Тема: Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова – державна мова України.

Про матеріал
розкрити значення мови як найважливішого засобу спілкування й пізнання, її ролі в історії розвитку нашої держави та народу; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати гордість за рідний народ, його мову, культуру.
Перегляд файлу

Тема. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова – державна мова України.                                                                                                                                                                       Мета: розкрити значення мови як найважливішого засобу спілкування й пізнання, її ролі в історії розвитку нашої держави та народу; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати гордість за рідний народ, його мо­ву, культуру.

 Очікувані результати: учні розуміють суспільне значення мови, зміст поняття «державна мова»; усвідомлюють роль української мови в житті людини й суспільства.

 Обладнання: підручник, текст Конституції України, зошити, підручники, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Епіграф: Із слова починається людина,

                 Із мови починається мій рід…

                Моя ласкава, мамина, єдина —

                Щебече соловейком на весь світ.

                                                                       Н. Рій

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів.

   Оголошення теми та мети уроку

  1. Завдання учням.
  • Як Ви розумієте слова рідна мова?
  • Коли вперше Ви її почули?
  • Чи потрібно вивчати рідну мову?

Наша з вами українська мова дуже милозвучна. На початку минулого століття в Парижі зібралися представники від кожної нації. Міжнародне журі проводило конкурс краси й мелодійності мов світу. Оцінювалася краса звучання, представники прослуховували тексти різними мовами.

В результаті по звучанню:

на перше місце вийшла італійська мова,

на друге – українська.

на третьому місці опинилася французька,

на четвертому – турецька,

на п’ятому – англійська.

 

    2. Вступне слово вчителя.

-  Діти, нашу країну та рідну мову наділяють великою кількістю епітетів. Давайте перевіримо. (діти зачитують та прикріплюють на дошку слова-епітети).

 

3. Робота з підручником.

1) Знайомство зі зверненням до п’ятикласників (с. 3).

2) Ознайомлення зі структурою підручника, умовними позначками, матеріалом на форзацах.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

    1. Робота з підручником.

     Виконання вправи 1, с. 4

   2. Робота з текстом.

Прочитайте текст. Чи всі слова у ньому зрозумілі? Що собою являють виділені слова? Перепишіть речення замінюючи суржик українськими відповідниками, які є у довідці. Прочитайте перероблений текст. Який текст Вам більше сподобався і чому?

 

      Ця барвиста мова лунала у колискових піснях мого детства. Нею балакали мої пращури. Тому українська мова є мовою общаються моїх батьків. Вони навчили мене любити її, не засорять поганими словами.  Вона дзвенить на вулиці, у магазині, школі, бібліотеке, бо є мовою жителів мого рідного краю. Щоб добре знати рідну мову, я ізучаю її на уроках у школе. Милозвучні рідні слова звучать у моїх песнях.

     За допомогою мови я узнаю світ,  можу помечтать, передати свої відчуття, заспівати чудову пісню.

ДОВІДКА: дитинство, школа, розмовляти, помріяти, вивчати, пісні, спілкування, засмічувати, бібліотеці, пізнаю.

 

Бесіда:

  • Що вас найбiльше вразило в текстi?
  • Що потрiбно, аби людина оволодiла мовою?
  • Яке основне призначення мови?

 

IІІ. Опрацювання нового матеріалу

Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування, або комунiкацiї. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї. Для чого ж людинi мова? Що за її допомогою можна робити?

 

  1. Робота з таблицею.

Основнi функцiї мови

Що робимо за допомогою мови

Комунiкативна

Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю

Номiнативна (називна)                              

Називаємо предмети, поняття, явища

Пiзнавальна або гносеологічна

Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей, поколiнь

Мислетворчв

Людина формує й виражає думку за допомогою слова

Об’єднувальна    

Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спiльноту.

 2. Робота з підручником.

1) Виконання вправу 2, с.4

2) Опрацювання теоретичного матеріалу (§ 1, с. 5).

3) Виконання вправ  3, 4.

 

3. Бесiда.

- Яка мова є для вас рiдною?

- Якою мовою ви розмовляєте в родинi?

- Чому громадянам України незалежно вiд їхньої нацiональностi треба знати українську мову?

- Як ви розумiєте поняття «державна мова»?

- Чи завжди збiгаються поняття «рiдна мова» i  «державна мова»?

З а п а м ’ я т а й т е! Державна мова – один з найважливiших чинникiв iснування держави. Зазвичай це мова корiнного населення i (або) мова, найпоширенiша помiж громадян цiєї держави. Статус державної мови закрiплений у Конституцiї країни статтею 10. Саме Основний Закон передбачає функцiонування державної мови в усiх сферах суспiльного життя, зокрема державному управлiннi, сферах зв’язку, полiтицi, науцi, освiтi. Знання державної мови обов’язкове для всiх громадян цiєї держави, незалежно вiд того, яка мова є для них рiдною. Однак наявнiсть державної мови нiяк не означає заборони чи утиску мов нацiональних меншин.

 

  •  Послухайте статтю 10 Конституцiї України. Чи враховано тут мовнi iнтереси всiх громадян держави?

     Стаття 10. Державною мовою в Українi є українська мова. Держава забезпечує всебiчний розвиток i функцiонування української мови у всiх сферах суспiльного життя на всiй територiї України.

       В Українi гарантується вiльний розвиток, використання iнших мов національних меншин.

   4. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу (§ 1, с. 6).

 

    5. Робота з картками. Гра «Добери риму» (Робота в групах)

Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …

А щоб вміти говорити, треба рідну мову …

Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …

Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …

І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …

І така джерельно чиста, наша мова …

В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …

В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі …

Понад світом хай лунає і ніхто не …

 

ІV. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.

«Незакiнчене речення».

– На сьогоднiшньому уроцi я дiзнався (дiзналася), що… .

– Я зрозумiв (зрозумiла), що… .

 

V. Домашнє завдання

1. Виписати по три висловлювання про мову.

2. Прочитати теоретичний матеріал с. 5 – 6.

doc
Додано
3 вересня 2020
Переглядів
2447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку