Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 7 класу «Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Мета уроку: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, характеризувати їх; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

ТЕМА. Прислівник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

МЕТА:

- навчальна - пригадати усе відоме учням про прислівник, поглибити і засвоїти матеріал про загальне значення цієї частини мови, морфологічні ознаки та синтаксичну роль;

- розвивальна - розвивати  логічне мислення, вміння аналізувати мовний матеріал, робити висновки;

- виховна - виховувати любов до природи, захоплюватися красою довкілля.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфографія, синтаксис, морфологія.

Культура мовлення: (правильне вживання прислівників у власному мовленні).

Текст ( використання прислівників як засобу зв’язку речень у тексті).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, вироблення умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Настановчо - мотиваційний етап

Ознайомлення учнів зі структурою теми.

ІІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним

                                                     Весна летить на крилах солов’я.

                                                                              Народна   мудрість

ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

      Творче спостереження над мовним матеріалом

(Роздрукований текст - у кожного учня на парті)

Лякливо тріпочуть листям осики, таємниче шумлять берези і глухо гудуть дуби. Внизу поміж ними зітхає ліщина, скаржиться на свою долю, що вона в затінку не бачить неба... У лісі знаходиться місце для могутніх дубів і слабої, пискливої осичини, для білокорих беріз і завжди настовбурченого глоду. (І.Цюпа)

Бесіда з учнями

Назвіть усі частини мови. На які групи вони поділяються?

Вкажіть, до яких частин мови належать слова у реченнях записаного тексту.

Пригадайте, що ви знаєте про прислівник. Знайдіть прислівники у записаному тексті. На які питання вони відповідають?

V. Вивчення нового матеріалу

     Спостереження над мовним матеріалом

1. Виписати з тексту словосполучення із прислівниками, вказати з якими частинами мови вони утворюють словосполучення. У словосполученні прислівник виступає головним чи залежним словом? (Поставте питання).

Спробуйте змінити форму прислівників. Чи змінюються вони за родами, числами, відмінками?

2. На що вказують прислівники у записаних словосполученнях?

3. Зробити синтаксичний розбір першого речення. Від чого залежить синтаксична роль прислівників у реченні?

Пояснення - висновок вчителя:

Прислівники, що поєднуються з дієсловом або дієприслівником, вказують на ознаку дії.

Прислівники, що вказують на ознаку іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником або іншим прислівником.

Прислівники, що вказують на ознаку предмета, поєднуються з іменником.

 Синтаксична роль прислівника в реченні залежить від питання, яке ми ставимо до прислівника.

4. Узагальнення і систематизація почутого.

      Колективне складання таблиці „ Прислівник як частина мови"

Питання, на які відповідають прислівники

Загальне значення

Морфологічні ознаки

Синтаксична роль

 

VІ.Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Завдання 1.

1. Переписати речення, ставлячи пропущені розділові знаки.

Сіра похмура рівнина простягається аж до обрію набираючи вдалині блідо - блакитного відтінку; де - не -де на її сірому фоні вирізняються темніші плями. А далеко попереду, низько над степом - темна смуга яка ввечері зникає а вранці з 'являється знову

2. Підкреслити у тексті прислівники як члени речення. Визначте(усно) питання, на які вони відповідають, та до якого розряду належать, на яку ознаку вказують.

3. Робота з тлумачним словником

Фон- основний колір, тон, тло, на якому намальована картина, на якому щось виділяється.

4. 3робити синтаксичний розбір першого речення із записаного тексту.

Завдання 2. Гра „Одним словом".

 Учні класу діляться на 2 команди, кожна з яких повинна передати одним словом - прислівником кожне із словосполучень.

1 команда.

 3 почуттям подяки, готовністю віддячити за послугу(вдячно).

Ручним способом, без використання машин(вручну).

Догори обличчям(горілиць).

2 команда.

 Піднявшись на кінчики пальців(навшпиньки).

Без певного наміру(ненароком).

У гніві, дуже розсердившись(спересердя).

3. Робота з підручником.

Виконання вправ 276, 278.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4. Творча робота (робота в групах).

І група. 1. З поданими словами складіть словосполучення. Визначте головне і залежне слова. Дослідіть, з якими частинами мови можуть поєднуватися прислівники.

1. Виконаний. 2. Спокійно. З.Танець. 4. Зібравшись.5. Читання.

6. Оглядаючи.

2.Визначте розряд за значенням прислівників.

 II. група. 1.Скласти невеликий опис зимового лісу, використовуючи прислівники. 2. Прислівники підкреслити, визначити їх роль за значенням.

V. Систематизація й узагальнення вивченого

 Бліц - опитування у формі гри „Ти - мені, я - тобі"

1 .Що таке прислівник?

2. Назвіть морфологічні ознаки прислівника.

3.  Яку синтаксичну роль виконують прислівники в реченнях?

VI. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання.

1 .Вивчити за підручником теоретичний матеріал про прислівник.

2. Скласти і записати 6 речень із прислівниками. Визначити їх синтаксичну роль.

 

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку