конспект уроку з української мови для 6 класу нестандартної форми проведення (ділова гра), з використанням розвивального завдання-гештальту, методів та прийомів розвитку критичного мислення, інтерактивних технологій. Автор - Ядута Л.В.
Комунальна організація (установа, заклад)
«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7
Шосткинської міської ради в Сумській області»
Українська мова. 6 клас.
ПРИКМЕТНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ
Учитель української мови та літератури
Ядута Любов Володимирівна
Тема: Прикметник як частина мови
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник, удосконалювати вміння застосовувати набуті знання на практиці, формувати у школярів навички використання прикметників у власному усному і писемному мовленні, орфографічні вміння; розвивати мовленєно-комунікативні здібності, уміння аргументувати свою відповідь, підприємницьку й інформаційну компетентності, логічне мислення, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас економічними термінами; виховувати почуття відповідальності, підприємницькі та бізнесові якості.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, вмінь і навичок.
Форма проведення: ділова гра – засідання бізнес-клубу.
Обладнання: картки із завданнями, презентація, відеоролик О.Авраменка «Купляти чи купувати», сигнальні картки, словничок економічних термінів, бланки самооцінювання «Банківський рахунок», «Похвальний лист».
Методи, прийоми роботи: евристична та узагальнювальна бесіди, лінгвістичне повідомлення та пояснювання, паперові стрічки з афірмаціями, міні-тренінг «Подаруй усмішку», лінгвістичний експеримент, інтерактивні вправи «Займи позицію», «Незакінчене речення», асоціативний ряд, сенкан.
Інноваційна ідея: нестандартна форма проведення, розвивальні завдання-гештальти, методи та прийоми критичного мислення, інтерактивні технології.
Міжпредметні зв’язки: економіка, література.
Очікувальні результати. Учні/учениці:
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, соціальні та громадянські компетентності, уміння вчитися упродовж життя, загальнокультурна грамотність, підприємливість.
ПЕРЕБІГ УРОКУ.
Організаційний момент. Створення сприятливого мікроклімату.
Привітання. Міні-гренінг «Подаруй усмішку».
Перш ніж ми почнемо роботу, подивіться один на одного, усміхніться, адже усмішка – це символ оптимізму, добра й віри у все найкраще. Бажаю вам хорошого настрою, цікавої, плідної роботи на уроці, також високих оцінок.
Мотивація начальної діяльності учнів.
Прийом «Афірмації».
Зимові свята й канікули завершились. Утім, щоб піднесений настрій залишився з вами, хочу подарувати вам ось такі маленькі серпантинчики. Прочитайте вислови, записані на них. Сподіваюсь, ці слова допоможуть вам не лише плідно й натхненно потрудитися на сьогоднішньому уроці, а й, можливо, стануть у нагоді в інших життєвих ситуаціях.
Орієнтовні вислови-афірмації.
☺ Секрет мого успіху – це віра в свої сили. Я вірю в силу свого розуму!
☺ Я зацікавлений у роботі на уроці, адже її результат точно знадобиться мені в житті.
☺ Я хочу спробувати на уроці щось нове. Раптом це буде ключем до мого щастя!
☺ Сьогодні я стану кращим, ніж був учора.
☺ Я працюю сумлінно і матиму хороший результат, бо по іншому бути не може.
☺ Я зроблю маленький крок у важкій справі. Потім ще крок, і ще… Таким чином я подолаю цю вершину.
☺ Я не боюся помилятися, адже успіх – це рух від невдачі до перемоги. Я знайду нагоду проявити себе і буду діяти, незважаючи на сумніви, страх чи незнання.
Повідомлення теми й мети уроку.
Сьогодні у нас не звичайний урок, а засідання бізнес-клубу. Для того щоб почати власний бізнес, потрібно тільки дві речі – бажання та ідея. Без бажання у вас нічого не вийде, а без хорошої ідеї бізнес не буде ефективним. Наша бізнес-ідея – це прикметник як самостійна частина мови, матеріал про який я вам пропаную ретельно повторити, закріпити отримані знання. Вивчення сьогоднішньої теми сприятиме підвищенню культури вашого усного й писемного мовлення.
Актуалізація опорних знань.
Жоден підприємець не здатний працювати плідно, не знаючи мови, не володіючи нею. Мовні знання дають змогу підтримувати контакти з діловими партнерами, вести облік виконаної роботи, правильно оформлювати документи.
На ринку праці дуже дорого цінують знання, які ви безкоштовно отримуєте в школі щодня. Проте сьогодні ви будете не просто учнями, а бізнес-початківцями, і я платитиму вам кошти-бали за знання, переказуючи їх на ваші «банківські рахунки» (бланки-самооцінювання). У кінці уроку ми дізнаємось імена найбагатших бізнесменів класу.
(Учитель роздає учням індивідуальні бланки-самооцінювання. Протягом уроку 6-класники виставляють туди бали за виконані завдання).
Асоціювання. Скласти асоціативний ряд якостей-прикметників бізнесменів.
П – привітні, порядні
Р – розумні
И – ініціативний
К – кмітливі
М – молоді
Е – ерудовані
Т – толерантні
Н – неординарні
И – інноваційні
К – компетентні
Формування умінь і навичок на основі здобутих знань.
На засідання нашого бізнес-клубу я запросила своїх менеджерів – спеціалістів з управління.
Презентація випереджального завдання.
Лінгвістичні повідомлення «Морфологічні ознаки прикметників», «Правопис прикметників» бізнес-плани (ментальні карти).
Аукціон знань.
Дайте відповіді на питання. Відповідає той, хто першим піднімає сигнальну картку. Інші, за умови неправильної відповіді, піднімають свої сигнальні картки і доповнюють відповідь. За правильну відповідь та доповнення – 1 бал.
Орфографічна розминка. При складанні бізнес-планів від початківців вимагається знання правопису. Вставити пропущені букви та розкрити дужки.
Підпр..ємець, управлін..я, кр..дит, тел...фон, акц…онер. кап..тал, акц..я, ін…вестиція, дол…ар, нац.(валюта), ощад(банк), економ..ка, реалізац..я, ціно(утворен..я), якіс..ний, б..знес
Правильність виконання завдання учні визначають за допомогою взаємоперевірки.
Евристична бесіда.
На партах у вас міні-словничок економічних термінів. Дізнайтеся за його допомогою значення невідомих для вас слів.
Сенкан.
Усе наше життя складається з продажу та купівлі, але не все можна купити за гроші. Є те, що не продається. А що саме? (дружба, любов, знання, здоров’я). Складіть сенкан із одним із слів.
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
Поміркуйте, яке слово вживати правильно «купляти» чи «купувати»?
Демонстрація відеоролика.
Перегляньте відеоролик О.Авраменка «Купляти чи купувати», котрого з цих слів треба уникати в своєму мовленні.
Завдання-гештальт.
Кожен бізнесмен повинен любити свою справу, свою країну. За допомогою прикметників, кольоровими словами, витчіть Україні мережку доби.
Фізхвилинка «То не є проблема».
Бізнесмени піклуються про своє здоров’я, відвідують не тільки фітнес клуби, а й проводять фізхвилинки на робочому місці.
Лінгвістичний експеримент.
Виконайте термінове замовлення на опрацювання робочих матеріалів.
Спишіть. Замість крапок поставте пропущені прикметники, користуючись довідкою.
… сонце почалось підніматися десь далеко за лісом і його … світ слався по снігу, а на опушених інеєм … гілках стрибало його … проміння, висвічуючи то …, то … іскорками. Наче зачарований велетень стояв ліс, опушений ввесь … інеєм. У ньому було тихо, … повітря від … морозу загасло, а не ворухнеться – … . Хто б втерпів би замилуватися, не зупинитись, щоб помилуватись тієї … красою.
Довідка. Ясне, червоний, високих, жовто-зеленими, червоно-синіми, білим, сонячним, холодне, лютого, чисте, прозоре, чарівною.
Зіставте подані і записані у зошиті тексти. Яка роль прикметників? До виділених слів доберіть синоніми та антоніми. Розберіть морфологічно 2 прикметники.
Робота в групах.
Кожному поважному бізнесмену потрібно рекламувати свої товари. Реклама повинна бути стислою, чіткою, влучною.
Завдання.
Редагування.
Увага! На е-мейл нашого клубу надійшов лист від фірми «Лінгвістика» із проханням допомогти їй зредагувати словосполучення.
По заказу – на замовлення
По закону – за законом
По порученію – за дорученням
По своїй волі – з власної волі
По проханню – на прохання
Рольова гра «Інтерв’ю». Робота в парах.
Ви кореспондент шкільної стіннівки. Складіть 4-5 питань і візьміть інтерв’ю в успішного бізнесмена нашого міста, країни.
Самооцінювання навальної діяльності.
Заповнити Похвальні листи тим учням, які на вашу думку працювали найкраще.
Узагальнююча бесіда про прикметник.
Підрахуйте свої бали. Підсумуймо, чи досягли ви бажаного.
Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Ми добре попрацювали. Сподіваюсь, що сьогоднішня робота згодиться вам у майбутньому. Можливо, хтось із вас, досягнувши успіху в обраній справі, колись із гідністю представлятиме українських підприємців на міжнародній бізнес-арені. Щасти вам.
Домашнє завдання.
Написати есе «Якби я став бізнесменом», увівши до нього прикметники або скласти сенкан зі словом «бізнесмен».
ДОДАТКИ
Міні-словничок економічних термінів.
Акціонер – а., чол. Власник акції, член акціонерного товариства
Акція — ї., жін. Цінний папір, що свідчить про те, що його власник вніс у підприємство та має право на участь у справах і прибутках цього підприємства.
Аукціон — у, чол. Прилюдний продаж товарів, майна, причому власником стає той, хто дає за них найбільшу суму.
Бізнес — у, чол. Комерційна підприємницька діяльність.
Економіка — и, жін. 1. Сукупність виробничих відносин. 2. Господарче життя, стан господарства (країни, району). 3. Наукова дисципліна, що вивчає матеріальну сторону фінансово-господарської діяльності якої-небудь галузі господарської діяльності.
Інвестиція — ї, жін. Економічне вкладення, вклад.
Капітал — у, чол. Значна сума грошей.
Кредит — у, чол. Надання у борг матеріальних цінностей, грошей; позика.
Підприємець — я, чол. Людина, яка володіє здібностями для організації процесу створення товарів і послуг з метою отримання прибутку.
Ціноутворення — я, с. Установлення ціни на товари.
Аркуш доби «Словесна мережка України»