Тема: Прислівник. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми.
Мета: Узагальнити і систематизувати, закріпити знання учнів про прислівник; вдосконалювати навички розбору, правопису, розвивати кмітливість, інтерес до мовних явищ, виховувати культуру мови, любов до художнього слова.
Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань з елементами контролю, умінь навичок.
Хід уроку
І. Вступне слово.
Подивіться будь ласка у вікно. Як гарно па дворі] Нарешті зима вступила у свої володіння. Ще вчора був дощ, а сьогодні лежить пухкий сніжок. А чи помітили ви, як він падав? Як саме? (легко, тихо, спокійно) А до якої частини мови належать ці слова? Правильно. До прислівника. Чи можемо ми обійтися без цієї частини мови? Ні. Отже, ви зрозуміли, що тема нашого уроку: «Прислівник, як частина мови». Про нього ви вже знаєте все, а наше завдання систематизувати і узагальнити знання отримані з цієї теми.
II. Записуємо тему уроку.
Узагальнення і систематизація знань з теми: «Прислівник».
III. Фронтальна бесіда.
1. Що таке прислівник?
2. Чим він відрізняється від інших частин мови? (незмінністю)
3. Отже. епіграфом будуть слова Д.Білоуса із поезії «Дорогі злитки»
Прислівник звик, незмінюваний в мові,
Ознаки різні виражать при слові.
- Яка синтаксична роль прислівника? (виконує роль обставин)
- Що спільного між прислівником і дієприслівником? (незмінність)
4. На які розряди поділяється прислівник?
5. Якими способами творяться прислівники?
Завдання: Визначити спосіб творення прислівників.
Ір. Несподівано – префіксальний;
ІІр. Повсякчас – злиття слів;
ІІІ р. Повік – віків – складання.
6. А що є у прислівника і у прикметника однакового?
Ступінь порівняння
7. А скільки їх є? А які?
Як творяться прислівники вищого ступеня:
а) проста форма -ш -іш, складена — значно, багато;
б) найвищий ступінь — проста +най для підсилення — як, -що.
8. Але як пишуться прислівники з префіксами -най, -якнай, -щонай? (Разом) Бесіда. При творенні вищого ступеня порівняння прислівників за допомогою суфіксів -ш -іш відбувається чергування.
9. Ми так добре попрацювали, нам залишилось лише розібрати прислівник як частину мови.
Завдання: записати, підкреслити прислівники, один з прислівників розібрати як частину мови
Виховуй культуру мови.
Будь уважний у розмові. Не говори голосно. Коротко, ясно, яскраво, образно, барвисто висловлюй свої думки. Чітко і правильно записуй кожне слово, речення. «Краще менше та краще», - говорить народна мудрість.
Краще — прислівник, вищий ступінь порівняння, проста форма, розряд
за значенням - спосіб дії, у реченні виступає обставиною.
10. Давайте трішки відпочинемо і зробимо невеличку перерву. Я прочитаю вам вірш, а ви знайдете у ньому прислівники і поясните мені, яку цікавинку ви помітили у цих словах і заразом провіримо ваш музичний слух.
Запізнився мимохіть,
Тобто по неволі .
Вас відвідав мимохідь
Вже по добрій волі
Це однозвучні прислівники, але їх можна розрізнити тільки за значенням Мимохіть - бо не хотів, мимо волі
Мимохідь - бо мимо ходив.
Завдання: Записати слова, роз,-приділити їх у три стовпчики. У перший, що пишуться окремо, у другий - через дефіс, а в третій - разом.
Раз у раз, один по одному, сам на сам, з боку на бік |
Віч-на-віч, де-не-де, будь-що-будь, по -українськи, з діда-прадіда, хтозна-де, часто-густо, по-п'яте, як-от, давним-давно |
Недостатньо, ушестеро, начетверо, вгорі, ніяково, несподівано, пошепки, знизу, зростання, спросоння. |
Висновок: які правила написання прислівників слід добре пам'ятати?
- дефіс у прислівниках;
- написання прислівників разом, окремо;
- и, і в прислівниках;
- не, ніз прислівниками.
11. Бесіда. Скажіть будь ласка, ви любите дивитись телевізор? А хто з дикторів телебачення вам найбільше подобається? А чи звертали ви увагу на мову телеведучих? Як вони говорять?
Уявимо ситуацію. Ось ви головний редактор улюбленого телеканалу, а я прийшла найматися на роботу. Щоб перевірити мою вимову, даєш мені слова, щоб я їх зачитала.
ВАШЧЕ, ВИШЧЕ, ВСЕРІМНО, СМАШНО,
ТАМА, ТУТА, ТАМЕЧКИ, ТУТЕЧКИ,
ОСЬДЕЧКИ, ГОСЬДЕЧКИ, БАГАЦЬКО
12. Додатково: (записані на дошці слова прочитати і зробити висновок) Дочиста, сповна, водночас, босоніж, голіруч,
байдуже, слідом, шкода, завжди.
Завдання на спостережливість. Який висновок ми зробимо, прочитавши ці слова?
Висновок. Ці прислівники мають подвійний наголос
13. Лінгвістичні ігри.
Більше діла, (менше слів)
Тихіше води, (нижче трави)
Раніше встанеш — (більше зробиш)
Краще пізно, як ніколи
Краще менше та краще
Краще гірка правда, ніж солодка брехня
Усюди добре, а дома найкраще
IV. Підсумки уроку.
Як треба працювати на уроці, щоб мати глибокі знання? Дайте відповідь на
запитання, вживаючи прислівники. (Щоденно треба вчитися наполегливо,
старанно, сумлінно, добре, залюбки, охоче. Записати у зошит.
V. Домашнє завдання.
Твір-мініатюра «Мій робочий день», використовуючи прислівники.