Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції.

Про матеріал

Тема

Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні, відносні, присвійні), їх особливості й функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні й відносні.

Мета: розширити знання десятикласників про лексико-граматичні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, про перехід прикметника з одного розряду до іншого; формувати вміння розрізняти розряди прикметників та визначити їх особливості функціонування в мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття гордості та любові до краси рідної землі.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Література: підручник українська мова профільний рівень за ред. Плющ М. Я., Тихоша В. І, Караман С. О – К.: Освіта.: 2010.

Перегляд файлу

Тема
Прикметник як частина мови: значення, морфологічні ознаки, синтаксичні функції. Лексико-граматичні розряди прикметників (якісні, відносні, присвійні), їх особливості й функціонування в мовленні. Перехід відносних прикметників у якісні, присвійних у якісні й відносні.

Мета: розширити знання десятикласників про лексико-граматичні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, про перехід прикметника з одного розряду до іншого; формувати вміння розрізняти розряди прикметників та визначити їх особливості функціонування в мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття гордості та любові до краси рідної землі.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Література: підручник українська мова профільний рівень за ред. Плющ М. Я., Тихоша   В. І, Караман  С. О – К.: Освіта.:  2010.

Актуалізація опорних знань

І. Складіть лінгвістичну довідку на тему «Прикметник» за планом впр 707.

  1. Що таке прикметник?
  2. Які граматичні ознаки прикметника не є самостійними?
  3. На які групи за значенням поділяються прикметники? Назвіть їхні характерні ознаки.
  4. Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

Розряди прикметників за значенням

Якісні

Відносні

Присвійні

Вказують на пряму ознаку, що може виражатися меншою чи більшою мірою

Виражають ознаку предмета через її зв’язки з іншими предметами, ознаками чи діями + прикметники з суфіксом -ськ-

Виражають приналежність предмета (чий?)

гарна дівчина -
гарніша дівчина

дерев’яний стіл (стіл з дерева),
міська дорога (дорога в місті)

Шевченкові твори,
Оленина книжка

 

ІІ. Впр 707 правило

Присвійні прикметники утворюються:

1) від іменників – назв осіб ІІ відміни за допомогою суфіксів -ів (-їв); від іменників І відміни за допомогою суфіксів -ин (-їн): Миколин, Василів, Сергіїв, Марфин та іменника ІІІ відміни мати: материн; 2) від назв тварин за допомогою суфіксів -ач- (-яч-), -ин- (-їн-): курячий, гусячий, орлиний.


Слайд 2

Від поданих словосполучень утворіть синонімічні прикметник + іменник

Прикметники можуть переходити з розряду у розряд. Це залежить від іменників, з якими вони узгоджуються.

Слайд 3, 4

I група

Умова переходу

II група

Присвійні:
орлиний дзьоб,
ведмежа послуга

Якщо виражають не належність предмета істотам, а позначають загальну родову віднесеність.

Відносні:
орлине гніздо

Якщо вживаються у фразеологізмах.

Якісні:
ведмежа послуга

Якісні:
легка сумка

Якщо втрачають свої характерні властивості й починають позначати постійну ознаку предмета.

Відносні:
легка атлетика

Відносні:
малиновий сік

Якщо втрачають ознаку, яка виражається опосередковано, і набувають ознаку, яку можна сприймати безпосередньо.

Якісні:
малинова сукня

Впр 708. Виписати прикметник з іменником визначити розряд прикметника.

1. Заглядає в шибу казка сивими очима, материнська добра ласка в неї за плечима (В. Симоненко). 2. Коли ми виїхали на чумацький шлях, з-за дерев легко, неначе тіні вискочили троє озброєних вершників (М. Стельмах). 3. Тож, мила моя юнь, любіть, вивчайте солов’їну мову, ніде й ніколи не ганьбіть її – життя свого основу (М. Волощук). 4. Я п’ю з джерел пшеничних, польових, де шум доріг і пил на дні осіли… 5. Я нестиму до хліба велику любов через поле батьків із синівською впертістю. 6. З усіх кінців – звідтіль і відсіля пливуть веснянки під рибальські хати, стоять човни, мандрівками багаті, твоє Лиманське дивиться в поля (З тв. М. Палієнка).


Сивими очима

Материнська ласка

Добра ласка

Чумацький шлях

Озброєних вершників

Мила юнь

Солов’їну мову

Джерел пшеничних

Джерел польових

Впертістю синівською

Рибальські хати

Твоє Лиманське



Складіть речення з наведеними словами таким чином, щоб в одному випадку це слово мало відносне, а в іншому – якісне значення

 Лисячий, Бузковий

Пригадайте кілька фразеологічних висловів. Схарактеризуйте прикметники в їх.


7. Не бійтесь заглядати у словник! (М. Рильський)

За словником епітетів української мови С. Бибика.

Учні самостійно добирають епітети до поданих іменників, потім переглядаємо слайд.

Проектна робота:  Творчість Тетяни Яблонської

Опис картини «Тиша»

Тетяна Нилівна Яблонська народилась 24го лютого 1917 року в російському місті Смоленськ у родині викладачів. Коли дівчинці було 11 років, родина Яблонських переїхала до України. 

Тетяна Нилівна прожила 88 років, за які досягла багато чого.

Ця жінка – українська художниця – живописець, професор Академії Мистецтв СРСР, Народний художник СРСР, лауреат премії імені Тараса Шевченка та Герой України.
Художниця створює картини – ескізи, які, на її думку, краще за все розкривають важливість кожного моменту через повсякдення сюжету.

У пошуках самовираження свого "Я" , художниця цікавиться національною формою в мистецтві. ( картини "Наречена" , "Колиска ") .

Вона зрозуміла, що тільки " справжній " живопис здатен надати твору реальну цінність.
В останні роки художниця створювала тільки натюрморти, пейзажі, а останньою картиною став "Букет дзвіночків на вікні ".

Померла ця дивовижна жінка 2005го року у місті Київ.


Твір – опис картини Т. Яблонської  "Тиша"

Тетяна Яблонська – справжній майстер своєї художньої справи. Кожна з її картин – витвір мистецтва.

Здавалось би, нічого незвичайного : пейзажі, декілька автопортретів, але кожен з образів на картині несе в собі щось, якусь емоцію, яку кожен може трактувати по-своєму.

Картина "Тиша" – одна за багатьох її пейзажних творів. На ній зображений широкий степ, але він не головний в картині... 

Самотній художник, чистий мольберт посеред незайманої та такої справжньої природи...

Можна тільки уявити, що відчуває творча людина в цей чутливий момент 
Процес єднання з природою – найгарніше та найінтимніше відчуття. 
Якось самостійно розум ототожнює образ художника на картині з героєм твору Михайла Коцюбинського "Intermezzo" .

На одинці з природою, у цілковитій тиші, коли є тільки ти і твою думки, людина може відповісти на власні питання.

Навколо тепле літо у всіх його барвах. Процвітає життя. Піднявши очі, можна побачити вільного птаха, який, певно, повертається до своєї сім'ї. Все так гармонійно. Навколо довершена первинна тисячолітня тиша, яка надихає на роздуми та захоплює.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
21 січня 2018
Переглядів
5488
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку