"Пригоди Тома Соєра"

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу із зарубіжної літератури на тему "Пригоди Тома Соєра". Світ дорослих і світ дітей у повісті.
Перегляд файлу

Тема. Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра».  Світ дорослих і світ дітей у повісті

Мета: допомогти учням побачити в повісті дорослий світ очима дітей і дитячий світ – очима дорослих;  розвивати навички виразного читання, переказу твору, визначення основних епізодів, які рухають дію, оцінити їх; виховувати високі моральні якості, почуття відповідальності за свої вчинки, любов до близьких людей, почуття вдячності.

Обладнання: портрет письменника, повість «Пригоди Тома Сойєра» у різних виданнях, ілюстрації до неї.

Теорія літератури: повість, портрет, художні образи.

Хід уроку

І. Організаційний момент (привітання, перевірка готовності учнів до уроку)

II. Актуалізація опорних знань

Вступ

Розгадайте ребус

C:\Users\Tania\Desktop\Безымянный.jpgТак, правильно. Це Америка!

Слово вчителя

Сполучені Штати Америки ˗ найбільша країна світу, до її складу входять 50 штатів. Площа – 9,4 млн. км.  В свій час свідки стверджували, що туристи з усього світу приїжджали у США тільки для того, щоб подивитися на два дива: Ніагарський водоспад і письменника Марка Твена. До 1065 року в США існувало рабство, яке було скасоване в результаті громадянської війни.

 Як думаєте, чому я веду мову про Америку?

Бо саме в цій країні народився письменник, про якого ми останнім часом багато говорили.

 У маленькому містечку Ганнібал, що на річці Міссіпі, стоїть  відлитий з бронзи пам'ятник ˗ два веселі хлопчики, босі, у подертих штанях. Ці двоє бешкетників ˗ нерозлучні друзі.

 Хто ці нерозлучні друзі?

Чому пам'ятник збудовано в містечку Ганнібал?

ІІ.Оголошення теми, мети, очікуваних результатів

Сьогодні ми з вами перегорнемо ще раз сторінки книги Марка Твена «Пригоди Тома Соєра».

-навчимося бачити й сприймати  чарівний світ дитинства;

- вдосконалимо навички аналізувати літературних героїв,твір, навички зв'язного мовлення;

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Слово вчителя

Мабуть, не помилюся, коли скажу , що для дітей писати важче, ніж для дорослих. Чому? Тому, що вони більш  вимогливі, чистіші душею, відчувають найменшу фальш. Для них слід розповідати веселі й правдиві історії, захоплюючі й не нав'язливо повчальні.

 Саме такі твори, які відповідають ось таким вимогам, писав улюбленець дітей всього світу ˗ американський письменник Марк Твен. Не одне покоління дітей і дорослих читало й  перечитувало його захоплюючі повісті « Пригоди Тома Соєра», «Принц та злидар», «Пригоди Геккельбері Фінна», «Янки при дворі короля Артура». А хотілось би вам побачитись з самим автором цих чудових, захоплюючих історій?

Інтерв'ю з письменником

Великошановний пане письменнику, Ви бачите яка велика аудиторія зібралась, щоб від Вас особисто дізнатися деякі подробиці Вашого життя. Дозвольте поставити Вам кілька запитань?

  • Із задоволенням відповім на всі запитання.

Отож почнемо.

  1. Ваше ім'я?
  • Самюель Ленгхорн Клеменс
  1. Рік народження?

1835

  1. Марк Твен – це ваш літературний псевдонім?
  • Так, «Марк Твен» - тобто мірка –два! Цей вислів у річників Міссісіпі означає глибину достатнього для безпечного плавання суден.
  1. Чи була у дитинстві у Вас заповітна мрія?
  • О, звичайно. Я хотів стати матросом, одягнути білу форму юнги чи засмальцьовану куртку механіка, підперезатися шкіряним ремінцем і коли-небудь пройтися вулицями Ганнібала ходою лоцмана, звичного до хитавиць та штормів
  1. Ваша мрія здійснилася?
  • Так, я став лоцманом, знав фарватер Великої Ріи (та називали Міссісіпі) як власну долоню, водив пароплав по її притоках і протоках.
  1. Ваша професія?

Замолоду я змінив багато професій: був репортером, журналістом, шукачем срібла, друкарем, лоцманом. А з 60-х років 19 ст. – письменником.

  1. У ваших творах багато гумору. Чому?
  • Так, це правда. Простоя вірю в гуманну місію сміху. У такий спосіб я критикував негативні сторони дійсності в моїй рідній країні, бо хотів бачити її кращою.

Дякую Вам за цікаву розмову!

2. «Словниковий кущ»

Словникова робота

Півдюйма — дюйм — міра довжини в англійській системі мір, дорів­нює 2,54 см.

Цівка — струмінь.

Гніт — нитка всередині свічки, яка горить.

Фут — міра довжини у Росії, він дорівнював 30,48 см. У деяких країнах — віл 28,3 до 32,48см.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

1. Інтерактивна вправа «Навігатор»

Згадайте епізоди, у яких ідеться про такі предмети та явища:

1) Недогарок — (діти із жахом дивилися, як догоряв останній недогарок).

2) Голод — (усе більше мучив Тома й Беккі).

3) Шматочок пирога — (Том поділив його навпіл й дав шматок дівчині).

4) Ями — (були скрізь у коридорах печери й не давали швидко йти).

5) Надія — (її Том постійно вселяв у Беккі).

6) Джерело — (біля нього зупинилися діти).

7) Мотузка від повітряного змія — (за її допомогою Том обстежував бокові ко­ридори печери).

8) Провалля — (коридори закінчувалися проваллями).

9) Рука — (її побачив Том, обстежуючи коридор, і впізнав індіанця Джо).

10) Індіанець — (теж був у печері, але, злякавшись голосу, утік).

11) Поцілунок — (Том поцілував Беккі й пішов шукати виходу з печери).

12) Клубок у горлі — (був у Тома, коли він прощався з подругою).

2. Хмари слів

За допомогою «хмар слів» охарактеризуйте героїв твору «Пригоди Тома Соєра»

C:\Users\Tania\Downloads\Word Art.jpeg

C:\Users\Tania\Downloads\Word Art (1).jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

   V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

 «На місці Тома Сойєра я б…»;

 «Мене вразило…»;

 «Цікаво, чому (або як)…».

VI. Оцінювання. Самооцінка та взаємооцінка (2хв.)

Лист самооцінки на уроці

Прізвище__________________________

(Оцініть себе за кожним напрямком роботи від 0 до 2 балів)

Я брав(ла) активну участь у роботі класу на уроці

 

Я брав(ла) активну участь у роботі класу

 

Я відповідав(ла) правильно і змістовно

 

Я добре знаю головних героїв

 

Я вдало узагальнював(ла) думки інших, правильно відповідав(ла) на додаткові запитання вчителя

 

Я працював(ла) над хмарами слів

 

Усього балів

 

 

VII. Домашнє завдання

Написати твір про те, як склалося подальше життя Тома Сойєра

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку