Прикметник як частина мови

Про матеріал
План-конспект уроку для 3 класу з української мови. Тема: Прикметник як частина мови.
Перегляд файлу

План конспект уроку української мови

Тема. Прикметник як частина мови

Мета: поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні; формувати вміння доречно вживати прикметники; вчити впізнавати прикметник за питаннями; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення учнів; виховувати любов до  природи.      

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1 Мозковий штурм

— Яку частину мови вивчали на попередніх уроках?

 — Яка роль іменника у нашому мовленні?

   Яких родів бувають іменники?

— Іменник є дуже важливою частиною мови, бо він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками?

   А які ще частини мови ви знаєте?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2.1 Розповідь

 Діти! Сьогодні у нашому класі незвичайний урок. Я запрошую вас вирушити у цікаве далеке плавання казковим кораблем до країни Граматики. По дорозі нам траплятимуться і загадки, і вірші, і лічилки. Ми побачимо великий і чудовий острів Прикметник, а поруч з ним ще й    підводні рифи, айсберги, порти. А кінцевою метою плавання стане Бухта Досягнень. Отож, щасливої дороги! 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

— Послухайте вірш. Які ознаки може називати прикметник?

Що прикметник означає?                      і про місяць, і про сонце,          

 Він прикмети називає –                         ще й загляне у віконце. 

всі прикмети визначає.                           Всі ознаки добре знає,

Розуміється на всьому:                           слово точне добирає -

на великому й малому,                             їх багато дуже має.

який смак в кого буває,                            Коли хтось про щось спитає,    

і за кольором впізнає,                               тут же він відповідає:

і за розміром і віком,                                -Яка мама? - Добра, щира,

яким стане чоловіком,                            і привітна, співчутлива..

почуття він розпізнає,                            -Який тато?- Сильний, мужній,

про характер думку має,                         гарний, чуйний, дужий…

про красу і про вроду,                               Всіх ознак не перелічиш.

про навколишню природу,                      Перевір, якщо лиш хочеш.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

4.1 Каліграфічна хвилинка

Пів-Острів Каліграфії.
- Увага! Наш корабель піднімає вітрила!
Ой, що це? Каліграфічний центр цього острова пропонує нам отримати пропуск на подальше плавання. Для цього ми повинні дуже красиво та охайно написати  з’днання букв і сформувати речення.


4.2 Робота з підручником

Сьогодні саме Прикметника ми будемо детальніше вивчати. Прикметники характеризують предмет, описують його, але не називають. Ось який вірш принесла нам сьогоднішня  гостя Морфологія.

Прикметник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі.
Прикметник – це частина мови
Без неї нам не обійтись.
То вслухайтесь у слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.

  1.     Вправа 294 (с. 123).

— Розгляньте малюнки. Прочитайте слова.

— Запишіть іменники — назви предметів, які зображені на малюнках, та подані до них слова-ознаки.

  1.     Колективна робота.

Заучування правила (с. 123).

— Які саме ознаки визначає прикметник?

прикметник

                ознака предмета   який? яка? яке? які?

 

колір  смак  розмір  форма  матеріал

Прикметник виражає ознаку предмета. Він зв’язаний з іменником. Пиатння потрібно ставити від іменника до прикметника.

  1.     Робота над віршом

До речі, ми підливаємо  до пів-ова Віршованого. Завдання від його жителів таке: прослухати вірш, та оплесками відшукати прикметники у тексті.

Про найкращих
Найкращі пташенята
В сонливої сови.
Найкращі травенчата
В шумливої трави.
У вітра – найспритніші
Веселі вихорці.
У сонця найясніші
Гарячі промінці.
У річки голубої -
Струмочки гомінкі
В дороги степової.
Стежиночки в’юнкі
Лиш райдуга у небі
Не вихваля синів -
Такі вони у неї
Що  не потрібно слів.
Аж 7 найяскравіших,
Аж 7 найвеселіших,
Аж 7 найкрасивіших,
На світі кольорів.(Т.Коломієць)

     Як ви вже побачили, саме прикметники розфарбовують наше мовлення у чудові кольори і роблять його ще й емоційним.
Проте, ознака буває різною. Вона може визначати ще й розмір, форму, смак, запах, матеріал того, чи іншого предмета.


Фізкультхвилинка.

Ми руками помахаєм,
Вітерця всі попрохаєм
Хай подує вліво, вправо.
Щоб спочити учням вміло
Парус хоч у нас маленький,
Але високий, не низенький.
Набрались сил- і знову всі вперед,
Нам хвилі допоможуть без торпед.

  1.     Словниково-творчий диктант

То як ви вважаєте, щоб текс став кольоровим , яскравим, мальовничим, яка частина мови повинна допомагати?
(прикметник) Саме тому їх багато у загадках, віршах, казочках, прислів’ях.

Наступна наша зупинка Загадкова нам потрібно відгадати загадки, до слів-відгадок дібрати якомога більше прикметників і утворити речення.

                  

  1.     Червоний колір, солодкий смак.

          Кам’яне серце. Чому то так? (Черешня).

 

      2) Стоять у лузі сестрички,

           Золотенькі очі, біленькі вії. (Ромашки).

 

      3)  Маю плаття зелененьке,

            Гнучкі, ніжні віти,

            Білу кору, стан тоненький…

            Як я звуся, діти? (Береза). 

 

        4) На городі він росте –

    Сонце ясне, золоте,

    Жовте око, жовті вії,

    Та чомусь воно не гріє. (Соняшник).

 

-         Наш корабель вирушає далі.

-         Як ви думаєте, чому від разу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови? ( Бо іменник завжди  пов’язаний  з прикметником). Дійсно, вони дуже часто зустрічаються і встановлюють між собою дружні зв’язки.

-         Щоб іменник гарним, яскравим зробити, треба з прикметником його подружити. Це ми зараз і зробимо.
Але на нашому шляху перешкода – мілина.
Щоб не сісти на неї і прибути у Порт Загадковий нам потрібно розгадати ребус:(на дошці)

Хто  це діти? (Сова)
Мудрій сові о вечірній порі
Є чим зайнятись в старому дуплі.
Йде підготовка нічного польоту
Заздрість стане і вертольоту.

-         Випишіть з даної лічилки словосполучення «іменник + прикметник» і зачитайте їх.

Будьте уважні, адже на нашому шляху риф Підручник! А це значить, що зараз прийшов час попрацювати з підручником.

  1.     Вибіркове письмо(Вправа 295, с.123)

- Прочитайте текст .

- 1й варіант виписує всі прикметники з 1 абзацу, поставити запитання.

- 2й варіант виписує всі прикметники з другого абзацу вправи, поставити запитання.

6)  Творча робота

- Попутний вітер жене наш кораблик все далі і далі. Та ось попереду айсберг Образний. Отож, давайте спробуємо і тут дати собі раду (на дошці)
Сильний, як…
Міцний, як…
Гарна, як…
Хитрий, як …
Злий, як …
(малюнки: лис, ведмідь, дуб, квітка, вовк).

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Гра «Удоскональ твір»

— Миколка написав твір. Ось він.

Ліс. ... вечір. У ... ... кожухах сплять ялинки. ... замети вкрили ... пеньки та ... листя. Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.

 (Зимовий, білих, пухнастих, снігові, старі, осіннє, голодні, лісової)

 — Чи сподобався вам Миколчин твір?

— Що потрібно додати, щоб він став кращим?

— До якої частини мови належать ці слова?

— Запишіть утворений текст, додаючи слова з довідки.

VI Підсумок уроку
- Ось і закінчилась наша кругосвітня мандрівка. Ми дуже хороше попрацювали і можемо пишатися нашими здобутками.
Бо учні нашого класу активні, творчі, розумні, енергійні, самостійні, артистичні, веселі, талановиті та ін.
(Діти допомагають вчителю дібрати все більше якостей)

Висновок: усі ознаки називає
                   прикметник як частина мови.
                   І жодної не обминають
                   слова ці, справді пречудові.                                  
 
А для учнів у мене особливе побажання-бути гідними громадянами своєї рідної Батьківщини.
Урок закінчений. Дякую за увагу!

VIII. Домашнє завдання

Вправа 296, с. 124.

 

 

docx
Додано
10 листопада 2023
Переглядів
392
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку