідери модерну. 2021. За підручником Масол Л. М. Мистецтво : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол. - К. : Видавничий дім "Освіта", 2017. - 224 с. : іл. Передбачає ознайомлення з культурно-історичним мистецьким явищем та процесами формування стилю модерн в багатьох країнах Європи та Північної Америки. Акцентується увага на вивчені стилю модерн; його історичні умови; характерні особливості новаторських експериментів мистецьких шкіл та лідерів модерна; наводиться аналіз кращих світових зразків мистецтва і архітектури; детальний розгляд портретів митців. Розвиває поняття стилю, порівняльний аналіз, формує й розкриває мистецьку обізнаність у використанні та відборі необхідної інформації.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ТЕМА 1-2. ШКОЛИ І ЛІДЕРИ МОДЕРНУпідготувала вчителька Київської спеціалізованої школи № 260 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням української мови та літератури. Костюкова валентина миколаївна 2021

Номер слайду 2

Наприкінці XIX ст. в мистецтві відбувся різкий поворот від наслідування історичних зразків до новаторських пошуків і оновлення художньої мови. У результаті сформувався стиль модерн. Точної дати його виникнення немає, але його появу пов’язують із відкриттям у Парижі виставки в «Салоні знедолених» (1863). Спочатку цей стиль набув розвитку в Бельгії під назвою ар нуво і згодом став інтернаціональним. Практично одночасно ознаки модерну проявилися в багатьох країнах Європи і луною відгукнулися в Північній Америці. У Німеччині він отримав назву югендстиль, в Австрії — сецесіон, в Англії — модерн стайл, в Італії — ліберті, у США — стиль тіффані. Утім, це лише термінологічні тонкощі назви стилю, який охопив архітектуру, дизайн інтер’єра, графіку, живопис, декоративно-прикладне мистецтво. Альфонс Муха. Мод Адамс в ролі Жанни д'Арк. Афіша, 1909, Музей Метрополітен, Нью-Йорк.

Номер слайду 3

Характерні ознаки стилю Джерелом натхнення для пошуків стала природа. Представники модерну зверталися до примхливих біоподібних форм, плавних хвилястих ліній, асиметрії. Важливу роль у поширенні стилю відіграли міжнародні художньо-промислові виставки, масова забудова міст. Своєрідність архітектури модерну полягає у віртуозності поєднання різноманітних засобів декоративного оформлення не лише фасадів, а й інтер’єрів, художній обробці всіх конструктивних елементів — дверей, сходів, колон, вікон, балконів. Використовували нові будівельні матеріали (метал, скло, цеглу, бетон та їхні комбінації), конструктивні засоби й технології. Архітекторів надихало майже все, що створено природою: рослини, мушлі, луска риб, потоки води тощо. Основою їхнього творчого методу стали імпровізація, прагнення до естетичних, незвичних і водночас функціональних будівель. Портали. Entryway to No. 29 Avenue Rapp, Paris, France.

Номер слайду 4

Основоположник стилю модерн. Вікто́р Орта́ (фр. Victor Horta; 6 січня 1861, Гент, Бельгія — 8 вересня 1947, Брюссель, Бельгія) — бельгійський архітектор, один із засновників стилю модерн (art nouveau) в архітектурі. Чотири брюссельських споруди — всі житлові будинки авторства Орта включені в список об'єктів Світової спадщини ЮНЕСКО в Бельгії.

Номер слайду 5

Галерея робіт Віктора Орта (архітектура, інтер'єр, декор). Готель-Тассель — особняк, побудований бельгійським архітектором Віктором Орта в Брюсселі для вченого і професора Еміля Тасселя в 1893—1894 роках. Готель Сольве 1894 р., Бельгія. Особняк Ван Єтвельде 1852-1925 рр., Бельгія. Музей Орта 1898-1901 рр., Бельгія.

Номер слайду 6

В. Орта. Креслення сходинокбудинку Тасселя,1983, Брюссель, Бельгія. В. Орта. Інтерє'р будинку Тасселя,1983, Брюссель, Бельгія.

Номер слайду 7

Особняк Тасселя — перша у світі споруда в стилі модерн (1893), яка викликала багато наслідувань. Тут В. Орта вперше застосував лінію, яку образно назвав «удар бича». Вікна з яскравими вітражами, орнаменти кованих огорож і сходів, мозаїчні візерунки підлоги, світильники й навіть дверні ручки — усе проектували в єдиному стилі. Щоб побачити ноу-хау, розпочалося паломництво до бельгійської столиці. Витончений вигин ліній В. Орта стилізували у графіці й декоративному мистецтві. Готель-Тассель — особняк, побудований бельгійським архітектором Віктором Орта в Брюсселі для вченого і професора Еміля Тасселя в 1893—1894 роках.

Номер слайду 8

Інтер'єр. Будинок Тасселя. Музей Віктора Орта, декоративні грати сходової клітки. Готель Сольве, фрагмен декоративного оздоблення.

Номер слайду 9

Екто́р Ґіма́р або Гектор Ґімар (фр. Hector Guimard 10 березня 1867, Ліон, Франція — 20 травня 1942, Нью-Йорк, США) — французький архітектор, дизайнер, декоратор і майстер ужиткового мистецтва, провідний представник мистецтва модерн (ар-нуво) у Франції.

Номер слайду 10

Найбільш яскраво Е. Гімар проявив себе в оформленні станцій метро, як автор унікального дизайну вхідних порталів в паризький метрополітен, (так званий «стиль Гімара», «стиль метро»). До найвідоміших творів Гімара відносяться комплекс Кастель Беранже (1894–1898), що отримав в 1899 році приз за найкращий фасад Парижа, і павільйони-входи паризького метрополітену (1899–1904).

Номер слайду 11

«Стиль Гімара», декоративні елементи

Номер слайду 12

Австрійська школа модерну пов’язана з діяльністю Отто Вагнера (1841-1918). Побудовані у Відні за його проектами численні споруди вирізняються раціональністю, майже класичною простотою ліній і водночас оригінальним настінним декором. Для проведення художніх виставок побудовано Віденський сецесіон, над його входом напис, девіз стилю: «Часу — його мистецтво, мистецтву — його свободу».

Номер слайду 13

О́тто Колома́н Ва́гнер (нім. Otto Koloman Wagner; 13 липня 1841, Відень — 11 квітня 1918, Відень) — австрійський архітектор, майстер стилю модерн. О. Вагнер. Синагога у Будапешті. Перспективне зображення, проєкт 1868 рр.

Номер слайду 14

Отто Вагнер. Майоліковий дім, фрагмент декору, м. Відень, Австрія. Житловий комплекс на Лін-Вінцайле.

Номер слайду 15

У рамках чиказької школи модерну виник тип висотних споруд — попередників хмарочосів, прикладом якого є Гарант-білдінг у США.

Номер слайду 16

Луїс Генрі Салліван (3 вересня 1856 — 14 квітня 1924) — американський архітектор, першопроходець раціоналізму, батько американського модернізму. Творець одного з перших хмарочосів і концепції органічної архітектури, один з найвидатніших представників і ідеолог Чиказької школи архітектури, учитель Френка Ллойда Райта. Йому належить афоризм «форму в архітектурі визначає функція».

Номер слайду 17

Луїс Саліван. Вейнрайт-білдинг у Сент-Луїсі (1890-1891). Луїс Саліван. Національний фермерський банк (1908).

Номер слайду 18

Вплив віденської школи модерну почав визначати архітектурне обличчя Львова. Ранню орнаментальну львівську сецесію змінила сецесія раціональна, принципи якої утверджував архітектор і підприємець Іван Левинський (1851-1919). Він особисто, а також фахівці заснованої ним фірми звели чимало будинків у Львові, які є зразками єдності естетики й утилітарності. У свої проекти архітектор вносив елементи традицій національного будівництва. До самобутньої гілки українського модерну належить «гуцульська сецесія». Спорудам у цьому стилі притаманні складні обриси дахів із крутими схилами, іноді з вежею, що нагадують зразки народної архітектури Гуцульщини. Архітектор Іван Іванович Левинський (1851-1919) в молоді роки.

Номер слайду 19

Адмін. корпус НЛТУУ на вул. Чупринки, 103.Іван Левинський та ін. Національний лісотехнічний університет України, м. Львів, Україна.

Номер слайду 20

До вершин світового модерну зараховують архітектуру каталонського майстра Антоніо Гауді (1852-1926). Проте його шедеври свідчать радше про унікальний авторський стиль — «стиль Гауді», ніж про іспанську школу загалом. Більшість шедеврів майстра зосереджено в Барселоні: парк Гуель, будинки Міла і Батльо, знаменитий храм Святого Сімейства. Органічно вписані в ландшафт, вони здаються справою рук природи, а не людини.

Номер слайду 21

Анто́ніо Гауді́-і-Корне́т (ісп. Antonio Gaudí y Cornet, або Анто́ні Ґауді́-і-Курне́т, кат. Antoni Gaudí i Cornet; 25 червня 1852, Реус — 10 червня 1926, Барселона) — каталонський та іспанський архітекто, новатор форми та один із найяскравіших представників стилів ар-нуво та модерн в архітектурному мистецтві. Більшість його робіт зосереджена в Барселоні. Найвідоміша будівля — Храм Святого Сімейства.

Номер слайду 22

Антоніо Гауді. Буди́нок Батйо, або Батльо́, 1900 рр., Барселона, Іспанія.

Номер слайду 23

Антоніо Гауді. Храм Святого Сімейства. Храм споку́ти Свято́го Сіме́йства (Храм споку́ти Свято́ї Роди́ни, кат. Temple Expiatori de la Sagrada Família), більше знаний як Храм Свято́го Сіме́йства (Храм Свято́ї Роди́ни) або за своєю каталанською назвою — Саґра́да Фамі́лія, — католицька церква в Барселоні. Її будівництво почалось 1882 року та триває донині. Храм розташований на північ від району Старе Місто в міському районі Ашямпла. Модель завершеного Храму Святої Родини

Номер слайду 24

Храм Святого Сімейства (Саграда Фамілія) — кульмінація творчості А. Гауді, найвеличніший проект, будівництво якого почалося в 1882 р. і продовжується до сьогодні. Зведення храму стало справою всього життя каталонського архітектора. Він керував будівництвом упродовж 43-х років — до останнього подиху. За авторським задумом храм із хрестоподібним фундаментом мав бути увінчаний каскадом монументальних башт і стати символічним втіленням Нового Заповіту, як його своєрідна архітектурна енциклопедія. Згідно з проектом споруда має три фасади: західний — Різдва, східний — Страстей Христових, південний — Воскресіння. Кожний фасад увінчують чотири веретеноподібні шпилі. Вісімнадцять башт-шпилів символізуватимуть 12 апостолів, 4 євангелістів, Богоматір і Христа. Скульптуру Ісуса буде увінчано гігантським хрестом. Отже, максимальна висота собору становитиме 170 м, що на один метр нижче, ніж гора Монжуїк — найвища точка Барселони. Антоніо Гауді вважав, що його творіння має бути «не вище гори, яку створив Бог». Усередині храму колони і склепіння нагадують містичний ліс із зоряним небом над ним. За задумом архітектора, тут планували встановити п’ять органів з майданчиками для хору, що розраховані на 1500 осіб. У криволінійних вежах спеціально було розроблено систему вікон, крізь які проникало не лише світло, а й вітер, що мав розгойдувати дзвони.Із запланованих фасадів за життя Гауді був збудований лише один — Різдва. Вхід до храму прикрашають скульптурні групи, які Гауді виготовив сам.

Номер слайду 25

Похований Антоніо Гауді у стінах Саграда Фамілія. Виконані ним ескізи, макети, окремі деталі дали змогу продовжити справу майстра. Однак його неповторний стиль було втрачено. Завершення будівництва планується на 2026 р. — до 100-річного ювілею генія архітектури XX ст.

Номер слайду 26

Високий старт українському модерну в архітектурі дав Василь Кричевський (1872-1952). За його проектом було побудовано Будинок губернського земства в Полтаві. У ньому використані елементи української народної і церковної архітектури. Особливої виразності споруді надають лінії даху з двома вежами, ритми струнких фігурних вікон і колон. Васи́ль Григо́рович Криче́вський

Номер слайду 27

Василь Кричевський. Будинок Полтавського губернського земства (нині - краєзнавчий музей), м. Полтава, Україна. Будинок Полтавського губернського земства. Вестибюль першого поверху.

Номер слайду 28

Не менш самобутнім є інтер’єр будинку: урочисті сходи, скляна стеля, стіни, арки й колони, декоровані рослинними орнаментами. Розписи виконані за ескізами Миколи Самокиша, а картини написані Сергієм Васильківським. Головна зала зі столами для земських гласних, початок XX століття. Будинок Полтавського губернського земства, вестибюль другого поверху, початок 20 століття.

Номер слайду 29

Коріння модерну дослідники відшуковують у графіці, адже саме вона стала тією цариною, з якою виростали і в якій розвивалися провідні мотиви стилю. На початку XX ст. мистецтво графіки переживало справжній ренесанс. Талановиті художники створювали плакати, буклети, книжкові й журнальні ілюстрації, станкові роботи, які вражали незвичними ракурсами персонажів, оригінальними формами й орнаментальністю. Ознакою нової графічної мови стали пливучі химерні лінії, а найпоширенішою темою — бутон (символ появи нового життя), екзотичні рослини з довгими стеблами. Популярними були й образи чарівних і тендітних жінок. Англійський художник Обрі Бердслі (1872-1898) відомий як ілюстратор книжок. Манірно-вишуканий почерк митця з характерною хвилеподібною лінією малюнка, що розмежовує плями чорного і білого кольорів, зробив його центральною фігурою стилю модерн у графіці.

Номер слайду 30

Обрі Вінсент Бердслі  (21 серпня 1872, Брайтон, графство Сассекс, Сполучене Королівство — 16 березня 1898, Ментона, Франція) — британський художник, графік, ілюстратор, поет, представник стилю модерн. Стиль модерн в графічному мистецтвіFront Cover and spine of Le Morte Darthur. Обрі Бердслі •  1893 Original sketch for the cover of 'Salomе‘ Обрі Бердслі •  1894

Номер слайду 31

Графічні роботи в стилі модерн Обрі Бердслі Обрі Бердслі.  Капці Попелюшки, 1894 Poster advertising 'A Comedy of Sighs', a play by John Todhunter. Обрі Бердслі 1894 Excalibur in the Lake. Обрі Бердслі 1893

Номер слайду 32

Альфо́нс Ма́рія Му́ха (24 липня 1860, Іванчице, Моравія, Австро-Угорщина — 14 липня 1939, Прага, Протекторат Богемії та Моравії) — чеський художник, ілюстратор, ювелірний дизайнер і плакатист, один з найвідоміших представників стилю «Арт Нуво».

Номер слайду 33

Плакат Мод Адамс у ролі Жанни д'Арк, 1909 Літографічна афіша з актрисою Сарою Бернар у ролі Жисмонди, 1894—1895 Лоренцаччо, 1896 Плакат австрійського павільйона, 1900 Творчість Альфонса Мухи

Номер слайду 34

Одним із засновників модерну в живописі, лідером Віденського сецесіону, був австрійський художник Густав Клімт (1862-1918). Його композиціям притаманні декоративна багатобарвність, орнаментальність, символічний зміст. У жіночих портретах художник застосовував не лише золотий тон, а й сусальне золото, що надавало особливого колориту та неповторності. Сповнені мозаїчними квітами, звивистими лініями, витіюватими формами картини митця є виразом недосяжного світу, що стоїть над часом і реальністю.. Г. Клімт. «Поцілунок», 1908-1909 рр.

Номер слайду 35

Гу́став Клімт (, 14 липня 1862, Відень, Австрійська імперія — 6 лютого 1918, Відень, Австро-Угорщина) — австрійський художник і графік, символіст. За провідним фахом — художник-декоратор, дизайнер малюнку тканин. Один з найвидатніших представників віденської сецесії, професор Віденської та Мюнхенської академій. Реконструкція розміщення трьох панно Клімта (виділено червоним) — вгорі «Юриспруденція», внизу ліворуч — «Медицина», праворуч — «Філософія».

Номер слайду 36

«Портрет Аделі Блох-Бауер I» (1907) — картина австрійського художника Густава Клімта, найвідоміший з його портретів. Відома також як «Золота Адель». Картина вважається одним із найзначніших творів австрійського югендстилю та Густава Клімта, який у цьому портреті на піку свого «золотого періоду» з нечуваною радикальністю здійснив прорив у модерн.

Номер слайду 37

Риси модерну утвердилися в багатогранній творчості художника-графіка Георгія Нарбута (1886-1920). Він народився на хуторі Нарбутівка поблизу Глухова. Навчався мистецтву в Петербурзі, Мюнхені. Щоліта приїздив на батьківщину, де вивчав стародруки, герби українських родів; це дало йому змогу стати відкривачем пам’яток української старовини як естетичного явища. У 1917 р. переїхав до Києва, став професором графіки Української академії мистецтв, а згодом — її ректором. Г. Нарбут створив власний світ образів і графічний почерк на основі поєднання національних традицій і сучасних йому художніх явищ. Митець увійшов в історію української культури як творець державного герба і печатки, перших банкнот і поштових марок. Також він ілюстрував книжки та журнали, створив «Українську абетку», у якій використав вітчизняні й західноєвропейські досягнення шрифтового мистецтва. Нарбут Георгій Іванович

Номер слайду 38

Г. Нарбут. Ілюстрація до «Енеїди» Івана Котляревського. Маючи величезний авторитет у художніх колах, Георгій Нарбут зумів своїми творами змінити уявлення про місце книжкової графіки в культурі суспільства. Доробок художника, що виражав дух епохи, став джерелом натхнення для багатьох його послідовників і визначив розвиток цього виду мистецтва в Україні.

Номер слайду 39

Українське образотворче мистецтво початку XX ст. розвивалося під впливом досягнень західноєвропейського модерну, які переосмислювалися митцями крізь призму національних традицій. У стилістиці модерну малював Гуцульщину і портрети її мешканців художник-львів’янин польського походження Казимир Сіхульський (1879-1942). Казимир Сіхульський

Номер слайду 40

Казимир Сіхульський. "Гуцульська дружка», 1906. Казимир Сіхульський. «Гуцульська дівчина з букетом», початок 20 ст. Казимир Сіхульський.«Гуцул», початок 20 ст.

Номер слайду 41

Давні традиції стінопису, іконопису та мистецтва вітража розвивав художник-монументаліст Модест Сосенко (1875-1920) — представник мюнхенської та львівської сецесії. Модест Сосенко. «Автопортрет» (1915).

Номер слайду 42

Модест Сосенко. Вітраж «Христос і Магдалина». Вітражі у церкві Св. Архістратига Михаїла, с. Підберезці, Львівська обл. Україна.

Номер слайду 43

Справжнього розквіту досягло в Європі декоративно-прикладне мистецтво модерну. Стали популярними в облицюванні стін будівель керамічна плитка, кахлі з квітковими візерунками й орнаментами. Меблі прикрашали елегантною фурнітурою, створювали чудернацькі вази, ювелірні прикраси, у яких вирізнявся мотив граційних комах, пташок (павичів, ластівок). Барвисті вітражі-картини й світильники американця Луїса Комфорта Тіффані (1848-1933) вражали містичним мерехтінням кольорів веселки. Він винайшов спосіб з’єднання шматочків «полум’яніючого» скла за допомогою мідної фольги, через що й отримав міжнародне визнання.

Номер слайду 44

Луї́с Ко́мфорт Ті́ффані (нар. 18 лютого 1848 — пом. 17 січня 1933) — американський художник і дизайнер, виразник модерну (сецесії) в декоративно-ужитковому мистецтві. Міжнародне визнання Тіффані здобув вишуканими художніми виробами з кольорового скла (вітражі, абажури, біжутерія), кераміки, коштовних каменів, емалей, металів.

Номер слайду 45

Брижасте скло. Уламкове скло. Уламкове смугасте скло. Скло для Тіффані — це найперше колір, фактура й просторова форма. Як живописець на палітрі, так і він в процесі виробництва скла змішував різні тони і «малював» ними свої картини.

Номер слайду 46

Згодом Тіффані переніс техніку кольорової скляної мозаїки на абажури і люстри, на скло вікон і дверей, створивши всесвітньо визнаний стиль Тіффані — це яскраві лампи класичних форм переважно з натуралістичними мотивами, строкаті вітражі насичених кольорів, які зображують природні мотиви і пейзажі. Абажури Тіффані

Номер слайду 47

Вироби ТіффаніСвятий Августин, Lightner Museum, Флорида. Ангел Воскресіння (1904), Музей Мистецтва в ІндіанаполісіІван Хреститель, Arlington Street Church в БостоніДерево життя

Номер слайду 48

Галеря дизайнерських ювелірних виробів Рене Лаліка в стилі модерн 

Номер слайду 49

Настінна шафа. Художній музей Волтерс. Крісло, 1900. Художній музей КарнегіСекретер, 1900. Музей мистецтв Індіанаполіса. Стіл, 1902. Музей Брьохана. Галерея дизайнерських меблів в стилі модерн Луї Мажореля

Номер слайду 50

Мистецька скарбничка. Ар нуво (від фр. art nouveao — «нове мистецтво») — назва стилю модерн у Бельгії та Франції (за назвою магазину-салону, що відкрив у Парижі Семюел Бінг). Сецесіон (з нім. secessio — вихід, віддалення), або сецесія — назви стилю модерн в Австро-Угорщині, а також у Західній Україні. Походять від назви творчого об’єднання художників, архітекторів, дизайнерів. Югендстиль (нім. jugendstill — «молодий стиль») — назва стилю модерн у Німеччині, що походить від назви журналу, який пропагував нове мистецтво.

Номер слайду 51

Експрес опитування:1. Назвіть універсальні риси стилю модерн.2. Які школи модерну сформувалися в різних країнах, які назви вони отримали, які види мистецтва охоплювали?3. Схарактеризуйте основні досягнення українських митців у царині мистецтва модерну, підкресліть національні особливості.4. Самостійно дослідіть і віднайдіть елементи модерну в сучасній архітектурі. Домашнє завдання: Мистецький проект із презентацією «Модерн: школи, лідери, шедеври». Чарльз Ренні Макінтош. Обкладинка до Шотландського музичного ревю за 2 пенси, 1896.

Номер слайду 52

Дякую всім за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Янчук Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Барабанчук Віра Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ганзенко Вікторія Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
16542
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку