Прислівник. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми

Про матеріал
Узагальнити і систематизувати, закріпити знання учнів про прислівник; вдосконалювати навички розбору, правопису, розвивати кмітливість, інтерес до мовних явищ, виховувати культуру мови, любов до художнього слова.
Перегляд файлу

Тема: Прислівник. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми.

Мета: Узагальнити і систематизувати, закріпити знання учнів про прислівник; вдосконалювати навички розбору, правопису, розвивати кмітливість, інтерес до мовних явищ, виховувати культуру мови, любов до художнього слова.

Тип уроку: Урок узагальнення і систематизації знань з елементами контролю, умінь навичок.

Хід уроку

І. Вступне слово.

Подивіться будь ласка у вікно. Як гарно па дворі] Нарешті зима вступила у свої володіння. Ще вчора був дощ, а сьогодні лежить пухкий сніжок. А чи помітили ви, як він падав? Як саме? (легко, тихо, спокійно) А до якої частини мови належать ці слова? Правильно. До прислівника. Чи можемо ми обійтися без цієї частини мови? Ні. Отже, ви зрозуміли, що тема нашого уроку: «Прислівник, як частина мови». Про нього ви вже знаєте все, а наше завдання систематизувати і узагальнити знання отримані з цієї теми.

II. Записуємо тему уроку.

Узагальнення і систематизація знань з теми: «Прислівник».

III. Фронтальна бесіда.

1. Що таке прислівник?

2. Чим він відрізняється від інших частин мови? (незмінністю)

3. Отже. епіграфом будуть слова Д.Білоуса із поезії «Дорогі злитки»

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать при слові.

- Яка синтаксична роль прислівника? (виконує роль обставин)

- Що спільного між прислівником і дієприслівником? (незмінність)

4. На які розряди поділяється прислівник?

  • Спосіб дії, місце дії, час дії, причина дії, мета дії.
  • Ознака іншої ознаки(міра і ступінь).
  • Ознака предмета.

5. Якими способами творяться прислівники?

Завдання: Визначити спосіб творення прислівників.

Ір. Несподівано – префіксальний;

ІІр. Повсякчас – злиття слів;

ІІІ р. Повік – віків – складання.

6. А що є у прислівника і у прикметника однакового?

Ступінь порівняння

7. А скільки їх є? А які?

Як творяться прислівники вищого ступеня:

а) проста форма -ш -іш, складена — значно, багато;

б) найвищий ступінь — проста +най для підсилення — як, -що.

8. Але як пишуться прислівники з префіксами -най, -якнай, -щонай? (Разом) Бесіда. При творенні вищого ступеня порівняння прислівників за допомогою суфіксів -ш -іш відбувається чергування.

9. Ми так добре попрацювали, нам залишилось лише розібрати прислівник як частину мови.

Завдання: записати, підкреслити прислівники, один з прислівників розібрати як частину мови

Виховуй культуру мови.

Будь уважний у розмові. Не говори голосно. Коротко, ясно, яскраво, образно, барвисто висловлюй свої думки. Чітко і правильно записуй кожне слово, речення. «Краще менше та краще», - говорить народна мудрість.

Краще — прислівник, вищий ступінь порівняння, проста форма, розряд

за значенням - спосіб дії, у реченні виступає обставиною.

10. Давайте трішки відпочинемо і зробимо невеличку перерву. Я прочитаю вам вірш, а ви знайдете у ньому прислівники і поясните мені, яку цікавинку ви помітили у цих словах і заразом провіримо ваш музичний слух.

Запізнився мимохіть,

Тобто по неволі .

Вас відвідав мимохідь

Вже по добрій волі

Це однозвучні прислівники, але їх можна розрізнити тільки за значенням Мимохіть - бо не хотів, мимо волі

Мимохідь - бо мимо ходив.

Завдання: Записати слова, роз,-приділити їх у три стовпчики. У перший, що пишуться окремо, у другий - через дефіс, а в третій - разом.

Раз у раз, один по одному, сам на сам, з боку на бік

Віч-на-віч, де-не-де, будь-що-будь, по -українськи, з діда-прадіда, хтозна-де, часто-густо, по-п'яте, як-от, давним-давно

Недостатньо, ушестеро, начетверо, вгорі, ніяково, несподівано, пошепки, знизу, зростання, спросоння.

Висновок: які правила написання прислівників слід добре пам'ятати?

- дефіс у прислівниках;

- написання прислівників разом, окремо;

- и, і в прислівниках;

- не, ніз прислівниками.

11. Бесіда. Скажіть будь ласка, ви любите дивитись телевізор? А хто з дикторів телебачення вам найбільше подобається? А чи звертали ви увагу на мову телеведучих? Як вони говорять?

Уявимо ситуацію. Ось ви  головний редактор улюбленого телеканалу, а я прийшла найматися на роботу. Щоб перевірити мою вимову, даєш мені слова, щоб я їх зачитала.

ВАШЧЕ, ВИШЧЕ, ВСЕРІМНО, СМАШНО,

ТАМА, ТУТА, ТАМЕЧКИ, ТУТЕЧКИ,

ОСЬДЕЧКИ, ГОСЬДЕЧКИ, БАГАЦЬКО

  • Приймете мене на роботу?
  • -Ні.
  • А чому? Що не так я вимовила?
  • А що б ви мені порадили? Чим зумовлені мої помилки? (незнанням теми, діалекти).

12. Додатково: (записані на дошці слова прочитати і зробити висновок) Дочиста, сповна, водночас, босоніж, голіруч,

байдуже, слідом, шкода, завжди.

Завдання на спостережливість. Який висновок ми зробимо, прочитавши ці слова?

Висновок. Ці прислівники мають подвійний наголос

13. Лінгвістичні ігри.

  • Який прислівник однаково читається зліва на право і справа наліво, синонім до нього тепер (зараз)
  • Який прислівник вживається з серцем? (натщесерце)
  • Які прислівники запитують про себе? Як пишемо? (щотижня, щогодини, щомісяця, щороку, щоденно)
  • Назвіть 5 днів тижня. Не згадуйте при цьому ні числа, ні назв днів. Які прислівники ви використовуєте? Як ми ці прислівники записуємо?(позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)
  • Що таке завтра, а було вчора? (сьогодні)
  • Хто знає найбільше прислів'їв, фразеологізмів із прислівниками, де вживалися прислівники із ступенем порівняння

Більше діла, (менше слів)

Тихіше води, (нижче трави)

Раніше встанеш — (більше зробиш)

Краще пізно, як ніколи

Краще менше та краще

Краще гірка правда, ніж солодка брехня

Усюди добре, а дома найкраще

 IV. Підсумки уроку.

Як треба працювати на уроці, щоб мати глибокі знання? Дайте відповідь на

запитання, вживаючи прислівники. (Щоденно треба вчитися наполегливо,

старанно, сумлінно, добре, залюбки, охоче. Записати у зошит.

 

V. Домашнє завдання.

Твір-мініатюра «Мій робочий день», використовуючи прислівники.

 

docx
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
1367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку