Пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови». Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой письменника

Про матеріал
Конспект уроку_Пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови». Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой письменника
Перегляд файлу

Тема. Іван Багряний «Тигролови». Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой письменника

 

Мета: формувати вміння аналізувати роман Івана Багряного «Тигролови», розкривати сюжетно-композиційні та жанрові особливості твору, образ головного героя твору Григорія Многогрішного як людини могутньої волі й незалежного духу; показати його біль, тривогу за долю України; розвивати в учнів уміння пообразного аналізу роману, діалогічне мовлення, навички самостійної роботи з літературою; вдосконалювати вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання, визначати проблеми; працювати над розвитком творчого потенціалу; виховувати  почуття сили волі, співчуття, доброти, національної гідності, поваги до особистості людини, до Батьківщини, любові до національних традицій, звичаїв і обрядів, інтерес до історичного минулого рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет І, Багряного, текст роману «Тигролови» , ілюстрації до твору, фрагмент кінофільму «Тигролови», словник літературознавчих термінів, робоча картка учня.

 

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційни етап.               

 

Емоційне налаштування

 - Прикріплюю на дошці смайл  «Радість» і бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння сьогоднішньої теми.

 А тепер посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів, щоб вам було приємно співпрацювати і постійно пам’ятайте:

Я – учень,

Я – особистість творча.

Я читаю, думаю, запам’ятовую.

Я хочу дізнаватися щось нове.

І за будь-якої ситуації  залишатися Людиною.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозкова атака»

  1. Справжнє прізвище Івана Багряного.
  2. Місце народження письменника.
  3. Поема, видана за власний кошт і розіслана по книгарнях.
  4. Історичний роман у віршах, в якому йдеться про споконвічне гноблення Росією України.
  5. Відомий памфлет про страшний тоталітарний режим в СРСР.
  6. Автобіографічні подробиці про ці п'ять років життя — арешт, тортури, втечу із заслання й повернення на батьківщину.
  7. Перша назва роману «Тигролови».

 

ІІІ. Цілевизначення і планування.

     1.Повідомлення теми уроку, визначенн його цілей.

     2.Планування роботи.

 

Епіграф:

 Людина – найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасніша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.

Як тяжко з цих рубрик трьох вибрати першу

  для доведення прикладом.
 

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційни етап.    

          

Учитель:

1.Нумо, діти, підведіться!                                     Всі мерщій сідайте діти!

   Всі приємно посміхніться!                                 Домовляймось не шуміти!

   Продзвенів уже дзвінок –     На уроці не дрімати,

   Починаємо урок!    Руки вчасно піднімати!

      Доброго дня!

 

2. Бажаю вам гарного настрою, легкого засвоєння сьогоднішньої теми.

 А тепер посміхніться один одному, подумки побажайте успіхів, щоб вам було приємно співпрацювати і постійно пам’ятайте:

Я – учень,

Я – особистість творча.

Я читаю, думаю, запам’ятовую.

Я хочу дізнаватися щось нове.

І за будь-якої ситуації  залишатися Людиною.

 

ІІ. Оголошення теми і мети. Цілевизначення і планування.

Учитель:

Саме про таку Людину і піде мова на сьогоднішньому нашому уроці, тема якого звучить так:… .

 

Цілі уроку:

  • визначити тему, ідею, жанр роману;
  • з’ясувати сюжетно-композиційні особливості твору;
  • розкрити образи та проблематику твору;
  • навчитися у самого митця та його головного героя, як у будь-якій ситуації залишатися Людиною.

 2.Планування роботи.

Спочатку визначимо  тему, ідею та жанр твору, його композицію, з’ясуємо проблеми, які порушені у романі, охарактеризуємо образи персонажів, переглянемо фрагмент фільму. 

Зверніть увагу на дошку, там ви можете побачити ілюстрації з фільму «Тигролови».             

 

IІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 

Вступне слово вчителя:

 Страшні, трагічні роки сталінського геноциду. Скільки було страчено талановитих людей, цвіту української нації. Скільком довелося покинути Батьківщину, податися на чужину, щоб не зрадити себе, не зректися свої любові, залишитися українцем не на Україні. Всі вони мріяли повернутися на землю своїх батьків.

 Серед них І. Багряний – письменник, публіцист, людина, для якої найбільшим щастям було повернутися на Україну і побачити її вільною й незалежною. Повертається своїми прекрасними творами, провідною ідеєю яких є віра в те, що потворна радянська дійсність не знищила й не знівечила людського й національного духу української людини. Серед них роман «Тигролови», сторінки якого перегорнемо сьогодні на занятті.

 

Епіграф:

 Людина – найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасніша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.

Як тяжко з цих рубрик трьох вибрати першу

  Для доведення прикладом.
                                                                                                                Іван Багряний

 

Учитель: Хто з вас не захоплювався сильною, благородною особистістю, яка здатна знайти вихід з будь-якої складної ситуації, захистити себе і своїх близьких, відстояти власні принципи і при цьому не втратити людської гідності? Хто не мріє стати такою людиною? (Чи хоча б мати певні її якості.) Взірцем такого героя може бути Григорій Многогрішний, з яким ми познайомилися, читаючи роман І.Багряного «Тигролови». Чимало його пригод здаються просто неймовірними, але життя самого письменника стверджує — реальність може бути ще неймовірнішою, складнішою та дивнішою і багато чого залежить від людини, її вибору, її духовних якостей. Саме про сильний тип української людини ми будемо говорити на сьогоднішньому занятті.

2

Пропоную вам закінчити прислів’я та приказки, згадаймо, що нам говорить народна мудрість:             

  • Хто сміливий… (той щасливий)
  • Де відвага, там… (і щастя)
  • За народ і волю віддамо… (життя і долю)
  • Людина без рідної землі… (як соловей без гнізда)

 

Учитель: Як ви розумієте символічний підтекст назви роману? (Повідомлення учня)                 ( В умовах тоталітарного режиму людина полює на людину)

 

  1. Тема роману:
  • трагедія України в тоталітарному режимі;
  • відображення впливу сталінського терору на долю окремої людини -  молодого українського інтелігента, авіатора Григорія Многогрішного;
  • показ жорстокості й ницості прислужників режиму;
  • змалювання побуту, традицій українських переселенців;
  • романтичні стосунки Григорія і Наталки.

 

  1. Ідея: засуждження сталінського терору, його політики, яка калічила людей, позбавляла їх права на життя; возвеличення людини, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає.

 

Автор переконує і запевняє в тому, що за будь-яких обставин, людина може і повинна бути Людиною. І. Багряний усе життя біг над прірвою з вірою в людину, прагнучи запалити в ній невгасиму іскру, яка б висвітлила шлях із чорної прірви зневіри, приниження в безсмертя.

 

Учитель: Давайте пигадаємо літературознавчий термін роман та з’ясуємо поняття «пригодницький роман» та його особливості.

Продовжіть речення:

Роман – це …….. (найбільш поширений у XVIII-XX ст. епічний жанровий різновид, місткий за обсягом, складний за будовою прозовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.)

 

Приго́дницький рома́н (фр. roman d'aventures) — роман, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання.

 Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування.

 

Учитель: 

З’ясуємо сюжетно-композиційні особливості твору.

 

Роман має надзвичайно захоплюючу зав'язку, яскраву кульмінацію, щасливу розв'язку. Постійно прослідковується хронотоп дороги: всі події відбуваються саме під час подорожування.

Тож давайте визначимо елементи композиції в творі (учні заповнюють паспорт твору).

  1. Композиція

Експозиція: «вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом…, летить дракон…» .

Зав’язка: втеча Григорія Многогрішного з поїзда-дракона

Розвиток дії: герой-в’язень потрапляє до сім’ї Сірків.

Кульмінація: вбивство Медвина Многогрішним.

Розв’язка: еміграція Григорія і Наталки за кордон.

 

4. Характеристика образів:

   1) Григорія Многогрішного;

   2) родини Сірків.

   3) майора Медвина;

 

           Бесіда за питаннями.

 

  1. Григорій Многогрішний
  • Що ви дізналися з перших сторінок твору про Г. Многогрішного?
  • Хто був його предком?

(Повідомлення учня )

  •  А як автор характеризує Многогрішного? Зачитайте цитати, дібрані з тексту.
  • Яких випробувань зазнав герой у тайзі? Як він з ними впорася?
  • Що сприяло з’явленню Григорія в родині Сірків? Як вони поставилися до нього?
  • Через що  Григорій вирішив залишити Сірків та емігрувати за кордон?
  • Чим пояснити  жорстокість і ненависть Многогрішного у поєдинку  під час зустрічі з Медвином?

 

Учитель: Аби мати змогу уявно перенестись у ті часи, пропоную переглянути фрагмент фільму, а саме – зустріч Григорія з майором Медвином. Зверніть увагу на слова Многогрішного наприкінці фрагменту.

(Перегляд фрагменту)

 

  • Прокоментуйте слова Григорія:

«Людина не повинна страждати за любов до рідної землі, свого народу…»

«Ми повинні віддати себе в жертву…»

  • Чи мав право Многогрішний так вчинити з майором?

 

Учитель: Опираючись на все вище сказане про головного героя, давайте відтворимо асоціативний портрет Григорія Многогрішного.

(Робота біля дошки)

 

 

Мікрофон: «За що українці повинні шанувати Г. Многогрішного? Які його слова свідчать про те, що він сильна особистість?»

(«Краще вмерти біжучи, ніж жити гниючи»)

 

  1. Родина Сірків.

 

  • Яким чином Сірки опиняються на Далекому Сході?
  • Як ця родина прилаштувалась до умов тайги?
  • Що свідчить про порозуміння української родини з природою?
  • Яких законів християнської моралі дотримувались Сірки?
  • Чому українська родина не побоялась залишити в себе Григорія? Як вони поставились до молодика?

 

Учитель: Як автор змальовує родину Сірків? Зачитайте цитати, дібрані з тексту.

Мікрофон: «Що хотів показати І. Багряний на прикладі родини Сірків?»

                ( Автор вимальовує ідилію української сім’ї)

 

  1. Майор Медвин

 

  • Яким постає перед читачем майор Медвин? Яке ставлення автора до цього героя? Зачитайте цитати, дібрані з тексту.
  • Чому переслідування біглого каторжника для майора є справою першочергової значимості?
  • Що уособлює цей герой у романі?

 

Учитель: Цей твір – боротьба добра і зла, яка є одвічною в житті.

 

Робота в малих групах (у зошитах і на дошці)

Складання схеми «Добро і зло»

ЖИТТЯ

 

Добро

Зло

  • боротьба Г. Многогрішного;
  • родина Сірків;
  • Морози.
  • Тоталітарний режим;
  • майор Медвин.

 

Проблемні питання:

 « Як у романі втілено гуманістичну ідею перемоги добра над злом?

Якими словами закінчується роман? Ви згідні з цією думкою?»

 

Учитель: Тепер давайте визначимо проблеми, порушені у творі.

Проблематика роману

  • виживання людини в умовах жорстокого терору;
  • добра і зла;
  • життя і смерті;
  • справедливості і кари;
  • морального вибору;
  • волі до життя й цілеспрямованості;
  • стосунків людини і природи;
  • родинних взаємин;
  • вірності віковим традиціям предків;
  • кохання.

 

 Творче завдання

Сласти сенкан до образу одного з героїв (на вибір).

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Чи досягли ми цілей, поставлених на початку уроку?

2.  Незакінчене речення:

«Сьгодні на році я відчув…, зрозумів…, усвідомив…».

3. Самооцінювання ( за допомогою карток).

 

V. Домашнє завдання

Обов’з кове загальне: Підготуватись до написання твору роздуму про сильну людину ( за романом і. Багряного «Тигролови»).

За бажанням: Написати мінітвір «Як склалася подальша доля Григорія і Наталки».

Робоча картка учня

Пригодницький роман Івана Багряного «Тигролови». Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой письменника

«Сміливі завжди мають щастя»

 

 

 

 

 

 

Людина – найвеличніша з усіх істот.
Людина – найнещасніша з усіх істот.
Людина – найпідліша з усіх істот.

Як тяжко з цих рубрик трьох вибрати першу

  Для доведення прикладом.
                                                                                                                Іван Багряний

 

Девіз учня:

 

Я – учень,

Я – особистість творча.

Я читаю, думаю, запам’ятовую.

Я хочу дізнаватися щось нове.

І за будь-якої ситуації  залишатися Людиною.

 

Цілі уроку

 

  •             визначити тему, ідею, жанр роману;
  •             з’ясувати сюжетно-композиційні особливості твору;
  •             розкрити образи та проблематику твору;
  •             навчитися у самого митця та його головного героя, як у будь-якій ситуації залишатися Людиною.

 

Допишіть власні

 

 

 

 

 

Допишіть прислів’я і приказки

 

  •       Хто сміливий…
  •       Де відвага, там…
  •       За народ і волю віддамо…
  •       Людина без рідної землі…

 

Довідка:

…життя і долю, …той щасливий, …як соловей без гнізда, …і щастя.

 

Рефлексивно-оцінювальний етап

 

  1. Незакінчене речення:

 

«Сьгодні на році я:

  •  відчув…,
  •  зрозумів…,
  • усвідомив…».

 

 

ПАСПОРТ РОМАНУ ІВАНА БАГРЯНОГО «ТИГРОЛОВИ»

1. Автор___________________________________________________________

2. Жанр___________________________________________________________

3. Тема:___________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

4. Ідея:____________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Композиція:

Експозиція

 

Зав’язка

 

Розвиток

дії

 

Кульмінація

 

Розв’язка

 

 

6. Проблематика:__________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Про що свідчить лейтмотив твору: «Сміливі завжди мають щастя»?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
664
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку