Стислий переказ «Два товариші»

Про матеріал
Ознайомлення учнів з таким видом переказів, як стислий переказ; вміти виділяти головне і переказувати стисло; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, зв’язне мовлення; збагачувати словник учнів; вчити дітей бути надійними друзями.
Перегляд файлу

Тема:

 

Мета: ознайомлення учнів з таким видом переказів, як стислий переказ; вміти виділяти головне і переказувати стисло; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, зв’язне мовлення; збагачувати словник учнів; вчити дітей бути надійними друзями.

Обладнання: малюнок до оповідання «Два товариші», план, опорні слова, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І.   Організація класу

ІІ.  Повідомлення теми і мети уроку

1. Хвилинка каліграфії                                                                     

то ва ші др зі ве дм дь

товариші      друзі        ведмідь

Кожна пригода – до мудрості дорога.

Вчитель. Як ви розумієте дане прислів’я? Думаю, сьогоднішній урок допоможе у цьому розібратись.

Діти, а чи знаєте ви хто такий надійний товариш? Яким він повинен бути? Зараз ми послухаємо текст, який називається «Два товариші», а ви скажете, чи можемо ми цих хлопчиків називати друзями. Також ми спробуємо на сьогоднішньому уроці стисло переказувати цей текст.

    Як ви вважаєте, що означає переказати стисло? (Відтворити лише основні події).

ІІІ.  Читання вчителем тексту «Два товариші»

 

                                    Два товариші                                               

    Ішли якось лісом два товариші. На зустріч їм вийшов ведмідь.

    Один хлопець кинувся тікати, заліз на дерево і заховався. А другий залишився на дорозі. Що йому діяти? Упав він на землю й прикинувся мертвим. Він знав, що ведмеді мертвих не їдять.

    Ведмідь підійшов до нього й став нюхати, а він і дух затаїв. Ведмідь понюхав йому лице, подумав, що він мертвий і пішов.

    Побачивши це, його товариш зліз з дерева, та, сміючись, каже:

- А що тобі ведмідь на вухо казав?

- А він шептав мені, що не варті доброго слова ті люди, що в пригоді зрадять товариша.

 (За С.Черкасенком)

ІV.  Обговорення прочитаного

- Чи можемо ми називати хлопчиків товаришами?

- Який з хлопчиків вам сподобався більше і чому?

- Як би ви поступили в такій ситуації, коли ваш товариш потрапив у біду?

- Чому вчить нас цей текст?

- В якому реченні виражена головна думка твору?

- Який заголовок придумали б ви?

V. Змістовний аналіз тексту

                                           Відповіді на запитання                            

1. Де йшли хлопчики?

2. Хто їм вийшов на зустріч?

3. Що зробив перший хлопчик?

4. Другий?

5. Як повів себе ведмідь?

6. Чому сміявся перший хлопчик?

7. Що відповів йому товариш?

VІ. Мовний аналіз тексту

1. Словникова робота                                                                               

Вчитель. Як можна сказати по-іншому: ішли – крокували, рухались; товариші – друзі; тікати – бігти; підійшов – наблизився; сміється – регоче; казав – говорив; шепотів – тихенько говорив.

VІІ. Структурний аналіз тексту

1. Вчитель повторно читає текст.

2. Аналіз тексту за частинами:

а) Зачин.

Вчитель. Діти, про що ми будемо писати в зачині? Пам’ятайте, що у нас стислий переказ, а тому ми маємо чітко відповідати, виділяючи головне.

б) Основна частина.

Вчитель. Щоб краще відповісти скористайтесь підказкою.                     

- Куди заховався хлопець?

- Хто залишився на дорозі?

- Який вихід із цієї ситуації придумав хлопець?

- Що зробив ведмідь?

- Як повів себе товариш?

в) Кінцівка.

Вчитель. Висновок даного твору.                                                                           

                                    Ф і з к у л ь т х в и л и н к а                                  

VІІІ. Складання стислого переказу

    1. Знайомство з планом.                                                                       

                        План

1. Зустріч з ведмедем.

2. Дія кожного з товаришів.

3. Ведмідь біля хлопця.

4.  Товариш у пригоді не зраджує друга.

2. За цим планом вчимось усно складати стислий переказ.

Вчитель. Я читаю перший абзац. Як його зміст можна передати одним реченням? (Хлопчики у лісі зустріли ведмедя).

    Читаю основну частину. Як можна розповісти основну частину стисло в двох реченнях використовуючи план? (Перший хлопчик сховався на дереві, а другий прикинувся мертвим. Ведмідь його понюхав і пішов в ліс).

    Читаю заключну частину. Одним реченням дайте відповідь на останній пункт плану. (Справжній друг ніколи не залишить товариша у біді).

3. Письмовий запис стислого переказу.

4. Слухання переказу (3-4 учні).

ІХ. Підсумок уроку

Вчитель. - Чи допоміг текст «Два товариші» зрозуміти прислів’я, яке ми записали?

- Який текст вам сподобався більше? (Авторський)

- Чому? (Детальний, яскравіше зображено подію, яка відбулася).

- А коли в житті нам доводиться говорити стисло?

- Чи були у вас в житті такі ситуації?

Х. Домашнє завдання

    Придумайте свою кінцівку до даного тексту.


Тема:

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
2 січня
Переглядів
17
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку