Неозначена форма дієслова

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 4 класі на тему "Неозначена форма дієслів"
Перегляд файлу

ТЕМА. Неозначена форма дієслова.

МЕТА. Поглиблювати знання учнів про неозначену форму дієслова, її граматичні форми. Виробляти вміння правильно ставити запитання до дієслів неозначеної форми, розпізнавати ці дієслова серед інших часових форм. Досліджувати сферу вживання дієслів неозначеної форми. Розвивати вміння порівнювати, зіставляти, узагальнювати, розвивати зорову і слухову пам'ять. Розвивати вміння творчо мислити та зв'язно висловлюватись. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

                                                  ХІД УРОКУ,

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

 

Урок сьогодні незвичний, цікавий.

Гостей багато завітало.

Давайте звернемось до гостей

І привітно промовим : «Добрий день!»

 

-   Діти, ви поділені на групи так, як ми вже з вами раніше працювали.  Перш за все давайте пригадаємо девіз кожної групи на уроці:

I. Не просто слухати, а чути.

II. Не просто дивитись, а бачити.

III. Не просто відповідати, а міркувати.

IV. Не просто запам'ятати, а зрозуміти.

- Будемо плідно працювати. А ваші девізи нехай будуть не просто закликами, а перейдуть у дію.

-    Оцінювати свою роботу ви будете самі, за допомогою кружечків різного кольору:

о  зелений - цілком задоволений собою, виконав завдання, зрозумів, запам'ятав;

о  жовтий - частково задоволений, не встиг усе виконати, не запам'ятав;

 о  червоний - не задоволений, не зрозумів, зовсім не виконав завдання.

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

- Запишіть дату  і класна робота.

-    Погляньте на зображення на екрані.

 

 

 

 

- Що перед вами? Які думки, асоціації у вас виникають?  Що у Вас

викликає занепокоєння? Чому природа у небезпеці?

 

-    Складіть п'ятиряддя із словом природа:

Слайд      Природа

                 Прикметник

                Дієслово

                Власне ставлення

                Синонім, асоціація

  • Чому ми тривожимось за природу? Для чого людині взагалі природа?

 

КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

 

Пр ир р ода вт їх хай

Природа рідна - наша втіха,

Тож хай вона не знає лиха.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.

 

-    Погляньте ще раз на свої девізи. Слова якої частини мови в них часто зустрічаються?

-    Сьогодні ми з Вами продовжимо вивчати частину мови - дієслово. А саме пригадаємо ті знання, які ми одержали у третьому класі про неозначену форму дієслова, і поглибимо їх. Отже, тема нашого уроку:

 

Слайд   НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА

 

  • Наші завдання на уроці:

 

Слайд           вчитися визначати дієслова неозначеної форми  за  граматичними  ознаками, ставити до  них запитання

                           утворювати дієслова неозначеної форми від іменників

                           визначати   дієслова    неозначеної    форми    в реченнях

                           будувати речення із дієсловами неозначеної форми

                           збагачувати власний словниковий запас та розвивати своє             мовлення

                           виховувати бережливе ставлення до природи

Очікування.

  • Запишіть свої очікування від уроку на зображеннях листків, жолудів, квіток, метеликів, які є у Вас на партах. Це невеликі часточки природи, які ми з вами, якщо ваші очікування справдяться, прикріпимо на дуб. Це дерево є символічним, адже на території гімназії є дуб, якому 250 років. На сьогоднішньому уроці подивимось, чи зазеленіє він цього року.
  •  

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Експрес-опитування ( складання блок-схеми)   СЛАЙД

 

 

Учень в ролі дієслова задає питання групам.

 - Що таке дієслово? На що вказують дієслова?

На які питання відповідають?

Яким членом речення бувають найчастіше?

З якими частинами мови пов'язані в реченні найчастіше?

Чи змінюється дієслово? Як?

 

-    Ви помітили, що є вільні стрілочки. Ми поступово на уроках будемо додавати до них нову інформацію.

Самооцінка.

 

2.  Малюнковий диктант.

СЛАЙД: зображення трави, зайця, качки, троянди, собаки, метелика, риби, крокодила.

 

 

                         

 

                 

 

                 

 

 

               

 

 

 

Диференційоване завдання. Записати по групах ( завдання на партах у кожної групи).

І гр.. Доберіть і запишіть дієслово на позначення дії, яку виконує предмет. ІІгр. Запишіть назву зображеного предмета та дії, яку він виконує.

Шгр. Запишіть два  дієслова на позначення дій, які виконує предмет.

 ІVгр. Запишіть дієслово, яке вказує на дію, яку предмет не виконує.

Учні кожної групи зачитують кілька записаних дієслів.

Взаємоперевірка в парах.

-    Виправте олівцем орфографічні помилки, якщо вони є.

Самооцінка.

 

3.  Робота в парі.

- Придумайте і скажіть сусіду по парті дієслово, до якого він має дібрати синонім та антонім. Складіть з цим дієсловом речення, встановіть зв’язок слів у реченні.

Самооцінка.

- Молодці. Ви справились із усіма завданнями, пригадали вивчене про дієслово. Рухаємось далі.

 

V.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

 

1. Спостереження за мовним матеріалом.

 

СЛАЙД.

 

Охороняти    природу    і    піклуватися    про    чистоту    навколишнього

середовища - обов'язок кожної людини.

 

- Прочитайте речення. Скажіть, чому це обов'язок?

- Назвіть дієслова у цьому реченні.

- На що вказують ці дієслова?

- Хто виконує дію? Коли?

- Поставте запитання до цих дієслів.

- Отже, це дієслова неозначеної форми, ще їх називають початковою

формою дієслова. Вони не вказують ні на час, ні на особу, яка виконує

дію.

СЛАЙД.

 

 

2. Утворення дієслів.

-    Усно утворіть від дієслів, які у вас записані, такі, що відповідають на питання що робити?

-    Утворіть спільнокореневі дієслова із префіксами на-, по-, пере-, до-. На які питання вони відповідають?

3.-   Письмово   утворіть   неозначену   форму   дієслів   від   наступних іменників:

СЛАЙД:   спів - ... -...

                  хвороба - ... - ...        Коментовано

                  зелень -... -...

                  друг - ... - ...

                  крик - ... - ...                                 Самостійно

Самооцінка. Взаємоперевірка.

 

  • Зверніть увагу на те, як закінчуються записані дієслова. Що ви помітили? Дієслова неозначеної форми мають закінчення —ти, -ть.

 

СЛАЙД.

 

 

 

 

 

4.   Робота з підручником.

- Прочитайте правило і прослідкуйте, чи усе ми сказали про неозначену форму дієслова.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Показати жестами, мімікою, рухами, як тече вода, розквітає квітка, шумить дерево, світить сонце, літають птахи, іде дощ, злива.

 

-    Від кого ж найбільше залежить стан природи та навколишнього середовища? Людина, дбаючи про власний добробут, часто забуває, що своїми діями вона завдає великої шкоди природі.

-    Доберіть дієслова, які вказують на дію, яку виконує людина по відношенню до природи.

СЛАЙД.

 

 

 

-    Подивіться на мої варіанти дієслів і прослідкуйте, що у них спільного.

-    Отже, до дієслів неозначеної форми часто додається частинка -ся, - сь.

 

Усне виконання вправи 90.

 

Аналіз змісту прислів'їв. Визначення в них дієслів, аналіз граматичних ознак цих дієслів.

-    Отже, дієслова неозначеної форми часто вживаються у прислів'ях та прикметах.

 

5. Творче завдання.

- Замініть вислови одним словом або введіть в речення (диференційовано).

СЛАЙД. Слізьми вмиватися

                Плутатися під ногами

                Повісити голову

                Накивати п'ятами

                Пекти раків

Перевірка виконання завдання. Самооцінка.

  • Отже, неозначена форма дієслова часто використовується у фразеологічних зворотах.

 

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.

 

  1. Розвиток зв'язного мовлення.

 

СЛАЙД.

 

 

Завдання по групах:

Ігр. - Складіть речення із словосполученнями берегти природу, поводитись у лісі, дбати про братів наших менших, нищити рослини. Підкресліть дієслова неозначеної форми, від інших використаних дієслів утворіть неозначену форму.

Пгр. - Складіть правила поведінки в лісі, використовуючи дієслова неозначеної форми та заперечну частку не.

Шгр. - Складіть текст-розповідь за початком : «Одного разу хлопчик пішов погуляти в ліс з друзями...», використовуючи дієслова неозначеної форми. Від інших використаних у тексті дієслів утворіть неозначену форму.

 IV гр.. — Складіть текст-міркування «Чи потрібно оберігати природу?», використовуючи дієслова неозначеної форми, від інших використаних дієслів утворіть неозначену форму.

 

Перевірка виконаної роботи. Зачитують представники кожної групи. Самооцінка.

 

2.  Творче завдання «Закінчи прислів'я».

По групах.

СЛАЙД.     І. Краще добре робити, ніж гарно...

                    II. Хто хоче збирати, мусить добре ...

                    III. Життя прожити — не поле...

                    IV. Краще не обіцяти, як слова не...

Перевірка виконаної роботи. Самооцінка.

 

3. Гра «Влови дієслово».

На екран проектується уривок тексту, який озвучується (із серії навчальних програм ).

  • Вловіть дієслова неозначеної форми. Назвіть.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

 

 СЛАЙД.                   НЕОЗНАЧЕНА ФОРМА ДІЄСЛОВА

                  ВКАЗУЄ  ВІДПОВІДАЄ  ВЖИВАЄТЬСЯ  ЗАКІНЧУЄТЬСЯ

- З якою формою дієслів ми сьогодні ознайомились?

- На що вказують дієслова неозначеної форми?

- На які питання вони відповідають?

- Чи змінюються ці дієслова за часами і числами?

- Де найчастіше вживаються?

- Чим закінчуються ці дієслова?

- Якими дієсловами ви охарактеризуєте наш урок?

СЛАЙД.                       Я

 

               ЗНАЮ        ЦІНУЮ         ВМІЮ

  • Чи справдились ваші очікування?
  •  

VI. Домашнє завдання.

  • Виконайте вправу 91: утворіть дієслова неозначеної форми, позначте корінь у словах, з двома дієсловами складіть речення.

СЛАЙД

 Вам у походи ходити

 І мандрувать, любі діти.

 Вмійте ж природу любити,

 Кожній стеблині радіти.

 В полі, у лісі, над яром –

 Квіти, дерева і трави.

 Цвіту не вирви задаром,

 Гілки не втни для забави.

 Оберігайте ж повсюди

 Шлях і стежиночку в гаї,

 Все те окрасою буде

 Нашого рідного краю.

 

doc
Додано
13 березня 2019
Переглядів
4559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку