№ 16, № 17 ФОМ Фронтальне опрацювання матеріалу блоку №3 (2 год.)
Тема: Речення ( №1)
Девіз уроку: Наука для людини, як сонце для життя. (Народна мудрість)
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
1. Повторення тез 1.1 – 2.4. блоку «Речення».
2. Усно дати відповідь на питання:
• Які є речення за метою висловлювання?
• Які є речення за інтонацією?
• Що називається граматичною основою речення?
• Що таке підмет?
• Що таке присудок?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
Види речень за метою висловлювання та інтонацією
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово. (Д. Білоус)
Яке це щастя - жить у мирі
і в вічній дружбі на землі. (В. Сосюра)
– Хто ти, дівчинко маленька?
– Доня України – Неньки.
Українкою зовуся –
й тою назвою горджуся. (Ю. Шкрумеляк)
Любіть Україну до свого загину.
Страждальницю – Матір завжди ви любіть. (Г. Оруд)
Коли ти любиш рідний край,радій, співай.
За честь і правду все віддай, коли ти любиш рідний край. (М. Вороний)
Чого ви плачете, тополі?
Чи від образи, чи від болю,
чи може з вітром сперечались,
чи може з полем покохались? ( Л. Шило)
Любіть Україну, як сонце любіть,
як вітер, як трави, як води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди. (В. Сосюра)
Сойка сховала жолудь під коріння. На весні з жолудя виросте маленький дубок.
Припустив дощ. Зраділи квіти. Піднялися голівки. Розспівалися пташки. Дятел стукотить.
Хотілося мені літо побачити Яке воно дідусь обіцяв показати Цілими днями я ходив сам не свій Коли це вже дід мені літо покаже Та ось одного дня він наказав збиратися Вирушили тією дорогою, що вела в поле Яку ж красу я побачив Тут і лан квітучих соняхів, і біла гречка, і море пшениці Так ось воно яке літо
Основа речення. Зв’язок слів у реченні
В’ється , між, швидка, берегів, зелених, річка;
Голубі, сонце, у, світле, віконця зазирає;
На, виблискували, самоцвітами, сонці, роси, краплі;
Туман, золотій, срібний, землі, по, гуляє.
Хто? Як? що роблять? де?
Як? хто? що роблять? коли?
ЗРАЗОК
З гір повіває холодний вітерець.
(Що?) вітерець;
вітерець (що робить?) повіває;
вітерець (який?) холодний;
повіває (з чого?, звідки?) з гір.
Вітерець ранковий цвіт рясний гойдає.
Сонце вийшло із-за пишної ниви.
Красою ранньої зорі милується лелека.
Летіла пташка понад бистрою водою.
Спадають теплі роси на золоті ниви.
Ось калина над рікою віти стелить по воді.
Дитина (яка?)… Бавити ( кого?)……
У колисці (якій?)… Колихати ( у чому?)....
Співати (що?)…… Посміхатися (кому?)
На ниві
Гарячою зеленою барвою горить на сонці…. . Широко стелиться…. зеленого вівса. Далі темніє ….. . Між зеленими килимами біліє ……. . І над усім тим розкинулося блакитне …. .
Слова для довідки: килим, гречка, просо, небо, ячмінь.
З листя падають росинки, ніби сонячні …. .
Роси падають на квіти і блищать, як ….. .
На траві блищать росинки, мов ….. .
( Самоцвіти, сльозинки, намистинки)