Урок №3 Дата_____________
Тема. Прийменник як частина мови. Займенник
Мета. навчальна: повторити загальні відомості про прикметник і займенник як самостійні частини мови; їх роллю у мовленні, вчити розпізнавати займенники та прикметники як в усному так і в писемному мовленні;
розвивальна: розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення;
виховна: виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація.
II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.
Слово вчителя.
Бліц-опитування.
Проблемне питання: Отже, давайте з вами подумаємо, а чи може існувати іменник без інших частин мови? Чому?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми повторемо ще дві частини мови.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання 1. Подивіться на пари слів, чи бачите ви якусь різницю?
Золотий ланцюг – золоті руки.
Залізна борона – залізна воля.
Паперовий кораблик – паперова душа.
Пояснення учнів та корегування вчителя при необхідності.
Завдання 2. Спишіть вірш та підкресліть в ньому іменники з прикметниками.
Волошкові очі у моєї мови.
В тих очах відбито калиновий жар.
І блакить небесна, й спалах колосковий,
І Дніпра могуча, праведна душа.
Це вона світилася у мою колиску,
Щоб я гінко ріс, до сонця виростав.
Як забути можна мову українську,
Ту, що нам, як матір, рідна і свята?
Солов’їний голос у моєї мови:
В ній бринить зажура, радощі і гнів,
І козацька дума, і гаї-діброви,
І врожайний шепіт золотих ланів.
Це вона пісеннилась у мою колиску,
Щоб я гінко ріс, до сонця виростав.
Бережімо мову – мову українську,
Бо вона, як матір, рідна і свята!
І. Павліха
Слово вчителя. Нагадую вам, що прикметник має вищий і найвищий ступінь порівняння. Вищий за допомогою суфікса – ш- (зелений- зеленіший; тонкий – тонший); найвищий - (за допомогою слів більш, менш) (мудрий – більш мудрий) та префіксів –най-, - як-, що- (якнайкраще, щоякнайкращий, найзеленіший).
Фізкультхвилинка.
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочків- парашутиків у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Читання казки про займенник
КАЗКА
У давні часи в одному царстві жили собі добрі та веселі люди. Вони працювали не покладаючи рук і тому їхня держава славилась багатством та достатком. А недалеко, серед темних скель у Чорній печері жила зла чаклунка. Вона давно розмірковувала над тим, як завдати шкоди людям. Чаклунка взяла свою чарівну палицю, ударила тричі об землю і промовила: «Хай ці щасливчики забудуть свої імена, хай діти забудуть імена батьків, а батьки — імена дітей. Тоді вони обов’язково посваряться». І враз люди стали злі, роздратовані, сумні. Так тривало доти, доки мешканці царства не зрозуміли, що вони забули свої імена, імена знайомих, назви всього, що їх оточувало. А як повернути імена, як дізнатися про назви предметів вони не знали.
Якось до їхнього царства потрапив добрий мудрець, люди розповіли йому про своє горе і попросили про допомогу.
-Добре, я допоможу вам повернути свої імена, але це буде не відразу,— пообіцяв мудрець.— А поки що я дам вам слова замість імен і назв, які забрала зла чаклунка. Запам’ятайте, ці слова будуть тільки вказувати на особу чи предмет. Ви зможете говорити між собою, не називаючи імен та предметів. Наприклад: кожен з вас про себе говоритиме «Я», а якщо вас буде багато — «Ви». Розповідаючи про когось або про щось, кажіть «Він», «Вона», «Воно», а якщо їх багато — «Вони». А поки прощавайте, я йду до злої чаклунки. Чаклунка погодилася віддати людям їхні імена за умови, що мудрець відгадає її загадки.
- По білому полю чорним маком сіяно.
- Не думає, не гадає, а інших навчає.
- На базарі не знайти, на вагах не зважити.
Мудрець відгадав загадки, і чаклунці довелося віддати людям імена. Але мешканцям веселого царства дуже сподобалися слова, які їм подарував мудрець, і вони залишили їх собі, щоб уживати у мовленні замість імен.
— Як же назвемо нову частину мови?
— Чому її так назвали?
— Давайте відгадаємо загадки, які зла чаклунка загадала мудрецю, а потім спробуємо замінити слова-відгадки займенниками. (Запис на дошці і в зошитах.)
Сторінка — вона, книга — вона, букви — вони, підручник — він, розум — він.
— Які займенники ви запам’ятали з казки?
— На які питання відповідають займенники?
Висновок. Займенник — це частина мови, яка вказує на предмети, їх ознаки, кількість, але не називає їх. Наприклад, іменники хлопчик, кінь, камінь, гнів можна замінити займенником він; прикметники допитливий,
сильний, важкий, справедливий — займенником такий; числівники два, шість, десять — займенником стільки. Займенники відповідають на ті самі питання, що й частини мови, замість яких вони вживаються.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
— Відгадайте загадки. Назвіть займенники.
- Стало біло навкруги —
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я... (зима).
- Білесенькі пушиночки,
Вродились ми з води;
Легенькі, як пір’їночки,
Спустились ми сюди.
Ми хмарою носилися
Від подиху зими,
І весело крутилися
Метелицею ми. (Сніжинки)
— Які слова замінили відгадку?
— Яку роль виконують займенники?
2. Робота в групах
— Складіть і запишіть три запитання із займенниками ти, ви, ми.
3. Вибірковий диктант
— Випишіть лише займенники.
Ти наше диво калинове, Щоб ми всі шанували рідну мову
Кохана материнська мово. І рідну пісню, любу і чудову.
Чого ви плачете, тополі? Люблю я Бога, маму й тата,
Чи від образи, чи від болю? Люблю село, де рідна хата.
Відповідь. Ти, ви, ми, я.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Інтерактивна гра «Мікрофон»
- Сьогодні я на уроці дізнався…
- Сьогодні я на уроці навчився…
- Сьогодні я на уроці намагався…
- Найкраще мені вдалося…
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. 1) Повторити теоретичний матеріал про прикметник; займенник; 2) випишіть з літератури 3-5 загадок , де є займенники;
3) випишіть 4-5 речень про осінь з художньої літератури і підкресліть прикметники.