Конспект уроку з українськоїмови
«Зміни пригосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-,- цьк-,зьк- та іменників із суфіксами
–ств(о), -зтв(о),-цтв(о).Тренувальні вправи»
Тема:Зміни пригосних при творенні відносних прикметників із суфіксами – ськ-, - цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами –ств(о), -зтв(о),
-цтв(о).Тренувальні вправи.
Мета: повторити вивчене про зміни пригосних при творенні відносних прикметників із суфіксами – ськ-, - цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами –ств(о), -зтв(о), -цтв(о); формувати вміння правильно вимовляти і записувати слова, які зазнають змін; розвивати увагу, логічне мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до славного минулого нашої Батьківщини.
Тип уроку:урок повторення, узагальнення і систематизації знань
Епіграф до уроку:
Козацькому роду нема переводу
Перебіг уроку
І. З’ясування емоційної готовності до уроку (побажання)
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку(слайд 1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Вгадай за найменшою кількістю підказок про кого йде мова.
- Сильні ,кремезні,мужнічоловіки.
- Завжди стояли на захистіукраїнських земель.
- Їхнєжитлоназивали куренем.
- В їхніхпоселеннях не буложінок.
- Місцеїхньогопроживання- ЗапорізькаСіч.
Відповідь:козаки
2.Бесіда з учнями
- Що ви знаєте про козаків?
- Розкажіть про їх одяг та звичаї.
3.Поділ класу на групи за кольорами козацьких шапок.
-1-
4. Слово вчителя
Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде проті славні часи, коли козацькі чайки вільно і без перешкод мандрували морями-океанами,коли
козацькі пісні лунали із заходу до сходу, із півночі до півдня, коли козацькі клейноди розвівалися по всіх близьких і далеких куточках світу.
Поверталисякозаки з нелегкого походу. Важкоюбула дорога додому, але радістьзігріваласерця, боблизькимибулирідні береги. І раптомпобачивстерновийправоручострівець. Скількиразів тут проїжджали, ніколинічого не помічали. Що за диво? Вирішилиперевірити.
Щойновисадилися на острів - зрозуміли, щовін тут не один, їхкілька, і вони не схожіні на якіінші. Тут життякипить, вирує,міниться, виграє і... скількивсьогонезвичного - не перелічити.Зрозуміликозаки, щопотрібно на деякий час залишитися і вивчити все, щопобачать, пізнати все, щовідкриють на цих диво-острівцях.
Минув час. Повернулисякозакидодому та розповіливсім про своївідкриття. Багато охочих буловідвідатицікраї.
Згодомусіострівціотрималиназви. Відтоді батьки вважають за честь відправитисюдисвоїхнащадків.Маємотакучудовунагоду і ми з вами. Хоч і пройшло з того часу багато зим і літ ,але те ,щовипочуєте,побачите,відриєте,пригадаєте на островах, стане вам у майбутньому у великійпригоді.
На кожному острові вас чекаєзавдання і конверт ,якийвивідкриєте аж на останньомуострові.
IV. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних наукових ідей
1 острів «Теоретичні пороги»
Символи відзнаки державної і військової влади у козаків називалися клейноди.
До них належали гетьманська булава, бунчук, стяг, печать, пернач,
-2-
корогви, литаври, значки. Вони зберігалися з великою пошаною. Військові клейноди належали всьому війську і вручалися обраній на відповідну військову посаду старшині. На сьогоднішньому уроці ви теж отримаєте один із символів влади - булаву, але вона була понівечена в бою, тому ваше завдання її відновити.
Учні отримують картки у вигляді козацької булави, але розрізаної на дві частини. На одній написані приголосні, а на іншій — суфікси.
г, ж, з + -ськ- = -зьк-
+ -ств- = - зтв-
к, ч, ц +-ськ- = -цьк-
+-ств- = -ЦТВ-
х, ш, с + -ськ-= -ськ-
+-ств- = -ств-
Школярі мають поєднати частинки булави, щоб вийшов алгоритм зміни приголосних (слайд 2)
Якщо правильно виконали завдання, вчитель вручає конверт, у ньому два прийменники«У», «З» і нагадує учасникам, що подивитися на його вміст вони зможуть ,коли всі етапи гри будуть пройдені.
2 острів «Влучні постріли»
Про високу військову майстерність козаків слава розходилася по всьому світу. Запорожці вміли гарно стріляти, мали чітку військову тактику та підготовку, знали, як користуватися різною зброєю. Могли легко захопити фортецю, маневрувати під час наступу, бути непоміченими у розвідці. Сьогодні і ви позмагаєтеся у влучності, але не зброєю, а словами (слайд 3)
Вставте потрібні суфікси. У кожному рядку підкресліть зайве слово
-3-
Учні отримують слово «Батьківщина»
3 острів «Козацька кашоварня»
Здавна козаки славилися не лише своєю бойовою майстерністю, силою, вправністю. Вони мали гостре, несхибне око, розумні голови. А ще любили і вміли смачно готувати. Улюбленою стравою був куліш.
Ми сьогодні теж попробуємо зварити його,але з мовних інгредієнтів:
іменників та суфіксів(слайд 4)
І група – утворити прикметники за допомогою суфікса –ськ-.
Сиваш, Запоріжжя, Збараж, Галич, чех, казах, Овруч.
ІІ група – утворити іменники за допомогою суфікса –ств-.
Козак, жінка, чумак, птах, товариш, парубок, ткач.
Учні отримують слово «Одна»
Найспостережливіші,наймудріші козаки ставали дозорцями. На їхні плечі лягала найбільша відповідальність: розвідати дорогу ,перехитрити ворога і провести козаків безпечним шляхом. Сьогодні ви зможете перевірити свою пильність. Ваше завдання:прочитати та відредагувати написане, пояснюючи суть помилки за допомогою правил(слайди 5,6)
Найбільш багаті місця рибної ловлі знаходились у гирлі притоки Дніпра. В дніпровзький і бугський лимани козакство виходило через запорожську протоку. Там ловилась часто гіганська риба.
Учні отримують слово «Кожного»
Серед запорозького козацтва існувало таке таємниче, овіяне легендами явище, як характерництво. Характерниками були козаки, які володіли екстрасенсорними та паранормальними здібностями: телепатією, ясно- баченням. Ви потрапили на їхній острів, тому виконати завдання буде нелегко
-4-
— наші козаки-характерники постаралися вас заплутати.
Виконати тестові завдання
т1 група
1. Укажіть рядок іменників, від яких можна утворити прикметники із суфіксом –зьк-.
А Кавказ, Збараж, Франція.
Б Каховка, Вижниця, Дрогобич.
В Мекка, Сиваш, Карпати.
Г Хортиця, Цюрих, Люксембург.
2. Визначте рядок, у якому допущено помилки при творенні слів-іменників з суфіксом –ин(а) від прикметників на
–ськ(ий), -цьк(ий).
А Житомирщина, Луганщина, Кіровоградщина.
Б Харківщина, Львівщина, рекрутчина.
В Рівненщина, Миколаївщина, Васильківщина.
Г Одесьчина, Сумччина, Полтавччина.
3. Кінцеві звуки твірної основи [х],[ш],[с] перед суфіксами –ськ-, -ств- змінюються на :
А –цьк-, -ств-.
Б –зьк-, -зтв-.
В –ськ-, -ств-.
Г –ськ-, -зтв-.
4. Укажіть рядок, де прикметники, утворені від іншомовних слів – винятки.
А Птаство, козацтво;
Б бузький, купецтво;
В матроський, сивашський;
Г цюрихський, казахський.
-5-
5. Встановіть відповідність між словами-іменниками і суфіксами, які слід писати при додаванні суфікса –ськ- у прикметниках.
А Викладач, кріпач. 1. –зьк-
Б Волох, Залісся. 2. –цьк-
В Водолаз, Париж. 3. –ськ-
Г Лохвиця, Марганець.
Д Калуш, Золотоноша
2 група
1. Укажіть рядок іменників, від яких можна утворити прикметники із суфіксом –зьк-.
А Волга, Дрогобич, Кривий Ріг.
Б Гамбург, Острог, Париж.
В Дамаск, Лейпциг, Буг.
Г Лютіж, Калуга, Кременчук.
2. Визначте рядок, у якому допущено помилки при творенні слів-іменників з суфіксом –ин(а) від прикметників на –ськ(ий), -цьк(ий).
А Донеччина, Київщина, Галичина.
Б Німеччина, кріпаччина, Вінниччина.
В Рекрутчина, Черкащина, Луганщина.
Г Херсонщина, Хмельниччина, солдатчина
3. Кінцеві звуки твірної основи [г],[ж],[з] перед суфіксами –ськ-, -ств- змінюються на :
А –цьк-, -цтв-.
Б –ськ-, -ств-.
В –зьк-, -зтв-.
Г –цьк-, -ств-.
4. Укажіть рядок, де прикметники, утворені від іншомовних слів – винятки.
А Кавказький, жіноцтво;
-6-
Б цюрихський, казахський;
В читацький, запорізький;
Г норвезький, словацький.
5. Встановіть відповідність між словами-іменниками і суфіксами, які слід писати при додаванні суфікса –ськ- у прикметниках.
А Кривий Ріг, Запоріжжя. 1. –цьк-
Б Кременчук, Бахмач. 2. –ськ-
В Павлиш, Волох. 3. –зьк-
Г Токмак, Овруч.
Д Острог, Новий Буг.
Учні отримують слово «Нас»
Із слів, які отримали учні після виконання кожного завдання, необхідно скласти речення і розкрити його зміст у формі звернення сучасних козаків до своїх побратимів із минулого(« У кожного з нас Батьківщина одна»)
V. Підсумки.
Розкрийтезмістепіграфа «Козацьому роду нема переводу».
Сьогоднішня наша мандрівкакозацькими островами не тількипоглибилавашізнання з мовної теми ,а й допомоглащебільшедізнатися про козацькежиття, гіднеподиву і захоплення
Рефлексія.
-У народі кажуть: « Слава не поляже ,а розкаже».Розкажіть про свої досягнення на уроці,що вдалося ,а з чим не впоралися.
Оцінювання.
VI. Домашнє завдання:
+