МОВНО-
ЛІТЕРАТУРНИЙ
БРЕЙН-РИНГ
між учнями 8-11-х класів
Вчитель Міченко М.С.
Мета: розвивати пізнавальний інтерес учнів, кмітливість, спостережливість, творчі здібності; виховувати, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, почуття національної свідомості та нерозривного зв’язку зі своїми предками, естетичні почуття до української пісенної творчості, патріотичні почуття та усвідомлення української приналежності.
Слово вчителя.
Шановні присутні!
Гарного дня і чудового настрою. В цьому залі зібралися щирі прихильники української мови та літератури. Сьогодні ми проведемо мовно-літературний брейн-ринг між учнями 8-11 класів. Командам бажаю успіху. Визначити наскільки ви ерудовані, кмітливі, організовані мені допоможе шановне журі в складі:
1. Заріцької Т.В.
2. Вільчинської І.І.
Перш ніж розпочати, давайте з’ясуємо лексичне значення слова «брейн-ринг»: «брейн» – блискуча думка, ідея; «ринг» – майданчик для змагання, арена.
І. Бліц-конкурс
Питання для першої команди:
1. Автор вірша «Заповіт».
2. Як звали першого жителя Києва? (Кий)
3. Хто автор казки «Колобок»? (Народ)
4. Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою з ялинки або голкою їжака).
5. Батьківщина Шевченка.
6. Хто предки українців? (Слов’яни)
7. Як звали Франка?
8. Найбільша ріка Запорізької області. (Дніпро)
9. Найбільша гора України. (Говерла)
10. Як перекласти російською мовою слово «луна»?
11. З якої мови прийшло слово «граматика»?(З грецької)
Питання для другої команди:
1. Хто написав п’єсу «Наталка Полтавка»? (Котляревський)
2. Чи бували козаки в Туреччині?
3. Яке місто можна їсти? (Ізюм)
4. Автор пісні «Ой, на горі та й женці жнуть» (народ).
5. Рисочка між словами (дефіс).
6. Як звали Глібова? (Леонід)
7. Як перекласти на російську мову слово «неділя»?
8. З якої мови прийшло слово «ТИРЕ»?(фр.)
9. Ким був Шевченко за освітою? (Художник)
10. Назвіть називний відмінок займенника мені. ( Я ).
11. Що було основним джерелом, із якого розвинулась література? ( Усна народна творчість ).
II. Конкурс «Темна конячка».
На дошці розвішені портрети письменників зворотньою стороною до глядачів або закриті від усіх аркушами паперу. Треба за описом вгадати, хто це. Ведучий показує на один з портретів і зачитує питання. Після того, як команда дасть відповідь, він відкриває портрет.
1. Коли майбутній письменник став учитися в школі, то його як сина мужика спершу посадили на «ослячу лаву», де звичайно сиділи двієчники. А закінчив він рік з похвальним листом. Народився на Західній Україні.
(І. Франко)
2. Цей письменник брав участь в експедиції на Аральське море. Закінчив Петербурзьку академію мистецтв. Улюблений учень К. Брюллова.
(Т. Шевченко)
3. Про цю людину І.Франко сказав: «Ця хвора слабосила дівчина – трохи чи не поодинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну.
(Леся Українка)
4. Цей письменник в молодості був поліцейським приставом. В його сім’ї два брати й сестра стали акторами. Він сам писав п’єси і грав у них.
(І. Карпенко-Карий).
Журі підраховує кількість балів.
ІІІ. Конкурс мистецтвознавців
Командам дається одна з картин відомих художників для «живої картини».
Уважно подивіться на картину і продемонструйте її точно, оригінально, дотепно:
«Три богатирі»,
«Запорожці пишуть листа турецькому султанові».
ІV.Мовний конкурс (3 хв)
Доберіть якомога більше синонімів до діє слова:
I команда — говорити (розмовляти, балакати, казати, мовити, ректи баяти, віщати, гавкати, цідити, гриміти тощо);
II команда — думати (гадати, мати на думці, мати гадку, мислити, міркувати, мізкувати, розумувати, метикувати, кумекати, кмітувати тощо);
Журі підраховує кількість балів.
V. Поетичний конкурс (3 хв)
Назвіть автора поетичних рядків:
I команда
Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить. (І. Я. Франко)
Гей, вдарте в струни, кобзарі,
Натхніть серця піснями!
Вкраїнські прапори вгорі —
Мов сонце над степами… (П. Г. Тичина)
Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів. (Леся Українка)
II команда
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос — більш нічого…
А серце б’ється, ожива, Як їх почує!.. (Т. Г. Шевченко)
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку скропив
Тарас Дрібними росами-сльозами. (М. Т. Рильський)
Яке прекрасне рідне слово!
Воно — не світ, а всі світи…
Шевченка мову і Франкову
Невже під ноги кинеш ти? (В. М. Сосюра)
VI. Фольклорний конкурс (3 хв)
Закінчіть прислів’я та приказки.
I команда
Не гордись званням, а … (гордись знанням).
Ледачий двічі робить, а … (скупий двічі платить).
Вір своїм очам, а не … (чужим словам).
Земля чорна, а … (білий хліб родить).
Бережи хліб на обід, а … (слово на відповідь).
II команда
На щедрого Бог посилає гостя, а … (на скупого — злодія).
Праця годує, а … (лінь марнує).
Злого люди заклюють, а … (доброго злижуть).
Корінь науки гіркий, а … (плід смачний).
Нових друзів май, а … (старих не забувай).
Журі підраховує кількість балів.
VII. Бліц-турнір
Назвіть одним словом-іменником іншомовного походження.
I команда
1. Винагорода, яку вручають переможцеві. (Приз)
2. Масове інфекційне захворювання. (Епідемія)
3. Музичний супровід. (Акомпанемент)
4. Льодова гора, що плаває в океані. (Айсберг)
5. Певний режим харчування. (Дієта)
6. Прохід, прокладений під землею. (Тунель)
7. Пристрій для тренування. (Тренажер)
8. Супутник планети. (Сателіт)
9. Пристосування живих організмів до кліматичних умов. (Адаптація)
10. Організація збуту товарів на ринку. (Маркетинг)
11. Живописне зображення Бога. (Ікона)
12. Готель для автотуристів. (Мотель)
II команда
1. Композиція з кольорового скла. (Вітраж)
2. Територіальний різновид мови. (Діалект)
3. Костюмований бал. (Маскарад)
4. Коротка вистава-жарт. (Скетч)
5. Авторський висновок у байці. (Мораль)
6. Руйнування тканини кістки чи зуба. (Карієс)
7. Особа, яка проголошує промову. (Оратор)
8. Дослівний уривок тексту. (Цитата)
9. Втрата людиною чи твариною здатності рухатися. (Параліч)
10. Умовні знаки для секретного письма. (Шифр)
11. Дерев’яний верстат для живопису. (Мольберт)
12. Солі азотної кислоти. (Фосфати)
VIII. Конкурс «Швидко назвати антоніми»
(У разі затримки відповідає наступний гравець.)
Весело – сумно
Мороз – спека
Високий – низький
Білий – чорний
Сміється – плаче Світлий – темний
Важкий – легкий Старість – молодість
Зло – добро
Згадати – забути
Чисто – брудно
Сухий – мокрий
Ворог – друг
Працьовитий – лінивий
Кричати – мовчати
Ніч – день Вечір – ранок
Радісний – сумний Вчора – сьогодні
Шкідливо – корисно Лягати – вставати
Довгий – короткий
Новий – старий
Плюс – мінус
IX. Конкурс «Всезнайки»
Кожна команда отримує аркуш з початком прислів’я, яке треба продовжити.
X. Конкурс «Запитання на вибір»
На дошці розцвіла квіточка з 8 пелюстками. Кожна має свій номер і цікаве мовне запитання на звороті. Представники команд вибирають пелюстки і відповідають на питання, попередньо зачитавши для всіх. Якщо нелегко відповісти, можна 10 секунд, порадитися з командою, тоді відповідати. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Підведення підсумків
Нагородження переможців
Ось і закінчився брейн-ринг. Пройде час, ви станете дорослими і хочеться, щоб ви зростали в ріднім краї, з рідним словом. І ніколи не цурались української мови.
Бо ніхто немає права забувати
своєї мови рідної ніде.
Як ті пісні, які співала мати,
і як своє дитинство золоте.
Питання і завдання для команд.
“Книги – морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.” ( І.Франко ).