Прикметник як самостійна частина мови

Про матеріал
Урок насичений ігровими моментами, яскравими прикладами, розгадуванням кросворду, роботами в групі та команді, творчими завданнями.
Перегляд файлу

Тема: Прикметник як самостійна частина мови

Мета уроку:

  • Освітня: систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники в тексті, визначати їх роль у реченні; розвивати мовленнєві вміння учнів шляхом складання казки.
  • Розвиваюча: розвивати логічне мислення, уяву, творчі здібності; формувати вміння працювати в групі та команді.
  • Виховна: виховувати любов до рідної мови, інтерес до вивчення української мови.

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • Визначити прикметник як частину мови, яка означає ознаку предмета.
  • Знаходити прикметники в тексті.
  • Визначати роль прикметника в реченні.
  • Складати невеликі тексти з використанням прикметників.
  • Працювати в групі та команді, дотримуючись правил спілкування.

Обладнання:

  • Підручник з української мови для 4 класу
  • Картки із завданнями
  • Маркери
  • Ватман
  • Кольоровий папір
  • Олівці
  • Фломастери

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Привітання, перевірка готовності до уроку.

Мотивація: «Сьогодні ми вирушимо у подорож до чарівної країни. Відгадайте ребус і дізнайтеся,яка це країна. Там ми зустрінемо багато цікавого і дізнаємося багато нового».

  1. Актуалізація опорних знань.

Бесіда: Що таке частина мови? Які частини мови ви знаєте?

Гра «Ланцюжок слів»: Учні по черзі називають іменник, а наступний учень – прикметник, який до нього підходить (наприклад, яблуко – червоне, сонце – яскраве).

  1. Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя з використанням підручника та наочних матеріалів.

Виконання вправ 1,2 за підручником «Українська мова та читання» І.Большакова ,І. Хворостяний ,с.6.

                                                  Велике гусяче перо           Брудне мишеня

                                           Білий папір      Старанний кіт          Письмове приладдя

                                     Паперовий аркуш    Синє чорнило Чорнильна ляпка

 

 

Закріплення знань: виконання вправ на визначення прикметників у реченнях, складання речень з даними прикметниками.

  1. Випиши з тексту всі прикметники:
    • Даний текст містить різноманітні прикметники. Твоє завдання – знайти їх усі та записати у зошит.
    • Приклад тексту: Яскраве сонце світило на блакитному небі. Зелена трава м’яко стелилася під босими ногами.
  2. Добери до іменників відповідні прикметники:
    • Склади словосполучення, підібравши до кожного іменника один або кілька прикметників.
    • Приклад: книга (яка?) – цікава, нова; небо (яке?) – синє, хмарне.
  3. Постав запитання до іменників, щоб визначити прикметники:
    • Прочитай речення. Постав запитання до іменників, щоб з’ясувати, які прикметники їх характеризують.
    • Приклад: На яблуні висіло велике червоне яблуко. (Яке?) – велике червоне.
  4. Підкресли в реченнях прикметники однією рискою, а іменники – двома:
    • Прочитай речення уважно і правильно визнач частини мови.
    • Приклад: Великий собака грав з маленькою кулькою.
  5. Зміни прикметники в реченнях так, щоб змінився їхній зміст:
    • Перетвори речення, підібравши інші прикметники. Спостерігай, як змінюється значення речення.
    • Приклад: Смачний торт з’їли швидко. – Несмачний торт лежав на тарілці.
  6. Склади власні речення з даними прикметниками:
    • Отримай набір прикметників і склади з ними цікаві речення.
    • Приклад: веселий, високий, синій. – Веселий хлопчик стрибав через високий синій паркан.

4.Робота в групах.

  • Розподіл учнів на групи.
  • Кожна група отримує завдання: скласти опис улюбленої іграшки, використовуючи якомога більше прикметників.
  • Презентація робіт груп.

5.Робота в команді.

а) Об’єднання груп у команди.

б) Кожна команда отримує завдання: скласти казку про прикметник.

в) Команди презентують свої казки.

Приклад казки про прикметник.

Казка 1: Прикметник, що хотів бути головним

У чарівній країні Слів жив собі Прикметник. Він дуже любив описувати все навколо: яскраве сонце, пухнасті хмари, зелене листя. Але Прикметник мав одну мрію – стати найголовнішим словом у реченні.

Одного разу він вирішив перевірити, що станеться, якщо він зникне. І справді, без нього речення стали бідними та нудними. Іменники, які раніше були такими яскравими, тепер здавалися сірими та безликими.

Але незабаром усі слова зрозуміли, що Прикметник важливий не тому, що він головний, а тому, що він робить мову красивою та різноманітною. І з того часу Прикметник жив щасливо, прикрашаючи світ своїми барвистими описами.

   Казка 2: Подорож Прикметника

Одного разу Прикметник вирішив вирушити у подорож. Він хотів побачити, як його використовують в інших країнах і мовах.

Спочатку він потрапив до країни Іменників. Там він познайомився з Іменником "Сонце" і разом вони склали гарне речення: "Яскраве сонце світить на небі". Далі Прикметник відвідав країну Дієслів, де зустрів Дієслово "Бігти". Разом вони створили захопливе речення: "Швидкий заєць бігає по лісу".

Подорожуючи, Прикметник зрозумів, що він потрібен у кожному реченні. Він робить мову живою, цікавою та образною. А ще він дізнався, що в різних мовах прикметники можуть звучати по-різному, але їхня роль завжди однакова – описувати і прикрашати.

Мораль цих казок: Кожне слово в мові важливе, і кожне слово має свою роль. Прикметник робить нашу мову красивою та різноманітною, допомагаючи нам точніше передавати свої думки та почуття.

Запитання для обговорення:

  • Чому Прикметник хотів стати найголовнішим словом?
  • Що сталося, коли Прикметник зник?
  • Яку роль відіграє Прикметник у реченні?
  • Чому Прикметник вирішив подорожувати?
  • Що Прикметник дізнався під час подорожі?

6.Підсумок уроку.

а) Бесіда: Що нового ви дізналися на уроці? Які вправи сподобалися найбільше?

б) Оцінювання роботи учнів.

7.Домашнє завдання.

Варіанти творчих завдань:

  • Створити ілюстрацію до складеної казки.
  • Виготовити плакат з правилами вживання прикметників.
  • Скласти кросворд на тему «Прикметник».

 

docx
Додано
2 січня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку