Тема уроку:
Причини та початок Національно-визвольної війни. Події 1648-1649 рр.
Мета уроку:
- визначити передумови, причини та характер Національно-визвольної війни українського народу проти польського панування;
- дати характеристику історичної постаті Богдана Хмельницького та його сподвижників;
- характеризувати події на початку війни;
- розвивати логічне та історичне мислення школярів;
- виховувати в учнів інтерес та повагу до історії своєї держави.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Епіграф:
«Щодо мене, то не буду жалувати ні життя, ні сили, готовий на всякі небезпечності, усе віддам… для загальної свободию»
Б. Хмельницький
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка та презентація, карта Національно-визвольна війна
Основні поняття й терміни: Національно-визвольна війна – це збройна боротьба українського народу під проводом Б. Хмельнийького за визволення від польсько-шляхетського панування
Основні дати: 1595—1657 рр. — роки життя Богдана Хмельницького; 1648 р. — початок Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.;
1648—1657 рр. — Національно-визвольна війна українського народу під проводом Б. Хмельницького.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошення теми та очікуваних результатів.
Учитель. Учень, який вчиться без бажання, це птах без крили. Я бажаю Вам, щоб сьогодні на уроці кожен з Вас був Орлом – птахом з найбільшими крилами (Арабська мудрість).
ІІ. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Незакінчене речення»:
3.Більшість українських земель на початку ХVII ст. належала …(Речі Посполитій). Ці землі перейшли до Польщі в результаті підписання між Польщею і Литвою ….(Люблінської унії).
4.Українці терпіли утиски від поляків і потерпали від ….(феодального, національного, релігійного гніту).
5.У битві під Хотином польсько – козацьке військо здобуло перемогу над … …( Османською імперією ).
6.Історичне значення козацьких повстань 20-30-х рр. ХVII ст. в тому, що …(козаки стали провідною силою українського суспільства та набули досвіду для подальшої боротьби).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Незалежність… Це мрія наших предків про рівність між людьми, почуття гордості за свій народ і свою державу.
У першій половині XVII ст. майже усі заселені українським народом землі опинилися в складі Речі Посполитої, де вони зазнавали утисків.
Наприкінці ХVІ – на початку ХVІІ ст. в Україні прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були викликані посиленням польського гніту на українських землях. Кожне подальше повстання козаків відзначалося більш високим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу територію, кількість повстанців також зростала. Український народ усвідомлював, хто виступає його ворогом. Волелюбний український народ неодноразово повставав, але усі ці виступи завжди жорстоко придушували.
І в середині ХVІІ ст. національно-визвольна боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з новою силою.
Ситуація суттєво змінилась, коли на чолі національної боротьби постав Б. Хмельницький, якому народ повірив беззастережно.
Проблемне питання.
Національно-визвольна війна українського народу с.17ст. була закономірним чи випадковим явищем?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя.
Національно-визвольна війна розпочалася 1648 р. То був пам’ятний для європейської історії рік. Адже саме тоді закінчилася Тридцятилітня війна та було укладено Вестфальський мир. За ним Швеція заволоділа гирлами майже всіх судноплавних річок Північної Німеччини, Франція - частиною Ельзасу, за німецькими князями було визнано право бути незалежними володарями. Вестфальський мир закріпив і посилив політичну роздрібненість Німеччини, зумовив міжнародне визнання незалежності Швейцарії та Нідерландів. В Англії тоді розпочалися революція і друга громадянська війна, яка 1649 р. завершилася стратою короля Карла Стюарта. У Франції виступила Фронда - рух проти абсолютизму. Московія налагоджувала внутрішнє становище, збурене подіями Смутних часів та поразкою 1634 р. під Смоленськом, якої вона зазнала від Речі Посполитої. Туреччина ще залишалася могутньою, проте дедалі відчутнішою ставала внутрішня криза, виявом якої, зокрема, були династичні перевороти. Придунайські князівства і Крим за умовами васальної залежності від Туреччини, на першу вимогу останньої, мали виставляти свої війська. Потужні повстання й війни прокотилися Іспанією, Італією, Португалією.
Робота з таблицею
Розглянувши частину таблиці «Передумови Національно-визвольної війни», учні висловлюють свої думки щодо можливих причин розгортання боротьби. В кінці обговорення відкриваємо частину таблиці «Причина національно-визвольної війни». Робимо висновки про характер та рушійні сили війни.
Передумови Національно-визвольної війни |
|||
Політична сфера |
Національно-релігійна сфера |
Соціально-економічна сфера |
Психологічна сфера |
Відсутність в українського народу перспектив на повноцінний політичний розвиток за умови подальшого перебування у складі Речі Посполитої |
Наявність у політиці польської влади численних проявів національно-релігійного гноблення стосовно українського населення |
Загострення суперечностей між двома протилежними типами господарювання: козацьким, який був фермерським за своєю суттю, і фільварковим, що базувався на підневільній праці селян-кріпаків |
Ступінь і характер насильства в діях панів, урядовців, орендаторів і католицького духовенства обумовлювали поширення в українському суспільстві злості до гнобителів і бажання помститися |
Причини Національно-визвольної війни |
|||
Швидке зростання в Україні землеволодіння польських магнатів і шляхти |
Посилення релігійних утисків православних українців, їх ополячення та окатоличення |
Невідповідність між набуттям козацтвом фактичного політичного лідерства в українському суспільстві та погіршенням його становища за «Ординацією» 1638р. |
Слабкість вищої державної влади Речі Посполитої (короля і сейму), які не мали достатніх повноважень і авторитету, щоб контролювати дії польських магнатів і шляхти в Україні |
2.Богдан Хмельницький та його сподвижники.
Розповідь учителя
Богдан Хмельницький народився 27 грудня 1595 року в сім'ї дрібного українського шляхтича Михайла на хуторі Суботів. Освіту здобував спочатку у Київській братській школі, а потім у Львівському колегіумі. Добре володів польською, татарською, турецькою, російською мовами. Після навчання Богдан вступає до Чигиринської козацької сотні і разом із батьком бере участь у військових походах. Під час битви під Цецорою 1620 року Богдан втрачає батька, а сам потрапляє у полон до турків. Через два роки друзі викупили його з неволі й Богдан повернувся додому.
Робота з історичними джерелами
Завдання:
На основі даних документів визначте риси характеру Богдана Хмельницького.
Документ Із записок венеційського дипломата А. Віміна
«На зріст він скоріше високий, ніж середній, широкої кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями...»
«Про характер Богдана Хмельницького джерела подають суперечливі свідчення. Одні відзначають різкість у судженнях і запальність гетьмана, інші вказують на спокійну вдачу, м’якість у стосунках з людьми. Сучасники гетьмана підкреслювали його проникливий розум, ерудицію, передбачливість, переконаність у правоті своєї вправи».
Запитання:
Які факти біографії Хмельницького свідчать про те, що на початку Національно-визвольної війни він уже мав великий досвід воєначальника та дипломата? Свою думку обґрунтуйте.
Метод «Дерево пізнання»
На дошці учні записують риси характеру Б. Хмельницького.
Учитель. Кажуть, що усі війни й усі повстання у світі починаються або через жінок, або через гроші. Отож, коли Богдан Хмельницький повернувся з турецького полону додому до рідного Суботова, то дізнався, що за відсутності хазяїна на його хутір напав польський шляхтич Д. Чаплинський, пограбував садибу, забрав його дружину та жорстоко побив його сина Тимоша.
Розгніваний Б. Хмельницького спробував знайти захисту у короля, та ледь уникнув арешту. Тоді він вирушив на Січ, де у січні 1648 року загальна козацька рада обрала його гетьманом.
Повстання, розпочате січовиками, було підтримане усіма верствами українців. Зараз нам належить з'ясувати, чим була зумовлена одностайна підтримка українців.
Учитель. Богдан Хмельницький зумів залучити до козацької армії талановитих полководців. Вони були вихідцями різних станів, проте всіх їх єднала відданість ідеям Національно-визвольної війни та особисто гетьману.
Звернути увагу! Соратники Б. Хмельницького мали відмінні погляди з багатьох питань. Одні з них були досить поміркованими, інші — налаштованими радикально. Проте Б. Хмельницький зміг згуртувати їх навколо ідеї боротьби за визволення України.
Презентація. Розповідь учнів про сподвижників Б.Хмельницького
Максим Кривоніс - відіграв велику роль у битвах під Жовтими Водами, Корсунем, звільненням Чернігівщини, Поділля. Він помер від чуми в 1648 році під час облоги міста Замостя.
Іван Богун - відзначився в битвах під Жовтими Водами, Корсунем, Пилявцями, у боях під Вінницею навесні 1651 p.; особливо важливу роль Богун відіграв у битві під Берестечком, коли йому вдалося вивести з оточення значну частину козаків. Також відзначився у обороні Умані в 1655 році та у битві під Охматовом. І. Богун був одним із найпослідовніших прибічників ідеї незалежності України. Його розстріляли поляки в лютому 1664 р. біля міста Новгород-Сіверського.
Іван Золотаренко брав активну участь у боях у Білорусії 1654-1655 рр., допоміг російським військам завоювати Смоленськ, був призначений наказним гетьманом — командуючим військами, які діяли в білоруському напрямі. Його вбили пострілом із засідки в 1656 р.
Михайло (Станіслав) Кричевський — 1647 році звільнив Б. Хмельницького з ув’язнення. 1648 році на чолі реєстрових козаків приєднався до У 1649 року у битві під Лоєвим зупинив просування литовського війська гетьмана Януша Радзивілла в Україну. Тяжко поранений Кричевський був узятий у полон, він заподіяв собі смерть.
Данило Нечай – активний учасник подій 1648-1649 рр. Учасник Молдавського походу 1650 р. Під час нападу М.Калиновського на Поділля у 1651 р. організував оборону, Загинув у с. Красному на Вінничині.
Станіслав Мрозовицький - брав участь в битві під Пилявцями, керував кіннотою під Збаражем, де загинув у бою. Герой історичної пісні «Ой Морозе, Морозенку, ти Славний козаче», в якій відображено його подвиги в боротьбі проти татарів, мужність і героїчну смерть.
Мартин Небаба – учасник подій 1648-1649 рр. Противник укладання Зборівського договору. Очолив похід на Литву, загинув у 1651 р., обороняючи переправу поблизу Лоєва від війська Януша Радзивілла.
Іван Виговський - генеральний писар, разом з Богданом Хмельницьким потрапив в полон в 1651 р. Займався розробкою і був присутнім при укладанні Зборівського та Білоцерківського договорів.
3 . Воєнні дії 1648-1649 рр.
Заходи Хмельницького по підготовці до війни
1 Напав на Микитинську Січ.
2.Вмовив реєстровців перейти на свій бік.
3. Був обраний гетьманом.
4. Розсилав по Україні універсали з закликом до захисту православ’я.
5. Скуповував зброю та провіант.
6. Досяг домовленостей з Туреччиною та Кримським ханством про військову допомогу проти Речі Посполитої
7. Вів дипломатичне листування з коронним гетьманом М. Потоцьким, щоб затягнути час.
8. Залучив до козацької армії своїх соратників, видатних полководців
Учитель: Ці подї стали початком Національно-визвольної війни Українського народу. Наприкінці 1648 року, дочекавшись татарської кінноти на чолі з Тугай- беєм, Хмельницький вивів своє військо з Січі. Пропоную перенестися в ті часи, та пройти разом з Хмельницьким шляхами козацького війська.
Вправа «Ротаційні трійки». Заповнення таблиці з пропусками
Учитель. Ви працювали над випереджальним завданням у 3 групах.
1-ша група: «Жовтоводська та Корсунська битви»
2-га група «Пилявецька битва»
3-тя група «Похід на Галичину»
Перші битви та походи Хмельницького
|
на Жовтих Водах |
під Корсунем |
Пилявецька |
похід на Галичину |
|
дата |
|
16 травня 1648 р. |
11-13 вересня 1648 р. |
|
|
лідери |
Б. Хмельницький – М. Потоцький |
|
Б. Хмельницький-Є. Вишневецький |
||
причини |
боротьба за територію України |
звільнення Зах.Укр. |
|||
тактика козаків |
«кліщі» |
|
«стратегія повного знищення» |
|
|
наслідки |
|
Перемир’я,визнання Яна Казимира королем Речі Посполитої |
|||
Приклад заповненої таблиці
|
на Жовтих Водах |
під Корсунем |
Пилявецька |
похід на Галичину |
|
дата |
5–6 травня 1648 р. |
16 травня 1648 р. |
11-13 вересня 1648 р. |
жовтень-листопад 1648 р. |
|
лідери |
Б. Хмельницький – М. Потоцький |
Хмельницький – Заславський, Конецьпольський, Остророг |
Б. Хмельницький-Є. Вишневецький |
||
причини |
боротьба за територію України |
звільнення Зах.Укр. |
|||
тактика козаків |
«кліщі» |
пастка із заваленими деревами |
«стратегія повного знищення» |
осада |
|
наслідки |
перемога Хмельницького |
визнання Яна Казимира королем Речі Посполитої |
|||
Навесні 1649 р. поляки порушили умови Переяславського перемир’я і розпочали воєнні дії. Основним театром воєнних дій весни-літа 1649 рр. знову стали Збараж та Зборів.
Улітку 1649 р. Б. Хмельницький атакує Галичину і починає облогу Збаржа, куди відступила польська армія. На допомогу оточеним просувалася 30-тисячне польське військо. Козацька армія вийшла назустріч польському підкріпленню. У серпні 1649 р. під Зборовом поляки опинилися в оточенні, а сам король ледь не потрапив у полон. Проте кримський хан змусив Хмельницького піти на поступки полякам і укласти мир.
Зборівський договір (1649 р.) - мирний договір, укладений між гетьманом України Б. Хмельницьким і польським королем Яном ІІ Казимиром 8.(18).8.1649 р. у м. Зборові (тепер Тернопільська обл.) після перемоги української армії у Зборівській битві 1649 р. Договір був підписаний під тиском кримського хана Іслам-Гірея III, який, намагаючись не допустити державного посилення України, підтримав польські домагання на укладення перемир'я.
За умовами Зборівського мирного договору Українська держава - Гетьманщина - визнавалась польським урядом у межах Київського, Чернігівського і Брацлавського воєводств. Волинь та Поділля залишались під владою польського короля.
У Гетьманщині влада належала гетьману (звідси і назва держави), резиденція якого знаходилась у Чигирині. Коронне польське військо на цю територію доступу не мало. Водночас на території козацької держави зберігалась польська адміністрація, хоча на всі відповідальні пости король мав право призначати тільки православних шляхтичів.
За Зборівським мирним договором зберігались Вольності Війська Запорізького, число реєстрових козаків встановлювалося у 40 тис. чол. (насправді їх було значно більше) і проголошувалась амністія всім учасникам національно-визвольної війни. Католицька і православна шляхта зрівнювалася у правах, а православний київський митрополит мав увійти до польського сенату. Питання про унію передавалось на розгляд сейму.
Незважаючи на ряд невигідних для України умов (обмеження території, повернення польської адміністрації, заведння реєстру), в цілому Зборівський мирний договір дав можливість Б. Хмельницькому зміцнити становище Української держави.
V. Підведення підсумків уроку.
На середині 17 ст. ситуація в Україні була вкрай складною. Більша частина Українських земель входила до складу Речі Посполитої. Населення українських земель потерпало від економічних утисків, свавілля шляхти, підлягало примусовому окатоличенню, спольщенню. Це стало причинами Національно-визвольної війни Українського народу під проводом гетьмана Б. Хмельницького . Воєнна кампанія 1848-1849 рр. була переможною для повсталих. Однак тиск кримського хана не дав змоги Хмельницькому досягти справжніх цілей війни, але дав можливість гетьману створити власну українську державу.
Обговорення проблемного питання, поставленого на початку уроку.
Національно-визвольна війна українського народу с.17ст. була закономірним чи випадковим явищем?
Прийом «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я зрозумів…
Сьогодні на уроці я дізнався про …
Мене дуже зацікавило …
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання
Національно-визвольна війна |
||
Дата |
Подія |
Значення події |
|
|
|
Література та джерела: