Повторити з учнями найважливіші відомості про службові частини мови, зокрема про основні граматичні особливості прийменників і сполучників та їх правопис; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники і сполучники в текстах.
1
Тема: Прийменник. Написання прийменників з іншими частинами мови. Сполучник. Використання прийменників та сполучників і, та, й, а, але для зв'язку слів у реченні. Навчальний диктант
Мета: повторити з учнями найважливіші відомості про службові частини мови, зокрема про основні граматичні особливості прийменників і сполучників та їх правопис; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прийменники і сполучники в текстах; розвивати творчі вміння використання прийменників і сполучників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до України та повагу до її звичаїв і традицій.
Тип уроку: повторення набутих знань.
ХІД УРОКУ
1. Робота з епіграфа уроку.
Україно моя барвінкова,
Переконаний твердо в однім,
Що мені усміхнулася доля
Народитись під небом Твоїм.
І. Яворський
1. Колективна робота з текстом вправи 77.
2. Творче завдання на складання зв’язного висловлювання
Скласти невелику розповідь про відомі українські символи (рослини, тварини), використовуючи подані прийменники з іменниками та прикметниками. Яку роль виконують прийменники в реченні (тексті)?
У саду, на деревах, у хаті, під калиною, чудова розмова з вербою, зозуля над школою, волошки в житі, за вікнами — мальви.
- Визначити відмінок іменників, ужитих з прийменниками.
Знайти в тексті однорідні члени речення. Пояснити розділові знаки.
3. Робота з підручником вправа 81, 82, 85.
4. Лінгвістична гра «Четвертий зайвий»
Із кожного ряду прийменників виписати той, що відрізняється від інших правописом. Пояснити свій вибір.
1) Попід, поза, попереду, з-за.
2) Поміж, понад, з-під, проміж
3) З-за, попереду, з-над, з-під.
4) З-поміж, заради, задля, посеред.
5. Подумати й назвати зайве слово, указавши на те, якою частиною мови воно є. Відповідь обґрунтувати.
У хаті, вдень, у лісі, в кімнаті; на стіні, на полі, на річку, напам’ять; до засідання, довіку, довкола, додому.
6. Робота з підручником вправа 88, 91.
IV. Систематизація й узагальнення вивченого
Диктант.
Дати відповіді на запитання:
1. Чим відрізняються службові частини мови від самостійних?
2. Для чого служать службові частини мови в реченні (тексті)?
3. З якою частиною слова можуть бути співзвучні прийменники? Наведіть приклади.
4. Яку роль у мовленні виконують сполучники?
5. Чи поповнюються сполучники новими одиницями?
VI. Домашнє завдання
Повторити , вправа 96, 94, 93