Тема. Звірі восени. Підготовка звірів до зими.
Мета. Ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки;
Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; навчати бачити красу природи; формувати навички охорони природи на прикладі звірів.
Виховувати повагу до природи, бажання оберігати тварин.
Обладнання. Ілюстрації із зображенням тварин, презентація до уроку.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І Організація класу.
– Пролунав уже дзвінок,
Він покликав на урок.
Поверніться до гостей ,
Скажемо їм: « Добрий День!»
– Першою сідає краса, а потім – сила.
Сіли діти всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
IІ Мотивація навчальної діяльності.
(тихо звучить музика. )
Сьогодні на наш урок завітала чарівна гостя. Це - Королева Осінь. Останні листочки вона роздала, останніми промінчиками сонечка зігріла, останнім дощиком полила.
Не забула і про нас.
Нам необхідно описати нашу осінь. Звернемося по допомогу у Бюро прогнозу погоди .
Місяць.
Число .
Стан неба.
Температура повітря.
Вітер.
Опади.
-За якими народними прикметами спостерігаєте?
-Які інші назви має листопад?
- Дякуємо нашому Бюро погоди.
ІІІ Перевірка домашнього завдання.
1.Мозковий штурм.
-Діти, як з наближенням осені змінюється життя птахів?
-Як називають птахів , які відлітають у теплі краї?
-Що змушує їх відлітати в теплі краї?(зникають комахи, плоди,насіння рослин, замерзають водойми.)
-Назвіть птахів, які першими відлітають у теплі краї?(стрижі,іволги,зозулі,солов’ї,ластівки)
-Чому вони відлітають першими?
-Як називають птахів, які цілий рік живуть в даній місцевості? Наведіть приклади.(сороки,горобці, голуби, ворони,синці,галки,рябчики,лісові сови, яструби)
-Які птахи прилітають до нас зимувати?( снігурі,чечітки, омелюхи)
2.Створення проблемної ситуації .
-Діти, йдучи зранку вулицею до школи, я спостерігала за клопотами птахів. Мені здалося , птахи зверталися до нас : «Люди, будь ласка, допоможіть!»
-Як ми можемо їм допомогти?
- Деякі діти разом з батьками виготовили годівнички, незабаром ми їх повісимо на деревах і будемо допомагати птахам.
– Ну, тепер я спокійна. З такими друзями птахи не загинуть взимку.
ІV Повідомлення теми і завдань уроку.
Королева Осінь підготувала нам загадку.Відгадавши її, ви дізнаєтесь тему нашого уроку.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене… (Лисиця)
V Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.Повідомлення здобутої інформації учнями з Довідкового бюро.
З настанням осені змінюється життя звірів.
– Деякі учні нашого класу з Довідкового бюро займалися пошуковою роботою. Вони намагались дізнатися щось цікаве із життя тварин восени, як вони готуються до зими. Вони хочуть повідомити нам цю інформацію. Слухати розповіді товаришів вам потрібно уважно , щоб бути готовим до наступного завдання. Тож надаємо слово нашому Довідковому бюро.
1 ДОПОВІДАЧ
Деякі тварини роблять запаси корму. У гризунів, які живляться зерном, знаходили в норах до 6 кг зерна.. У норах жовтогорлих мишей знаходили до восьми кілограмів насіння, а одного разу навіть 47 кілограмів.
Бобри роблять запаси з гілок,стовбурів дерев,які перегризають
і складають у воді біля своїх хатинок.
Білка збирає горіхи, жолуді, сушить гриби. Іноді в білчиних запасах буває до трьох і більше кілограмів горіхів. У зимову сплячку білки не залягають, хоч у дуже люті морози і в хуртовину кілька днів сплять, особливо коли не вистачає їжі для підтримання нормальної життєдіяльності.
Зробимо висновок. Деякі тварини роблять запаси на зиму.
Зайці, лисиці,вовки , олені, лосі не запасають на зиму кормів,вони їх можуть знайти в зимовому лісі. Зайці живляться корою і тоненькими гілками дерев і кущів. Лисиці і вовки – хижаки. Вони полюють на мишей, зайців та інших тварин.
Висновок. Деякі тварини ведуть активний спосіб життя.
Фізкультхвилинка.
2. Робота з підручником.
Готуючись до зими, звірі міняють своє літнє хутро на зимове — густіше й пухнастіше. Давайте дізнаємося, як це називається. Розгорніть підручники на с.55 (останній абзац)
-Чому тварини линяють? (щоб стати непомітними)
Висновок. Линяння. Для чого?
Бурий ведмідь ,борсук, їжак улітку багато їдять, і в них під шкірою накопичується багато жиру. Жирові відкладення--- запас поживних речовин для організму взимку.
Учні нашого класу дізнавалися як поводяться ці звірі.
2 ДОПОВІДАЧ
Ведмідь .
Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і згортаються у неміцний клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня. До речі, запасів на зиму він не робить і яблук на голках не носить, як це малюють у дитячих книжках. Тваринка взимку спить, і їжа їй не потрібна. Сплять зимою ведмідь і борсук, але, на відміну від інших, їхній сон чутливий, вони можуть прокидатися.
Для того, щоб проспати цілу зиму, восени тварини мусять добре запастися жиром. І витрачають його потім дуже економно: у тварини, яка спить, знижується температура тіла, кров’яний тиск, значно уповільнюється дихання й серцебиття, загалом витрати необхідних для життєдіяльності речовин зменшуються майже в 100 разів.
– Дякуємо нашим помічникам.
Висновок. Отже, деяким тваринам важко знайти їжу взимку. Восени вони нагулюють жир, готують місце до зимової сплячки.Чому залягають в сплячку?
Їжак, бурий ведмідь, борсук готуються до зимової сплячки .
Користуючись схемою, зробимо висновок.
Звірі восени запасають корм, линяють. Деякі звірі готуються до зимової сплячки, активний спосіб. Підготовка звірів до зими — це приклад осінніх явищ у живій природі.
VI. Первинне закріплення.
Королева – Осінь пропонує пограти в гру «Дай влучну відповідь!»
- Хто робить запаси н зиму?
- Хто веде активний спосіб життя?
1. Робота в зошиті с.19
б) Завдання 2(самостійно).
– Які тварини впадають у зимову сплячку?
–Деяким тваринам важко знайти їжу взимку. Восени вони нагулюють жир, готують місце до зимової сплячки.
Хвилинка відпочинку.
2.Королева- Осінь запропонувала цікаве завдання «Скринька ідей».
Ви будете працювати в парах. На кожній парті лежить малюнок. Розгляньте його.
Запропонуйте людям ідею щодо правил поведінки та допомоги взимку звірям? Встає пара.
3.Робота з прислів’ям.
4. Які народні прикмети ви підготували?
VII Підсумок уроку
Давайте перевіримо чи виконали ми завдання Королеви – Осені. Так.
1.Рефлексія
– Тепер у вас цілий багаж знань. Чи досягли ми поставленої мети? Тож давайте продовжимо речення: Метод «Незакінчене речення»
1)Сьогодні на уроці я дізнався…
2)Було цікаво дізнатися…
3)Урок дав мені для життя…
4)Більш за все мені сподобалося…
2.Оцінювання учнів.
– Мені сподобалося, як сьогодні на уроці працювали …
– Діти, ви працювали старанно.
Тож урок пройшов не марно.
Працювали від душі,
Другий клас – ви молодці!!!
VIII Домашнє завдання.
-Вдома ви будете шукачами народних скарбів. Опрацювати сторінки підручника 54-57, завд. в зош.3 на ст.19.
– Діти, а як по іншому можна назвати «любителі природи»? (Помічники, рятівники, охоронці, юннати, друзі).
– Отже, кожну групу ми так і назвемо: «Юннати», «Охоронці», «Помічники».
А також кожна група отримає своє завдання.
Група «Юннати». Підібрати вірші про звірів.
Група «Охоронці». Підібрати загадки про звірів.
Група «Помічники». Намалювати улюблену тваринку.