Урок " Зміни приголосних при творенні слів"

Про матеріал
ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні іменників із суфіксами -ин- від прикметників на -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників на -ств-, -зтв-, -цтв-; формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова, які зазнають змін; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

1

Дата проведення : 23 листопада2018 року

Клас: 6 –В

Учитель: Г.М. Поволоцька

Урок23

Зміни приголосних при творенні слів

Мета: ознайомити учнів зі змінами приголосних при творенні іменників із суфіксами -ин- від прикметників на -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників на -ств-, -зтв-, -цтв-; формувати вміння правильно вимовляти й записувати слова, які зазнають змін; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідної мови.

Очікувані результати: учні знають основні способи словотвору; приголосні, що зазнають змін при суфіксальному словотворенні; знаходять їх у слові, правильно проводять зміни.

Обладнання: підручник, таблиця, «Зміна приголосних звуків при додаванні суфіксів -ськ-, -ств-», дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

Епіграф до уроку:

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

Н.Рій

 

  • I. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку.

"Малюнкове вітання". Прикріплюю на дошці смайл "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Million_Dollar_Smilies.jpg

  • Пропоную учням обрати "Смайл уроку"серед запропонованих.

C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\ist2_3636039-smilies.jpg

«Психологічна настанова». «До успіху».

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

  •  

Проблемне питання.

 Для чого необхідно знати орфограми?

  • II.              Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Тренувальні вправи.

1) У словах вставте пропущені літери. Поясніть свій вибір.

Вухо — у ву..і — ву..енько; летіти — ле..у; сонце — соня..ник; торік — торі..ній.

2) Поясніть процес зміни букв у суфіксах.

Ткач — ткацький, викладач — викладацький; птах — птаство, товариш — товариство.

  • III.              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1) Зміни, що відбуваються при творенні іменників із суфіксом -ин(а).

2) Зміни, які відбуваються в словах, утворених від іменникових основ, що закінчуються на [к], [ч], [ц].

3) Зміни, які відбуваються при словотворенні за допомогою суфіксів -ськ-, -ств-.

2. Опрацювання таблиці «Зміна приголосних звуків при додаванні суфіксів -ськ-, -ств-».

3. Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу ( стор. 60 – 62)

2) Виконання вправ і завдань ( впр. 147(усно), 149)

4. Тренувальні вправи.

1) До поданих слів доберіть спільнокореневі й форми того самого слова так, щоб відбулось чергування приголосних.

Крига, біг, успіх, круг, дух, фартух, рух, дах, горіх, запах, сполох, свекруха, муха, втіха, заслуга.

2) Утворіть словоформу давального відмінка від поданих іменників. Підкресліть орфограму «Чергування приголосних».

Естетика, критика, кібернетика, космонавтика, техніка, мука, класика, лірика, електрика, перука, діжка, логіка, фонетика, тітка, сусідка.

3) Від поданих іменників утворіть прикметники.

Рік, віник, молоко, парубок, чоловік.

4) Уставте пропущені літери. Поясніть правопис слів. Позначте орфограму. Виділіть суфікси.

Вороне..кий, францу..кий, кременчу..кий, солда..кий, турис..кий, нью-йор..кий, гре..кий, дослідни..кий, велетен..кий, оде..кий, пта..во, аген..во.

5) Від поданих іменників утворіть прикметники.

Комендант, гігант, турист, інтелігент, танкіст, альпініст, протестант, практикант, студент, Рига, Волга, Миргород, Запоріжжя.

6) Від поданих іменників — назв національностей утворіть відносні прикметники.

Румун, росіянин, українець, казах, калмик, грек, чех, француз.

  • IV.              Закріплення знань, умінь і навичок

1. Тренувальна вправа.

Визначте спосіб творення поданих слів.

Батьківський, чорненький, гарненький, зубастий, соковитий, доньчин, кислуватий.

2. Проблемне завдання.

Знайдіть помилку в розподілі слів на групи за способом словотвору.

Праворуч, пліч-о-пліч, гостроокий, землекоп;

прадавній, предобрий, обчислити, прадід;

громовий, білявий, сестриця, мамин;

по-людському, безутомний, настільний, приморський.

3. Робота в парах “Знайди відповідь”

1. Словотвір – це:

ж) творення граматичних форм слова;

з) розділ мовознавства, що вивчає способи творення слів;

и) розділ мовознавства, що вивчає словниковий склад мови.

2. Словотворення – це:

ж) зміна форми одного й того самого слова;

з) відмінювання слова;

и) розбір слова за будовою;

і) процес утворення слова.

3. При творенні прикметників із суфіксом –ств- кінцеві звуки основи змінюються так:

о)    г  + -ств-          -ств-,    к   +  -ств-          -зтв-,    х   + -ств-         -цтв- ;

п)        г    + -ств-           -цтв-,   к   + -ств-           -ств-,     х  + -ств-         -зтв-;

р)      г     + -ств-          -зтв-,     к   + -ств-          -цтв-,     х   + -ств-        -ств-.

4. При творенні прикметників за допомогою суфікса –ськ- кінцеві звуки основи змінюються так:

к)   ч   + -ськ-         -цьк-,    ж  + -ськ-         -зьк-,    ш  + -ськ-         -ськ-,

л)   ч   + -ськ-         -ськ-,    ж   + -ськ-        -цьк-,    ш  + -ськ-        -зьк-,

м)   ч   + -ськ-        -зьк- ,    ж  + -ськ-        -ськ- ,    ш  + -ськ-        -цьк-.

5. Позначте слово, у якому на місці пропуску пишеться ч:

а) Гали..ина,

б) Доне..ина,

в) Миколїв..ина.

 

  • V.              Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал стор. 60-62

2) Виконати вправу 153

  • VI.              Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

 Що на уроці мені здалося важким?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2019
Переглядів
14331
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку