Тема. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра». Світ дорослих і світ дітей у повісті
Мета: допомогти учням побачити в повісті дорослий світ очима дітей і дитячий світ – очима дорослих; розвивати навички виразного читання, переказу твору, визначення основних епізодів, які рухають дію, оцінити їх; виховувати високі моральні якості, почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей, почуття вдячності.
Обладнання: портрет письменника, повість «Пригоди Тома Сойєра» у різних виданнях, ілюстрації до неї.
Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.
Хід уроку
І. Організаційний момент (привітання, перевірка готовності учнів до уроку)
II. Актуалізація опорних знань
Вступ
Розгадайте ребус
Так, правильно. Це Америка!
Слово вчителя
Сполучені Штати Америки ˗ найбільша країна світу, до її складу входять 50 штатів. Площа – 9,4 млн. км. В свій час свідки стверджували, що туристи з усього світу приїжджали у США тільки для того, щоб подивитися на два дива: Ніагарський водоспад і письменника Марка Твена. До 1065 року в США існувало рабство, яке було скасоване в результаті громадянської війни.
Як думаєте, чому я веду мову про Америку?
Бо саме в цій країні народився письменник, про якого ми останнім часом багато говорили.
У маленькому містечку Ганнібал, що на річці Міссіпі, стоїть відлитий з бронзи пам'ятник ˗ два веселі хлопчики, босі, у подертих штанях. Ці двоє бешкетників ˗ нерозлучні друзі.
Хто ці нерозлучні друзі?
Чому пам'ятник збудовано в містечку Ганнібал?
ІІ.Оголошення теми, мети, очікуваних результатів
Сьогодні ми з вами перегорнемо ще раз сторінки книги Марка Твена «Пригоди Тома Соєра».
-навчимося бачити й сприймати чарівний світ дитинства;
- вдосконалимо навички аналізувати літературних героїв,твір, навички зв'язного мовлення;
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово вчителя
Мабуть, не помилюся, коли скажу , що для дітей писати важче, ніж для дорослих. Чому? Тому, що вони більш вимогливі, чистіші душею, відчувають найменшу фальш. Для них слід розповідати веселі й правдиві історії, захоплюючі й не нав'язливо повчальні.
Саме такі твори, які відповідають ось таким вимогам, писав улюбленець дітей всього світу ˗ американський письменник Марк Твен. Не одне покоління дітей і дорослих читало й перечитувало його захоплюючі повісті « Пригоди Тома Соєра», «Принц та злидар», «Пригоди Геккельбері Фінна», «Янки при дворі короля Артура». А хотілось би вам побачитись з самим автором цих чудових, захоплюючих історій?
Інтерв'ю з письменником
Великошановний пане письменнику, Ви бачите яка велика аудиторія зібралась, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя. Дозвольте поставити Вам кілька запитань?
Отож почнемо.
1835
Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років 19 ст. – письменником.
Дякую Вам за цікаву розмову!
2. «Словниковий кущ»
Словникова робота
Півдюйма — дюйм — міра довжини в англійській системі мір, дорівнює 2,54 см.
Цівка — струмінь.
Гніт — нитка всередині свічки, яка горить.
Фут — міра довжини у Росії, він дорівнював 30,48 см. У деяких країнах — віл 28,3 до 32,48см.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК
1. Інтерактивна вправа «Навігатор»
Згадайте епізоди, у яких ідеться про такі предмети та явища:
1) Недогарок — (діти із жахом дивилися, як догоряв останній недогарок).
2) Голод — (усе більше мучив Тома й Беккі).
3) Шматочок пирога — (Том поділив його навпіл й дав шматок дівчині).
4) Ями — (були скрізь у коридорах печери й не давали швидко йти).
5) Надія — (її Том постійно вселяв у Беккі).
6) Джерело — (біля нього зупинилися діти).
7) Мотузка від повітряного змія — (за її допомогою Том обстежував бокові коридори печери).
8) Провалля — (коридори закінчувалися проваллями).
9) Рука — (її побачив Том, обстежуючи коридор, і впізнав індіанця Джо).
10) Індіанець — (теж був у печері, але, злякавшись голосу, утік).
11) Поцілунок — (Том поцілував Беккі й пішов шукати виходу з печери).
12) Клубок у горлі — (був у Тома, коли він прощався з подругою).
2. Хмари слів
За допомогою «хмар слів» охарактеризуйте героїв твору «Пригоди Тома Соєра»
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити одне з речень:
«На місці Тома Сойєра я б…»;
«Мене вразило…»;
«Цікаво, чому (або як)…».
VI. Оцінювання. Самооцінка та взаємооцінка (2хв.)
Лист самооцінки на уроці
Прізвище__________________________
(Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до 2 балів)
Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці |
|
Я брав(ла) активну участь у роботі класу |
|
Я відповідав(ла) правильно і змістовно |
|
Я добре знаю головних героїв |
|
Я вдало узагальнював(ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові запитання вчителя |
|
Я працював(ла) над хмарами слів |
|
Усього балів |
|
VII. Домашнє завдання
Написати твір про те, як склалося подальше життя Тома Сойєра