Урок № 5 Дата ____________
Тема : Дієслово як частина мови
Мета: навчальна: повторити матеріал про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у речення;
розвивальна: формувати уміння учнів розрізняти дієслова; розвивати культуру усного та писемного мовлення, пам’ять;
виховна : виховувати любов до рідної мови.
Хід уроку:
Організаційний момент. Мотивація.
Оголошення теми і мети уроку.
Повторення та поглиблення знань учнів про дієслово.
Дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним нам веселіше жити.
Слово вчителя: Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Сьогодні життя потребує від нас вживання багатьох дієслів й втілення їх у життя: навчаюсь, працюю, роблю добро, співчуваю.
Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усній та писемній мові.
Робота в групах. Спробуйте зараз «зварити» борщ та картоплю використовуючи тільки дієслова.
(Відповіді учнів)
А давайте згадаємо особи.
I – я, ми (читаю, читаємо)
II – ти, ви (читаєш, читаєте)
III – він, вона, воно, вони (читаєте, читають)
Дієслово – слово діє:
Ходить, робить, носить, сіє,
Слово плаче і радіє,
Усміхається і мріє.
Дієслово – слово діє:
Вірить, любить і жаліє,
Не злословить, не лукавить,
Серця ближнього не ранить.
Дієслово – слово діє:
Народилось і зоріє,
Розвивається і квітне,
Слово любе, слово рідне.
Фізкультхвилинка.
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочків-парашутиків у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
Диктант з граматичним завданням (записать текс під диктовку та в реченнях виділить граматичну основу, надписуючи над словами частини мови)
Бабине літо
Наприкінці серпня або у вересні погода зазвичай псується. Стає холодно, йде дощ, задуває вітер. А потім знову повертаються погожі днини, стає тепло. Пригріває сонечко. Це означає, що настає бабине літо. Я кожного разу радію йому від душі, хоч знаю, що воно приходить ненадовго. Під час бабиного літа павучки чомусь починають активно плести свою павутинку та розгойдуватися на ній туди-сюди. Павутина літає буквально всюди, де ростуть дерева!Перебуваючи на природі, в неї постійно влізаєш, вона чіпляється до одягу. Але бабине літо подобається мені тому, що комахи вже майже не набридають. Кудись діваються кусючі комарі. Стає мало мух та ос, вони вже не лізуть до тарілки під час обіду.
Проводити бабине літо на природі дуже приємно.
Узагальнення вивченого матеріалу
Що вивчає розділ Морфологія?
Творча робота
(Складіть речення про літо, щоб у ньому були : іменник, дієслово, прикметник)
Підсумок
Домашнє завдання. Вивчить правило про дієслово; скласти 3 речення і підкреслить в ньому головні члени речення.