Тема. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова – державна мова України. Мета: розкрити значення мови як найважливішого засобу спілкування й пізнання, її ролі в історії розвитку нашої держави та народу; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення; виховувати гордість за рідний народ, його мову, культуру.
Очікувані результати: учні розуміють суспільне значення мови, зміст поняття «державна мова»; усвідомлюють роль української мови в житті людини й суспільства.
Обладнання: підручник, текст Конституції України, зошити, підручники, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Епіграф: Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід…
Моя ласкава, мамина, єдина —
Щебече соловейком на весь світ.
Н. Рій
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми та мети уроку
Наша з вами українська мова дуже милозвучна. На початку минулого століття в Парижі зібралися представники від кожної нації. Міжнародне журі проводило конкурс краси й мелодійності мов світу. Оцінювалася краса звучання, представники прослуховували тексти різними мовами.
В результаті по звучанню:
на перше місце вийшла італійська мова,
на друге – українська.
на третьому місці опинилася французька,
на четвертому – турецька,
на п’ятому – англійська.
2. Вступне слово вчителя.
- Діти, нашу країну та рідну мову наділяють великою кількістю епітетів. Давайте перевіримо. (діти зачитують та прикріплюють на дошку слова-епітети).
3. Робота з підручником.
1) Знайомство зі зверненням до п’ятикласників (с. 3).
2) Ознайомлення зі структурою підручника, умовними позначками, матеріалом на форзацах.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Робота з підручником.
Виконання вправи 1, с. 4
2. Робота з текстом.
Прочитайте текст. Чи всі слова у ньому зрозумілі? Що собою являють виділені слова? Перепишіть речення замінюючи суржик українськими відповідниками, які є у довідці. Прочитайте перероблений текст. Який текст Вам більше сподобався і чому?
Ця барвиста мова лунала у колискових піснях мого детства. Нею балакали мої пращури. Тому українська мова є мовою общаються моїх батьків. Вони навчили мене любити її, не засорять поганими словами. Вона дзвенить на вулиці, у магазині, школі, бібліотеке, бо є мовою жителів мого рідного краю. Щоб добре знати рідну мову, я ізучаю її на уроках у школе. Милозвучні рідні слова звучать у моїх песнях.
За допомогою мови я узнаю світ, можу помечтать, передати свої відчуття, заспівати чудову пісню.
ДОВІДКА: дитинство, школа, розмовляти, помріяти, вивчати, пісні, спілкування, засмічувати, бібліотеці, пізнаю.
Бесіда:
IІІ. Опрацювання нового матеріалу
Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування, або комунiкацiї. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї. Для чого ж людинi мова? Що за її допомогою можна робити?
Основнi функцiї мови |
Що робимо за допомогою мови |
Комунiкативна |
Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю |
Номiнативна (називна) |
Називаємо предмети, поняття, явища |
Пiзнавальна або гносеологічна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей, поколiнь |
Мислетворчв |
Людина формує й виражає думку за допомогою слова |
Об’єднувальна |
Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спiльноту. |
2. Робота з підручником.
1) Виконання вправу 2, с.4
2) Опрацювання теоретичного матеріалу (§ 1, с. 5).
3) Виконання вправ 3, 4.
3. Бесiда.
- Яка мова є для вас рiдною?
- Якою мовою ви розмовляєте в родинi?
- Чому громадянам України незалежно вiд їхньої нацiональностi треба знати українську мову?
- Як ви розумiєте поняття «державна мова»?
- Чи завжди збiгаються поняття «рiдна мова» i «державна мова»?
З а п а м ’ я т а й т е! Державна мова – один з найважливiших чинникiв iснування держави. Зазвичай це мова корiнного населення i (або) мова, найпоширенiша помiж громадян цiєї держави. Статус державної мови закрiплений у Конституцiї країни статтею 10. Саме Основний Закон передбачає функцiонування державної мови в усiх сферах суспiльного життя, зокрема державному управлiннi, сферах зв’язку, полiтицi, науцi, освiтi. Знання державної мови обов’язкове для всiх громадян цiєї держави, незалежно вiд того, яка мова є для них рiдною. Однак наявнiсть державної мови нiяк не означає заборони чи утиску мов нацiональних меншин.
Стаття 10. Державною мовою в Українi є українська мова. Держава забезпечує всебiчний розвиток i функцiонування української мови у всiх сферах суспiльного життя на всiй територiї України.
В Українi гарантується вiльний розвиток, використання iнших мов національних меншин.
4. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу (§ 1, с. 6).
5. Робота з картками. Гра «Добери риму» (Робота в групах)
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову …
А щоб вміти говорити, треба рідну мову …
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без …
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, …
І дзвенить щодня і в свята, бо вона така …
І така джерельно чиста, наша мова …
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на …
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі …
Понад світом хай лунає і ніхто не …
ІV. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.
«Незакiнчене речення».
– На сьогоднiшньому уроцi я дiзнався (дiзналася), що… .
– Я зрозумiв (зрозумiла), що… .
V. Домашнє завдання
1. Виписати по три висловлювання про мову.
2. Прочитати теоретичний матеріал с. 5 – 6.